![]() |
Jag använder Red Bull för att få en snabb kick i nån timme/timmar när jag ska plugga och är rätt trött. Sen äter jag mycket frukt också men som sagt hjälper det bara i det långa loppet..
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Det är vetenskapligt bevisat och allmänt känt, att socker ger dig snabb energi och att koffein stimulerar kroppen till att bli piggare. Sen är det möjligt att det ger en viss placeboeffekt utöver detta, men i grunden finns det en fysisk verkan. |
Citat:
Äta äpple, bannan och apelsin är bättre, håller längre. |
Citat:
En nödlösning helt enkelt! |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Red Bull och andra energidrycker löser bara kortvariga problem som t.ex. Simons väl beskrivna tillfälle. Frukt hinns tydligen inte med att äta, det skall vara i flytande form enligt målgruppen. Vilket så klart är en käpp i hjulet när det gäller val av produkt för bättre hälsa. |
Det märkliga är att det är barn och ungdomar som dricker Red Bull, dvs målgruppen för reklamen. Jag känner inte en enda vuxen som dricker den. Efter att ha provat en gång utan något positivt upplevt resultat skulle jag inte komma på tanken igen.
Att som någon skrev att det var bra att ta till om man var trött och behövde en kick för att kunna köra den sista biten hem tyder bara på omognad och dåligt omdöme. Kör man bil och är så trött att man inte kan köra är inte Red Bull lösningen - man vilar helt enkelt tills man är pigg nog att köra igen! Ganska basic faktiskt. |
Det är inte bara för energi, man får bättre koncentrationsförmåga samt reaktionsförmågan. Att man blir trött när man kör långt är inte alltid för att man sovit för lite. Kör man bil i 6 timmar i sträck så blir man nog rätt trött.
Mina föräldrar har druckit red bull när vi kört bil i ca 6-7h i sträck för att orka köra hela vägen. |
Citat:
Varför tror du den yrkesmässiga trafiken har en absolut maxgräns på 4,5 timme i sträck innan man måste vila minst 45 minuter? Att köra så långt utan att vila är bara ett tecken på att man inte ska köra bil över huvud taget. |
Citat:
|
Citat:
|
Hur många timmar max får lokförare köra? Är det samma sak för truckförare?
|
Aj då, även föräldrar, sk vuxna, dricker Red Bull? Där ser man. Dåligt omdöme ärver man i rakt nedstigande led tydligen. ;) :applad: Sorry Micke, kunde inte låta bli. ;) Bollen låg på straffpunkten.
|
Citat:
|
Citat:
Finns väl inget föreskrivet hur länge man får köra truck mer än att man får jobba så mycket att man har sina vilotimmar innan nästa arbetspass. Som truckförare kör man inte enbart truck hela tiden, om man då jobbar på lager. Men en grensetruckförare kör ju inget annat än lyfta stora containers hela tiden, men raster finns ju. Finns det föreskrifter så följs det garanterat nästan aldrig utan fungerar som någon sorts rekommendation istället. |
Citat:
|
Citat:
Ingen som kunde svara om lokföraren. |
Citat:
Jaha, det kan jag ju svara på också. Kallas kör- och vilotider. Max 4,5 h i sträck, sedan måste man ha en rast på minst 45 min. Därefter får du köra 4,5 h till, innan en dygnsvila träder in på minst 9 h. Normalt tillämpas väl den vanliga normala dygnsvilan på 11 h, annars finns reducerad dygnsvila, men den får max inträffa 3 ggr mellan två veckovilor. Resten är inte relevant, 4,5 h kan du köra som mest i sträck. |
Citat:
|
Jag tror att en åldersgräns skulle göra att fler unga vill prova. En kille i min klass blev nyligen tagen när han snattade en Powerking på Hemköp. Så onödigt! Det är enligt mig inte ens gott. Alkohol/tobak bland unga hade inte existerat om det inte var en "vuxengrej". Det blir tydligen spännande och man ska leka vuxen och skit. Själva idén med en åldersgräns på energidryck är ju klok men jag tror att problemet inte kommer minska, snarare öka:(
|
Citat:
|
Från Jannes inlägg på engelska, Google översättning...
Det svenska Livsmedelsverket har utfärdat en allmän varning om Energidryck Den energi dricka Red Bull är under utredning i Sverige efter rapporter minst tre människor dog efter att ha druckit it.The Svenska Livsmedelsverket (NFA) går undersökningen, och har utfärdat en allmän varning, tala om för folk att inte ta Red Bull blandat med alkohol, eller efter tung träning. De tre friska unga människor som dog alla tros ha druckit Red Bull strax innan deras död. Två av offren dog efter att blanda drink med vodka. En kvinna, som heter enbart som Therese, 31, kollapsade på golvet i en nattklubb i mars i år . Hennes pojkvän John Andersson berättade en nationell dagstidning: "Plötsligt hon föll ner bredvid mig. Hennes hjärta hade stannat och hon var helt livlös. En tredje person dog efter ha druckit flera burkar av den energi drink efter en tung träning på gym. |
Citat:
Det var första gången han snattade och han åkte fast direkt. Tur tycker jag, då kanske han aldrig gör om det:) |
Jag har själv ingen erfarenhet av energidrycker men jag har hört att (som någon skrev innan) att det påverkar hjärtrytmen, och för att veta att det inte är bra behöver man inte vara någon Einstein.
Man kan missbruka allt, vatten, mjölk, sprit, tobak etc. Alla drycker är farlig vid missbruk om man t.ex. häller i sig 3l vatten på en gång så kan lungorna drunkna. Men vanligt vis gör man ju inte det... inte jag iallafall. En ålders gräns på energidryck vore vettigt. Men 18år är lite väl, någon frihet måste väl vi ungdom ha, 15 låter bra tycker jag om man är medveten om riskerna. |
En i min klass åkte också fast nyligen. Rätt åt honom tycker jag eftersom han i stort sett varje skoldag tog varor för 50-100kr.. Han kunde ta 4-5 tuggumipaket vissa gånger och ibland ett 4-pack redbull eller en läsk och en påse chips. Men det har åkte fast på var två burkar vegitarisk ravioli. Ödets ironi ..
Back to topic :) |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Synpunkter från en "Gubbe" med flera tonåringar hemma
Har inte diskutionen missat det vesäntligaste !!!
man kan inte kompencera för lite sömn med energidryck, Gå och sov i tid istället för att sitta uppe på nätterna framför datorn att inte få tillräkligt med sömn tär på kroppen. Sen kan man hälla i sig litervis med "kemikalier" ersätter ändå inte den vila kroppen behöver. Att butiksägare sen går ut med detta är inget annat en ett reklamjippo för att skapa intresse för butiken, att sen politiker hänger på visar ju bara hur korkade dessa är. Det är bättre att ge ungarna näringsriktig mat i skolorna så de orkar med skolarbetet tyvärr går det ej försöka med upplysning till en 12-16åring det är lika omöjligt som att styla en volvo, dömt att misslyckas! Vad blir nästa steg för att hålla sig vaken och skärpt, amfetamin eller kanske crack! |
Bra skrivet, Pussgurkan!:tumupp:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:30. |