![]() |
Hej!
Fina bilder från Flåmbanan. Lycka till med det fortsätta arbetet. Kanske det blir någon ny film på Youtube snart på ert byggande? Med vänlig hälsning Anders |
3 bifogad(e) fil(er)
Ett tomt mjöltåg lämnar Polarbageriet i Älvsbyn påväg tillbaka mot Boden. Td390 som dragare.
|
Mycket snyggt jobbat Micke.
Bröd behöver alla rallare om dom ska orka bygga vidare. |
Tacka för alla fina ord. Vi tycker det är roligt att få feedback på det vi gör :)
Och Pierre vi hoppas vi inte torterar ihjäl dig :) |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej.
Totte, jag har skickat ett PM till jkriste2 på Forumet för några veckor sedan och frågat om vi får slå ihop VBSR med Stockholmsrutten och Trollhättanrutten. Tyvärr så har jag inte fått något svar än, varken positivt eller negativt. Kanske jkriste2:s postbox e full... Vår vision är ett positivt svar, då vi känner att det är lite overkill att bygga Norge en gång till, när jkriste2 redan har gjort det... och dessutom väldigt bra... Ha nu en fin helg i ett snöklätt Sverige... I Finse är det snö upp till fönstren på husen. På ett ställe var det 4m snö och tyvärr var det en olycka mellan Myrdal och Hallingskeid där en lavin raserade snöskydd för en vecka sedan... Läs mer här: https://www.nrk.no/vestland/rydda-fe...tog-1.14909382 Ha de gött... Foto: Bane Nor . |
Hej!
Jag skickade nu meddelande till Jkriste2 via FB/Messenger om detta. Vi får se om han svarar.;) |
Hei Jeg har ikke vært på nettet på lenge så dette først i dag. Har nå svart på PM fra Wase. Og jeg har gitt tillatelse å bruke min rute VBSR8 i Route Scandinavia.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Hej.
TACK för det positiva svaret. Nedan en bild från Fagernut stasjon, som ligger inuti Finse tunnel… Man kan även kika på HCG:s video här om "The Secret room"… https://www.youtube.com/watch?v=RkedIcqXXdw Ha nu en fin vecka! . |
Oj, milda makter! :drool:Vet du, Wase var är vändskivan i positioner?:drool:
Redigering: Jag hittade positionen, 60.63195 7.38322.;) |
1061......
|
Citat:
|
992.......
|
Citat:
|
6 bifogad(e) fil(er)
Hej på er alla :)
Ja, Totte och mibl vad siffrorna 1061 och 992 representerar får ni klura ut själva. Men lite ledtrådar kommer förstås då och då. På denna ljuva Söndag förmiddag blir det först lite bilder från en riktig pärla i rutten, nämligen Flåmbanan. Work in Progress. 1:a Myrdal 2:a Kjosfossen 3:e Vatnahalsen Foss 4:e Infart Flåm 5:e Utfart Flåm 6:e Vy mot Flåmdalen Bästa hälsningar Teamet :) |
983.......
|
2 bifogad(e) fil(er)
Hej på er alla! :)
Då är det dags för en ledtråd Bygget fortsätter, på Norra Stambanan har vi dragit spår från Bollnäs till Ljusdal. Vi är i skrivande stund på väg mot Ånge med ca. 5 mil kvar. Bygget fortsätter även på Stambanan genom övre Norrland där har vi dragit spår från Älvsbyn till Storsund, där vi i skrivande stund är på väg vidare mot Jörn. Se bifogad kartbild. Kan någon gissa vad siffran 983 betyder? Mvh Teamet :) |
Är det tågnummer som vi ska gissa fram?
I så fall kan jag svara följande: 1061 Malmö-Peberholm 992 Gävle-Ockelbo 983 Eskiltuna-Stockholm :Fnissa::Fnissa: |
Totte, vilket underbart och kreativt svar, hehe! Det är rätt tankesätt, men inte tågnummer. Här kommer andra ledtråden. Vi började på 1061, gick sen ner till 992, och är nu nere på 983. Senare i dag kommer en ny siffer som är ännu lägre. Hjälp-fråga; Aktuella siffran är 983. Och den fortsätter bli allt lägre i takt med att vi drar spår. Vad kan den representera om det inte är ett tågnummer? Bästa hälsningar Oss alla på Stockholmsrutten Scandinavia / Route Scandinavia :) |
Citat:
|
Citat:
Nästa ledtråd; Siffran avser jobbat i dagsläget på tre olika ställen, Malmbanan som ni vet, på Stambanan genom övre Norrland och Norra Stambanan. Dock är det endast en siffra som gäller, och den blir mindre och mindre jo mer spår vi drar. Vad innebär den siffra tror ni? Ps. Denna kuggfrågan relaterar sig inte till arbetet på Flåmbanan eller övriga delar av rutten. Nu hoppas jag att ni inte missförstår mig, är jo en dansk, därför kan det vara lite svårt att få fram rätt mening ibland^^ |
Då gissar jag på att det är antalet km kvar att bygga tills ni har kopplat ihop alla delarna.
|
Äran går till Mibl för rätt svar! Bra jobbat vännen! :) 983 är nämligen det antalet kilometer som är kvar att lägga tills det finns genomgående spår genom Sverige ända till Narvik. Eller vad sägs om att köra godståg från Oslo till Narvik? Eller Lapplandspilen från Malmö till Narvik? Eller Gods från Fagernes till Torneå Östra? Nu tillbaka till spår dragningen. Bästa hälsningar oss alla på Teamet |
Wow
Vilket otroligt jobb ni gör, köra denna sträcka så bli så otroligt |
Ah på det sättet!
Det är bara delvis spår som blir lagda. Sen kommer ju vägar, skog och byggnader som skall också placeras ut. Så det blir mycket jobb för er teamet. Lycka till! |
1 bifogad(e) fil(er)
Hoppas ni har en underbar blåsig Torsdag^^ Senaste nytt från verkstan: På Malmbanan bygger vi från Kiruna mot Luleå, på bifogade bilden ser ni spåren korsa Kalixforsen och den helt nya Kalixfors bron vi har byggt. Titeln på bilden får väl vara "Malmtåg på Kalixforsbron över Kalixforsen".. det kanske inte lät så bra med metaforen är iaf bra hehe. På Norra Stambanan har vi i dagsläget dragit spår från Älvsbyn förbi Storsund och på Stambanan genom övre Norrland har vi dragit spår förbi Norrhög, ca 4 mil från Ånge Ha det bäst :) Teamet |
Hej!
Wow blir bara bättre och bättre. Hälsar Anders |
Tack för din kommentar Ante, det värmer. Vi strävar efter att bli bättre i takt med att vi lär oss mer och mer. Kvällens siffra är 814.. Specifikation: Malmbanan: Spåren dragen från Kiruna till Håmojåkk. Planen är att fortsätta mot Gällivare imorgon. Norra Stambanan: Spåren dragen från Laduberg till Koler. Planen är att fortsätta mot Långträsk imorgon. Stambanan genom övre Norrland: Spåren har dragits till Ånge. Planen är att påbörja bygget av Ånge bangård samt fortsättning mot Bräcke. Hoppas ni har en trevlig Lördag kväll :) Teamet |
724.......
|
1 bifogad(e) fil(er)
Hoppas ni har en underbar Söndag trots omständigheterna. Här följer en liten uppdatering på vad som händer: På Malmbanan har vi dragit spår ända till och med Gullträsk i skrivande stund. Gullträsk ligger 50 kilometer från Boden. På Stambanan genom övre Norrland har vi dragit spår från Laduberg till strax norr om Långträsk. Långträsk ligger 99 kilometer söder om Boden och 43 kilometer norr om Jörn. På hela Norra Stambanan har vi dragit spår från Gävle till Ånge. På Merkåkerbanan/Mittbanan ligger det spår från Ånge till norr om Bräcke. Se gärna bilden med den retoriska frågan. Ha det bäst så länge :) Teamet |
Mycket imponerande arbete.
Jag röstar på sträckan, Östersund - Storlien -Trondheim |
532.......
|
Röstar också på Östersund - Storlien - Trondheim. Bra byggt!
|
1 bifogad(e) fil(er)
Rallarna som lägger spår och sätter kontaktledning har här stannat till i Långträsk på sin väg ner mot Jörn. Det var dags för middag och lite välbehövlig rast.
|
448.......
|
335.......
|
1 bifogad(e) fil(er)
Hoppas ni mår bra i dessa tider. Inte ska man vistas ute - där som blir det mer tid i verkstan. Och det går framåt ska jag hälsa och säga. Ikväll bjuder vi er på första bilden - från kontinenten. Ha det bäst! Teamet |
1 bifogad(e) fil(er)
Malmbanan i sin helhet dock WIP
|
Citat:
Puttgarden. Man undrar ju var detta ska sluta... :grin: Suveränt arbete! Alltid lika intressant att se hur bygget går framåt och att hela Malmbanan är spårlagd...jag saknar ord. :ber: |
Här har det hänt saker, hela malmbanan klar. Väldigt bra jobbat!
|
Very cool!
Now I really have to hurry finishing my IORE project, so that it will be ready when the route comes out! Thank you for your contributions to this hobby, I really look forward to experience the new version of this route! :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:54. |