![]() |
Instämmer med Bengan.
|
Med min kännedom om Svenolovs kapacitet så skulle jag spontant rösta för ett nytt vägskydd anpassat till det nya säkerhets- och signalsystemet. Inte för att jag begriper särskilt mycket av allt detta men Svenolovs omdöme har jag lärt mig lita på!
Till alla er som lyckats med STWs vägskydd får jag väl dra till med Niccolo Machiavelli igen: "Inget är så svårt att genomföra, och så osäkert i framgång, som att införa en ny tingens ordning - man får endast ljumma anhängare i dom som kan tänkas anamma det nya och dödsfiender i dom som vill bli kvar vid det gamla" - 1400-talet mina vänner! |
Jag rösta för ett nytt vägskydd anpassat till det nya säkerhets- och signalsystemet
mvh gubben50 --------- John |
"Om inte denna anpassning görs, så kommer STW's vägskydd att dela linje/block sträckor, vilket kommer att få konsekvenser för all AI-trafik. Så frågan kvarstår. STW vägskydd, eller inte?"
Om detta är alternativet. Så kommer nog jag, att köra på med det nya systemet, för att slippa strulet med AI-trafiken. EDIT: Tänkte nog fel här. Antar att du är ute efter, att anpassa STW:s vägskydd i ditt nya system, så att strulet med linje/block sträckor uteblir. Jaja, huvudsaken är att det finns ett helt realistiskt fungerande vägskydd för min del. Sen om det är nytt eller STW:s gamla, spelar ingen större roll för mig. EDIT igen: Kom på en nackdel med STW:s vägskydd, som jag har retat mig lite på. Det är själva namngivningen, bara 3 bokstäver t.ex. abc. Vid flera övergångar på samma station, då går det inte att använda samma trafikplatssignatur. Så om det nya systemet har större täckning som t.ex. abc 001, abc 002 o.s.v. så finns det ingen tvekan, vad jag kommer att använda istället. |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Frågan var alltså om ni förväntar er att STW's system ska fungera i framtiden tillsammans med det nya signalsystemet? Några tycker det och det räcker för mig. Jag gör denna anpassning nu, för att slippa framtida problem när någon ställer frågan varför inte STW vägskydd fungerar. |
Citat:
Men signalerna är ju scenery objekt? Hur vet signalerna då vart dom befinner sej och hur fixar man så att dom visar ex grönt istället för att alla lampor lyser? |
Citat:
Att lägga "data" i namnfältet har jag varit motståndare till sen trainz födelse, men det är väldigt praktiskt om man vill spara data tillsammans med banan/rutten. Det som sparas i propertyrutan för ett objekt sparas ju bara enbart i sessionen. Detta är en följetong bland oss programmerare som Auran/N3V inte har lyssnat till. Vi vill ha möjlighet att spara/knyta vissa data i propertyrutan till själva banan istället för sessionen. |
Då har jag en, näe 2 frågor, angående det nya vägskyddet.
1) Kommer namngivningen vara på samma sätt, som med signalerna. Så att man kan använda flera väggskydd, med samma trafikplatssignatur. 3 tecken mellanslag nr? 2)Hur långt borta, ligger det nya väggskyddet. Kan det tänkas komma inom kort, så att man avvaktar med STW:s vid byggande eller ligger det långt fram i planeringen, så att man kanske ska bygga med SWT:s så länge? EDIT: Du han komma, med svaret på fråga 1 för mig (tror jag). Innan jag han skicka detta. |
Citat:
|
STW vägskydd fungerar överraskande bra – om man inte sätter en signal i skärning . För äldre banor behövs knappast ingen förändring - om man inte kör AI. Ett bra sätt framåt är att följa Korvtigers recept – ett vägskydd för äldre banor, ett för moderna.
Nödvändiga förändringar skall göras, onödiga inte. Nisse |
Hej och tack för din gåva till oss Trainzare svenolov, inte att förglömma korvtigers och JohanV fina signaler i kombination med dina script.
Jag har dock några problem och frågor, vet inte om jag gör helt fel och missuppfattat något. Jag har följt guiden för namngivning av signalerna (dem moderna har jag börjat med) och mitt problem är att ibland går inte sista msi innan ublsi upp i kör samtidigt som ublsi också visar stopp, på andra ställen visar msi kör men inte ublsi, den går upp i kör först efter att jag passerat sista msi. I trafikplatserna är fri genomfart lagd men ändå fungerar det inte. Några saker jag inte förstått mig på är signal markers, behövs dom för att få ovanstående att fungera? Om ja, var skall dom placeras och hur? Hur känsligt är scriptet om man byter namn på en signal eller ändrar en 5-skens till 3-skens mitt i allt? Kan man nollställa sciptet så det läser in allt igen? Felaktiga signalbilder, kan ha en 5-skenare, 400 meter längre bort är en signal i stopp och jag får ändå en fast grön? Likaså kan jag få en grön blink i en hsi trots att det efter den hsi endast finns två hdvsi varav den sista är i stopp och det stämmer ju inte. Blinkade försignalering i en hsi kan inte förekomma mot annat än en annan hsi i stopp. Tar scriptet hänsyn till avstånd om en hsi längre fram är i stopp? Eller har det med signaltypen att göra (infsi, msi, ublsi osv)? Annars är det ju i grova drag så att oavsett var signalen sitter (linjen eller station) gäller nedanstående för en hsi innan en annan hsi i stopp: > 800m - en grön blink 800-450 m - två fasta gröna < 450 m - tre fasta gröna Finns det mellanliggande hdvsi före hsi i stopp går det också att använda en grön blink. Ingen kritik, jag vill bara veta om jag använder sakerna på fel sätt eller ej. Nu när tomten varit tidig i år vill man ju få till signaleringen så bra som möjligt på banan. :grin: |
Citat:
1. Ja, namngivningen för v-signalen följer samma regler som för övriga signaler och dom sätts upp på samma sätt. I och med att man har placerat ut två st v-signaler, rygg mot rygg, så har man helt plötsligt ett vägskydd. Rena trolleriet.;) 2. Det ligger inte alltför långt bort, faktum är att signalerna och funktionen finns redan. Det är vissa detaljer som jag behöver hjälp med som vanligt, sceneryobjekten. Allt som jag lovat för framtiden ligger i princip färdigt, men jag väljer att gå varligt framåt med varje del så att man hinner utvärdera eventuella problem. Sen behöver jag också folk som kan testa dessa bitar, men på den punkten finns det inte många som vill ställa upp. Om jag inte får hjälp med det så tar det naturligtvis längre tid (jag brukar multiplicera uppskattad tid med pi, i det fallet). Det tar mycket tid att testa saker, och inte blir det bra heller om man gör det själv. Jag vet ju hur koden fungerar så jag har svårt att "göra fel". Så det är inte lätt för mig att hitta alla fel. |
Citat:
1. När du använder blocksignaler så fungerar dom precis som du beskriver, när man inte gör något mer med dom. Egentligen skulle dom alltid visa stopp, men dom tillåter ett tåg att köra in på blocksträckan med reducerad hastighet om blocket är fritt från hinder. Och kom ihåg att en msi före en ublsi alltid är förreglad mot ublsi. För att få en blocksträcka att fungera riktigt så måste den klareras. Tågväg och riktning måste vara ställd för sträckan. Det sköter TKL och en del körkommandon om, som kommer i kommande versioner. Så avvakta med blocksignaler tills nästa version kommer. 2. Signalmarkers är något speciellt, framför allt i den äldre principen då det på den tiden signalerades sparsamt. Jag tror att korvtiger kan svara på den här frågan, bättre än jag. 3. Du kan byta typen på signal när du vill, men om du har definierat signalfunktioner i funktionstabellen så kanske dom inte är giltiga för den nya typen. Generellt sett är det inte alls känsligt att byta typ. Det är bara att spara så ska det vara ok. 4. Automatiska signalbilder är inte alltid överensstämmande med verkligheten, då det skulle kräva ett enormt program för att klara alla varianter på typer och placeringar. Om man inte gör någon inställning så fungerar signalen ändå, fast kanske inte alltid med rätt signalbild som i verkligheten. Men du har alla möjligheter att få rätt signalbild genom att tala om för signalen vad som gäller för en viss tågväg till en viss signal eller signalmarker. 5. Signalerna tar inte hänsyn till avstånd, generellt. Den enda signalbild som gör det är kör 40, kort tågväg (5-skens signal). Om kör 40 är inställd för en viss tågväg, och avståndet till stopp (en signal i stopp) är mindre än 450 meter så visas tre gröna sken i stället för två sken. För övrigt så anger du själv vilka signalbilder som ska gälla, beroende på hur det ser ut på platsen. Om du inte är nöjd med den signalbild som automatiken ger, så finns det ändå stora möjligheter att tala om för signalen vilken bild den ska visa. |
Citat:
|
Tack för svaren svenolov och korvtiger. Skall dels läsa på i manualerna lite mer och dels ge mig till tåls tills den uppdaterade tågklareraren påbörjar sin tjänstgöring så att han/hon kan släppa ut tågen på linjen.
Men det går inte just nu att ställa fri genomfart helt och hållet, har för mig att det fungerade på vissa stationer om jag valde obevakad? Idag är jag piggare och förhoppningsvis kommunicerar mina hjärnceller lite bättre under kvällens testande. Nackdelen med allt fint som släppts den senaste tiden till Trainz är svårigheten att få sömnen att räcka till, oftast är den lilla stunden man "bara" skulle fixa en sak inte så liten när man väl är färdig och tittar på klockan. :grin: |
En liten sak till, om jag väljer att hastigheten för en hdvsi skall vara max 40, varför signalerar den ändå nere till höger, borde vara nere till vänster?
|
Citat:
Citat:
|
En förklaring mellan Autopilot och ett AI-kommando skulle kanske behövas.
Tror mig veta svaret, men är inte helt 100% säker. |
Citat:
Autopilot (kort AP): En AP behöver knappast förklaras, men det är ett kommando som kör automatiskt istället för manuellt. Om en AP är aktiv i Driver så kan man inte köra tåget manuellt. En AP kör bara efter signal/hastighets besked, precis som en manuell förare ska göra. En AP ställer aldrig tågvägar (växlar). Några exempel på AP'er är Autopilot Command (kuid2:71155:60001:x), Autodrive (kuid2:192081:4:x) och min egna AP som kan lite mer (bl.a. växla mellan AP och manuell i Driver - on the fly). AI-förare (kort AI): En AI är en kombination av en AP och tågklarerare (kort TKL). En AI försöker ställa tågvägen till målet, och om den lyckas med det så kör den (precis som en AP) efter signalbeskeden. Om något annat objekt (kan vara en annan AI eller en TKL) har låst en tågväg (växel/växlar) som AI behöver så tvekar AI och en "låsning" av situationen kan uppstå. Exempel på inbyggda AI-kommandon är Drive/Navigate to/via. En Autopilot ska aldrig ställa tågvägar själv, det ska TKL göra. Och det ska bara finnas en TKL i en session. Detta är idealet, men man kan i många situationer även använda AI-kommandon, om man är medveten om hur det fungerar. En parentes. Min TKL, som följer med signalsystemet, kommer också att kunna klarera tågvägar för för dom inbyggda AI-kommandona. Men jag rekommenderar alltid att använda rena AP'er och en TKL per Session. Det finns också alternativ till min TKL, Path Command/Set Path, men dom ska inte kombineras med min TKL. |
Hej! Har en fråga om signaler,när man sätter ut signaler börjar man från station och framåt
mvh John |
Citat:
Att placera ut signalerna kan ske i vilken ordning som helst. Men om du menar ordningen på beteckningen så böjar man alltid från stationsgränsen med en infartsignal och fortsätter med mellansignaler inom stationen, sen kommer utfarts(block)signal (stationsgräns) och sen eventuellt mellan(block)signaler på linjen fram till nästa stationsgräns. Detta görs i båda (alla) riktningarna. |
Citat:
Citat:
Hdvsi har ju fyra besked: Kör 80 - fast sken till höger Kör 40 - fast sken till vänster Kör 80, varsamhet - blinkande sken till höger Kör 40, varsamhet - blinkande sken till vänster Jag skall bygga en egen testbana och se istället för att använda en annans bana där jag plockat bort alla signaler och lagt dit dom svenska. Detta för att säkerställa att inget annat "stör" scriptet. |
Citat:
När jag själv satt ut dessa signaler har jag börjat med infartssignalen sen jobbat mig genom stationen till utfartssignalen, sen vänt tillbaka och kört infartssignal till utfartssignal igen. Efter detta har jag kört blocksträckorna omkring stationen åt något håll (typ från norr till söder) |
Citat:
När det gäller hdvsi så är den lite speciell i sin "automatik". Jag återkommer om detta, mer detaljerat, i ett dokument som beskriver signalbilder för dom svenska signalerna i trainz. Men kom ihåg tillsvidare, val av hastighet ändrar aldrig signalbilden. |
Citat:
Tack igen, åter till lite testbyggande. Nu börjar Trainz bli riktigt roligt att bygga igen med alla dina svenska saker alla skapare har släppt. Tack ska ni allihopa ha! :tumme_upp: |
Kompabilitet till "standardsignaler"?
Jag får en del frågor om signalsystemet via PM, mest från utlandet men även från Sverige som skulle kunna ställa frågan direkt i denna tråd, så att fler av er kan få svar på något som ni kanske också funderar över.
En vanlig fråga som dyker upp är mer av teknisk natur: Vad händer om man blandar "standard" signaler och svenska signaler? En "standardsignal" fungerar, utifrån sin synvinkel, som den är tänkt att fungera. Den kan naturligtvis inte se vilken typ av svensk signal som är nästa signal, utan den utgår ifrån att den svenska signalen är en "standardsignal". Om man vänder på det hela, och ser det från en svensk signals synvinkel, att nästa signal är en "standardsignal". Den svenska signalen ser normalt en "standardsignal" som om den inte är en huvudsignal. Om den svenska signalen ska se "standardsignalen" som en huvudsignal, så måste taggen "home" ha värdet 1 (ett) i configfilen för "standardsignalen". Kod:
kind mosignal |
Hej !!
Först och främst så får man tacka för detta utmärkta paket:tumme_upp: Men eftersom jag nu endast kör TS12 (mest mp ska tilläggas) så lades script + signaler in för att då ev användas till ett eget projekt som jag håller på med. (för privat bruk och ej för MP). Men då signal paketet dyker upp i scenery fliken som vanligt landskaps objekt i surveyor, så har man ingen nytta av signal paketet. Scripten funkar däremot som dom ska, men signalerna har man ingen nytta av i TS12. Är det så att signalerna helt enkelt inte är kompatibla med TS12 eller har jag fått något fel i installationen ??? Skulle jag nu få bekräftat att dom inte funkar i TS12 så är det som det är och jag får köra med andra signaler. |
Själva signalerna är sceneryobjekt som man kopplar till osynliga signaler som är trackside.:)
|
Citat:
Ett önskemål dock har jag..när man släpper grejor här skulle jag gärna se kompatibilitet med vilken version.. blir så mycket enklare då liksom:tumupp: |
Citat:
Visst kan det vara enklare att använda dom inbyggda signalerna, men du får aldrig den flexibilitet som dessa nya signaler ger. Och du får dom aldrig att fungera bra, efter svenska förhållanden. Det låter som du inte bryr dig så mycket om att din bana ska fungera för tågtrafik? Det kommer nog att släppas en trackside variant av samma signaler, någon gång i framtiden, men då blir det bara som vänster/höger variant på stolpe. |
Citat:
Likadant med huvudljussignalerna som ger två gröna om växeln inte tillåter hastighet >80. Många krav, jag vet. :ber: Går det inte fixa eller är för krångligt så är det helt ok, jag överlever. Min tanke är att om det går att ordna så blir det helt enligt dagens signalering fullt ut. :grin: |
Blanda nya signaler och semaforer
En fråga till när jag ändå är i farten, kan det bli eventuella problem om jag vill blanda semaforerna med nya signaler? Något att tänka på vid namngivning, speciell användning av markers etc?
Tänker på en bana som har signaler in mot stationen men från nästa station semaforer, ett tänkt skede när semaforerna byttes ut mer och mer mot ljussignaler. Även om det är något att tänka på om det är linjeblockering in mot stationen men TAM ut från stationen. |
Citat:
Notera också, att jag inte har sagt att signalerna aldrig kommer att vara tillgängliga för MP, men det lär dröja. Jo det finns massor med lösningar. I det fallet så kan du lägga ner mycket tid tydligen, men att sätta ut ett extra objekt (scenery signal) är för mycket jobb? Fördelen med ett scenery objekt är ju att du kan placera det exakt var du vill, med olika monteringsalternativ (= mer realistisk bana). |
Citat:
Citat:
|
En liten fråga till, om jag vill ha en växlingsdvärg på samma stolpe som en hsi, skall dom ha varsin master eller hur döper jag objekten om dom delar på en master?
svenolov, återkommer med förtydligande angående tidigare fråga. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
När det gäller MP så har jag hela tiden med det i tankarna, framför allt när det gäller tågklareraren och autopiloten. Alla mina objekt fungerar för MP. Men sen om jag kommer att ladda upp dom till DLS, är en annan historia. EDIT: Ny tråd (flyttade inlägg) som handlar om Svenska objekt och Multiplayer. |
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:53. |