Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Gör Det Själv Järnväg, GDSJ (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=8829)

knebert 2005-06-14 23:14

Hej!

Jodå, en del bygger fast det är sommar och sol och bad!!!

Man måste ha något att göra nu när vädret är som det är...
Men man kan ju hoppas att det blir lite sommar i år ochså, det har ju som bekant inte varit mycket av den varan de senaste åren...
Annars får man väl ta en sista-minuten :)

MVH Kenneth

Mazz 2005-07-31 11:36

5 bifogad(e) fil(er)
Kommit en bra bit nu, södra linjens slutstation är helt klar, inklusive två tänkta industriområden. Linjen måsta ju ha nån transportuppgift...

Norra linjen är helt framme vid sin slutstation, där en hamn ska anläggas. Spårplans-skissen är klar, ska bara lägga ut dom oxå...

Några bilder sä länge:

Basse 2005-07-31 14:01

Hej!
Ser riktigt bra ut! Kommer bli skoj att pyssla lite med denna rutt sedan:)

Pierre 2005-07-31 22:30

Ser otroligt bra ut Mazz!

Här har du en till, som vill börja bygga på den...

Erik.H 2005-08-03 21:21

Jättefina bilder. Det blir verkligen ett rent nöje när man kan börja bygga själv på rutten!. Men så har jag en fråga ochså: Vad tror du STH kommer att ligga runt? Är lite av en fart dåre ;)

knebert 2005-08-03 22:21

Jag vill ochså

bygga på denna rutt...

Ser kanon ut!

Keep up the good work!

Mazz 2005-08-04 01:11

4 bifogad(e) fil(er)
Härligt att det finns bygg-sugna... :)

mrdaddydj: Sth blir som mest 130 km/t och det på stambanan. PÅ bibanan (vilket nog egentligen är huvuddelen av rutten) så lär högsta sth bli inte mer än 80 km/t, så gas-glada kanske inte för utlopp just i denna rutt... :D

Tanken är dock att med sth 70-80, så blir det mer åka per tidsenhet... Från punkte til punkt med 70km/t, så har man o göra i 40 minuter iallafall och det utan stopp... Rutten är ju inte på så många tiles, så jag tänkte att det blir mer värde på det sättet. Växla och tågmöten tror kanske blir mer den här spårläggningens starka sidor... Fast, det är klart, det går ju alltid att bygga ut stambanan senare om man vill... Minsta radie på stambanan är 700m fast oftast 1000m, så möjligtvis tål den högre sth. Tror dock 1000m radie är ok för 130 i verkligheten, kunnig får gärna rätta mig.
Men, stambanan finns mest för att det ska bli intressant korsande AI-trafik att ta hänsyn till för bibanan.

Bilderna är från bibanan, där anledningen til sth 80 syns ganska väl, det är hyggligt kurvigt...

Olaf Lindström 2005-08-04 09:01

Längtar efter att sätta tänderna i denna, synd att man inte kan expandera senare om du sätter signalerna...
Vore kul att ha en liten egen avstickare i rutten!:D

Mazz 2005-08-04 11:04

Citat:

Ursprungligen postat av vr98olli
Längtar efter att sätta tänderna i denna, synd att man inte kan expandera senare om du sätter signalerna...
Vore kul att ha en liten egen avstickare i rutten!:D

Å andra sidan, om man ändå vill göra saker som ändrar tdb, så tar en ny signalsättning inte så jättemycket tid att göra på en sån här relativt liten rutt. Av den anledningen släpper jag två versioner, en med signalerna på plats och en utan. Så, har man ideer om förlängning eller förändring, då är det bara att göra! Vill man, kan jag hjälpa till med signalsättningen.

:)

Mazz 2005-08-05 00:59

1 bifogad(e) fil(er)
:) liten stämmningsbild...

Inte mycke kvar nu av spårläggningen, jobbar med hamnen i den norra delen av rutten. Som synes, så är det bra med spår vid änd-stationerna, så det är bara o gnugga geni-knölarna för att finna kul trafik-ide... :D Sannolikt, så har bibanan transporter som även i betydande omfattning belägger trafik på stambanan... Plats för intressant AI-trafik, alltså... Stambanan avslutas i båda ändar med för mig sedvanlig "spår-kvast", som ni blev bekant med i KMJ. Här utvecklad så att den är tillräckligt lång för att få plats med 3 blocksträckor för nya AI-tåg, så dessa kan "födas" till världen på ett kontrollerat sätt. 2 spår för "födsel" och 1 spår för AI-tåg ut ur denna världen. Denna "kvast" ska ju vara utanför ruttens "verkliga" område och bör betraktas som MSTS-teknisk yta. Kan kanske läggas under mark, för att markera det... Fast, det bestämmer du ruttbyggare själv... :D

Av spårläggning återstår då at bli klar med hamnen, industriområdet vid stambanan samt att sammanbindningsstationen ska justeras lite granna, så den fungerar bättre. En annan av de små stationerna ska oxå justeras då det blev för kort längd på mötes-spåren för at vara vettigt.

Efter spårläggnmingen stundar trimmning av "vassa kanter" i terrängen, samt en grund-marktexturering. Den slipade ruttbyggaren kanske mark-texturerar själv, men i släppet så ska det vara så att man kan använda de som ligger. Sen är det bara signalsättningen som ska till...

mmm... just det... Dokumentation oxå, förståss... En pdf-fil kommer med, som beskriver hur mina tankar har varit på stationernas uppbyggnad och spårens användning. det har ju legat till grund för hur spårplanen är llagd, så det kan ju vara bra att veta. Om du ruttbyggare sen vill använda spåren till annat, så är ju det bara att göra...

Så här nära har det aldrig varit...

Basse 2005-08-05 10:43

Börjar närma sig release alltså, det låter mycket bra ^^
Kommer nog bli väldigt lyckat det här. :)

Mazz 2005-08-07 02:03

4 bifogad(e) fil(er)
Lite att fundera på... Ja, alltså, hur ni ska lägga upp industrier o hamnen,
alltså... Jag vet inte, jag har bara lagt spåren... :D

Närå, det finns en del tankegångar för bangårdarna. tanken här är ju en
ganska stor hamn, med flera pirar. Bangården nere til höger är avsedd främst
för växling och uppställning av de vagnar som har med hamntrafiken att göra.
Där är det inte klart riktigt än, som kanske syns. Uppe till mitten-vänster så
är godsbangården för ankommande/avgående godstrafik, samt uppställning
även där. de vänstaste spåren är persontrafiken, både uppställning och själva
stationen med dess perronger. Lokstation / postterminal (eller nått... ni
bestämmer..) finns vid infarten nere till vänster av stationen.

Loopen ska inte generera några tyngre problem, den har många stickspår som pathen slutar i.

Spårläggningen är planerad så att ni kan dra nytta av 4 tiles för norra
stationen och dess hamn, så det bör inte bli bekymmer med antal objekt,
trots hyggligt med spår. ScaleRail har fortfarande inte tillräckligt med bra
spårdelar, så att man kan bygga lika objekteffektivt som xtracks, men det går
ihop sig ändå.

Självklart finns det inga dynamiska spår i denna rutt.

Edit: Värt att notera... ScaleRail saknar en del fiffiga o bra spårdelar...
Mycket kan man "bygga förbi" när man lägger från början, andra saker är
svårare... En eftergift för detta är att det saknas korsningar och
stoppbockar. Jag har då använt mig av xtracks-korsning, samt original
stoppbock. Stoppbocken kanske inte är hela världen, den finns ju hos alla
ändå... Men, korsningarna är lite synd (6-graders, samt 12 graders), då det
krävs xtracks installerat enbart för dessa... Å andra sidan, har man ScaleRail
installerat, så har man sannolikt xtracks oxå, eftersom man då ändå har
anammat std tsection. På sikt (kanske innan ni hinner relesa nån rutt på
denna... :) ) så hoppas jag på en uppdatering av ScaleRail...

EDIT: Jag tog mig friheten att lägga in radbrytningar i texten för att göra
den mer lättläst utan att behöva scrolla från vänter till höger när man läser
den pga alla bilder. /Roger :)

Olaf Lindström 2005-08-07 22:09

Hej Mats!

Annars så kan jag tillverka en sådan där bock ā svensk modell!:)
Det vore fräckt på både KMJ o alla andra svenska rutter.
Någon som vet mått?

Edit:
Vad har du för program när du visar överblick av tiles'en?

Mazz 2005-08-07 22:20

Citat:

Ursprungligen postat av vr98olli
Hej Mats!

Annars så kan jag tillverka en sådan där bock ā svensk modell!:)
Det vore fräckt på både KMJ o alla andra svenska rutter.
Någon som vet mått?

Edit:
Vad har du för program när du visar överblick av tiles'en?

Ja, gärna! :cool:

Jag tror jag har mått nånstans, ska rota lite i gömmorna. Har även bilder på "gammelbock", kanske kan komma till användning då!

programmet som jag använder för överblicken är det underbara programmet Mosaik. Tok-bra för textureringen, men även vid spårläggningen så använder jag det för överblickens skull. Den laddar upp en rutt på 2 röda, så det är helt suveränt att jobba med och snabbt får man en uppfattning att man bygger åt rätt håll. Rekommenderas!

Erik.H 2005-08-08 00:30

Jag kom en fråga jag tänkte ställa dig, Mats.

Det var det hur du tror i % som blir dubbel och enkelspår.
Jag välkommnar alla rutter med mycket enkelspår, så att man kan göra fina aktiviteter med många tågmöten alias K-Möte ;)
Mvh

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:26.