Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Scenarios och scripts (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Svenska Signaler och Klarerare (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29888)

Rojje 2011-08-29 18:40

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 244323)
Vad är det som du inte kan ställa in i signalfunktionstabellen? En bild på scenariot och en tydligare förklaring vore bra.

Om vi har ett spår 3 på en station som går genom 40-växlar ut mot linjen via spår 2, då vill jag att den skall visa "kör 40, varsamhet" om nästa signal står i stopp och "kör 40" om nästa visar kör. Med det val som finns i funktionstabellen, "kör 40" får jag samma signalbild oavsett om nästa signal visar kör eller stopp.

Det är därför jag önskar en koppling till hastigheten på banan eller tillfällen då hastigheten är nedsatt, t.ex genom en växel. Är hastigheten under 80 kan hdvsi bara visa signalbilderna till vänster, dom till höger är spärrade.

Hoppas min förklaring blev bättre och tydligare nu?

svenolov 2011-08-29 19:50

Citat:

Ursprungligen postat av Rojje (Inlägg 244474)
Såg att jag formulerade mig lite dåligt, menar inte blanda på samma station, utan vid nästa station tar semaforerna "över", om ni förstår hur jag menade? Men nu har ni redan gett mig så bra svar så jag är nöjd. :grin:

Ja, var det inte det jag sa i inlägg #74?

svenolov 2011-08-29 19:59

Citat:

Ursprungligen postat av Rojje (Inlägg 244477)
Om vi har ett spår 3 på en station som går genom 40-växlar ut mot linjen via spår 2, då vill jag att den skall visa "kör 40, varsamhet" om nästa signal står i stopp och "kör 40" om nästa visar kör. Med det val som finns i funktionstabellen, "kör 40" får jag samma signalbild oavsett om nästa signal visar kör eller stopp.

Det är därför jag önskar en koppling till hastigheten på banan eller tillfällen då hastigheten är nedsatt, t.ex genom en växel. Är hastigheten under 80 kan hdvsi bara visa signalbilderna till vänster, dom till höger är spärrade.

Hoppas min förklaring blev bättre och tydligare nu?

Vad är "nästa signal" för typ av signal? Bifoga en bild (helst en skiss) på scenariot där du också visar alla berörda signaler på alla spår, samt vilken typ dom har. Det är möjligt att du försöker med en kombination som inte är giltig. Jag kan i alla fall inte ge dig ett bra svar förrän jag ser hur det ser ut på platsen.

Rojje 2011-08-29 20:06

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 244492)
Ja, var det inte det jag sa i inlägg #74?

Jodå, såg bara att mitt citat som korvtiger citerade var lite missvisande/dåligt skrivet. Därför ett förtydligande.

Nils Blid 2011-09-12 19:12

Efter flera dagars tårfyllda ögon har jag fått trevingade semaforer att fungera – åtminstone skapligt. Vad däremot försignalerna håller på med är obegripligt:

När semaforen visar klart slocknar försignalen. Backas loket tänds ljuset, kör man framåt släcks det.
När semaforen visar stopp tänds ljuset.
Skivan har väldigt svårt att visa klartecken. Smörjmedel?

Påverkar vägskydden det äldre signalsystemet? Jag har tvingats flytta signalmarker och försignal. Signalmarkern ligger nu mellan semafor och vägskydd., likaså försignalen.

Det jag håller på med är en färdig bana som läggs om till äldre signalsystemet. Alla gamla ljussignaler är borttagna. Jag har börjat med södra stationen. Bör stoppbockarna (två st) i slutet på tågvägen i norra stationen förses med signalstopplykta?

Har givetvis vidtagit ett antal andra åtgärder, bl a kollat alla beteckningarna och blanktecken. Två av stationerna har andra järnvägslinjer med separata bangårdar knuta till huvudspåret. Dessa har isolerats – växeln och en bit av spåret borttagna.

Teoretiskt sett verkar det nya systemet vara lättare att installera än det gamla. Dock tydligen inte i verkligheten trots de utomordentliga exempelbanorna.

Men det är häftigt med trevingade semaforer.

Nisse

Ja visst, ja - har 2009 vers. 3.3. Förlåt.

Nisse

svenolov 2011-09-12 22:51

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 245256)
Efter flera dagars tårfyllda ögon har jag fått trevingade semaforer att fungera – åtminstone skapligt. Vad däremot försignalerna håller på med är obegripligt:

När semaforen visar klart slocknar försignalen. Backas loket tänds ljuset, kör man framåt släcks det.
När semaforen visar stopp tänds ljuset.
Skivan har väldigt svårt att visa klartecken. Smörjmedel?

Påverkar vägskydden det äldre signalsystemet? Jag har tvingats flytta signalmarker och försignal. Signalmarkern ligger nu mellan semafor och vägskydd., likaså försignalen.

Det jag håller på med är en färdig bana som läggs om till äldre signalsystemet. Alla gamla ljussignaler är borttagna. Jag har börjat med södra stationen. Bör stoppbockarna (två st) i slutet på tågvägen i norra stationen förses med signalstopplykta?

Har givetvis vidtagit ett antal andra åtgärder, bl a kollat alla beteckningarna och blanktecken. Två av stationerna har andra järnvägslinjer med separata bangårdar knuta till huvudspåret. Dessa har isolerats – växeln och en bit av spåret borttagna.

Teoretiskt sett verkar det nya systemet vara lättare att installera än det gamla. Dock tydligen inte i verkligheten trots de utomordentliga exempelbanorna.

Men det är häftigt med trevingade semaforer.

Nisse

Ja visst, ja - har 2009 vers. 3.3. Förlåt.

Nisse

Jag har sagt det förut, STW vägskydd fungerar INTE tillsammans med nuvarande version av signalerna. Detta på grund av att V-signalerna i vägskyddet ses som huvudsignaler. Därav ditt problem med försignalerna.

För ungefär en månad sedan (se inlägg #33) så frågade jag om någon av er, som använder STW vägskydd, hade lust att testa en variant av signalsystemet. Ingen har hört av sig! Själv har jag inte haft någon tid över att göra dessa tester. Jag tolkar ointresset som om att ingen kommer att använda STW vägskydd i framtiden.

Du bör ha en slutpunktsstopplykta (spsi) före en stoppbock om det gäller ett tågspår (slutstation/säckstation). På en bangård (växelspår) ska du inte ha en spsi före en stoppbock.

ekv 2011-09-13 12:30

Nya signaler och portaler

Portaler, dit tåg skickas in för att efter en viss tid komma ut igen, är en behändig konstruktion i Trainz. Från en station går dubbelspår mot norr. Dubbelspåret avslutas med en portal för uppspåret och en portal för nedspåret. Ett tåg går in i uppspårets portal (vänster portal) och efter ett förprogrammerat antal minuter kommer tåget ut i nedspårets portal (höger portal). Min fråga är: Hur bör man använda de nya signalerna i anslutning till portalerna? Är det olika om man kör in i portalen eller om man lämnar den?

svenolov 2011-09-13 21:50

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av ekv (Inlägg 245273)
Portaler, dit tåg skickas in för att efter en viss tid komma ut igen, är en behändig konstruktion i Trainz. Från en station går dubbelspår mot norr. Dubbelspåret avslutas med en portal för uppspåret och en portal för nedspåret. Ett tåg går in i uppspårets portal (vänster portal) och efter ett förprogrammerat antal minuter kommer tåget ut i nedspårets portal (höger portal). Min fråga är: Hur bör man använda de nya signalerna i anslutning till portalerna? Är det olika om man kör in i portalen eller om man lämnar den?

Det är väl inget speciellt när det gäller signalerna gentemot portaler. Jag skulle nog göra enligt exemplet i bifogade bild.
2-skens mellansignaler strax före portalen. Utfartssignalerna (U2, N2) ska också vara mellansignaler, inte utfartsblocksignaler. Försignalera gärna infartssignalerna 21 och 51 och sätt hastigheten till 40-70 km/h för fsi om infsi visar stopp.

Om man vill ha linjeblockering på sträckan (vilket känns onödigt, men som kan vara bra om det är långt till portalen och det är tät trafik) så väljer man utfartsblocksignaler (U2, N2) istället, och sätter även ut utfartsblocksignaler vid portalen (som får beteckningen N1 och U1). Dessa ublsi placeras rygg mot rygg mot mellansignalerna U4 och N4 (som kommer att fungera som infartssignaler). Den riktiga beteckningen på dessa infsi ska då vara 22 för uppspåret och 52 för nedspåret. I detta fall så kan man se portalen som en ny station och tpl-signaturen för N1, U1, 22 och 52 ska inte vara densamma som för stationen innan.
-

Nils Blid 2011-09-13 22:40

Har hamnat i bryderier när det gäller det äldre signalsystemet och slutpunktstopplykta. I Exempelbanan för semaforer ”ex7” har stopplyktan beteckningen ”ex7 A” medan semaforen före betecknas ”ex7 B” (mot norr). Men så finns det ju ytterligare en semafor, nämligen för udda tåg (mot söder). Den har i exemplet beteckningen ”ex7 A” – alltså samma beteckning som stopplyktan.

Men läser man manualen skall stoppljuset betecknas på samma sätt som en semafor, men med den första lediga bokstaven efter semaforen. Det innebär väl att stopplyktan i ex7 med beteckningen A egentligen borde heta C – annars blir det ju en semafor.

Tyvärr har inte stoppbockarna fått sina beteckningar i Exempelbanorna. Men jag antar att de skall betecknas som om tåget går in mot stoppbocken.

Anledningen till ovanstående att jag inte får en osynlig master till semafor att fungera. Frågorna/påståendena är ett led i den ständiga jakten efter felkällor.

Nisse

svenolov 2011-09-13 22:58

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 245285)
Har hamnat i bryderier när det gäller det äldre signalsystemet och slutpunktstopplykta. I Exempelbanan för semaforer ”ex7” har stopplyktan beteckningen ”ex7 A” medan semaforen före betecknas ”ex7 B” (mot norr). Men så finns det ju ytterligare en semafor, nämligen för udda tåg (mot söder). Den har i exemplet beteckningen ”ex7 A” – alltså samma beteckning som stopplyktan.

Men läser man manualen skall stoppljuset betecknas på samma sätt som en semafor, men med den första lediga bokstaven efter semaforen. Det innebär väl att stopplyktan i ex7 med beteckningen A egentligen borde heta C – annars blir det ju en semafor.

Tyvärr har inte stoppbockarna fått sina beteckningar i Exempelbanorna. Men jag antar att de skall betecknas som om tåget går in mot stoppbocken.

Anledningen till ovanstående att jag inte får en osynlig master till semafor att fungera. Frågorna/påståendena är ett led i den ständiga jakten efter felkällor.

Nisse

I min version av exempelbanan heter spsi "ea7 A", vilket är en helt ny och unik tpl-signatur, då denna spsi simulerar nästa station. I hastigheten tyckte jag också att den hade fel beteckning, men när jag putsade glasögonen så såg jag skillnaden.

EDIT: Att stoppbockarna inte har någon beteckning i det här fallet gör ingenting, då det står en huvudsignal (spsi) före som alltid visar stopp. Arrangemanget simulerar bara nästa stationsgräns.

ekv 2011-09-14 12:19

Nya signaler och portaler

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 245282)
Det är väl inget speciellt när det gäller signalerna gentemot portaler. Jag skulle nog göra enligt exemplet i bifogade bild.
2-skens mellansignaler strax före portalen. Utfartssignalerna (U2, N2) ska också vara mellansignaler, inte utfartsblocksignaler. Försignalera gärna infartssignalerna 21 och 51 och sätt hastigheten till 40-70 km/h för fsi om infsi visar stopp.

Om man vill ha linjeblockering på sträckan (vilket känns onödigt, men som kan vara bra om det är långt till portalen och det är tät trafik) så väljer man utfartsblocksignaler (U2, N2) istället, och sätter även ut utfartsblocksignaler vid portalen (som får beteckningen N1 och U1). Dessa ublsi placeras rygg mot rygg mot mellansignalerna U4 och N4 (som kommer att fungera som infartssignaler). Den riktiga beteckningen på dessa infsi ska då vara 22 för uppspåret och 52 för nedspåret. I detta fall så kan man se portalen som en ny station och tpl-signaturen för N1, U1, 22 och 52 ska inte vara densamma som för stationen innan.
-

Tusen tack för ditt svar. Det var som alltid klargörande.

Nils Blid 2011-09-15 13:39

1 bifogad(e) fil(er)
Efter ett antal dagars intensivt arbete med omändringen av ”Svensk cabbana” till äldre signalredskap har jag kommit till tids ende: Banan har tagit farväl. Det skedde när den öppnades torsdag fm.

Det var en raserad bana jag möttes av:
Osynliga master hade försvunnit eller blivit fastlåsta.
Alla inställningar i vägskydden och de två återstående osynliga master hade försvunnit.
Alla lutningstavlor hade gått upp i rök.
Av hastighetsbegränsningarna återstod en gul rund platta.
En stoppbock med osynlig master fanns inte kvar.
Ett vägskydd hade försvunnit, ett annat ändrat läge.

Det torde vara ganska klart att det finns en illasinnad koppling mellan vägskydd och äldre signalredskap. Det här är ett stort problem därför att vägskydden är kryddan i en bana. Det gäller inte minst stationsbommarna.

Utan vägskydd är banan endast en järnväg omgiven av hus och natur.

Det är mycket beklagligt att när det var testdags för kombinationen vägskydd/äldre signalredskap så hade jag tvingats till trainz-time out.

Det är väl inte alldeles omöjligt att jag kan avbryta alla Trainz-aktiviteter och bygga upp en testbana.

I pdf-filen har lite dokumentation sammanställts.

Nisse

Bengan 2011-09-15 13:52

Tror att den stora boven är, att det går att spara i olika lager och att man då har byggt vidare i fel del, som man har öppnat och sedan sparat på nytt. Tycker att detta med olika lager, har ställt till det många gånger för mig.

svenolov 2011-09-15 14:57

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 245366)
Efter ett antal dagars intensivt arbete med omändringen av ”Svensk cabbana” till äldre signalredskap har jag kommit till tids ende: Banan har tagit farväl. Det skedde när den öppnades torsdag fm.

Det var en raserad bana jag möttes av:
Osynliga master hade försvunnit eller blivit fastlåsta.
Alla inställningar i vägskydden och de två återstående osynliga master hade försvunnit.
Alla lutningstavlor hade gått upp i rök.
Av hastighetsbegränsningarna återstod en gul rund platta.
En stoppbock med osynlig master fanns inte kvar.
Ett vägskydd hade försvunnit, ett annat ändrat läge.

Det torde vara ganska klart att det finns en illasinnad koppling mellan vägskydd och äldre signalredskap. Det här är ett stort problem därför att vägskydden är kryddan i en bana. Det gäller inte minst stationsbommarna.

Utan vägskydd är banan endast en järnväg omgiven av hus och natur.

Det är mycket beklagligt att när det var testdags för kombinationen vägskydd/äldre signalredskap så hade jag tvingats till trainz-time out.

Det är väl inte alldeles omöjligt att jag kan avbryta alla Trainz-aktiviteter och bygga upp en testbana.

I pdf-filen har lite dokumentation sammanställts.

Nisse

Nils, varför du har råkat ut för detta har jag inget bra svar på. Det kan vara som Bengan säger, eller att du har andra problem med din installation av Trainz kontra ditt operativsystem/hårdvara. Det är svårt att svara på.

Jag ska titta på ditt bifogade dokument, men först vill jag påpeka en sak ännu en gång (varning för skrik).

Nuvarande version av signalerna fungerar INTE tillsammamans med V-signalen i STW:s vägskydd!

EDIT: Och det är inte signalsystemet det är fel på, utan orsaken ligger i STW:s V-signal.:(

Jag har erbjudit dig och andra, som använder STW:s vägskydd, att prova en version av signalsystemet som förhoppningsvis ska fungera tillsammans med STW:s vägskydd. Hur många gånger ska jag säga det? Jag svarar igen och igen på denna fråga, men får inget gensvar från dig och andra. Du/ni upprepar om och om igen samma problem!:mad:

Bengan 2011-09-15 19:28

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 245370)
Jag har erbjudit dig och andra, som använder STW:s vägskydd, att prova en version av signalsystemet som förhoppningsvis ska fungera tillsammans med STW:s vägskydd. Hur många gånger ska jag säga det? Jag svarar igen och igen på denna fråga, men får inget gensvar från dig och andra. Du/ni upprepar om och om igen samma problem!:mad:

Skulle gärna vilja prova, men har tyvärr ingenting att prova på än. Har några banor, som jag har tänkt att försöka försvenska och byta signaler på. Men det kommer hela tiden, en massa andra saker imellan för mig. Därav dåligt gensvar från mig.

owesafstrom 2011-09-15 20:18

Hej!
Jag använder också STWs vägskydd, och kan tänka mig att testa det anpassade signalsystemet.
Hälsningar
Owe

svenolov 2011-09-15 22:02

Tack ska ni ha :), jag ska sätta ihop ett betapaket för nästa version av signalskripten.

Det jag har gjort i det här fallet är att de svenska signalerna ser "vanliga" standardsignaler som om dom INTE är huvudsignaler. Då ska det inte bli några problem med STWs v-signaler. Men det kan få konsekvenser för något annat, som jag inte har tänkt på. Men i nuläget kan jag inte se att det skulle ställa till med några problem. Och det är ju därför som jag vill ha det testat.

Men det är ingen ide att alla testar det, jag är ute efter er som använder STWs vägskydd "dagligen" och är väldigt familjär med det systemet. Det är väl endast ni som kan jämföra den nya betaversionen mot den nuvarande versionen. Det är bara grundskripten som behöver skiftas, inga semaforer/signaler behöver uppdateras. Så man kan snabbt ändra versionerna och se skillnaderna.

Nils Blid 2011-09-18 16:02

Semaforer efterlyses

Har blivit av med semaforer och försignaler till Svenska Signaler. Omöjligt att hitta dem. Någon som vet?

Nisse

svenolov 2011-09-18 17:06

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 245490)
Har blivit av med semaforer och försignaler till Svenska Signaler. Omöjligt att hitta dem. Någon som vet?

Nisse

Var någonstans hittar du dom inte? I spelet Trainz eller i CM? eller ...?

Nils Blid 2011-09-18 17:27

Svar: Överallt!

Har installerat Svenska Signaler i min B-dator (bättre grafik, sämre processor).. Inga semaforer. Inga försignaler. Har letat och letat, har ominstallerat Svenska Signaler mm mm.

Detta korta meddelande är skrivit i Word och inklistrat till Forum. Det här är andra gånger jag skriver inläggets två rader )ovan). Första gången, när jag skrev direkt i Forum, hann jag inte sända utan loggades ut. Det känns för…

Nisse

svenolov 2011-09-18 18:15

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 245495)
Svar: Överallt!

Har installerat Svenska Signaler i min B-dator (bättre grafik, sämre processor).. Inga semaforer. Inga försignaler. Har letat och letat, har ominstallerat Svenska Signaler mm mm.

Detta korta meddelande är skrivit i Word och inklistrat till Forum. Det här är andra gånger jag skriver inläggets två rader )ovan). Första gången, när jag skrev direkt i Forum, hann jag inte sända utan loggades ut. Det känns för…

Nisse

Du har tydligen stora problem med din utrustning. Det här kan väl inte bara gälla dom svenska signalerna och semaforerna?

Om du installerar en cdp-fil (dra den från t.ex. skrivbordet till CM), menar du då att du inte ser den i CM sen du har sparat (commit) den???

Nils Blid 2011-09-18 19:11

Nej Svenolov – problemet är inte att dra in dem i Content – problemet är att det inte finns några semaforer/försignaler att dra in. Och jag har inte hittat några semaforer/försignaler att dra in. Frågan är: Var finns dom? Allt övrigt i Svenska Signaler finns på plats.

Andra problem finns - men dem tar vi på annat sätt.

Ny utrustning kan mycket väl komma - om bara Trisslotten slår in.

Nisse

svenolov 2011-09-19 13:22

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 245501)
Nej Svenolov – problemet är inte att dra in dem i Content – problemet är att det inte finns några semaforer/försignaler att dra in. Och jag har inte hittat några semaforer/försignaler att dra in. Frågan är: Var finns dom? Allt övrigt i Svenska Signaler finns på plats.

Nisse

Men då tycker jag att du ska försöka med dom här...

Signalsäkerhetspaket - Semaforer, spårspärrar, hinderfripålar, mm + banbyggarguide

svenolov 2011-09-19 15:54

För kännedom.

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 245501)

Nisse

Om fler har samma problem som Nils. Hans problem är på väg att lösas nu.

Mitt signalpaket innehåller bara grundskripten till själva signalsystemet, samt nödvändiga tillbehör (klarerare etc.). Inga synliga signaler. Själva signalerna, som respektive modellbyggare har gjort (dom synliga), måste ni ladda hem och installera separat.

Signalsäkerhetspaket - Semaforer, spårspärrar, hinderfripålar, mm + banbyggarguide

Signalpaket - Moderna signaler

Nils Blid 2011-09-19 20:14

2 bifogad(e) fil(er)
Har installerat äldre Svenska signaler (semaforer bl a) i en rak testbana. Denna innehåller endast räls, växlar (två stationer, en 2 spår, en 3-spår), stoppbockar och Svenska signaler. Dessa fungerar väldigt ojämnt, dåligt är ett bättre ord. Speciellt gäller detta försignalerna. Har letat intensivt efter fel. Det enda jag funnit är felaktiga avståndsangivelser för två av fyra semaforer. Dessa skall mäta förbi kommande/föregående hsi –men hoppar över dem, i ett fall ett hopp över tre hsi. Avståndet på drygt 3.000 meter motsvarar cirkus två tredjedalar av banan.

Kan banans sviktande hälsa bero på avvikelserna när det gäller avstånd – och vad kan jag göra åt det?

Nisse

svenolov 2011-09-19 21:53

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 245575)
Har installerat äldre Svenska signaler (semaforer bl a) i en rak testbana. Denna innehåller endast räls, växlar (två stationer, en 2 spår, en 3-spår), stoppbockar och Svenska signaler. Dessa fungerar väldigt ojämnt, dåligt är ett bättre ord. Speciellt gäller detta försignalerna. Har letat intensivt efter fel. Det enda jag funnit är felaktiga avståndsangivelser för två av fyra semaforer. Dessa skall mäta förbi kommande/föregående hsi –men hoppar över dem, i ett fall ett hopp över tre hsi. Avståndet på drygt 3.000 meter motsvarar cirkus två tredjedalar av banan.

Kan banans sviktande hälsa bero på avvikelserna när det gäller avstånd – och vad kan jag göra åt det?

Nisse

Vad är det för typ av signal som är överhoppad då? Alltså den signal som du tycker den borde ange som nästa/föregånde hsi?

Nils Blid 2011-09-19 22:02

Två resp. tre semaforer /två trevingade, en tvåvingad).

Nisse

svenolov 2011-09-19 22:09

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 245593)

Nisse

Den banan vill jag se på! Du har ju min e-post adress.

svenolov 2011-09-20 00:53

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 245593)

Nisse

Nu har jag tittat på banan och avståndet på över 3 km stämmer exakt. Huvudsignaler som finns däremellan och som står i motsatt riktning ignoreras. Det är väl nästa/föregående hsi i samma riktning som är intressant, eller...?

Nils Blid 2011-09-20 09:50

Bakät ointressant, framåt intressant. Jag kör vidare.

Nisse

ekv 2011-09-22 16:30

Den Osynlige Klareraren

Håller på och experimenterar med det nya signalsystemet (modern signaleringsprincip). Finns det någon utförligare beskrivning på var den osynliga klareraren skall placeras och hur den skall användas? I mitt fall har jag ett livligt trafikerat enkelspår mellan två stationer och jag önskar "blocka" hela sträckan åt ett håll åt gången. Se bilden på sid 3 "Exempel på enkelspårsträcka ..." i "Beteckningar på signaltekniska objekt i Trainz". Vill inte ha ett möte mitt ute på linjen. På sträckan finns 2 mellanblocksignaler åt vardera hållet samt försignaler.

Är det klarerarens uppgift att se till att signalerna visar rätt besked utefter linjen och i så fall hur skall den användas i Trainz på rätt sätt ? Har TS10.
Vänligen

svenolov 2011-09-22 23:04

Citat:

Ursprungligen postat av ekv (Inlägg 245744)
Håller på och experimenterar med det nya signalsystemet (modern signaleringsprincip). Finns det någon utförligare beskrivning på var den osynliga klareraren skall placeras och hur den skall användas? I mitt fall har jag ett livligt trafikerat enkelspår mellan två stationer och jag önskar "blocka" hela sträckan åt ett håll åt gången. Se bilden på sid 3 "Exempel på enkelspårsträcka ..." i "Beteckningar på signaltekniska objekt i Trainz". Vill inte ha ett möte mitt ute på linjen. På sträckan finns 2 mellanblocksignaler åt vardera hållet samt försignaler.

Är det klarerarens uppgift att se till att signalerna visar rätt besked utefter linjen och i så fall hur skall den användas i Trainz på rätt sätt ? Har TS10.
Vänligen

Dessvärre finns det ingen utförlig beskrivning på många "dolda" egenskaper som signalsystemet har. Men alla svar som jag/vi ger i den här tråden kan säkert sammanställas till en guide/manual någon gång i framtiden.

Idag är den osynliga klareraren en signal som främst är tänkt att användas i den äldre principen. Man placerar ut den där det borde finnas en signal, enligt den moderna principen. I och med att det på den tiden inte fanns vissa typer av signaler som finns idag, så lägger man in en osynlig signal med den funktionen för att AI-trafiken ska fungera bättre. Finessen med osynlig är att den inte ska synas när man bygger banor som använder den äldre principen.

Som du ser i propertyrutan (=egenskapsrutan = knappen [?]) så kan du välja på flera signaltyper som den ska "simulera". Flera typer kommer i framtiden, och meningen är att tkl-signalen även ska kunna användas i den moderna principen.

Men, i och med att du sätter upp ett modernt system, så behöver du inte använda tkl-signalen i dagsläget. Så till den egentliga frågan.

Klareraren (TKL) kan sätta "blockriktningen" för en blocksträcka, men den funktionen når du inte i nuvarande version. Jag håller just nu på med att göra ett användarvänligt gränssnitt för just den funktionen och även funktioner för att ställa tågvägar. Läs även det här inlägget. Post # 53.

ekv 2011-09-23 08:57

Tack svenolov för ditt arbete och tack för svaret. Följer med stort intresse utvecklingen av det svenska signalsystemet.
Vänligen

hgkn 2011-10-04 10:43

V-signalen i STW:s vägskydd!

Hej Sven-Olov
Har varit ifrån Trainz i månader pg. av datorhaveri.
Har i flera dagar försökt att läsa mig till allt om nya signalsystemet och har nu några frågor?
Räcker det med att ta bort V-signalerna och avinstallera dom eller måste allt i vägskyddet bort? Finns det möjlighet att få testa den version du tror kan fungera?
Har en bana det tagit åratal att göra och vill gärna behålla den.
Mvh Göran.

svenolov 2011-10-04 12:50

Citat:

Ursprungligen postat av hgkn (Inlägg 246413)
Hej Sven-Olov
Har varit ifrån Trainz i månader pg. av datorhaveri.
Har i flera dagar försökt att läsa mig till allt om nya signalsystemet och har nu några frågor?
Räcker det med att ta bort V-signalerna och avinstallera dom eller måste allt i vägskyddet bort? Finns det möjlighet att få testa den version du tror kan fungera?
Har en bana det tagit åratal att göra och vill gärna behålla den.
Mvh Göran.

Hej Göran. Du behöver inte ta bort och avinstallera STWs vägskydd. Här får du en länk till Signal Source 3.11.2.b2, som Nils Blid har testat. Den versionen ska fungera med vägskyddet. Det är bara att skriva över den gamla versionen i Content Manager.

hgkn 2011-10-04 14:22

1 bifogad(e) fil(er)
Tack.
Nu ett annat problem. Får upp fel i Signal Libary 3.11 vad har jag missat?

Nils Blid 2011-10-04 15:10

Svenolovs 3.11.2.b2 fungerar utmärkt, både i min speciellt uppbyggda testbana samt i min cabbana. Första gången jag testade i den sistnämnda bana hängde ringsignalerna inte riktigt med. Detta löstes med att gå ut ur spelet och starta om det.

Det verkar som om Signar Source/Vägskydden behöver en mindre inkörning.

Vid förändringar av installationern av signalredskapen och/eller vägskydd: Spara, lämna Surveyor och gå in i Driver - alltså inte snabbvägen. Detta har jag använt mig konsekvent av.

Nisse

hgkn 2011-10-04 15:39

Tack för hjälpen, nu fungerar det.

ekankal 2011-10-04 15:48

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 246416)
Hej Göran. Du behöver inte ta bort och avinstallera STWs vägskydd. Här får du en länk till Signal Source 3.11.2.b2, som Nils Blid har testat. Den versionen ska fungera med vägskyddet. Det är bara att skriva över den gamla versionen i Content Manager.

Tack för den versionen, ser ut att fungera som det ska :).
Liksom Göran, så har jag byggt på min rutt ganska länge nu, och det hade varit ett hästjobb att behöva byta ut alla vägskydd.

Nils Blid 2011-10-04 16:52

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 246423)
Tack för den versionen, ser ut att fungera som det ska :).
Liksom Göran, så har jag byggt på min rutt ganska länge nu, och det hade varit ett hästjobb att behöva byta ut alla vägskydd.

Hgkn och Ekan - roligt att höra. Är säker på att Svenolov vill höra mer hur det fungerar, eventuella fel, hur små som helst, etc. Tycker personligen att Svenolov gjort ett sjuhelsickes bra jobb. Jag är imponerad. Jag vet ju vilka problem det har varit.

Nisse

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:54.