Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Valet 2010 på 3D-Tåg (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=27672)

Silverwolf 2010-09-20 17:21

Da blir det Venstre da. Godt å høre at det finnes en motvekt til denne høyrepolitikken.

simonbertilsson 2010-09-20 17:25

Citat:

Ursprungligen postat av Dson (Inlägg 218346)
Vänsterpartiet är ett kommunistparti precis lika lite som moderaterna är ett arbetareparti och vill stärka våran välfärd (När man utförsäkrat 45.000 "enskillda fall"), att tro något annat är bara naivt.

Du har helt rätt. Moderaterna är ett arbetarparti lika mycket som Vänsterpartiet är ett kommunistiskt parti. Där är vi överens.

Citat:

Ursprungligen postat av Dson (Inlägg 218346)
Kommunister talar om Vänsterpartiet som ett högerparti, så jag vill inte veta vad du kallar riktiga kommunister...

Det är klart att det finns olika grader på den kommunistiska skalan. Vissa vill med väpnad revolution åstadkomma en förändring och rasera dagens makthavare (KPML(r) exempelvis). Vissa är som Vänsterpartiet, och nöjer sig med att lite halvhjärtat titta på Kina med en lagom romantisk syn och hoppas på att demokratin kommer att sköta det per automatik. Det gör ju automatiskt Vänsterpartiet till mesar i de riktigt hardcore kommunisternas ögon, liksom jag förmodligen är en mesig hårdrocksdiggare i en norsk black metal-fanatikers ögon.

Silverwolf 2010-09-20 17:54

Jeg tror "Gymnaslerer Pedersen" beskriver hele situasjonen med kommunisme i det Skandinaviske ganske bra. Norge har i minste fall AKP-ml (Som jeg var medlem av i mine dager) Og det var mer likhet til alle gjennom revolusjon og sofasitting, enn å ta noen grep mot den virkelige dårlige kapitalismen (
K. I. Røkke, overvåking, copyright, etc)

_gege 2010-09-20 23:13

Citat:

Ursprungligen postat av simonbertilsson (Inlägg 218353)
Du har helt rätt. Moderaterna är ett arbetarparti lika mycket som Vänsterpartiet är ett kommunistiskt parti. Där är vi överens.

Det är klart att det finns olika grader på den kommunistiska skalan. Vissa vill med väpnad revolution åstadkomma en förändring och rasera dagens makthavare (KPML(r) exempelvis). Vissa är som Vänsterpartiet, och nöjer sig med att lite halvhjärtat titta på Kina med en lagom romantisk syn och hoppas på att demokratin kommer att sköta det per automatik. Det gör ju automatiskt Vänsterpartiet till mesar i de riktigt hardcore kommunisternas ögon, liksom jag förmodligen är en mesig hårdrocksdiggare i en norsk black metal-fanatikers ögon.

Moderaterna är inte och blir inte ett arbetarparti bara för arbetslinjens skull, vilket många verkar tro.

Dson 2010-09-21 00:55

Citat:

Ursprungligen postat av simonbertilsson (Inlägg 218353)

Moderaterna har alltid varit, är och kommer föralltid vara ett miljonärsparti.
Vad det däremot INTE är ett arbetareparti.

Ett arbetareparti tar hand om arbetarna, värnar om fackrörelsen men ser också till att sjuka har rätt till ett drägligt liv.
Ett arbetareparti ser också till att välfärden hålls stark.
INGET av det har regeringen Reinfeldt gjort och INGET av de kommer de göra.
Den borgeliga alliansen kommer även de kommande fyra åren att;
  • Sänka skatterna för de med högst inkomst medans resten får förhöjda avgifter i bl.a. sjukvård och fackföreningsavgifter.
  • Utförsäkra ytterligare 30.000 människor, varav drygt 90% av de kommer gå direkt till socialbidrag med existensminum. Detta varje år.
  • Underminera fackföreningarna genom att höja a-kasseavgifter samt försämra fackens möjlighet till strider.
  • Sänka lönerna och arbetsvillkoren, till fördel för arbetsgivare som får ytterligare möjligheter att utnyttja arbetare.

Låter det som ett arbetarparti? Möjligen ett arbetarparti i bemärkelsen "Jobba som slav till du dör och gärna lite till".

Tyvärr är det också det Sverige väljarna vill ha. Ett Sverige där människor värderas beroende på vilken klass de hör till...

Olaf Lindström 2010-09-21 02:29

Citat:

Ursprungligen postat av simonbertilsson (Inlägg 218342)
60-talet? Läs på lite först (lämpligen här)! 1967 bytte nuvarande Vänsterpartiet namn från "Sveriges Kommunistiska Parti" (SKP) till "Vänsterpartiet Kommunisterna" (VPK).
Vänsterpartiet Kommunisterna (VPK) blev Vänsterpartiet (V) 1991, och deras nuvarande partiledare Lars Ohly kallade sig kommunist för max sju år sen. Sen tonade han ner det, då det kom ut i media och ogillades av allmänheten. Att tro att partiet blev ickekommunistiskt bara för en sådan sak är ingenting annat än naivt.

Det är förstås möjligt att V sparkade ut de värsta kommunisterna på 60-talet, men definitivt inte alla. Vänsterpartiet är och förblir ett kommunistiskt parti.

Kristdemokraterna är och förblir ett lutherskt parti som anser att allt vad icke bibliskt korrekt läggning är inkorrekt?:rolleyes:

Dson 2010-09-21 13:00

Citat:

Ursprungligen postat av Olaf Lindström (Inlägg 218402)
Kristdemokraterna är och förblir ett lutherskt parti som anser att allt vad icke bibliskt korrekt läggning är inkorrekt?:rolleyes:

Ja, det känns ju lite jobbigt att ha kristna fundamentalister i riksdagen...;)

_gege 2010-09-21 13:38

Citat:

Ursprungligen postat av Olaf Lindström (Inlägg 218402)

Det är inte läggningen de motsätter sig, utan det faktum att två samkönade ska få ingå äktenskap. Det är ju inte "naturligt". Fullt naturligt däremot är att leva sitt liv efter en flera tusen år gammal bok, som inte överhuvudtaget är anpassad efter dagens samhälle. Argument som att det handlar om att barn ska ha två förebilder och så vidare är enligt mig ren dynga.

simonbertilsson 2010-09-21 15:36

Citat:

Ursprungligen postat av _gege (Inlägg 218417)
Det är inte läggningen de motsätter sig, utan det faktum att två samkönade ska få ingå äktenskap. Det är ju inte "naturligt". Fullt naturligt däremot är att leva sitt liv efter en flera tusen år gammal bok, som inte överhuvudtaget är anpassad efter dagens samhälle. Argument som att det handlar om att barn ska ha två förebilder och så vidare är enligt mig ren dynga.

Kristdemokraterna har gått med på att tillåta borgerliga samkönade äktenskap, och det har vi också. Jag kan däremot tycka att det är lite märkligt att tvinga kyrkorna till att införa något som är emot dess egna lära.

Citat:

Ursprungligen postat av Dson (Inlägg 218415)
Ja, det känns ju lite jobbigt att ha kristna fundamentalister i riksdagen...;)

"Älska din nästa som dig själv".
Visst låter det otrevligt? Den typen av värderingar kan vi ju inte ha i Sverige. :)

Schulz 2010-09-21 16:47

Känns ju lönt att rösta på ett parti vars medlemmar, möten och allmän närvaro ständigt hotas med våld, mordhot osv. Och inte har ett ordentligt partiprogram. Det enda vettiga jag har läst är att dem tänker satsa på landsbygden. Annars en tok för extrem invandrarpolicy.

Nog för att jag tycker den nuvarande invandrarpolitiken bör regleras på annat vis, så att vi får ett rättvist samhälle. Folkpartiet hade ett sådant vallöfte.

Bara de blåa får majoritet så SD inte får den makt som kan ställa till det lite i riksdagen.

Hade hellre sett att alla de som röstade på SD istället la sin röst på Piratpartiet.

Det ska vara lönt att börja jobba, därför tycker jag att bidragen skall sänkas. Dock ska det svårt sjuka givetvis ha bidrag i den storleken de skall ha. Försäkringskassans läkare bedömmer lika bra som en gris i dagsläget. Där måste en ändring ske.

För de som jobbar ska skatten vara låg, bidragstagare ska ha högre sådan. Så man får motivation att gå ut och jobba igen.

Men för att göra så krävs ju givetvis att det finns jobb ute också. Vi har tok för många arbetslösa f.t. som bara går och väntar på att de ska bli utförsäkrade. Arbetsförmedligen bör få mer makt genom att företag har ett samarbete med dem och därmed kan tilldela arbetslösa jobb. Antal jobb måste öka rejält.

Totte 2010-09-21 17:21

Citat:

Ursprungligen postat av Schulz (Inlägg 218438)
För de som jobbar ska skatten vara låg, bidragstagare ska ha högre sådan. Så man får motivation att gå ut och jobba igen.

Hej!
Jag är emot detta skattesystem. Det ska vara lika skatt för alla tycker jag.
Varför ska jag betala mer än 1000kr i skatt än de som jobbar? Det är orättvist. Det som känns är straffbart att ta pension.

Motivation att gå till jobb är väldigt tufft. Det finns säkert jättemånga som blir petade av företagen.

X2an 2010-09-21 21:29

Mja... Jag är ju inte vuxen, också så han jag inte med och rösta. Men om jag skulle så skulle min Röst ligga på Först MP sedan S. Alliansens kärnkraftspolitik hatar jag, så jag hoppas att SD nekar till det, trots att jag hatar SD's invandrarpolitik. Piratpartiets ända idé tycker jag bara låter rolig (:grin:). Men jag blev lite sur över med första resultatet, att SD kom in, men att Alliansen vann. Dock är det inte klart än!

Dson 2010-09-21 23:53

Citat:

Ursprungligen postat av Schulz (Inlägg 218438)
Känns ju lönt att rösta på ett parti vars medlemmar, möten och allmän närvaro ständigt hotas med våld, mordhot osv. Och inte har ett ordentligt partiprogram. Det enda vettiga jag har läst är att dem tänker satsa på landsbygden. Annars en tok för extrem invandrarpolicy.

Nog för att jag tycker den nuvarande invandrarpolitiken bör regleras på annat vis, så att vi får ett rättvist samhälle. Folkpartiet hade ett sådant vallöfte.

Bara de blåa får majoritet så SD inte får den makt som kan ställa till det lite i riksdagen.

Hade hellre sett att alla de som röstade på SD istället la sin röst på Piratpartiet.

Det ska vara lönt att börja jobba, därför tycker jag att bidragen skall sänkas. Dock ska det svårt sjuka givetvis ha bidrag i den storleken de skall ha. Försäkringskassans läkare bedömmer lika bra som en gris i dagsläget. Där måste en ändring ske.

Men för att göra så krävs ju givetvis att det finns jobb ute också. Vi har tok för många arbetslösa f.t. som bara går och väntar på att de ska bli utförsäkrade. Arbetsförmedligen bör få mer makt genom att företag har ett samarbete med dem och därmed kan tilldela arbetslösa jobb. Antal jobb måste öka rejält.

Varför ska man som bidragstagare få det sämre? Du verkar, liksom alla andra ur högern, utgå från att samtliga bidragstagare är fuskare och inte VILL jobba. Det är en rätt vidrig människosyn tycker jag, att tro att alla vill illa...

Dessutom är varken sjukpenning eller a-kassa något bidrag, det är en ren försäkring som ser till att man vid händelse av arbetslöshet eller sjukdom fortfarande ska ha en hyfsad inkomst för att ha råd med sin lägenhet och även ha möjlighet till ett bra liv.

En otroligt cynisk människosyn, att tro att alla är onda till motsatsen bevisats och tycka att sjuka ska tvingas jobba... För det är trots allt det du röstat på om du röstat borgeligt, på en statsminister som inte har några som helst planer på att ändra sjukförsäkringsreformen....

Schulz 2010-09-22 10:40

Citat:

Ursprungligen postat av Dson (Inlägg 218491)
Varför ska man som bidragstagare få det sämre? Du verkar, liksom alla andra ur högern, utgå från att samtliga bidragstagare är fuskare och inte VILL jobba. Det är en rätt vidrig människosyn tycker jag, att tro att alla vill illa...

Dessutom är varken sjukpenning eller a-kassa något bidrag, det är en ren försäkring som ser till att man vid händelse av arbetslöshet eller sjukdom fortfarande ska ha en hyfsad inkomst för att ha råd med sin lägenhet och även ha möjlighet till ett bra liv.

En otroligt cynisk människosyn, att tro att alla är onda till motsatsen bevisats och tycka att sjuka ska tvingas jobba... För det är trots allt det du röstat på om du röstat borgeligt, på en statsminister som inte har några som helst planer på att ändra sjukförsäkringsreformen....

Vidrig kan man inte kalla det. Däremot logisk. Om sjukpenningen/bidragen kunde jämföras med löner hade det ju inte varit lönt att jobba? Och om vi får det samhället kommer vi se många jobb lediga, eftersom ingen ansöker om dem. Raka motsatsen till dagens läge, där säkert 100 st söker på ett jobb.

Men givetvis måste fler jobb skapas, annars är det som att fortsätta utan att göra något åt eländet.

Jag tycker absolut inte att alla ska råka illa ut, snarare så att de som verkligen har det illa ska känna en trygghet av att de kommer få sjukpenning/bidrag och att de lättare kommer få igenom bidrag. De som är sjuka ska ha sjukpenning/bidrag men storleken på det ska inte vara i närheten av en arbetstagares inkomst. Som motivation måste alltså detta besvaras med att gott om jobb skall finnas arbetssökaren till finnes. Och jag påstår inte att sjuka ska kunna arbeta, men det finns så många som fuskar med att vara sjuk i dagens arbetsmarknadspolitiska läge, med all respekt. Jag tror annars det är många som vill ut och arbetspröva eller rent av ta ett riktigt jobb direkt. Men har man en allvarlig sjukdom, såsom cancer/MS/ALS eller annan liknande, har man ju väldigt giltiga skäl till att vara sjuk och inte kunna jobba. Har ju hört vissa fall där väldigt sjuka personer av Försäkringskassan fått besked att de måste gå ut och jobba, det är helt sjukt!

Återstår att se om han vill ändra på det, det kan ske ändringar i toppen av alliansregeringen.

Borgerligt har jag röstat, med det att de rödgröna vill höja ett flertal skatter såsom bensinskatten, vilket är helt obefogat! Man kan inte höja bensinpriset för att inget konkret alternativt drivmedel finns i landet än. Dessutom taskigt mot landsbygden, som inte har en god existerande kollektivtrafik. Skall vi minska på importerna av mat dessutom och vill ha mer närproducerat krävs åtgärder i form av sänkningar på drivmedel för företag och större bidrag till lantbruk.

Schulz 2010-09-22 10:44

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 218441)
Hej!
Jag är emot detta skattesystem. Det ska vara lika skatt för alla tycker jag.
Varför ska jag betala mer än 1000kr i skatt än de som jobbar? Det är orättvist. Det som känns är straffbart att ta pension.

Motivation att gå till jobb är väldigt tufft. Det finns säkert jättemånga som blir petade av företagen.

Det har ju alltid sett ut så när det gäller pensioner ändå. Så visst, det känns väl alltid att ta ut pension i förtid eller i tid. Men på något vis tycker jag att man ska gå vid 65 och inte längre, såvida det inte gäller väldigt små företag med max 10 anställda.

Den motivationen att gå till jobb skall bemötas med att regeringen måste skapa många fler jobb. Annars får man inte motivation att ansöka om jobb.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:37.