![]() |
Här pratar vi om en rutt som enbart är enkelspår, även stambanan. Förvisso delar bibanan och stambanan banvall en bit såsom dubbelspår, men linjerna separeras utan möjlighet till utnyttjande av dubbelspår...
Så, tågmöten vid mötesstationerna är definitivt aktuellt. Blir en liten sanitets-check så att det sitter automatiska växlar på rätt ställen, så just tågmötena fungerar. På LLJ hade jag en sträcka med tre stationer och det va riktigt trevligt att få det fungera med tågmöten. Man får tänka på bara att inte skicka iväg orimligt med tåg på sådana sträckor, då kan det korka igen... men, så är det ju i verkligheten oxå, inte så intensiv trafik på enkelspårs-sträckor... |
1 bifogad(e) fil(er)
Ta mig tusan... Nu ligger dom där, allihopa... :) Spårarbetet nu klart, vad gäller själva bygget, i allafall. Har tidigare haft rutten ute på en tidig alfa och fick bra synpunkter, dessa är oxå införda. Men, mycket i spårarbetet är gjort sedan dess, så nu ska den ut på ny alfa-sväng.
Under tiden kommer jag roa mig med gantrys och finjusteringar i terrängen, för att reducera de tråkiga kanterna som RE behagar fixa åt en... Vägar ska därefter sättas ut, funderar lite granna vilka vägar man ska använda, några förslag? Tja, sen efter det och justeringar från alfa-testar-rapporter, så ska väl i princip den signalfria versionen kunna släppas väldigt snart... Signalsättning lär inte ta så lång tid och ett stående erbjudande från mig blir att signalsätta en färdigbyggd rutt ifall man gjort saker som ändrar tdb... Kanske inte egentligen så stor ide att släppa en signalsatt version? Bäst är ju som vi alla vet att signalsätta som det absolut sista momentet... Sista industriområdet, förresten... Om ni kan hitta det i bilden, den kommer med inspiritation från verkligheten, faktiskt... :) Gissa varifrån |
Hej Mats!
Först ett stort grattis för en oerhört fint byggd rutt hitills!:) Ska bli riktigt kul att sätta tänderna och försöka släppa en egen version av denna rutt sedan. -Några frågor från min sida är ungefär hur lång tid det tagit dig med byggnation av spår och ev. releasedatum?(svårt att säga?) -El överallt eller bara vissa sträckor?(har för mig det gick å ändrå någonstans enligt vad jag såg på forumet!?) -Bangårdsbilder, möjligt att se? |
Citat:
Jättesvårt att uppskatta hur lång tid det har tagit, då man jobbar ryckvis beroende på hur tillgänglig tid ser ut och vad det är för annat skoj man har o pyssla med, LLJ har ju även den fått ett antal arbetspass under sommaren. Som ni vet har jag ju under den här byggtiden även roat mig med lite 3D-byggande, men det får just nu stå lite vänt tills den här rutten kommer ut, som nu har odelat fokus att bli klart. Effektiv tid kanske kan vara ett hundratal timmar kanske? Det tar ju betydligt längre tid att bygga med ScaleRail än det tar att bygga med Xtracks, då Xtracks är ett i det närmaste "komplett" spårpaket och mycket effektivt att bygga med. Dessutom är faktumet att jag bygger utan dynamiska spår också en parameter som adderar tid. Metoden är att jobba med de tillbuds stående raka spårdelarna, som absolut kunde vara fler, det skulle underlätta oerhört. Skulle önska mig t.ex rak-spår som går från 2,1m till 2,9m, som komplement til den 2,6m-bit som redan finns. Men, lika viktig är de olika radierna som finns till buds och 1-graders-spåren, för att få ihop 2 spår som ska mötas... Nåja, det va lite utsvävning det... Det blir elektrifierat i hela rutten, varenda spår. Det gör jag av den anledningen att det är ju mycket enkelt att avlägsna de gantrysar som man vil ha bort själv, det tar inte lång stund ens om man vill ta bort för hela bibanan. dxet är ju inte jag som ska bestämma var det ska vara elektrifierat eller ej... :) Det är det ena, sen så för att få den trådlös, är nått som jag inte kan göra här i "rårutten", för det är upp till var och en av ruttbyggarna att utföra i så fall. Som beskrivet på andra ställen, så är det en åtgärd som måste göras absolut sist, då det tar bort möjligheten att göra meningsfull rebuild efter åtgärden. Eller i samband med signalsättningen kan man säga, då det inte bör göras nån rebuild efter att signalerna sitter på plats. Gör man en rebuild efter att man utfört "avelektrifieringen", så blir resultatet att dessa spår försvinner ur tdb och är bara "dumma" objekt. Bangårdsbilder kommer... :) Ska bara göra klart gantry-sättningen och marktexturen så det ser trevligare ut. (märkte du hur effektivt jag undvek prat om release-datum? :D ) |
Jo, det märkte jag!;)
Hoppas du är lika effektiv att bygga och att livet ger dig mycket tid att bygga!:) Lycka till!:p |
5 bifogad(e) fil(er)
Några stämmningsbilder, norra station och hamnen nu gantry-satt o klar.
|
Kanon!!!
Hej!
Jag har berömt denna rutt innan, men mina rosor tar ej slut :) Tycker det ser helt suveränt ut. Jag kommer lätt att bygga på denna bana. Jag har en del ideér som kan blomma ut på denna bana...(Bara jag får Re till att fungera :( ) MVH Kenneth |
3 bifogad(e) fil(er)
Tack Kenneth, härligt att det finns ideer!
Hade två eftersläntarbilder som ville med och en bild på lutningen i rutten... På bibanan kommer det som mest att vara 20 promilles lutning och på stambanan 13 promille, med undantag för ett kortare där det är 18 promille. Borde således inte vara några större problem att övervinna dessa lutningar, även om banan ändå kommer sätta förarna som kör "riktigt" på lite prov, eftersom lutningar upp o ner är varierat, då det är en verklig terrängmodell det kommer ifrån. I en annan tråd fick jag bra information om uppmärkningen av lutningarna oxå, så det ska finnas med skyltar på så rätt ställen som möjligt när rutten släpps. Ska faktiskt bli intressant själv att köra och utnyttja den informationen, tror jag... :) |
Ser mycket bra ut Mazz!
Ja, här är en som också kommer göra sin version av denna rutt. Och stationsnamnen har jag redan klara... |
Ser riktigt bra ut!
Jag har också en del idéer som jag ska testa på denna rutt. Som Pierre har jag "nästan" alla namn klara. :) |
2 bifogad(e) fil(er)
Härligt att höra att det funderas och finns ideer! :) På min sida kör jag så mycke det går, dock ska jag slarva iväg på en kort semester (oansvarigt, men men)... Några alfatestare vidtalade redan och en första leverans til dessa ska inte ligga allt för långt bort, där jag vill ha respons på spårläggning och gantrysarna i första hand. Både från järnvägsmässigt och/eller MSTS-bygg-mässigt perspektiv. Tror att testarna kommer komplettera varandra bra.
Den återkommande frågan då, när blir det release då. Hum, svarar inte på sånt... :D Men, för att ni ändå ska få en uppfattning, så bifogar jag här en aktivitetslista, där gröna fält är sånt som är klart. Hela fältet ska ju bli grönt förståss... Hoppas jag inte glömt nån åtgärd bara... :p Jag har delat upp banan i trafikplats-koder, för dokumentationens skull. Ska inte gå in på djupet här hur det är gjort, men dessa kommer att användas i den dokumentation som kommer följa med rutten. Tänkvärt kan väl vara att spårläggningen tror jag för den här rutten ändå tar upp kanske 90% av total tid, så i det perspektivet ser det väl inte så tokigt ut. Byter ut listan succesivt, så den som är intresserad får knalla tillbaka til den här posten. ;) När alla är gröna, så är det ju betatest och den kan ju i sin tur naturligtvis generera nått ytterligare, vem vet... |
Har sagt det förut, men det kan sägas igen... Detta blir en kanon(bas)rutt för folk att fortsätta bygga på!
Du är en verklig mästare på spårläggning och allt verkar väldigt genomtänkt. Vet inte hur mycket jag skulle missat, om jag fått lägga spåren själv????? En sak, som kanske skulle intressera alla, kan ju vara det här med stationerna. Hur många är det? Är det 7? Fem på bibanan och två på huvudlinjen? B1-B5 och H1-H2. Missat nån? |
Tack, Pierre! :) :o
Japp, det är helt korrekt antal stationer du kommit fram till. Stationen H2 är dock endast hållplats, fast med ett stickspår för vändande rälsbuss. |
Hej!
En fråga bara: Ungefär hur många km lång är den längsta sträckan? |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:00. |