Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   SL Tunnelbanevagnar C1 och C3 (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=32301)

GBSF 2012-04-11 07:14

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 259583)
... det finns en tunnelbanerutt som SVoyager gjort i samband med sina C20-vagnar. En undran är om någon begåvad ruttbyggare kan vidareutveckla den ? Har mejlat GBSF om att kunna få fatt i SVoyagers C20 så kan jag kanske stuka till den till rätt mått och funktion ???

Nu när jag lagt massa jobb Stockholms tunnelbanevagnar vore det synd om det hela bara blev en "fis i luften", eller hur ?

Jag och Josu väntar på svar! Filerna ligger redo på datorn att skickas så fort vi får grönt! Ännu en gång, skeeetsnyggt!

Och det största problemet på C20 förutom storleken är då att hytten ser gräslig ut i Trainz2009. Han har använt sig av något bugg i tidigare versioner för att få den att bli snyggg, men i 2009 försvann den buggen och allt var kastat i sjön. Jag tror det som skulle göra hela vagnen bäst är helt nya texturer. Då mycket är mipp-mappat nu (Tror jag!?).

henrik645 2012-04-11 08:52

Ett stort tack för alla tunnelbanevagnar lan!:)

GBSF 2012-04-11 09:21

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 259494)
Destinationsskylt som GBSF nämner.
Vill minnas, att dom hängde på knopparna som satt på fönstrena och att dom satt vid dessa fönstren, samt att dom från början, bara var svartvita.

Lite onödigt nu närvagnarna är klara, men på C6h som rullar idag sitter fortfarande fönster som en gång satt på C4: or, alla fönster med fortfarande har dessa destionations-knobbar" är oftast gamla C4 fönster.

Emmy 2012-04-11 20:45

Jag tackar för alla dessa vagnar de blev mycket fina! :tumme_upp:
Men jag tycker att de accelererar väldigt snabbt, liksom från 0 till 80 på en sekund. :Fnissa:

lan 2012-04-11 21:04

Citat:

Ursprungligen postat av Emmy (Inlägg 259659)
Jag tackar för alla dessa vagnar de blev mycket fina! :tumme_upp:
Men jag tycker att de accelererar väldigt snabbt, liksom från 0 till 80 på en sekund. :Fnissa:

I DCC-mode ja, dessa vagnar är trimmade för att köras i CAB-mode, om du envetnas med att leka modelljärnväg får du vara väldigt lätt på handen!

Emmy 2012-04-11 21:05

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 259665)
I DCC-mode ja, dessa vagnar är trimmade för att köras i CAB-mode, om du envetnas med att leka modelljärnväg får du vara väldigt lätt på handen!

Men jag kör ju i DCC-mode!

lan 2012-04-11 21:08

Citat:

Ursprungligen postat av Emmy (Inlägg 259666)
Men jag kör ju i DCC-mode!

Då tycker jag du skall försöka med CAB-mode, det är mer verkligt!

Emmy 2012-04-11 21:29

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 259667)
Då tycker jag du skall försöka med CAB-mode, det är mer verkligt!

Hihi det blev lite fel, jag menade CAB-mode då man kan vrida på reglarsen. :Fnissa:

lan 2012-04-12 10:20

Trimmning

C-vagnarna kan man själv finjustera gångegenskaperna på! Om ni går in i config.txt på en vagn så kan ni experimentera med olika värden på taggen mass, den är väldigt lågt satt, ner till 3000 (kg) på vissa vagnar. Kör man enbart i DCC-mode kan man sätta dom till ca 30000 (ni får prova er fram!)
Kör man enbart i CAB-mode tycker jag de satta värdena fungerar hyfsat men det är fritt fram att testa med andra värden på mass.

Om någon tycker dom fått till rätt acc. och inbromsning för en vagn i nån mode så kan ni ju tipsa oss andra i denna tråd!

lan 2012-04-13 00:48

Om många engagerar sig....

1 bifogad(e) fil(er)
... i Stockholms Tunnelbana skall jag försöka bidra med en hyfsad, lite modernare hytt till C6-16. Inte samma funktionalitet son SVoyagers C20 hytt men kanske snyggare fototexturer som jag har mycket bra förlagor till tack vare GSBF, josu och RobertE: Det kommer att ta tid men det gör väl fixandet av Tunnelbanerutten också? :applad:

Börjat skära och härja bland alla bilder för att skapa bra texturförlagor, här ett litet exempel, kommer säkert att behöva mer info om funktioner och färger på lampor m.m. framöver, men ni ställer säkert upp!? :godnatt:

Troian 2012-04-13 00:58

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 259757)
... i Stockholms Tunnelbana skall jag försöka bidra med en hyfsad, lite modernare hytt till C6-16. Inte samma funktionalitet son SVoyagers C20 hytt men kanske snyggare fototexturer som jag har mycket bra förlagor till tack vare GSBF, josu och RobertE: Det kommer att ta tid men det gör väl fixandet av Tunnelbanerutten också? :applad:

Börjat skära och härja bland alla bilder för att skapa bra texturförlagor, här ett litet exempel, kommer säkert att behöva mer info om funktioner och färger på lampor m.m. framöver, men ni ställer säkert upp!? :godnatt:

Kommer du fixa funktionen att man kan öppna hyttdörrarna och kika ut på perrongen? :o

GBSF 2012-04-13 07:38

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 259757)

L, M, H står för Låg, mellan, Hög och visar altså hur snabbt man får köra, 15, 50, 70 (tror jag, något i den stilen). Liknande signalsystem finns på första generationen. Knapparna vid högra körspaken är tyfon och kvittering. Hytten på alla andra generationens såg ut såhär innan hyttombyggningen då de bara fick en körspak. Hastighetsmätare och bromsmätare satt ju väldigt dåligt placerad till vänster om föraren. På ombyggda vagnar sitter hastighetsmätaren där den borde, framför en!

http://distilleryimage8.s3.amazonaws...3815112c_7.jpg
Hytten på en C14h.

Kul du vill bytta liter mer på hytten! Grymt arbete Lan!

Rc611 2012-04-13 07:44

Citat:

Ursprungligen postat av GBSF (Inlägg 259761)
L, M, H står för Låg, mellan, Hög och visar altså hur snabbt man får köra, 15, 50, 70 (tror jag, något i den stilen).

Hög = 80 :-)

X2an 2012-04-13 08:43

Har glömt verkligen och säga tack, så jag säger det nu: Tack så mycket för vagnarna, lan! Uppskattas jättemycket! :tumme_upp:

Jag är kvar där med intredningen i själva vagnen, det ända jag vill peta på. Om du läser mitt tidigare inlägg så kan du dra lite fakta ifrån det.
Men det jag vill noga allra mest i inredningen iaf: Bruna innerdörrar (ej övergångsdörrarna mellan vagnarna) och inga "halvväggar" mellan sittplatserna. Kan det ordnas? :)
EDIT: Glömde också att tillägga att det är lite fel på C4-C14, då luftintaget (den över mittendörren) och "dörrplattformarna" (de precis utanför dörrarna) sitter fel, de har skjutits bakåt på vagnen på något vis.
Även yttertexturerna på C14 är tyvärr fel, den ska vara ljusare, och underredet (det svartfärgade under det blåa) ska vara mörktblått.
Likaså på C13 (osäker om de andra typerna) så ska den vara mörkgrönt.

Hoppas jag inte är för gnällig, vill bara hjälpa till ;)

lan 2012-04-13 11:08

Nya hytter på Download

Det visade sig att texturerna försvann och blev förvridna ibland vid gång i tunnlar så jag har tagit bort alla reflective maps. Dessutom en del ommappningar samt att C1-C5 fått "rätt" vindrutetorkare. Så om ni vill kan ni ladda ner de två hytterna igen från denna post:

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....44&postcount=1

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:07.