Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   önskningar (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33470)

lan 2012-11-01 18:09

Allt detta ...

1 bifogad(e) fil(er)
... är lätt att justera när ritningarna kommer! Under tiden kan man göra detaljmesher som lufttankar, lokskylt, tillv.skylt, lokstationsskylt, sandbox, tankhållare och den stora SJ-blaffan.

Marcus, du pratade om att skicka en lokkorg, kunde vara intressant att se hur du jobbar ?

Marcus Gustavsson 2012-11-01 18:14

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 269644)
... är lätt att justera när ritningarna kommer! Under tiden kan man göra detaljmesher som lufttankar, lokskylt, tillv.skylt, lokstationsskylt, sandbox, tankhållare och den stora SJ-blaffan.

Marcus, du pratade om att skicka en lokkorg, kunde vara intressant att se hur du jobbar ?

Den kommer över om en stund till dig.

lan 2012-11-01 20:07

Tack Marcus ...

1 bifogad(e) fil(er)
... den har anlänt och importerats i max. Vi bygger lite olika men det är normalt. Det finns mycket jag kan använda från din mesh så slipper jag "uppfinna hjulet" på nytt, lyktor och gallerplogar bl.a. De "illavarslande" framrutorna är en frukt av export-import men går att rätta !?

Det jag får till skickar jag naturligtvis till dig Marcus, så kanske detta lok kommer till RW en vacker dag.

Stort TACK !

Marcus Gustavsson 2012-11-01 20:10

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 269647)
... den har anlänt och importerats i max. Vi bygger lite olika men det är normalt. Det finns mycket jag kan använda från din mesh så slipper jag "uppfinna hjulet" på nytt, lyktor och gallerplogar bl.a. De "illavarslande" framrutorna är en frukt av export-import men går att rätta !?

Det jag får till skickar jag naturligtvis till dig Marcus, så kanske detta lok kommer till RW en vacker dag.

Stort TACK !

Du ska få en ny version av mig, jag vet vad problemet är.

/Marcus

lan 2012-11-01 20:20

Lite att forska i ...

1 bifogad(e) fil(er)
... är detta med motorer och avgasrör. På denna bild av "Rune Feldt" ser man T41 200 med borttagna huvar. Det är ett avgasrör från varje cylinder. Alla andra bilder har endast två avgasrör i vardera änden på motorn, möjligen drog man ny kanalisation för avgassystemet eller man fick slut på spänner att sätta på så det inte regnade in :grin:

Marcus Gustavsson 2012-11-01 20:23

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 269649)
... är detta med motorer och avgasrör. På denna bild av "Rune Feldt" ser man T41 200 med borttagna huvar. Det är ett avgasrör från varje cylinder. Alla andra bilder har endast två avgasrör i vardera änden på motorn, möjligen drog man ny kanalisation för avgassystemet eller man fick slut på spänner att sätta på så det inte regnade in :grin:

Den 6 pipiga versionen är Jvm's eget påhitt, i originalskick fanns det endast med 2 pipor.

lan 2012-11-01 20:36

Tack Marcus ! För allt!

1 bifogad(e) fil(er)
Nu ser framrutorna bra ut, men jag tror de går längre ner på fronten, men vi får se när ritningar anländer. Du har underlättat mycker för mig, hoppas jag kan återgälda det !?

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 269651)
Den 6 pipiga versionen är Jvm's eget påhitt, i originalskick fanns det endast med 2 pipor.

Marcus Gustavsson 2012-11-01 20:48

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 269655)
Nu ser framrutorna bra ut, men jag tror de går längre ner på fronten, men vi får se när ritningar anländer. Du har underlättat mycker för mig, hoppas jag kan återgälda det !?

Den "nya" versionen av loket har lägre rutor ja, iaf på förar sidan,även Marshall strålkastare.

lan 2012-11-02 10:48

Det löper på fint ...

1 bifogad(e) fil(er)
... med raffineringen av Marcus ståtliga modell, delat upp meshen i beståndsdelar, reducerat bort dubletter (det blir lättare att mappa först och kopiera sedan), tagit upp öppningar för luckor, dörrar och sidofönster, clonekopierat polygoner, flippat dom och gjort face-extrude för att skapa innerväggar. Har plockat över det som fanns på mitt testlok. Nu är det bara att ge sig på del för del :Yeah:

lan 2012-11-02 16:00

Det mödosamma mappandet ...

1 bifogad(e) fil(er)
blir mindre mödosamt när resultatet av jobbet med fototexturerna börjar visa sig från sin bästa sida ihop med Marcus välbyggda mesh:

Marcus Gustavsson 2012-11-02 16:35

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 269675)
blir mindre mödosamt när resultatet av jobbet med fototexturerna börjar visa sig från sin bästa sida ihop med Marcus välbyggda mesh:

Värt att tänka på är att du behöver ha ett gångbord på med, jag har ej konstruerat det ännu utan endast byggt korgen och ramen.

lan 2012-11-02 22:44

Texturjusteringar och ideliga mappningar...

2 bifogad(e) fil(er)
... när man skall försöka få ordning på saker och ting, med det går sakta framåt. :godnatt:

spyfrog 2012-11-02 22:51

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 269694)
... när man skall försöka få ordning på saker och ting, med det går sakta framåt. :godnatt:

Jag gillar de här detaljerade bilderna du visar, man får en ganska god bild av hur du arbetar och kan lära sig av detta. :tumme_upp:

rely 2012-11-02 23:13

Mycket imponerande textur arbete! Ser fram emot fler uppdateringar!

legotrainzman 2012-11-02 23:28

Fin modell

Mycket trevlig modell du har gjort lan:drool: jag har också varit lite sugen på en T41 till trainz:tumme_upp:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:52.