Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Kladd på Lennarts X5 (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=26400)

lan 2010-04-26 22:47

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 209237)
Alla tre dessa har jag testat under STW-Tomas kontaktledning utan problem.

Har inte själv STWs kontaktledning utan har installerat den inbyggda (Bald nånting) och där är RC4s panto rätt i höjd och X5, X7 och Mg för låga men lite olika i höjd.
En fråga uppstår då. Skall vi köra efter STW (förmodligen rätt svensk höjd) eller Aurans inbyggda?

Vore bra om vi kunde enas om en svensk standard! Vad är höjd över rälsöverkant?
Det är lätt att ändra animationsvinklar för pantograferna. Men då skulle alla svenska lok ha samma höjd.

Nils Blid 2010-04-26 23:52

I den här länken http://hem.passagen.se/ake51/tagbilder.htm finns fyra bilder av Xoa5 - d v s SJ:s trevagnsvariant. Bilderna verkar ha hyfsad färg trots kontrastproblem. Ta ner dem, Ekankal - om du inte redan har gjort det.
Nils Blid

leoj 2010-04-27 00:02

Alla mått i meter
svensk har jag för mig är ~5,8 och auran kör 6 blankt från marken räknat. Enl wiki, svensk ligger på 5,5-5,6 RÖK (auran har jag för mig kör RÖK som från origo (marken till RÖK) räknat är +0,3)

Det är fåtalet av stw:s saker som följer 5,8.. Det som jag sett har varit x1X (där X är 0, 2 el 4).

ekankal 2010-04-28 16:01

4 bifogad(e) fil(er)
Har fortsatt att kladda på X5'an, men nu har jag blivit helt snurrig i kupan (om jag nu inte var det innan också :D).

Har kollat på bilder som ni har länkat till, bilder som jag har fått av Bengan + några som jag har lyckats snoka fram själv.

Blir inte klok på hur jag ska måla tåget-/en som.
Alla bilder visar på olika färgsättningar mm, såväl på X5 som X8.

T.ex vissa har/har inte det vita strecket mellan buffertarna/ fram på takkanten, men kan vara lika i övrigt.

Sen är det en salig blandning av olika varianter på placeringen, nyansen och höjden på dom "vita" strecken på sidorna, + vilken som ska ha vilka vart.
Vissa har det gula första kl-strecket, vissa inte.
På vissa är det loggor i fronten, på vissa inte.
Vissa har riktiga littraskyltar, medans andra är "målade"

Sen alla varianter på själva färgen, allt från blekgul till nästan röd,
+ att taken är allt mellan ljust blågrå till brunaktiga.

HJÄLP.

PS. Lennart: Alla "fixar" ser ut att ha blivit 100, det är bara jag som har glömmt att justera "prickarna".

Nils Blid 2010-04-28 17:45

Helt rätt - färgsprutan har varit flitigt framme.
Sture Nylén, trafikchef Järnvägshistoriskt forum, påpekar att den enda kända färgbilden på X8 och Xoa5 bredvid varandra visar att SJ valt en gulorange färg medan GDG Expressen hade en rödorange. Han påpekar också att färgarna påverkas starkt av väder och vind. Färgern på modellen menar han är så nära man kan komma. Jag tror du har bilden själv. I annat fall skickar jag länken.
Nils Blid

lan 2010-04-28 18:04

Ekan,
jag tycker X8:an ser väldigt trovärdig ut, det är nog som Nils säger - den fick nog många törnar mot slutet, loggan fram målades väl över när den såg för sliten ut. Din målning visar väl ungefär utseendet direkt efter SJs övertagande och revidering kan man tänka. Bengan jobbar ju med BJ X15 i leveransutförande. Vill någon kladda vidare och göra en riktigt "grisig" variant på X8 så är det ju fritt fram. Bengans modell däremot bör man nog inte ge sig på, BJ tvättade och skötte sina tåg exemplariskt till skillnad från SJ.

Men, allting är väl tillåtet i vår simulatorverklighet!!!???

Bengan 2010-04-28 18:07

Har du problem Ekan:D:D:D.

Konstigt. Det där, borde ju inte vara så svårt att lösa.
Om jag fattar rätt, efter vad det står i Svenska Elmotorvagnar.
Så byggdes bara två Xoa 425 & 426 och det var åt BJ (Bergslagens Järnväg). Så två färger, kan väl inte vara så svårt att få till:rolleyes:.
Sen att den bytte namn till Xoa8 hos SJ, så kan det väl bara bli en färg till:visslar:

Nä, jag kan bara instämma.
Ett helsike, att få fram rätt färg.
Då det är en väldig brist utav bilder på henne, ute på nätet. Och dom fåtal, som man hittar. Så går färgnyanserna helt åt olika håll och linjerna skiljer sig markant.

Tycker att du kör på, som du har gjort. Att färgen inte stämmer till 100% är ingenting att göra åt och samtidigt, så är det ju i nuläget inte ett 100% Xoa8 iallafall. Då ändvagnarna har ett par dörrar extra och restaurangvagnen egentligen ska vara den längsta vagnen i tågsetet.

ekankal 2010-04-28 18:40

Okey.
Då kör jag vidare på den något rödaktigare varianten, men den behöver nog justeras en aning.

Sen är det som Nisse säger, och det känner man igen från billackartiden, att alla färger med inslag av röda pigment har en fallenhet att chansera väldeliga, så det är nog mycket därför som färgerna varierar så mycket på alla bilder.

Och att taken är mörkare/brunare på vissa, kan ju till viss del bero på att dom helt enkelt blivit skitig.

Nisse: Du kan ju skicka upp länken, på utifall att det är något man har missat.

Bengan 2010-04-29 19:10

1 bifogad(e) fil(er)
Lennart.

Jag skulle också vilja ha Nysilvrat tak till henne.
Har du lust att skicka över dom större texturerna, så att jag kan klippa och klistra.
Skulle kunna förstora dom som följde med, men tror att det inte blir snyggt.

Annars så är hon mer eller mindre klar.

Nils Blid 2010-04-29 21:07

Just nu närmare vi oss 70 inlägg i frågan om X 5 m. fl. och dess varianter.
Att dom mer eller mindre försvunnit i historiens dunkel är väldigt märkligt eftersom dom tjänstgjort som flaggskepp på minst tre svenska långlinjer och under egna namn.
Ekan - här är länken. Se upp så att du inte fastnar i vingar också (läs allt, du kommer att begripa)
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...d=19202#p19320.
LAn - har testkört, återkommer på någon av de andra platserna.
Nils (Nisse) Blid

Bengan 2010-05-01 10:10

3 bifogad(e) fil(er)
Nu står jag inför ett problem med loggan.
Själv fick jag aldrig se henne live och dom fåtal bilder jag har hittat, säger inte så mycket.
Har försökt att göra en egen logga efter denna

http://www.jarnvag.net/images/bild/l...4Gavle2004.jpg

Sen har man läst lite hit och dit.
Att loggan var vit, sen att den var i mässing och att den även var vit + mässing.

Någon som har någon koll på detta eller har ni något förslag på, vilken utav dom tre nedanstående som jag ska köra på.

EDIT: Det är bara den i mässing, som jag har gjort helt klart. Bild 2. Där ska vingarna egentligen se ut som på bild 1, fast vit och bild 3. Ska vingarna se ut som på bild 1.

Bengan 2010-05-02 08:38

1 bifogad(e) fil(er)
Jaha.
Nu är hon mer eller mindre klar.

Har snyggat till, dom två andra loggorna också.

Så nu är bara problemet.
Vilken av loggorna, som jag ska använda och klistra in på resten utav vagnarna.

Har liksom ingen aning om, vilken logga som påminner om den som satt på henne.

lan 2010-05-02 11:23

1 bifogad(e) fil(er)
Färgmässigt var nog loggan som på bilderna av O-loket (SJ Bk).

http://www.jarnvag.net/index.php/lok...angna-ellok/bk

Alltså som på 3:e vagnen t.h. fast mörkare mer bronsfärgade vingar och mörkbrun bakgrund.

Nils Blid 2010-05-02 15:56

Hallå, Bengan här skall du få hjälp?
Följande inlägg finns i Järnvägshistoriskt forum:

&Silver eller vitt?
av Sune Nylén index.php?mode=contact&id=19430index.php?mode=cont act&id=19430, Hisings Kärra(Göteborg), lördag 13 december 2008, 07:13 @ Hans Keller
Hej Hans! Det var silver det(aluminiumfärg).Som jag skrev i ett av mina inlägg,så nämnde jag den buss som står i Spårvägssällskapets lokaler Gbg.Den är målad i de gamla färgerna och där är emblemet gjort med aluminiumfärg (silver).
Så var också GDG emblemet på expressen utfört.
Bästa hälsningar Sune

Länken en än gång:

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...id=19202#p1932

Jag väntar på din version.

Nisse Blid

Bengan 2010-05-02 18:29

5 bifogad(e) fil(er)
Då har jag gjort ett par nya försök med loggan.

Provat att fixa till loggan från Lennart och gjort ett försök, där det ska försöka föreställa Silver/Aluminium.

Så nu är jag uppe i fem olika varianter att välja på.

Vilken av nedanstående, kan vara den mest trovärdiga?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:14.