Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Ska det bli 18-årsgräns på energidryck? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=22964)

Micke.L 2009-03-27 15:52

Jag använder Red Bull för att få en snabb kick i nån timme/timmar när jag ska plugga och är rätt trött. Sen äter jag mycket frukt också men som sagt hjälper det bara i det långa loppet..

_gege 2009-03-27 16:00

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 178645)
Jag använder Red Bull för att få en snabb kick i nån timme/timmar när jag ska plugga och är rätt trött. Sen äter jag mycket frukt också men som sagt hjälper det bara i det långa loppet..

Jo men problemet är ju bara att du troligen inte lär dig särskilt mycket alls när du pluggar trött, med Red Bull eller inte. Svackan som kommer när kicken gått över är dessutom djupare än den du hade innan, med tanke på att drycken tvingat kroppen att jobba övertid. ;)

Janne 2009-03-27 16:21

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 178645)

Effekten av Red Bull varar 15-20 minuter. Det finns inga undermedel.

simonbertilsson 2009-03-27 17:17

Citat:

Ursprungligen postat av Janne (Inlägg 178606)
Det där är helt fel. Du blir inte piggare. Tillverkarna vill få dig att tro det och du har tydligen köpt konceptet rakt av. Reklam fungerar!

Hur försvarar du det?
Det är vetenskapligt bevisat och allmänt känt, att socker ger dig snabb energi och att koffein stimulerar kroppen till att bli piggare. Sen är det möjligt att det ger en viss placeboeffekt utöver detta, men i grunden finns det en fysisk verkan.

Totte 2009-03-27 17:21

Citat:

Ursprungligen postat av simonbertilsson (Inlägg 178661)
Hur försvarar du det?
Det är vetenskapligt bevisat att socker ger dig snabb energi och att koffein stimulerar kroppen till att bli piggare. Sen är det möjligt att det ger en viss placeboeffekt utöver detta, men i grunden finns det en fysisk verkan.

Ja det stämmer, men på kort sikt. Kanske håller i halv timme och sen blir man trött igen.
Äta äpple, bannan och apelsin är bättre, håller längre.

simonbertilsson 2009-03-27 17:25

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 178665)
Ja det stämmer, men på kort sikt. Kanske håller i halv timme och sen blir man trött igen.
Äta äpple, bannan och apelsin är bättre, håller längre.

Ja, så dum är jag inte. Klart att man ska äta frukt. Red Bull kan som sagt, vara praktiskt om man sovit för lite och ska köra exempelvis. Man håller sig alert de sista milen.
En nödlösning helt enkelt!

_gege 2009-03-27 20:55

Citat:

Ursprungligen postat av simonbertilsson (Inlägg 178666)
Ja, så dum är jag inte. Klart att man ska äta frukt. Red Bull kan som sagt, vara praktiskt om man sovit för lite och ska köra exempelvis. Man håller sig alert de sista milen.
En nödlösning helt enkelt!

I det avseendet fungerar det ju helt klart. :) Jag vänder mig mest emot de som regelbundet använder sig av Red Bull istället för vila, det är verkligen inte bra. Dock känns det nog bäst att se till att sova ordentligt eller låta bli att köra alls. :visslar:;)

Micke.L 2009-03-27 21:00

Citat:

Ursprungligen postat av _gege (Inlägg 178695)
I det avseendet fungerar det ju helt klart. :) Jag vänder mig mest emot de som regelbundet använder sig av Red Bull istället för vila, det är verkligen inte bra. Dock känns det nog bäst att se till att sova ordentligt eller låta bli att köra alls. :visslar:;)

Precis så jag menar... Man ska inte dricka det regelbundet men det är bra för snabb energikick under en stund.

Schulz 2009-03-28 02:11

Citat:

Ursprungligen postat av _gege (Inlägg 178636)
Tänk vad mycket skit "dagens ungdom" (hör dit jag själv också, dock inte till de som dricker sån här skit) är så kallat beroende av. Jag har druckigt Red Bull och liknande drycker vid ett flertal tillfällen, och ALDRIG känt mig det minsta uppiggad.

Red Bull och andra tillverkare drar enligt mig nytta av den överdrivna hets och stress som finns i dagens samhälle. Underförstått säger deras reklam "Nu behöver du som student inte ens äta mat längre! Drick bara en Red Bull så orkar du plugga ändå."

Vad blir nästa steg? Ska man hoppa över sömnen också? Alla ska hinna med så himla mycket på kortast möjliga tid, utan att ta hänsyn till hur kroppen egentligen mår. Allt handlar om att må bra för stunden, och klara tentan eller vad det nu kan vara.

Att dricka Red Bull för att bli pigg är som att plugga sista dagen för en tenta. Visst, man kanske klarar sig men om ett par dagar är kunskapen borta. Som ett flertal skribenter redan påpekat så är frukt och motion det enda rätta om man vill hålla sig pigg i det långa loppet.

Inför åldersgräns, ingen behöver Red Bull ändå.

Så är samhället tyvärr idag. Stress och hets är skapat av oss själva och vi som kunder. Kunder kräver snabb service och leverans på alla sätt, ett fel i det ledet och det blir irritation.

Red Bull och andra energidrycker löser bara kortvariga problem som t.ex. Simons väl beskrivna tillfälle. Frukt hinns tydligen inte med att äta, det skall vara i flytande form enligt målgruppen. Vilket så klart är en käpp i hjulet när det gäller val av produkt för bättre hälsa.

Janne 2009-03-28 13:11

Det märkliga är att det är barn och ungdomar som dricker Red Bull, dvs målgruppen för reklamen. Jag känner inte en enda vuxen som dricker den. Efter att ha provat en gång utan något positivt upplevt resultat skulle jag inte komma på tanken igen.

Att som någon skrev att det var bra att ta till om man var trött och behövde en kick för att kunna köra den sista biten hem tyder bara på omognad och dåligt omdöme. Kör man bil och är så trött att man inte kan köra är inte Red Bull lösningen - man vilar helt enkelt tills man är pigg nog att köra igen! Ganska basic faktiskt.

Micke.L 2009-03-28 13:20

Det är inte bara för energi, man får bättre koncentrationsförmåga samt reaktionsförmågan. Att man blir trött när man kör långt är inte alltid för att man sovit för lite. Kör man bil i 6 timmar i sträck så blir man nog rätt trött.

Mina föräldrar har druckit red bull när vi kört bil i ca 6-7h i sträck för att orka köra hela vägen.

Dson 2009-03-28 14:17

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 178781)
Det är inte bara för energi, man får bättre koncentrationsförmåga samt reaktionsförmågan. Att man blir trött när man kör långt är inte alltid för att man sovit för lite. Kör man bil i 6 timmar i sträck så blir man nog rätt trött.

Mina föräldrar har druckit red bull när vi kört bil i ca 6-7h i sträck för att orka köra hela vägen.

Man ska inte köra såna långa sträckor utan att stanna och vila.
Varför tror du den yrkesmässiga trafiken har en absolut maxgräns på 4,5 timme i sträck innan man måste vila minst 45 minuter?

Att köra så långt utan att vila är bara ett tecken på att man inte ska köra bil över huvud taget.

Micke.L 2009-03-28 14:30

Citat:

Ursprungligen postat av Dson (Inlägg 178796)
Man ska inte köra såna långa sträckor utan att stanna och vila.
Varför tror du den yrkesmässiga trafiken har en absolut maxgräns på 4,5 timme i sträck innan man måste vila minst 45 minuter?

Att köra så långt utan att vila är bara ett tecken på att man inte ska köra bil över huvud taget.

Jo, vi stannar ju och äter nånstans på mitten men det går ju inte riktigt att stanna och sova i några timmar bara för att vissa här på forumet tycker att Red Bull är skit :rolleyes:

Dson 2009-03-28 14:43

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 178798)
Jo, vi stannar ju och äter nånstans på mitten men det går ju inte riktigt att stanna och sova i några timmar bara för att vissa här på forumet tycker att Red Bull är skit :rolleyes:

Nej, men känner man sig trött är det bättre att stanna en tjugo minuter och vila lite. Kan räcka att bara stanna några minuter och ta en kort promenad runt bilen eller vad som helst...:)

Totte 2009-03-28 15:22

Hur många timmar max får lokförare köra? Är det samma sak för truckförare?

Janne 2009-03-28 15:30

Aj då, även föräldrar, sk vuxna, dricker Red Bull? Där ser man. Dåligt omdöme ärver man i rakt nedstigande led tydligen. ;) :applad: Sorry Micke, kunde inte låta bli. ;) Bollen låg på straffpunkten.

Micke.L 2009-03-28 15:46

Citat:

Ursprungligen postat av Janne (Inlägg 178803)
Aj då, även föräldrar, sk vuxna, dricker Red Bull? Där ser man. Dåligt omdöme ärver man i rakt nedstigande led tydligen. ;) :applad: Sorry Micke, kunde inte låta bli. ;) Bollen låg på straffpunkten.

Det är inte bara ungdomar som dricker red bull ;)

Schulz 2009-03-28 19:46

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 178800)

Finns väl inget föreskrivet hur länge man får köra truck mer än att man får jobba så mycket att man har sina vilotimmar innan nästa arbetspass. Som truckförare kör man inte enbart truck hela tiden, om man då jobbar på lager. Men en grensetruckförare kör ju inget annat än lyfta stora containers hela tiden, men raster finns ju.

Finns det föreskrifter så följs det garanterat nästan aldrig utan fungerar som någon sorts rekommendation istället.

Janne 2009-03-28 19:48

Citat:

Ursprungligen postat av Schulz (Inlägg 178858)
Finns väl inget föreskrivet hur länge man får köra truck mer än att man får jobba så mycket att man har sina vilotimmar innan nästa arbetspass. Som truckförare kör man inte enbart truck hela tiden, om man då jobbar på lager. Men en grensetruckförare kör ju inget annat än lyfta stora containers hela tiden, men raster finns ju.

Finns det föreskrifter så följs det garanterat nästan aldrig utan fungerar som någon sorts rekommendation istället.

Jag undrar om inte Totte referrerar till att köra lastbil och inte truck. ;)

Totte 2009-03-28 19:57

Citat:

Ursprungligen postat av Janne (Inlägg 178859)
Jag undrar om inte Totte referrerar till att köra lastbil och inte truck. ;)

Jag menar långtradare. Truck på amerikanska betyder väl långtradare? Eller hur?
Ingen som kunde svara om lokföraren.

Schulz 2009-03-28 20:10

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 178860)
Jag menar långtradare. Truck på amerikanska betyder väl långtradare? Eller hur?
Ingen som kunde svara om lokföraren.

Jaha, det kan jag ju svara på också. Kallas kör- och vilotider. Max 4,5 h i sträck, sedan måste man ha en rast på minst 45 min. Därefter får du köra 4,5 h till, innan en dygnsvila träder in på minst 9 h. Normalt tillämpas väl den vanliga normala dygnsvilan på 11 h, annars finns reducerad dygnsvila, men den får max inträffa 3 ggr mellan två veckovilor.

Resten är inte relevant, 4,5 h kan du köra som mest i sträck.

simonbertilsson 2009-03-28 23:28

Citat:

Ursprungligen postat av Schulz (Inlägg 178868)
Jaha, det kan jag ju svara på också. Kallas kör- och vilotider. Max 4,5 h i sträck, sedan måste man ha en rast på minst 45 min. Därefter får du köra 4,5 h till, innan en dygnsvila träder in på minst 9 h. Normalt tillämpas väl den vanliga normala dygnsvilan på 11 h, annars finns reducerad dygnsvila, men den får max inträffa 3 ggr mellan två veckovilor.

Resten är inte relevant, 4,5 h kan du köra som mest i sträck.

Det här kan vi skriva en hel uppsats på. Det fins femtioelva tusen olika undantagsregler, men du har rätt i det du skriver. Det är grundreglerna.

Julian 2009-03-29 03:15

Jag tror att en åldersgräns skulle göra att fler unga vill prova. En kille i min klass blev nyligen tagen när han snattade en Powerking på Hemköp. Så onödigt! Det är enligt mig inte ens gott. Alkohol/tobak bland unga hade inte existerat om det inte var en "vuxengrej". Det blir tydligen spännande och man ska leka vuxen och skit. Själva idén med en åldersgräns på energidryck är ju klok men jag tror att problemet inte kommer minska, snarare öka:(

Janne 2009-03-29 05:17

Citat:

Ursprungligen postat av Julian (Inlägg 178912)
Jag tror att en åldersgräns skulle göra att fler unga vill prova. En kille i min klass blev nyligen tagen när han snattade en Powerking på Hemköp. Så onödigt! Det är enligt mig inte ens gott. Alkohol/tobak bland unga hade inte existerat om det inte var en "vuxengrej". Det blir tydligen spännande och man ska leka vuxen och skit. Själva idén med en åldersgräns på energidryck är ju klok men jag tror att problemet inte kommer minska, snarare öka:(

Det fanns ingen åldersgärns på tobak när jag var liten ändå rökte fler minderåriga procentuellt sett då än idag. Killen i din klass har förmodligen snattat mer än en gång. Att han torskade just på en Powerking bevisar ingenting annat änatt han uppvisar ett kriminellt beteende. Barn tar inte efter sina föräldrar när de är tillsammans med kompisar, de tar efter sina kompisar.

Totte 2009-03-29 11:25

Från Jannes inlägg på engelska, Google översättning...

Det svenska Livsmedelsverket har utfärdat en allmän varning om Energidryck

Den energi dricka Red Bull är under utredning i Sverige efter rapporter minst tre människor dog efter att ha druckit it.The Svenska Livsmedelsverket (NFA) går undersökningen, och har utfärdat en allmän varning, tala om för folk att inte ta Red Bull blandat med alkohol, eller efter tung träning.

De tre friska unga människor som dog alla tros ha druckit Red Bull strax innan deras död.

Två av offren dog efter att blanda drink med vodka.
En kvinna, som heter enbart som Therese, 31, kollapsade på golvet i en nattklubb i mars i år . Hennes pojkvän John Andersson berättade en nationell dagstidning: "Plötsligt hon föll ner bredvid mig. Hennes hjärta hade stannat och hon var helt livlös.

En tredje person dog efter ha druckit flera burkar av den energi drink efter en tung träning på gym.

Julian 2009-03-29 13:11

Citat:

Ursprungligen postat av Janne (Inlägg 178915)
Det fanns ingen åldersgärns på tobak när jag var liten ändå rökte fler minderåriga procentuellt sett då än idag. Killen i din klass har förmodligen snattat mer än en gång. Att han torskade just på en Powerking bevisar ingenting annat änatt han uppvisar ett kriminellt beteende. Barn tar inte efter sina föräldrar när de är tillsammans med kompisar, de tar efter sina kompisar.

Det var första gången han snattade och han åkte fast direkt. Tur tycker jag, då kanske han aldrig gör om det:)

Viktor 2009-03-29 14:05

Jag har själv ingen erfarenhet av energidrycker men jag har hört att (som någon skrev innan) att det påverkar hjärtrytmen, och för att veta att det inte är bra behöver man inte vara någon Einstein.

Man kan missbruka allt, vatten, mjölk, sprit, tobak etc. Alla drycker är farlig vid missbruk om man t.ex. häller i sig 3l vatten på en gång så kan lungorna drunkna.
Men vanligt vis gör man ju inte det... inte jag iallafall.

En ålders gräns på energidryck vore vettigt. Men 18år är lite väl, någon frihet måste väl vi ungdom ha, 15 låter bra tycker jag om man är medveten om riskerna.

Micke.L 2009-03-29 14:07

En i min klass åkte också fast nyligen. Rätt åt honom tycker jag eftersom han i stort sett varje skoldag tog varor för 50-100kr.. Han kunde ta 4-5 tuggumipaket vissa gånger och ibland ett 4-pack redbull eller en läsk och en påse chips. Men det har åkte fast på var två burkar vegitarisk ravioli. Ödets ironi ..

Back to topic :)

_gege 2009-03-29 22:48

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 178963)
En i min klass åkte också fast nyligen. Rätt åt honom tycker jag eftersom han i stort sett varje skoldag tog varor för 50-100kr.. Han kunde ta 4-5 tuggumipaket vissa gånger och ibland ett 4-pack redbull eller en läsk och en påse chips. Men det har åkte fast på var två burkar vegitarisk ravioli. Ödets ironi ..

Back to topic :)

Snarare visar det tydligt att han fastnat i ett nästintill tvångsmässigt kriminellt beteende. Har svårt att tro att han verkligen ville ha vegetarisk ravioli, utan snarare kicken som han får av att komma undan med att stjäla. Beroendet av kickar som denna hos vissa är inte att underskatta.

Micke.L 2009-03-29 22:51

Citat:

Ursprungligen postat av _gege (Inlägg 179036)
Snarare visar det tydligt att han fastnat i ett nästintill tvångsmässigt kriminellt beteende. Har svårt att tro att han verkligen ville ha vegetarisk ravioli, utan snarare kicken som han får av att komma undan med att stjäla. Beroendet av kickar som denna hos vissa är inte att underskatta.

Nää, raviolin var för att det var skitmat i skolan och han var vegetarian, fast jag och några andra visste hela tiden att han någon gång skulle åka fast. Nu kommer han aldrig göra om det efter att polisen tagit med honom till stationen..

Erik Götborg 2009-03-30 17:48

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 178800)

Fem timmar, sen är det minst 30 min rast som gäller...tror det är något med att man max får jobba 14 timmar på en 24-timmarsperiod och 11 timmars vila mellan turerna osv...kan inte det exakt!

simonbertilsson 2009-03-30 21:31

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Götborg (Inlägg 179111)
Fem timmar, sen är det minst 30 min rast som gäller...tror det är något med att man max får jobba 14 timmar på en 24-timmarsperiod och 11 timmars vila mellan turerna osv...kan inte det exakt!

Egentligen är det lite märkligt. Era regler är riktigt generösa mot de som vi lastbilschaufförer har att röra oss med. Vi måste dessutom böta 3000:- om vi råkar överskrida med så lite som en minut eller redovisa fel på något vis.

Micke.L 2009-03-30 21:37

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Götborg (Inlägg 179111)

Hur gör lokisarna när de ska till Åre - Storlien ? Det tar väl ca 8h dit. Stannar de på vägen någon gång?

simonbertilsson 2009-03-30 21:39

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 179145)
Hur gör lokisarna när de ska till Åre - Storlien ? Det tar väl ca 8h dit. Stannar de på vägen någon gång?

Lokförarbyte längs vägen. ;)

Micke.L 2009-03-30 21:40

Citat:

Ursprungligen postat av simonbertilsson (Inlägg 179146)
Lokförarbyte längs vägen. ;)

Det är det alltså? Vet du var?

Slash2 2009-03-30 21:41

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 179147)

Vild gissning på Ånge eller Sundsvall.

Micke.L 2009-03-30 21:47

Citat:

Ursprungligen postat av Slash2 (Inlägg 179148)
Vild gissning på Ånge eller Sundsvall.

Förmodligen Sundsvall då, för senast jag åkte nattåg hade jag lite svårt att somna så jag låg vaken. Då stannade vi 5-10 min i Sundsvall runt 4-tiden (tåget gick vid 12)

Erik Götborg 2009-03-30 23:32

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 179147)

Tror bytena brukar ligga i Sundsvall/Östersund, något i den stilen iaf...-

pussgurkan 2009-03-31 01:56

Synpunkter från en "Gubbe" med flera tonåringar hemma

Har inte diskutionen missat det vesäntligaste !!!
man kan inte kompencera för lite sömn med energidryck,
Gå och sov i tid istället för att sitta uppe på nätterna framför datorn
att inte få tillräkligt med sömn tär på kroppen. Sen kan man hälla i sig litervis med "kemikalier" ersätter ändå inte den vila kroppen behöver.
Att butiksägare sen går ut med detta är inget annat en ett reklamjippo
för att skapa intresse för butiken, att sen politiker hänger på visar ju
bara hur korkade dessa är.
Det är bättre att ge ungarna näringsriktig mat i skolorna så de orkar med skolarbetet
tyvärr går det ej försöka med upplysning till en 12-16åring det är lika omöjligt som att styla en volvo, dömt att misslyckas!
Vad blir nästa steg för att hålla sig vaken och skärpt, amfetamin eller kanske crack!

Totte 2009-03-31 07:36

Bra skrivet, Pussgurkan!:tumupp:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:30.