Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Konsten att få ändan ur vagnen... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=21068)

sealpower 2009-01-07 19:59

Citat:

Ursprungligen postat av MatsH
Med tanke på att bälgar och buffertar skymmer i princip hela sikten när två vagnar är ihopkopplade så spelar det egentligen ingen roll ifall vagnarna inte sitter ihop i kopplen. Om man dessutom låter dom vara upphängda så syns dom ännu mindre.

mvh .... Mats

PS Jag kan ta bilder på och mäta upp ett koppel imorgon ifall du behöver.

Det är klart, men vissa har ju förstås en viss funktionalism-fetishism :rolleyes:
"även om det inte behöver funka, ska det vara så pass att det kan de"

Det skulle vara snällt om du kunde göra det, både för projektet och min mentala hälsa:D (finns inget som driver en så vansinnig som bristen på referensmaterial)

ekankal 2009-01-07 20:43

Citat:

Ursprungligen postat av sealpower
Hur vill communityn ha sitt koppel? Prydligt upphängt eller löst och slängande? :D

Blir det fasta koppel tycker jag att dom borde vara upphängda, ser mer realistiskt ut när vagnen går som sista vagn och man ser den "bakifrån". MVH. Ekan

sealpower 2009-01-07 20:48

Jo det ser lite slarvigt ut annars...

"va i hel**** sysslar dom lata oduglingarna på bangården med egentligen!?!" :D :D :rolleyes:

Rc1166 2009-01-08 00:50

För de av oss som är gambla så vore det trevligt med en version med bälgar.:)

Janne 2009-01-08 05:43

Citat:

Ursprungligen postat av Rc1166
För de av oss som är gambla så vore det trevligt med en version med bälgar.:)

Jag funderade på samma sak. Men så är vi ju till åren komna. ;)

sealpower 2009-01-08 09:39

Och det gör även jag :D

sealpower 2009-01-09 22:35

1 bifogad(e) fil(er)
Med hjälp av matsh's bilder har jag tagit fram det här förslaget till vagnsända, som förhoppningsvis faller er bättre i smaken än det förra:rolleyes:

Notera även det nya poly-budget-fail-skruvkopplet även det baserats på Mats bilder. (för övrigt: brukar man ha det upphängt sådär?)

Jag texturerar nog dörren, då min poly-budget sen länge är överskriden.

MatsH 2009-01-09 22:45

Citat:

Med hjälp av matsh's bilder har jag tagit fram det här förslaget till vagnsända, som förhoppningsvis faller er bättre i smaken än det förra:rolleyes:

Notera även det nya poly-budget-fail-skruvkopplet även det baserats på Mats bilder. (för övrigt: brukar man ha det upphängt sådär?)

Jag texturerar nog dörren, då min poly-budget sen länge är överskriden.

Snyggt koppel! :)
Sista vagnen i tåget skall ha kopplet upphängt i kroken så som du gjort. Annars ska det dras bakåt och hängas i upphängningskroken.

Jag inbillar mig att övergångsbryggan kanske borde var något högre, alternativt smalare. Det kanske är vinkeln,
men proportionerna mellan bredd och höjd verkar inte stämma riktigt.:o

Kul att bilderna kom till användning. :)
mvh .... Mats

Marcus Gustavsson 2009-01-09 22:48

det ser grymt snyggt ut! men som mats säger så bör bryggan vara lite högre och lite smalare, den ska ungefär vara hläften så hög som stången är sedan bör den ju ska den nog vara på ett ungefär hälften så bred, men du får ju testa dig fram till det som ser bäst ut :rolleyes:

sealpower 2009-01-09 23:08

1 bifogad(e) fil(er)
Okej, har varit och petat lite, men fortfarande inte fått den helt rätt... främst därför att det finns ingenting på gaveln som är rätt till att börja med:mad:
Ritningsunderlaget för gavlar har nämligen varit rätt magert:)

En jämförelse, upplagd, nerplockad och nu upp igen.

MatsH 2009-01-09 23:22

Citat:

Okej, har varit och petat lite, men fortfarande inte fått den helt rätt... främst därför att det finns ingenting på gaveln som är rätt till att börja med:mad:

Nåväl, här är en liten jämförelse så att ni kan ösa kritik:rolleyes:

Edit:Oj!, nu var jag kanske lite snabb att publicera andras material, jag hoppas att du inte blir sur Mats. Tänkte inte så långt... aj. ska jag ta ner den?

Jag förstår hur du känner det. Det är hopplöst när man inte har bra ritningar. :eek:
Angående bilden så är det absolut ingen fara. :)

Lycka till med fortsättningen.
mvh .... Mats

Mazz 2009-01-09 23:27

Citat:

Nåväl, här är en liten jämförelse så att ni kan ösa kritik:rolleyes:

Edit:Oj!, nu var jag kanske lite snabb att publicera andras material, jag hoppas att du inte blir sur Mats. Tänkte inte så långt... aj. ska jag ta ner den?

Ösa vete 1000... :) Men, ett försök till nått konstruktivt då... Skriver föresten under på att man blir stollig på att inte ha underlag...

Det ögat är känsligt på (eller sinnet då) är ju parallella grejjer och förhållanden... Så, varför inte utnyttja det, när underlaget lyser med sin frånvaro... Försök att utgå ifrån linjer som du vet är korrekta... I sidovyn här, så kan du lita på takets avslutning och kan använda den till att syfta den övre gummibälgens placering, som då med sin underkant ska vara över taksprångets kant. Sen följer du efter med sidogummibälgarna såklart. Då tror jag du har fått ut gummibälgarna hyggligt rätt.

Tänk nu på att om möjligt inte syfta något till gummibälgen, för då får du syftning på syftning och då blir totalfelet för stort.

När jag ändå öser... :p En fundering på taket, i all välmening... Ignorera om du tycker det är nonsens... Men, din fina vagn tror jag skulle tjäna på att få några fler polygoner på taket, som från gaveln får ett lite kantigt utseende. Om man på stora runda ytor som är väl synliga kostar på lite fler polygoner, så gör det ganska mycket för helhetsintrycket, utan att det för den skull kostar jättemycke poly extera, i synnerhet när det är en väldetaljerad vagn i grunden.

Som sagt, du har fått till en pärla till vagn som i mitt tycke i verkligheten är vacker och du har verkligen gett den rättvisa. Ser fram mot att se den ute i simulatorn sen! :)

sealpower 2009-01-10 12:35

3 bifogad(e) fil(er)
Korrigerat, optimiserat och adderat detaljer, dessvärre i fel ordning vilket skapar extra arbete:)

Har ändrat övergångsbryggan och koppelupphängningen, adderat handtag och rättat till i inredningen.

Taket var väl antagligen en lätt felprioritering från min sida och har nu, enligt Mazz's rekommendation, fått en liten finputsning med det digital sandpapperet.

Nu saknas det, i min mening, endast lite slang så är allt klart på modelleringsfronten (igen). Så det här är väl "sista" chansen att kom med konstruktiv kritik / förslag på korrigeringar.

(Det verkar uppenbarligen så att mitt snabba "projekt-mellan-projekten-projekt" blev lite väl utdraget, ursprungligen skulle den varken ha inredning eller någon detaljnivå värd att hänga i julgran:D )

Så de obligatoriska bilderna:

Marcus Gustavsson 2009-01-10 12:39

ser grymt snyggt ut!

men i och med att detta är sista chansen att ge lite konstruktiv kritik så...

Buffertarna ser lite väl kantiga ut, kanske göra dom lite rundare eller blir det alldeles för mycket pollygoner ?

Hur som helst! Otroligt snygg vagn och jag kan knappt vänta tills den rullar i mitt TRS ;)

ekankal 2009-01-10 12:54

Håller med Marcus, grymt snyggt. Skulle väl isåfall vara att göra buffertarna mer rektangulär om man gämför med Mats bild, men ingen absolut nödvändig ändring. Annars kan man bara säga att du är fördj*vlig på att "peta" till grejorna du håller på med :tumupp: MVH. Ekan

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:46.