Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Nya STL, efterföljare till STW (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=27916)

lan 2010-11-09 22:32

Citat:

Ursprungligen postat av GLE (Inlägg 222420)
Är det någon som har något tips hur man får TRS 2006 att fungera. Svara då i min tråd med namnet HJÄÄÄLP! :)

Man får nog inte 2006 att fungera mer, såvida man inte ger upp allt nytt som kommit efter år 2008!

owesafstrom 2010-11-11 13:21

Felmeddelande (Röda punkten)

1 bifogad(e) fil(er)
När jag kör TRS2009, Version 3.1 (Build 41844), får jag ett felmeddelande. Se bifogad bild.
Jag har laddat upp de senaste uppdateringarna av bland annat TrainMonitor.
Åtgärd?

Hälsningar
Owe Säfström

svenolov 2010-11-11 18:21

Citat:

Ursprungligen postat av owesafstrom (Inlägg 222575)
När jag kör TRS2009, Version 3.1 (Build 41844), får jag ett felmeddelande. Se bifogad bild.
Jag har laddat upp de senaste uppdateringarna av bland annat TrainMonitor.
Åtgärd?

Hälsningar
Owe Säfström

Några földfrågor. När uppstår felet?
När du startar Surveyor och/eller startar Driver?
När du placerar ut en/ett vagn/lok?
Är det bara en speciell vagn som har problemet?
etc.

owesafstrom 2010-11-11 19:52

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 222599)
Några földfrågor. När uppstår felet?
När du startar Surveyor och/eller startar Driver?
När du placerar ut en/ett vagn/lok?
Är det bara en speciell vagn som har problemet?
etc.

Hej!

Felet uppstår när jag startar driver, efter 1min och 5sek.
Det är ingen speciell vagn som orsakar felet. Jag har testat.

Det är absolut STL Trainz Monitor so orsakar felet. Se texten i bilden jag bifogade.

Hälsningar
Owe

ekankal 2010-11-11 19:58

Citat:

Ursprungligen postat av owesafstrom (Inlägg 222608)
Hej!

Det är absolut STL Trainz Monitor so orsakar felet. Se texten i bilden jag bifogade.

Hälsningar
Owe

Testa att ta bort (Delete) det, och installera om.

X2an 2010-11-11 20:42

Ang. scriptfel, jag har också fått ett fel, som jag har sagt till om i en tidigare post. Att när man lägger till en last till etc. o-vagnarna, när man får upp listan med laster visas inget, och "den röda pricken" dyker upp. Och nu kan jag garantera att jag har de uppdaterade STL-tillbehören.

Just när ni i STL(EB) uppdaterar saker, så skulle det uppskattas om ni också höjde <kuid>-nummret (etc. <kuid:1:1>, <kuid2:1:1:1>, <kuid2:1:1:2> osv.).

Det skulle vara lättare för mig och vissa andra nybörjare i Trainz-konsten.

owesafstrom 2010-11-11 22:19

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 222609)
Testa att ta bort (Delete) det, och installera om.

Hej!
Jag har gjort detta ett flertal gånger utan resultat.
Det händer även andra saker med Trainz. Tidsangivelsen och hastighetsmätaren slutar också att fungera. Jag tror att det aktuella skriptet inkräktar på källkoden i Trainz. Spelet fungerar helt perfekt när jag raderar alla tillbehör och vagnar från STL.

svenolov 2010-11-11 23:24

Citat:

Ursprungligen postat av owesafstrom (Inlägg 222608)
Hej!

Hälsningar
Owe

Ja, felet är ett faktum på rad 1160 i TrainzMonitor, men felet uppstår inte där. Det är en konsekvens av ett fel i någon "consist" (tågsätt). Det är en vagn som hinner sända ett meddelande precis innan referensen till tåget blir null. Lät det begripligt? :confused: Du behöver inte förstå, jag vet hur felet uppstår.

Citat:

Ursprungligen postat av owesafstrom (Inlägg 222627)
Hej!
....
Det händer även andra saker med Trainz. Tidsangivelsen och hastighetsmätaren slutar också att fungera. Jag tror att det aktuella skriptet inkräktar på källkoden i Trainz. Spelet fungerar helt perfekt när jag raderar alla tillbehör och vagnar från STL.

Inkräktar på källkoden???

EDIT: I samband med dom här felen som du har, vill jag veta...

1. Hur många tågsätt du har på banan?
2. Hur många STLEB vagnar/lok du har placerat ut?
3. Använder du portaler som genererar tåg?

owesafstrom 2010-11-12 09:58

1 bifogad(e) fil(er)
Jag har 13 tågsätt på banan, samt 4 st Portaler. Ingen genererar STL-vagnar
STL-materialet består av 7 st vagnar:
1 st SJ F5 Resgodsvagn
1 st ABo3a Restaurangvagn
2 st SG PR1 Godsvagn
1 st Giu Godsvagn
2 st Ob Godsvagn
---
Testet av nya Trainz Monitor gav ett nytt felmeddelande. Se bild:

svenolov 2010-11-12 11:29

Citat:

Ursprungligen postat av owesafstrom (Inlägg 222642)
Jag har 13 tågsätt på banan, samt 4 st Portaler. Ingen genererar STL-vagnar
STL-materialet består av 7 st vagnar:
1 st SJ F5 Resgodsvagn
1 st ABo3a Restaurangvagn
2 st SG PR1 Godsvagn
1 st Giu Godsvagn
2 st Ob Godsvagn
---
Testet av nya Trainz Monitor gav ett nytt felmeddelande. Se bild:

Det är nog så, som jag har misstänkt tidigare, att portaler som genererar tåg kan orsaka såna här fel. När det tillkommer tåg efter det att Driver har initierats, så "missar" Trainz Monitor detta. Det spelar ingen roll om tågen som genereras innehåller STL-vagnar eller inte.

Testa vad som händer om du inaktiverar alla portaler!

dealizh 2010-11-12 12:38

Kan medela att inga problem har visat sig. gjorde en "Clean install" alltså instalerat trainz 2010 över 2009. patcha både 2009 och 2010. sen in med allt material. och alla fina saker med stl och inga problem har visat sig. Har inte lagt in den senaste trainz monitor 3.12.3a.

Mvh dealizh

svenolov 2010-11-12 13:15

Citat:

Ursprungligen postat av dealizh (Inlägg 222652)
Kan medela att inga problem har visat sig. gjorde en "Clean install" alltså instalerat trainz 2010 över 2009. patcha både 2009 och 2010. sen in med allt material. och alla fina saker med stl och inga problem har visat sig. Har inte lagt in den senaste trainz monitor 3.12.3a.

Mvh dealizh

Tack för info!

owesafstrom 2010-11-12 15:07

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 222646)
Det är nog så, som jag har misstänkt tidigare, att portaler som genererar tåg kan orsaka såna här fel. När det tillkommer tåg efter det att Driver har initierats, så "missar" Trainz Monitor detta. Det spelar ingen roll om tågen som genereras innehåller STL-vagnar eller inte.

Testa vad som händer om du inaktiverar alla portaler!

---
När jag inaktiverar portalerna kommer ingen varning. (Röd punkt).
Däremot fungerar inte menyerna uppe till höger och inte den nere till höger.
Portalerna utgör en stor del av funktionaliteten i min bana, så jag får skippa STL-materialet.

Hälsningar
Owe Säfström

svenolov 2010-11-12 15:31

Citat:

Ursprungligen postat av owesafstrom (Inlägg 222662)
---
När jag inaktiverar portalerna kommer ingen varning. (Röd punkt).
Däremot fungerar inte menyerna uppe till höger och inte den nere till höger.
Portalerna utgör en stor del av funktionaliteten i min bana, så jag får skippa STL-materialet.

Hälsningar
Owe Säfström

Bra! då har vi funnit orsaken. Nästa uppdatering av STL TM (Trainz Monitor) kommer att hantera portaler på rätt sätt.

Tack Owe, för din medverkan!

svenolov 2010-11-13 15:47

Till Owe och andra portalanvändare!

1 bifogad(e) fil(er)
Jag bifogar en STL TM beta, av kommande skarpa version. Den har en ny "eventhandler" som kan ta hand om meddelanden från portaler. Den gamla varianten som jag använt i många år slutade tydligen fungera efter TRS2006.

En del text som har med portaler att göra dyker upp i meddelandefönstret. Denna info är bara till för att se vad portalerna har för sig. Det ska bl.a. komma upp ett meddelande när en portal genererar ett tåg. Om det uppstår några fel så kommer denna information att vara mycket värd för mig, tillsammans med det vanliga felmeddelandet.

Jag skulle vara tacksam om du Owe, och ni andra som använder portaler, kan testa denna version. Rapportera sen resultatet här.
-

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:28.