![]() |
Hur lät ett AEG-lok ...
1 bifogad(e) fil(er)
... när man blåste visslan ??? Jag har gissat med ledning av att det sitter en Tryckluftsvissla på taket. Den måste låta mycket ljusare än en tyfon med exponentialhorn tror jag ???
Det finns väl ingen människa med hörseln i behåll som kommer ihåg hur det lät !!?? Men jag bifogar en RAR-fil som innehåller den WAV-fil som jag "tutat" ihop: |
Ser mycket bra ut Lan! Jag följer tråden med stort intresse.
Angående "visselljudet" tror jag att det ska vara mer likt ett ånglok. I några av dina andra byggen har du använt ett ljud som heter "Sj F1200 Vissla", <kuid:67375:1132>. Jag tror att visslan ska vara mer åt det hållet. Motorloket Ohs har en tryckluftsvissla. Ungefär 4:00 in i den här filmen hör man visslan: http://www.youtube.com/watch?v=icOBkQR7KvY Jag ska upp till Ohsabanan och titta på loket nu till helgen. Om du tycker att ljudet passar och du är intresserad Lan kan jag försöka fixa en bättre inspelning av visslan? |
Citat:
Det blir dock troligen inte förrän efter nästa fredag för då börjar semestern. Beror lite på vad det blir för väder i helgen om man skulle ta en tur i cabben. Tyvärr kan jag nog inte hjälpa till med ljudupptagningar, länge sedan loken rörde på sig. /æ |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Tack för den passningen, Ursus94 !!! Det är ju samma vissla fast på ånglok trycktes den med ånga av högt tryck och på ellok av tryckluft av lägre tryck. Alltså bör ljudet bli dovare på ett ellok (och diesellok). Tack för du påminde mig om F-visslan :applad: Det bifogade ljudet är nedskalat i ung. samma proportion som tryckskillnaden mellan ånga och tryckluft :visslar: |
Citat:
Tack för att du bryr dig! |
Citat:
|
Emaljen på plats på brunloken
1 bifogad(e) fil(er)
... som ju hade påskruvad märkning av emaljerad plåt. Har försökt efterlikna det så gott det går med en skuggning á là Ekan.
|
Den sedvanliga lokparaden ...
4 bifogad(e) fil(er)
... inalles 10 lok i en texturegroup. Jag har valt de 5 loken bland de som överlevde längst, förrutom 31an som får vara med för det var det första loket.
Alla loken finns i brunt och ommålade i röd/gult. Och de små variationerna i texturerna gör att loken blir individuella. Dessutom gör tillvalen i propertyrutan att man kan "idividualisera" dem ytterligare. Allt är i princip klart, det som fattas är en "riktig" AEG-hytt - men det kommer väl när jag får bildunderlag !!?? |
I mitt tycke kanske inte så vackra men istället med väldigt mycket charm vilket många av dagens rälsfordon saknar.
Stickanw |
Vad ska man säga? Hatten av helt enkelt! För jädra tjusigt.:applad:
|
Detta måste vara sveriges gulligaste smalspårslok:drool:
|
NKLJs AEG-lok Release
1 bifogad(e) fil(er)
... kommer snart i Dowvload-tråden.
Några påpekanden: 1, Texturegroupen ligger i min Dropbox pga. storleken. 2. Pantografen är den ursprungliga 20-tals AEG-typen. 3. Jag skickar även med en 40-tals Siemens-typ och en Asea-typ för de som vill byta. 4. Hytten fungerar bra men är väl inte helt lik orginalet men får duga så länge, i väntan på ev. bättre underlag. 5. Fysiken är ställd för att få så naturlig körning som möjligt, vad gäller gång och ljud. |
Pm
1. kA-metern för motorström är ej ännu skriptad.
2. de yttre delarna av hytten kommer att "banka" vid växelpassager. 3. pantografbyte är ännu ej skriptat. 4. vindrutetorkarreglagen sitter framtill på högerbänken. 5. "Lokis" sitter och viftar och skäller baktill i hytten. Om ni saknar den röda slutljuscoronan så finns den i ASEA-lokets download-tråd! m.m. |
Hej Lennart! Du är snabbare än mig. Jag PMar dig en massa bilder på både hytt och utvändigt så fort bilderna är .rar(are) och uppladdade på Dropbox. Kanonsnyggt arbete!!! :applad:
|
Vackert:ber::drool: Jag ångrar allt mer att jag glömde att ta med min dator nu när vi reser:mad: Men en Uddeholmare på detta och sedan har vi hela NKlJs "El-flotta"
|
Snyggt jobbat Lennart !!!!Men en Uddeholmare på detta och sedan har vi hela NKlJs "El-flotta"
Hälsningar Kenta978 |
I en Facebook-grupp om NKlJ (såklart!) så frågade jag en person om han ev. hade bilder på multipelkopplingen mellan två lok, och vips sa det så fanns både bilder + lite info som säkert kan hjälpa lite, citerar honom:
"Multipelkoppling var det ja. Jag har fått för mig att man helst körde 104 tillsammans med 106 och 101 tillsammans med 105, medan 102 och 103 för det mesta fick gå solo? Svartvita bilden visar 101+105 och färgbilden 104+106. Bägge bilderna är tagna i Deje någon gång 86/87, inför avgång med dagens första tåg norrut." Två bilder fanns även bifogade, och dessa ska jag skicka vidare till Lennart om jag får tillåtelse. //Jocke :) |
Det får du, för det var mina bilder:grin:
|
NKLJ Stationshus ...
4 bifogad(e) fil(er)
... är väl ett måste om man skall bygga banan. Tyvärr ont om bilder och/eller ritningar men man får försöka bygga på frihand så gott det går. Först ut blev Deje, i funkisstil. Vevställverket och väntsofforna är separata scenery-assets. Nästa Hagfors ... ???
|
Funkis! :)
|
Snyggt Lennart.
Ställverket å sofforna funkar ju lite här å där oxå, perfekt att "dekorera" med :). |
Riktigt fint!! Nu börjar jag ångra mig rejält, jag gick ju förbi Hagfors stationshus, och tyckte det var riktigt stort och snyggt, men tog aldrig någon bild på det... Hoppas det löser sig ändå :)
EDIT: Bilder på multipelkablar (är fräck och bifogar dem här... Hoppas det är OK Dalle!) https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.n...97511854_n.jpg https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.n...29065076_n.jpg Dem ska, som synes, inte vara så tjock, utan smala, och det verkar bara finnas två kablar mellan loken, en på höger sida lyktan och en till vänster om samma lykta. Tror jag hade en bild på multipelbefästningen bland bilderna jag skickade. Kan lägga upp en förklarande bild här om intresse finns. |
Otroligt snyggt Lennart!
|
Hagfors nya Stationhus ...
5 bifogad(e) fil(er)
... NKLJs "hemmastation" under "de sista ljuva åren":
Allt gjort efter två suddiga, lågupplösta foton, varav det ena svartvitt. Nattlivet i Hagfors får man bara inte missa :grin: |
Det ser kanon ut!
|
Snygga stationshus Lennart, men jag tycker att Hagfors tak går för mycket åt lila. Skulle gärna se en mer mörk brunorange ton på taket.
EDIT: Hemma från jobbet igen och då blir det lite lättare för mig att länka till en bild, då jag inte klarar av det via mobilen. http://www.lokman.se/tagbilder/Svens..._890502_03.jpg Säkert en av dom bilderna, som du har byggt efter. Själv hittar jag knappt några bilder på Hagfors stationshus via sökning på nätet, men jag tycker taket ser mer brunorange:te på denna bild än på dom föregående bilderna som du tidigare hade lagt ut. |
Säkert inte ...
2 bifogad(e) fil(er)
... en av de två bilder jag byggt efter, men tack för den! Solbelyst i eftermiddagssol har taket en färg, i skugga en annan men eftersom allt är relativt och man får kompromissa har jag lagt mej mitt emellan, sådär lagom svenskt då :grin:
|
Citat:
|
På "Bengans bild" ...
1 bifogad(e) fil(er)
... kan man se att det står två höga lyktstolpar framför kåken! En utmaning att få till en hyfsad "nightmesh" med en "ljusmantel".
Tycker det blev ganska bra :visslar: Lyktstolpen blir naturligtvis ett separat "sceneryobject" som Ekan kan "strö ut i naturen" :grin: |
Om man lägger ...
2 bifogad(e) fil(er)
... lite arbete på bygge i Trainz kan man säkert skapa en trolig stationsmiljö kring Hagfors !? Mitt tåg är på väg mot "det närbelägna" Deje :Fnissa:
|
Imorgon blir turen upp till Hagfors av.
Interiörbilder från elloket och exteriörbilder på Hagfors station utlovas. Tycker hela stationen ser något blå ut, var det nattbilder du hade utgått ifrån? Har bättre underlag imorgon kväll. Några andra önskemål? Blir även ett stopp på Dyvelstens flottningsmuseum då de har öppet hus samt igår var det jakt på B 1316 längs Fryksdalsbanan då SJVM hade chartertur för några engelsmän. ps Deje ligger åt andra hållet räknat från Hagfors station ;) /æ |
Tacksam för allt underlag ...
... finns väldigt lite på nätet.
Det ante mig att Hagfors stn ligger öster om spåret av belysningen på Bengans bild att döma. Om någon/några skall bygga NKLJ så behövs väl spårplaner över stationerna. Undrar om sådana finns ??? |
Citat:
http://www.historiskt.nu/bandata/ban...Alla/bd294.htm och lite enklare ritningar från ekevings sida http://ekeving.se/r/r_bandel.php skriv in 294 för bandelsnummer. om någon skulle få bygglust. EDIT: Gick ej att direktlänka på ekevings sida, så jag fick byta länk. Skriv in 294 så kommer ni till en sida med några enklare bangårdsritningar på banan. |
Utmärkt underlag för bygge ...
... NKLJs bandelar täcks av 294,295 och 296
BJ med Deje av 290 och SJ med Karlstad Ö av 390. |
Spårplaner
Jag har spårplaner till samtliga stationer på NKlJ, men det fanns ju ganska omfattande industri-/hamnspår på sina håll och de har jag sämre koll på.
|
Har börjat så smått med en DEM-karta över NKLJ och funderar på, om jag ska göra en liten triangel utav allting. Från Karlstad upp till Hagfors och sedan ner till Kristinehamn. Då får man med lite SJ, BJ och även LBB med sitt 600mm mellan Lindfors och Bosjön. Gjort sträckan Karlstad (Skoghall) och en bit förbi Deje i nuläget.
|
Det vore ju kanon Bengan ...
2 bifogad(e) fil(er)
... sen är bara frågan om någon/några orkar bygga en bit här och en bit där !? Jag jobbar vidare med det jag kan och just nu ligger Munkfors station i "stöpsleven" :grin:
|
Snyggt Lennart.
For just precis förbi Munkfors och har kommit upp till Skymnäs, så snart är man uppe i Hagfors och påbörjar nedstigning mot Kristinehamn. |
Urtid ...
2 bifogad(e) fil(er)
... medan ni väntar :tumme_upp:
NKLJ Stationsklocka, tillverkad av G W Lindberg i Stockholm (?) kommer strax i Download. Den kan vara lite pillig att sätta ut och justera men det går och sedan är alla stationsklockor synkroniserade och visar rätt tid. Här följer en liten Manual: |
Oj! Har varit i Göteborg i tre dagar, och kommer hem och får se detta, kanonfint Lennart!! :applad:
(Och Bengan, finns det möjlighet att få "låna" DEM-kartan? Har tänkt göra en själv, men om du gjort en och om det är OK att jag lånar den så kan jag ju använda den istället :)) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:40. |