Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Allmänt om 3D-design (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=56)
-   -   Lite modellerat, för fler simulatorer (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=21820)

Marcus Gustavsson 2010-04-06 10:09

ah härligt Mazz! det är trevligt att se att dom äldre modellerna modelleras till simulatorerna, ser fram mot att se mer! :drool:

Bombardier Train 2010-04-06 10:09

Väldigt fint! Jag gillar heller inte gamla tåg särskilt mycket, men när man ser det här så är det annat. :)

Basse 2010-04-06 13:15

Hur kan man inte gilla gamla lok, och hur gammalt är gammalt egentligen? ;)
Hur som helst, mycket vackert Mazz!

andreas_92 2010-04-07 14:02

Grymt snyggt Mazz! :tumme_upp:

Hawk 2010-04-07 16:01

Hej Mazz
Underbart snyggt, hoppas att det funkar bra på mitt RW, när jag installerat det.
Du skall ha all ära :applad:

Mazz 2010-04-17 18:41

1 bifogad(e) fil(er)
Tack för alla snälla kommentarer! :)

Kul att loket kan skapa lite intresse även för "gammelfordon"...

@Hawk;

Ska inte vara några problem att få det att fungera bra, Rc-loket fungerar bra i min lite till åldern komna datorn och det loket har runt 30.000 trianglar. Du-loket ligger just nu på knappt 24000 trianglar och visst tillkommer det fler, men jag tror det ska hamna under 30000 i alla fall.

@bilden:

Allt har sin sidor... I samband med att grejjerna nu blir texturerade och namngivna på rätt sätt, så speglas dom nu över till de andra sidorna... Jag har ett slags rektangulärt snitt, för att spegligsytorna inte ska kosta extra polygoner. Bak och högersidan ser ju som synes taffliga ut, men fylls på i "rask" takt... (om man nu kan använda det ordet i det här projektet... :visslar: )

Ljusade upp fönsterlisterna nu och så här får det bli. :)

Marcus Gustavsson 2010-04-17 19:15

ah mycket snyggt! personligen föredrar jag äldre material så som Du och E lok:tumme_upp:

MatsH 2010-04-17 22:31

Jag är imponerad! :ber:
Dessutom är D-loken några av mina absoluta favoriter, speciellt modellen med stålkorg :)
Lycka till med fortsättningen.
mvh .... Mats

lan 2010-04-29 20:00

Hej Mazz,
hittade hit av en tillfällighet - men nu är jag fast här. Vilken utomordentlig idé att göra en modell av Sveriges mest typiska lok till olika simulatorer. Jag blir bara så avundsjuk när jag ser vad du åstadkommer!

Lycka till Mazz - kul att du är tillbaks i byggartagen!

Mazz 2010-04-29 21:25

Tack! :):o

MatsH; Trevligt att D-loket är din favorit bland elloken.. samma här.

LAn: Med tanke på vad du åstadkommer, så är det nog jag som är avundsjuk... :)

Just denna vecka är jag i Nora på banarbetsvecka, så det blir inte förrän nästa vecka jag kan ta tag i loket igen. Huga, 50 bytta slipers, det känns och jag behöver inte vaggas till sömns i kväll...

Men nu är D-loket så himla nära spåren, så det kliar ordentligt att komma hem...

trainz_bonden 2010-08-03 12:06

Får man fråga hur går det med loken?

Mazz 2010-08-03 12:26

D-loket är nu utvändigt "färdigspeglat" även om det är ytterligare saker som ska på, t.ex. ledningar/isolatorer på taket. De tänkte jag dock skulle få anstå en stund och i närtid se till att få ut loket på spåret. Jag har påbörjat förarhytten och det är ju ett litet äventyr i sig. Men första målsättningen är att alla väggar o bord är på plats, så man inte kan se några polygoner bakifrån som man nu kan när man tittar in i hytten.

E-loket har jag slöjdat lite granna på texturen, så loket ska textureras upp i nästa steg. Därefter är det mängder med detaljer som ska på, men samma sak där, bättre att få ut den på spåret i det här läget.

trainz_bonden 2010-08-03 15:04

Citat:

Ursprungligen postat av Mazz (Inlägg 215363)
D-loket är nu utvändigt "färdigspeglat" även om det är ytterligare saker som ska på, t.ex. ledningar/isolatorer på taket. De tänkte jag dock skulle få anstå en stund och i närtid se till att få ut loket på spåret. Jag har påbörjat förarhytten och det är ju ett litet äventyr i sig. Men första målsättningen är att alla väggar o bord är på plats, så man inte kan se några polygoner bakifrån som man nu kan när man tittar in i hytten.

E-loket har jag slöjdat lite granna på texturen, så loket ska textureras upp i nästa steg. Därefter är det mängder med detaljer som ska på, men samma sak där, bättre att få ut den på spåret i det här läget.

Okej tack för svaret.

Mazz 2010-08-06 01:34

2 bifogad(e) fil(er)
Högersidan på D-loket är nu också färdigtexturerat, som sagt. Även namngivning av delarna har gjorts det mesta, så jag hoppas att det kan komma ut på riktiga simulatorspår relativt snart. Men, det finns ju såklart många möjligheter till att det spökar sen när jag ska brottas med blueprintsen, men det är väl bara att bita ihop. Kunde inte låta bli att putta ihop ett tåg för skojs skull... Nyfiken lite på hur sammansättningen kunde tänkas se ut...

Micke.L 2010-08-06 08:55

Mhm! Snyggt!

Skulle vara grymt med plattformstaken till RW också, fast det har jag kanske redan sagt? :)

Totte 2010-08-06 10:16

Hej!
Länge sen jag komentera här. Väldig snyggt gjort, Mazz! :tumupp:

Pierre 2010-08-06 11:58

Ruskigt snyggt Mazz! Längtar både efter d-loket och vagnarna...och "host" perrongtaket vore inte fel heller...

Mazz 2010-09-20 02:08

1 bifogad(e) fil(er)
Just nu är det lite lagg i hjärnkontoret...

Har "i princip" :oskyldig: fått ut D-loket i simulatorn, men såklart ska det ju inte vara för lätt... Problemet just nu får jag nog låta ligga till sig lite eller om nån har nån käck ide... Bekymret är att när jag valt loket och ska placera ut det på spåret, så hamnar den på markören så som på bilden, men så fort som ett spår är vid markören när man ska placera det på spåret, så försvinner det. Fast inte helt, för jag markören över andra uppställda fordon, så "knuffas" dom så som att loket på något sätt ändå finns.

Funderingarna hittills är följande:

Eftersom loket bevisligen finns ute i simulatorn, så bör det inte vara fel på de grafiska delarna, dvs shaders och "grafisk" namngivning etc är rätt. Jag letar då logiska fel i namngivning, pivot-punkter, måttuppgifter och liknande, eftersom det känns som att när loket kommer i samröre med spårdatabasen spricker det.

Läst dokumentation hela kvällen (så jag slapp valvaka... :) ), men det kommer ju nya dagar o kvällar som man kan lösa bekymret... Eller som sagt om nån annan har nån ide... är ju första loket jag konverterar ut, så det är säkert nått trivialt...

Tihi, slutsignalen sitter ju på fel sida ser jag nu...

:)

KMW 2010-09-20 10:03

Låter misstänkt som att det är något med pivotpunkterna.

Mazz 2010-09-20 10:25

Citat:

Ursprungligen postat av KMW (Inlägg 218319)
Låter misstänkt som att det är något med pivotpunkterna.

Ja jag tyckte det också, men har kollat både "engine", boggisar och hjul och alla har pivotpunkter där dom ska. Har jag glömt nån tro?

Jag hittade dock att jag missat kopiera in sökvägen till dataserierna i simulerings-blueprinten. Ingen större lycka ändå, men börjar misstänka att det är nått liknande.

En annan fundering, jag har ingen cab och det är kanske så att en sådan måste finnas. Är nog nästa steg som det känns nu.

Mazz 2010-10-24 18:29

1 bifogad(e) fil(er)
Finns ju lite hyllvärmare som man kan roa sig med ibland... Kommit en bit på textureringen av E-loket, även om den blånerade pannan blev inge vidare, blir nog "vanligt svart" i stället.

lan 2010-11-12 05:56

Citat:

Ursprungligen postat av Mazz (Inlägg 220987)
Finns ju lite hyllvärmare som man kan roa sig med ibland... Kommit en bit på textureringen av E-loket, även om den blånerade pannan blev inge vidare, blir nog "vanligt svart" i stället.

Hade på känn att du hade ett E-lok i hyllorna! Vovven47 håller ju på att bygga ett till Trainz och det är hans första ånglok. Undrar vem av er som kommer först till mållinjen?

Mazz 2010-11-12 10:14

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 222638)
Hade på känn att du hade ett E-lok i hyllorna! Vovven47 håller ju på att bygga ett till Trainz och det är hans första ånglok. Undrar vem av er som kommer först till mållinjen?

Haha, det är garanterat Vovven47 som kommer först över mållinjen... Min projekt brukar ju ta "några år".. :oskyldig:

Som förstabygge börja med ett ånglok är imponerande, mitt första bygge var väl ett hus i all enkelhet om jag minns rätt.

Pierre 2010-11-12 12:13

E-loket ser mycket bra ut. Hoppas att du snart får D-loket klart, det (och några tidstypiska vagnar) vore en höjdare att få köra i RW!

Mazz 2010-11-12 12:30

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre (Inlägg 222649)
E-loket ser mycket bra ut. Hoppas att du snart får D-loket klart, det (och några tidstypiska vagnar) vore en höjdare att få köra i RW!

Har jobbat mer med att få ut D-loket på spåret och kommit lite längre med den saken, men ska erkänna att jag gjort mer labbande genom att kolla på hur andra lok är definierade än att metodiskt definiera upp det efter boken... Genvägar kan funka ibland, ibland blir det senvägar... Men, man lär sig saker under tiden, så helt bortkastad tid är det ju inte.

I samband med D-lokets färdigställande, så finns en serie av superfina passande vagnar under RS/RW-konvertering på gång, som ett resultat av samarbetet mellan 3D-byggarna! ;)

Mazz 2010-12-03 01:25

1 bifogad(e) fil(er)
Borde kanske göra annat, men nu fick det bli E-loket som fått lite andra texturer på sig. Sotskåpets textur ska såklart bytas också, så det blir slitvargsversion till att börja med, så får det bli en mer glänsande variant senare.

Basse 2010-12-03 01:40

Vackert! :)

andreas_92 2010-12-03 15:08

Vad snyygt det blir! Ser med spänning fram mot ett färdigt E-lok! :tumme_upp:

korvtiger 2010-12-03 18:16

Ser ursnyggt ut, men ska inte sotskåpets diameter vara större än pannans som på alla andra lok?

lan 2010-12-03 20:28

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 224223)
Ser ursnyggt ut, men ska inte sotskåpets diameter vara större än pannans som på alla andra lok?

Sotskåpets diameter var faktiskt mindre än pannans på E-loken. Om nu E-loken hade en isolerad panna eller vad orsaken nu var? Syns tydligt på detta leveransfoto:

Mazz 2010-12-06 20:14

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 224223)

Nja. :)

E-lokspannan är nog rätt i det avseendet så som jag byggt den. Nyfiken som man är, så kunde jag inte låta bli att kolla lite hur det stod till med just denna fråga. Jag skulle nog ändå våga påstå att de flesta svenska ångloken ur de större statsbane-serierna såsom, A, B, E, Gb, J, R, S, och Sb har allihopa lite mindre diameter på sotskåpet än pannan. De jag hittade som hade större sotskåpsdiameter är H3, A8, Ga, N5, NBJ 16 och E10, även om E10an inte handlar om myvcket mer än en plåttjocklek.

Så, avdelningen för viktiga frågor stänger för i kväll. :p

På tal om sotskåpet, så får texturen bli såhär för den.

Marcus Gustavsson 2010-12-06 20:24

Ah det där var löjligt snyggt! :grin:

Mazz 2010-12-13 22:30

1 bifogad(e) fil(er)
Tendern har fått lite texturer på sig också.

lan 2010-12-13 22:49

Uhhh,
Mazz, är du tvungen att flänga runt i verkligheten på NBVJ när du är så suverän på att bygga simulatormodeller??? Men jag börjar förstå dig, har själv tillbringat lite tid i Herrljunga Lokstall och inget går upp mot verkliga ånglok (ljud, känsel, lukt, smak, syn och känsla)!
Men du är en fena på 3D-modellering av verkligheten!

Totte 2010-12-13 23:46

Hej!
Va ursnyggt det är! Det ska bli kul att få pröva loket. Stå på, Mazz!

Mazz 2011-01-18 20:18

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 224886)
Uhhh,
Mazz, är du tvungen att flänga runt i verkligheten på NBVJ när du är så suverän på att bygga simulatormodeller??? Men jag börjar förstå dig, har själv tillbringat lite tid i Herrljunga Lokstall och inget går upp mot verkliga ånglok (ljud, känsel, lukt, smak, syn och känsla)!
Men du är en fena på 3D-modellering av verkligheten!

Tack för snälla kommentarer! :)

Hihi, ja det blir lite flängande där i Nora, erkännes... :o Men, utan tvekan ett av de bättre beslut i fritiden jag gjort på senare år, det är en otroligt härlig känsla att jobba med grejjerna i Nora. Och även om jag har ånglok som "min huvudagenda", så har jag konstaterat att det är riktigt kul att jobba med bana också. Men, visst, glada kamrater betyder naturligtvis en hel del...

Nu har jag i alla fall flyttat fram positionerna med D-loket, nu har jag baxat upp hemme på spåret, vilket gör TS-livet lite ljusare... Problemet var att det tydligen behövs en "dummy-axel" när man har en en-axlig löpboggi. Nu känns det som att jag känner igen det nånstans i från, kanske från nån tutorial eller så, men inget jag hittar i dokumentationen direkt. Om utvecklar-folket kunde göra nån brittisk modell mindre och i stället ägna sig åt att förbättra dokumentationen vore en välgärning...

Ett tack till uktrainsim som hjälpte mig att hitta lösningen. Tråden här:
http://forums.uktrainsim.com/viewtop...6bc7990d353967

En hel del saker ska nu göras på D-loket, bl.a. har jag byggt vidare på inredningen på en senare modell än den jag nu labbat med för att få ut i spelet. Färgerna ska matchas ihop på underredet och förmodligen ska jag byta shader också. Ett knippe detaljer ska till också, t.ex. eldetaljer på taket osv. Så, det är lite kvar, men ett bra steg taget nu i alla fall.

:)

ekankal 2011-01-18 20:26

För att citera Lan, nog är du en en fena på att bygga snyggt & realistiskt, sagt i underkant ;):).

En sak som slår mej dock, när man ser på bilden, tycker att hjulen (drivbogg) ser lite väl stor ut.
Synvilla, eller beror det på bilden, eller....?

Mazz 2011-01-18 22:36

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 227824)
För att citera Lan, nog är du en en fena på att bygga snyggt & realistiskt, sagt i underkant ;):).

En sak som slår mej dock, när man ser på bilden, tycker att hjulen (drivbogg) ser lite väl stor ut.
Synvilla, eller beror det på bilden, eller....?

Tackar! :o Framhåller dock att både du och LAn bl.a. har superfenor vad gäller fina och realistiska byggen!

Det är kanonbra att få lite granskning av de grejjer man gör, man blir lätt hemmablind. Så, jag nyfiken kollade upp hjuldiametern på drivhjulen och de ska enligt boken vara 1.530 mm. I 3ds-modellen placerade jag ut en cylinder med den diametern och jag konstaterar att det är nog rätt diameter på hjulen. Cylindern har många polygoner och är placerad precis över halva hjulringen, så de små "pluppar" som syns är hjulets spetsar av dess polygoner. Jag tyckte också när du påpekade det att det såg för stort ut, men det jag tror man synmässigt lurar sig på är att hjulringarna är onormalt rena. Ganska snart antar ju hjulringar ungefär samma patina som ekrarna och underredet och då tror jag man blir mer van vid hur det ska se ut. Om man kollar hur hjulkransen bryter korgen, så stämmer nog modellen jämfört med Du-loket i Sala på bilden.

ekankal 2011-01-18 22:55

Hehe, syns klart och tydligt, när man ser bilden på "äkta varan" att du har helt rätt.
Och precis som du säger, det är väl bara så att man aldrig har sett ett lok med så "nya" hjul i verkligheten, dom har väl alltid sett ut som det gör på det "äkta", oljiga,svarta, och allt annat än "rena" ut.

ocvn 2011-08-08 18:15

Er det noget liv i dette prosjektet, eller er det lagt på is ? :)

Ser ganske bra ut det som er gjort :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:16.