Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Ska det bli 18-årsgräns på energidryck? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=22964)

Schulz 2009-03-26 21:26

Kan man hantera drycker med ingredienser som taurin och mycket koffein så varför skulle det finnas en gräns?

Men tyvärr blandas det ofta med alkohol och tas i för stor mängd. Vilket är missbruk.

Jag tycker en 15-årsgräns är ganska lämplig, men lämpligast att rekommendera är väl 18. Men att ha lag på det är till en överdrift.

Janne 2009-03-26 21:39

Citat:

Ursprungligen postat av Schulz (Inlägg 178562)
Kan man hantera drycker med ingredienser som taurin och mycket koffein så varför skulle det finnas en gräns?

Men tyvärr blandas det ofta med alkohol och tas i för stor mängd. Vilket är missbruk.

Jag tycker en 15-årsgräns är ganska lämplig, men lämpligast att rekommendera är väl 18. Men att ha lag på det är till en överdrift.

Det borde snarare vara en 25-årsgräns. Barn har inte vuxit färdigt före 25 års ålder och behöver definitivt inga sk energidrycker oavsett sammanhang. Att folk köper sk energidrycker beror inte på att de gör nytta, för det gör de inte, utan på att marknadsföringen varit framgångsrik. Tänk på det när ni köper en sk energidryck nästa gång att här går ett pucko som fallit för reklamen.

Som min pappa sa när jag var liten, det föds en idiot varje dag - använd kondom. Jag vet inte om det var mig han avsåg...:vinka:

kpf93 2009-03-26 21:43

Det är rent utsagt puckat, en dryck som innehåller koffein, ska man sätta åldersgräns på allt annat som innehåller koffein med?

Ska man behöva visa leg för att få sig en kopp kaffe tänker jag då för det är nästan lika mycket koffein i kaffe som i t ex en RedBull. Att ens tänka tanken om åldersgräns!? Det kommer inte göra någon nytta, på ett eller annat sätt komm ungdomarna komma åt det, totalt meningslöst tycker jag.

Janne 2009-03-26 21:54

Citat:

Ursprungligen postat av kpf93 (Inlägg 178572)
Det är rent utsagt puckat, en dryck som innehåller koffein, ska man sätta åldersgräns på allt annat som innehåller koffein med?

Ska man behöva visa leg för att få sig en kopp kaffe tänker jag då för det är nästan lika mycket koffein i kaffe som i t ex en RedBull. Att ens tänka tanken om åldersgräns!? Det kommer inte göra någon nytta, på ett eller annat sätt komm ungdomarna komma åt det, totalt meningslöst tycker jag.

Om du jämför sk energidrycker med kaffe vad behöver du då sk energidrycker till? Köp kaffe istället. Eller du kanske inte visste att det finns betydligt fler ämnen i de sk energidryckerna än bara koffein? :) Klart du vet. Du ville bara vinkla till det lite. Det enda som biter är sakliga argument. Här hjälper det inte att komma med snömos. :Yeah:

Totte 2009-03-26 21:57

Ät äpple, banan och apelsin så mår kroppen mycket bättre och piggare på lång sikt.

kpf93 2009-03-26 21:58

Citat:

Ursprungligen postat av Janne (Inlägg 178576)
Om du jämför sk energidrycker med kaffe vad behöver du då sk energidrycker till? Köp kaffe istället. Eller du kanske inte visste att det finns betydligt fler ämnen i de sk energidryckerna än bara koffein? :) Klart du vet. Du ville bara vinkla till det lite. Det enda som biter är sakliga argument. Här hjälper det inte att komma med snömos. :Yeah:

Ja men meningen med båda dryckerna är att man ska bli piggare? exakt samma sak. Kaffe innehåller ämnen som är dåliga med, inte bara energidrycker ;)

Schulz 2009-03-26 22:00

Citat:

Ursprungligen postat av Eric B (Inlägg 178519)
Ja jag är lite kluven. Det visar sig att ungdomar missbrukar energidrycker och energidrycker har visat sig ha farlig effekt på överkänsliga människor eller vid överdriven konsumption men vetefan alltså.

Kanske inte 18 år men 16? Eller att de säljs bakom disk eller nåt?

Frågan är vad som definierar överdriven konsumtion.

Överdriven konsumtion gäller på nästan allt. T.o.m. vatten! Du kan bli vattenförgiftad vid för mycket drickande om du inte tömmer dig också.

Så överdriv inte på något vis med någon produkt, man ska ju lära sig vad vett och etikett är. :)

Slash2 2009-03-26 22:05

Citat:

Ursprungligen postat av kpf93 (Inlägg 178579)
Ja men meningen med båda dryckerna är att man ska bli piggare? exakt samma sak. Kaffe innehåller ämnen som är dåliga med, inte bara energidrycker ;)

Nej, meningen med kaffe är inte enbart att bli piggare. De allra flesta kaffedrickare dricker främst för att det är gott. Energidryck däremot är redan marknadsförd till den som måste ha energi och därför är dess huvudsakliga mening är att man ska bli piggare.
Visst, kaffe är inte det nyttigaste man kan dricka, men det är lik förbannat nyttigare än energidrycker med en massa tillsatser.

Janne 2009-03-26 22:06

Citat:

Ursprungligen postat av kpf93 (Inlägg 178579)

Med den stora skillnaden att i en kopp kaffe finns det en väsentligt större mängd koffein än i de sk energidryckerna. Det är därför de har har blandat i andra, i vissa fall tveksamma/tveksamt, ämnen/ämne. Om de här sk energidryckerna nu skulle göra någon nytta, fast det gör de inte, vem skulle då ha nytta av dem? Ska man ta en Red Bull när man varit ute med hunden eller efter att man sett en spännande slutspelsmatch i hockey? Nu finns det iofs inga spännande slutspelsmatcher att titta på eftersom Djurgården inte lyckades ta sig till i slutspel. :ber:

Micke.L 2009-03-26 22:09

Om det blir 18-års gräns kommer ungdomarna som vill ha tag på red bull stjäla det i stället. Så en 18års gräns kommer resultera i fler stölder och massa ungdomar som står utanför ica och vill att vuxna ska köpa ut red bull åt dom.

Har det inte gått lite för långt när man vill få en red bull utköpt!? :vetej:

Janne 2009-03-26 22:14

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 178584)
Om det blir 18-års gräns kommer ungdomarna som vill ha tag på red bull stjäla det i stället. Så en 18års gräns kommer resultera i fler stölder och massa ungdomar som står utanför ica och vill att vuxna ska köpa ut red bull åt dom.

Jo, speciellt som barn inte behöver Red Bull. Inte till någonting. Som min pappa sa när jag var liten - det föds en...

Marcus Gustavsson 2009-03-26 22:22

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 178584)

kanske.. Men den här frågan har oändligt många synvinklar..
Visst.. det finns en varnings text på bruken, men den är så liten att dom flesta antagligen inte ens kan läsa den.

Och en produkt som är skadlig för konsumentens hälsa ska ha ålders gräns.

Annars kan man ju likaväl ta bort ålders gräns på Sprit och cigaretter med. Det kanske låter fånigt men, Det är minst lika skadligt som att röka. Men det är det ju ingen som påpekar eller hur ? men det var ju inte väldigt länge sedan som folk trodde det var ofarligt att röka.

Och som Janne påpekade så finns det ju dokumenterade dödsfall i Sverige.

Jag anser att det borde finnas en ålders gräns på det då det faktiskt är skadligt. Så varför låta en produkt som är skadlig för konsumenten vara utan ålders gräns när en annan har det ?

Att det är gott och att det kanske piggar upp är inget hållbart argument då det går att använda för både sprit och cigaretter. Vart står vi då ?

simonbertilsson 2009-03-26 22:31

Citat:

Ursprungligen postat av Janne (Inlägg 178576)

Det är tyvärr inte så enkelt. Kaffe smakar rävgift och går helt enkelt inte att dricka. För det vet jag (och jo, jag har försökt flera gånger)! :vinka:

Janne 2009-03-26 22:31

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 178588)
Visst.. det finns en varningstext på bruken, men den är så liten att dom flesta antagligen inte ens kan läsa den.

Och en produkt som är skadlig för konsumentens hälsa ska ha åldersgräns.

Annars kan man ju likaväl ta bort åldersgräns på Sprit och cigaretter med. Det kanske låter fånigt men, Det är minst lika skadligt som att röka. Men det är det ju ingen som påpekar eller hur ? men det var ju inte väldigt länge sedan som folk trodde det var ofarligt att röka.

Jag anser att det borde finnas en åldersgräns på det då det faktiskt är skadligt. Så varför låta en produkt som är skadlig för konsumenten vara utan åldersgräns när en annan har det ?

Att det är gott och att det kanske piggar upp är inget hållbart argument då det går att använda för både sprit och cigaretter. Vart står vi då ?

Exakt Marcus. Mitt i prick. Case closed.

Schulz 2009-03-26 22:46

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 178588)
Visst.. det finns en varnings text på bruken, men den är så liten att dom flesta antagligen inte ens kan läsa den.

Och en produkt som är skadlig för konsumentens hälsa ska ha ålders gräns.

Annars kan man ju likaväl ta bort ålders gräns på Sprit och cigaretter med. Det kanske låter fånigt men, Det är minst lika skadligt som att röka. Men det är det ju ingen som påpekar eller hur ? men det var ju inte väldigt länge sedan som folk trodde det var ofarligt att röka.

Jag anser att det borde finnas en ålders gräns på det då det faktiskt är skadligt. Så varför låta en produkt som är skadlig för konsumenten vara utan ålders gräns när en annan har det ?

Egentligen är inte Red Bull, Monster, Powerade och alla de andra märkenas syfte att göra drycken speciellt smakfull. Energidrycken framtog ju för att vara ett prestationshöjande medel och riktades mot personer som behövde en liten boost, främst idrottsutövande personer men även studenter inför tentamen och viktiga muntliga framföranden.

Min åsikt är att det tydligt skall finnas en varningstext om riskerna med drycken, precis som på snus och tobak. Den nuvarande diskreta varningstexten håller verkligen inte, då den knappt syns. Ungdomar dricker oftast det i grupptryck, utan att egentligen notera texterna.

Alltså, ingen åldergräns generellt sett. Bara ett extra varningens finger genom ökad propaganda för riskerna på burken/flaskan. Sen får man faktiskt skylla sig själv vid missbruk, kan man inte hantera det ska man helt enkelt inte använda det.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:30.