![]() |
Låter rimligt. Precis så är det på detta forum också.
1) Inte medlem 2) Väntande medlem - medlemsskap måste aktiveras 3) Fullvärdig medlem |
Hej!
Tack för hjälpen! Jag har aktiverat medlemskapet genom E-maillänken och har laddat hem Scalrail. Jag provkörde rutten. Den är bra rutt för många nybörjare att bygga med olika objekt. |
Någon som börjat bygga på GDSJ? Kanske t.o.m. kan visa några screenshots?
Själv har jag just börjat, men det är för tidigt med bilder än... |
2 bifogad(e) fil(er)
Hmm, jag har börjat lite smått, men inte jobbat med den på ett tag då jag har haft mycket annat för mig, men jag har testat runt en del.
Här följer 2st screens av vad jag lyckats åstadkomma. Inte alls klart på långa vägar men det ser väl hyfsat ut (?) |
Vad häftigt med transfers som grusväg.
|
Jättekul att se vad andra hittar på med rutten! :D Snyggt Basse! :tumupp:
|
Hej
Transfer som väg, är inte så fel, tänk bara på att göra tilsen i bioas, till 0.0, i stället för de defulta värdet på 1.0, annars kan de flimmra, rätt skapligt. Detta fixar även "problemet" med hoppande mark:) Tänk oxå på att transfers inte bör ligga omlott, de kan lätt bli fula flimmer då. Bara ett tips...............;) |
Fina bilder!
Kul att du kommit igång... |
Jag har börjat ochså lite grann men det är inte så mycket att se.
Men jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med vart man börjar, när man väljer GDSJ i RE. Man börjar någonstans mitt ute i "Bushen". Jag skulle gärna vilja börja bygg någonstan nära till spåren. Någon som förstår hur jag menar? ;) MVH |
I Route Geometry Extractor kan man välja i vilken tile man vill starta bygga i.
Men du börjar ganska nära stationen där bibanan och stambanan möts nu. När du öppnat GDSJ i RE, tryck ner Ctrl och använd piltangeterna, för att komma upp en bit i luften. Använd sedan musen (håll nere höger musknapp!) för att vrida dig åt dom olika hållen. Du bör nu se spår en bit bort. Flytta dig dit med piltangenterna! OBS! Håller du nere shift och använder piltangenterna, går förflyttningen snabbare! |
Citat:
Kul att du oxå börjat! :) Är inte riktigt säker på hur du menade, dock.. Du väljer ju själv vart du vill börja bygga, man har kanske funderat ut nått speciellt område där du vill börja. Att förflytta sig dit gör du ju lätt, genom at i RE knappa in de tiles-nummer som området har. Det menyfönstret heter ju Camera. Att se vilka tiles-nummer ett område har finns ju många sätt till, men en bra och enkel är att ta up rutten i Track Viewer, där rapporteras nere i meddelande-raden vilken tile markören är i. Hoppas jag svarade ungefär på din fråga iallafall´... :) |
Citat:
När du kommit till den plats du bygger, skriv upp siffrorna lat. och lon. på papper. Nästa gång du vill komma tillbaka så tryck tangenten "home" så visas display " enter Latitud/lontitud" och skriv av det nummer du har på pappret. |
Citat:
Har satt ut lite plattformar nu, och stationshus. Kanske att bilder kommer? ;) Tack än än gång, alla som svarat! :) MVH |
ny ScaleRail version
En ny version av ScaleRail har ju släppts nu. Jag har tagit hem den nya versionen, men inte överblickat än vad det innebär för GDSJ. Jag ska installera ScaleRail 1.61 nu och inventera vad det innebär för GDSJ.
Min förhoppning är att de "felande delarna", 2 korsningstyper finns med nu, så att Xtracks-kravet på GDSJ kan upphöra. Om det är så, så kommer jag ladda upp en version 1.1 av GDSJ, SAMT en instruktion för er som redan bygger i GDSJ hur man byter ut dessa delar. Återkommer när jag har testat den nya versionen i GDSJ. Att den nya versionen av SR kommit nu, innebär dock inga problem alls för er som nu bygger i GDSJ, det är bara att jag vill göra instruktionerna för migreringen till den nya så smidiga för er som möjligt. |
En liten fråga...
Är det fler än Basse, mrdaddydj och jag som börjat bygga på GDSJ? Skulle vara skoj med lite bygg-bilder... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:34. |