![]() |
Mbj
3 bifogad(e) fil(er)
Jag har hållit på att lära mig RE några månader nu. Dettagör jag genom en rutt so har fått Arbetsnamnet MBJ. För att inte greppa över för mycket valde jag att kopiera Japan 1 och sedan lägga om den. Eftersom jag håller på och lära mig så tar allt mycket tid vilket gör att jag bara har några Km (tror jag*) linje att köra på än så länge.
* jag har ingen aning om hur man skall kunna se hur långt man har byggt...... Sedan har jag även rivit lite spår som var utlagt då jag genom min utbildning fick reda på att det låg med för små radier. Nåja om det blir något rutt släpp någon gång får vi väll se men här är några skärmdumpar iallafall. Bild 1 På den här delen av stationen är man inte så ofta i orginalrutten Bild 2 För att vara krånlig fick jag för mig att bygga en bangård..... den blev rätt stor. Bild 3 Ett av de få ställen jag hitils har förändrat landskapet på. |
Hej!
Att döma av dessa bilder ser det ju riktigt bra ut....Jag har själv varit på denna rutt ett antal ggr, men har gett upp efter ett tag. Varför? Jo allting är så jäkla konstigt byggt från början och man får knappt någon rätsida på det....Men jag tycker du har lyckats bra och denna rutt har, vad jag vet, inte kommit ut som svensk ännu... Keep up the good work MVH Kenneth |
Kanonfina bilder!
Och roligt att du använder Scale Rail... Jag ser fram emot fortsättningen! Vad jag vet, så har ingen försvenskat denna???? Liten tabell: KMJ = EUROPE1 LLJ = EUROPE2 NEJ = JAPAN2 VHJ = USA1 JBJ = USA2 |
Hej!
Tack, Om man kommer att känna igen sig så jätte mycket när det är klart vet jag inte eftersom kurvradierna var alldeles för små för att bygga helt i orginalsträckning. alltså kommer rutten troligtvis bli kraftigt rätad på vissa ställen. Att använda orginalspåranläggningen har alldrig varit aktuellt eftersom den absolut inte går att försvenska på något lämpligt sätt.Dessutom tycker jag det är absolut roligast att bygga spår. Att det blev Scale Rails beror på att det var mycket enklare att bygga med spåren logiskt placerade i "Tracsections" men jag saknar en del delar så ibland får man tänka sig för ordentligt. Mest saknarja dubbla korsningsväxlar. Men det verkar ju som det är en ny vertion av Scale Rails på g oh då kan man ju hoppas på att det finns sådana med. |
Jättetrevligt att du ger dig på den här rutten, Magnus! Jag delar din uppfattning vad gäller spårläggning till 100%, det är 0,0% spår kvar från originalrutten i LLJ.
Japp, jag hoppas mycket på den nya versionen av ScaleRail, för precis som du säger, det saknas en del strategiska bitar. Vill man, som du gör, använda sig av betong-slipers, så ser man snart att det är ganska magert med växlar där, t.ex... Må RE vara med dig och lycka till i ditt intressanta projekt! :D |
Jo jag har fått lägga in växlar med träslipers istället. Frågan är bara om man måste lägga om allt spår med nya ScaleRails eller om det går att göra en uppdatering helt enkelt.
Jo att Re skall vara med mig kan man ju alltid hoppas, men det är en oförutsägbar vän så backup efter varje avslutat bygpass är nödvändigt. Det enda som är säkert med Re är att om man inte tar backup drabbas man garanterat av något problem nästa gång................... Magnus (som nu skall leta upp ett lämpligt hörnhus och sedan ta ett bygg pass till.) |
Din bangård är fett med skön :D
Lite mycket räls,du kommer aldrig orka placera ut så mkt tåg :p Men det är en fin fin början :tumupp: |
Nja är inte säker på att det är för mycket räls, jag har lyckats fylla Witefish i någon aktivitet jag har byggt. Men för att slippa köra förbi en tom bangård om man inte orkar fylla dem med tåg, har jag laggt den lite avsides den syns inte från linjen. Den enda gången du behöver fylla upp bangården med tåg är om du kör in på själva bangården.
mvh Magnus |
Okej ska göra ett extra extra extra långt tåg då :) För att placera ut en vagn på varje räls bit :D
|
Lite nya bilder
2 bifogad(e) fil(er)
Två nya bilder från ett nytt område jag börjat placera ut byggnader på.
Om någon skulle kunna förklara för mig hut man använder de röda skogsrutorna för att plaera ut träd skulle jag vara tacksam, har inte hittat nåot om det i hjälpfilerna. /Magnus |
Snyggt!! :)
De röda forest-objekten med de gröna låddorna gör man på följande sätt: Efter att du valt vilken skog du vill plantera och har placeraty den, så ser det ju inte mycke ut till skog inte... Ett fnuttigt träd, typ... Direkt när du placerat objektet, så har du tre gröna boxar, varav den i mitten fortfarande är markerad... låt den vara så och välj gärna F3 och flytta upp lådan en liten bit ovanför marken, så är det lättare att komma åt de gröna boxarna sen. Fortsätt att ha mittenboxen markerad och högerklicka. Du får nu upp properties. Välj fliken "forest" där du nu anger vilken täthet du vill ha på din skog... Langa in t.ex 3000 och man ser till sin glädje att nu fick det första trädet en kompis, eller ett gäng rättare sagt... Placering och storlek nu på vår nya skog, använder du dig av de gröna boxarna. Mitten-boxen bestämmer var centrumpunkten för din skog är och de andra boxarna drar du då ut sidorna dit du vil ha dom, med F3-kommandot. Som du märker, så är det bara o slita o dra, boxen roterar så snällt runt centrum, så du kan lätt passa in skogen så den följer det du vill att den ska följa. En liten varning bara... Forest tar hyggligt med kraft och ritas upp fulla 2000 m, så va lite försiktig med att hälla ut för mycke skog. Använd backdrops eller andra "multi-träd-objekt i första hand för mängd-skog på håll. Forest är ju annars ett väldigt trevligt instrument, då det planetterar skogen fint utmed terrängen. |
Citat:
En betaversion av Sala-huhum någonting. Det enda som då blev var att den signalsattes på svenskt vis, sedan dess har jag inte sett eller hört något... |
Läget
5 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Lyfter denna tråd igen. Nej då rutten är inte nerlaggd även om det varit tyst ett tag. Det som hände var däremot att jag upptäckte ett fel i en del av rutten som var tidigt byggd. Detta fick mig att se de 4 månader jag hållit på som en lärotid och jag började om fast från andra hållet. Nu har det hänt en del jag har kommit en god bit på linjen och byggt en mindre station men lider svårt av att saknade spårbitar i Scale Rails. Särskillt saknade är de dubbla korsningsväxlaran och korsningarna. Tyvärr verkar det ju inte som om det fanns med i det nya paketet. Jag har ännu inte lagt in det nya paketet eftersom jag dels varit i milano och dels sitter hos föräldrarna med modem. men om jag fattade det rätt av det andra trådarna var det inte jättesvårt att uppdatera en rutt. Nu över till själva ruttens idé. Rutten skall finnas i Skåne och gå uppåt. I ena änden skall det finnas en större stad med en större bangård. Därifrån ett fyrspår som är någonstans mellan 15-20 km. Därefter sker en förgrening och det blir dubbelspår. På ett ställe i Orgimnalrutten finns en bergskedja som jag har halvt på skämt döpt till min egen Hallandsås och nej ingen tunnel i min rutt heller. Däremot kraftiga stigningar och låg Sth som på Hallandsåsen dock är det dubbelspår. Jag har som mål att bygga rutten spårplan så lik en verklig järnväg som möjligt. Eftersom jag utbildra mig till järnvägsingengör så borde det inte vara omöjligt att följa vissa BV standrder vad det gäller gemotri mm. Om jag har ork eller lust kommer jag troligen att bygga rutten på två ben dels det benet jag håller på med nu och sedan ett annat ben som isåfall blir en nybyggd snabbtågsjärnväg men Sth 250 men det är inte på långa vägar bestämt ännu. Ruttens namn MBJ är enbart fantasibrist från min sida jag tog mina initialer och slängde på ett J så nu får jag lov att tänka ut några ortsnaman också. Ruttens trafik skall prägla Skåne men det är ju en senare fråga först skall det bli klart och det tar lånng tid så något datum för släpp är bara att glömma. Nu över till några bilder. 1. Som synes finns en hel del orginalhus kvar dessa skall bort men jag har inte rivit dessa än. 2. Nu går det uppför. Jo jag ser att FPS bara är 16 men inte mycket jag kan göra åt det tyvärr den var rejält bättre inne i loket. Varför det är så långt mellan spåret? jo Scalerails dubbelspår ger fula skaravar i stigning ju kraftigare destovärre så jag lade två enkelspår och lät de flyta ut lite. 3. Fortfarande uppför och som synes krävs det endel justering av markhöjden. 4: Här var det slut detta skall bli infarten till en station men jag skulle bra gärna vilja ha dubblakorsningsväxlar för att kunna bygga ett intressant stationsområde. 5. Ingen bra karat men jag har inte track view på denna dator. Men den visar hur långt jag har kommit. Edit: Jag lade till radbrytningar då texten var lite knepig att läsa pga bilderna. /Roger :) |
Trevligt att det rullar på! :D
Håller med dig på punkten om dubbla korsningsväxlar, dessa är ett måste i en intressant bangård... Jag har "ignorerat" att dessa saknas i ScaleRail och använder Xtracks korsning, under uppfattningen att dessa ynka korsningar kommer att komma från ScaleRail även dom. I sämsta fall får jag bygga dom själv. Så, mitt råd är nog att göra det samma och at vi hoppas att de kommer in i ScaleRail. Hack på 3dtrains har tidigare antytt att de fleast Xtracks-delarna är tänkta att komma. Vag gäller kurvor i stark lutning, så är ju det inte ScakeRail i sig, utan snarare att med stela spår så måste det bli glapp helt enkelt. Försöker man lägga en kurva i stark lutning med flera spår, så finns fenomenet även i originalspåren. Med ScaleRail:s banvall blir nog fenomenet kraftigare dock. Ser fram mot nästa uppdatering. Eftersom du utbildar dig till järnvägsingengör, kommer det vara extra intressant att följa ditt bygge! :) Mycket revliga bilder och lycka till! |
Hej!
Ja det var ju trevligt att se att det finns andra som gillar att bygga en rutt från denna landsände...Jag bygger själv på en rutt och den sträcker sej en bra bit, men jag kommer inte att använda el (vad jag vet nu)... Mitt mål med rutten är att spegla landskapet och dess miljöer som vi har här nere.. Så det blir en del att bygga till och en del att plocka bort.... Lycka till med ditt bygge, jag tycker det ser bra ut på bilderna och som jag skrev innan så har jag varit och tafsat på denna rutten tidigare, men jag tröttnade på grund av alla tokigheter som finns i denna rutt... MVH Kenneth |
Hej!
Mazz Det låter som en bra lösning. Fast jag får vänta tills jag kommer hem för jag har inte X-tracks på denna burk. Gäller bara att komma fram till vilka bitar som passar, har alldrig jobbat med X-tracks just av den anledningen att jag ionte fann spårdelarna logiskt namngivna. Men det är bara att testa sig fram. Men det finns ju massor av annat att göra under tiden. Jo jag kunde inte hålla mig i tre år utan ville börja bygga direkt då är datorn bra. (och mycket enklare). Knebert Jo bor man i Skåne större delen av året är det ju enkelt att springa ut och kolla hur det bör se ut. Dessutom kan man använda en hel del danska byggnader eftersom de ofta är rätt lika de skånska. Ja du skrev det men lade du då om spåret ekller körde du på orginalspåret? Jag kommer inte ha en enda spårdel kvar i orginal när jag är färdig. mvh Magnus |
Citat:
Ja jag hade originalspåret kvar, men hade jag skulla byggt om den idag så hade jag bytt ut spåren eftersom det har kommit en del andra grejor. Byggnader finns det en hel del man kan använda. Jag använder en del av de danska men mest så använder jag de svenska som finns. Det finns ju en del annat ochså som man kan använda men då får man ta till penseln som jag gjort/kommer att göra. MVH Kenneth |
3 bifogad(e) fil(er)
Lite nya bilder på bygget. Har nu hunnit lägga om spåret på c.a 75% av rutten. Kommer nu att äng tiden åt att bygga landskapet kring dessa 75% då de som återstår att bygga inte riktigt fungerar med nuvarande Scale Rails.
Bild1 Förgreningstaionen där fyrspåret blir delar sig i två dubbelspåriga linjer. Hur vida båda linjerna kommer att byggas är ännu oklart. Bild2 Den på linjen från förgreningstationen. Bild3 En station som just nu går under namnet mellanstation 2 Magnus |
Hej!
Jag kan bara säga att detta ser ju lovande ut:) Kanon! Jag vet hurdant jobb det är med denna rutt för att få den okej...Du gör ett kanonjobb... MVH Kenneth |
Två bilder
2 bifogad(e) fil(er)
Ny liten uppdatering. Den gågna veckan har jag lämnat spårbygget och börjat med landskapen. Den första orten längs banan (ännu namnlös) börjar så smått växa fram. Denna vecka har jag fått äta upp något jag skrev till Mazz om att stationer inte borde vara så svårt att hitta. Då det inte behövs särskilt många olika modeller eftersom flera banor byggde likadan stationer utefter sin banan. Nå jag hade problem att hitta ett(!) stationshus jag var nöjd med av någorlunda storlek. Två bilder från stationen i den namnlösa orten.
Mvh Magnus |
Stationer???
Hej!
Ja du stationer är inte det lättaste att hitta...Jo det finns massor men inga som passar direkt in om man bygger efter den svenska landskapsmodellen...Jag vet inte hur många som har passerat hårddisken och sedan bara kastats.. Rutten di ser bra ut så keep up the good work:tumupp: MVH Kenneth |
Sa ju de, juuuu... :D
Jo, stationshus är ett litet knepigt kapitel, tycker jag. Men, det ska ändras på, har nu skaffat texturbilder till 6 olika stationer i olika storlekar... Men, jag håller med dig också Magnus vad gäller likadana stationshus utmed en linje, kollade lite i Nynäsbana-boken och de flesta stationshusen är likadana... Nästan... Ingen är exakt lika, så kan man bara bygga så det blir lite variation, borde man kunna få ihop ett antal versioner från det underlag jag nu har. Härlig bild, särskilt den andra, den känns väldigt äkta. :) |
Tjenare!
Visste inte att du höll på så seriöst med rutten? Nåja, vissa bilder påminner direkt om verklighetstrogna stationer, du kanske vet vilka jag syftar på! Sedan undrar jag hur du har fått tag på den där realistiska rc-hytten? Fortsätt bygga! MVH X10 - Stockholmståg AB |
Jo efter testbygge i ungefär 4 mån bestämde jag mig för att göra rutten. Jag har långt kvar men sånt här tar ju tid.
Hmm jag viet inte vilken station du syftar på om det inte är Lund som jag faktiskt har hämtat viss insperation ifrån. mvh Magnus |
Hej magnus_y1 :)
Trevliga bilder du visar,dom 2 sista riktigt fina. Precis som att vore verkliga, :) Du har fått upp " ångan " :):) Lycka till i fortsättningen. Mvh. Traingoal |
2 bifogad(e) fil(er)
Tackar! Har byggt en del ikväll stan börjar bli klar. En hel del träd blev det.
Det enda jag saknar är en gångbro (för 6 spår) eller något som ser ut som en undergång som kan placeras på plattformarna. Magnus |
Finns ett paket (Marciapiedi Kit 04) med två nergångar/undergångar här: http://www.trenomania.it/index2.asp
Vet dock inte om det funkar ihop med perrongerna du använder???? Finns en s-bahn nergång här: http://www.hanselmedia.de/TS/objekte-str.html Kräver förståss ommålning! |
3 bifogad(e) fil(er)
Lite nya bilder. Att göra landskap tar tid har inte hunnit många Km men det är inget annat att räkna med. Lite varje dag och tillslut är det klart.
Bild 1 Ut på linjen, banan går över en dalgång på en hög bank. Bild 2 Igenom en av skogsdungarna. Bild 3 Station 3 som den heter just nu, lastkajen blev visst lite hög. Stan väntar även på sitt staionshus. Hade tänkt använda sala, få se när det kommer. Undertiden går det bra att pyssla med andra ställen runt om i stan finns hur mycket som helst att göra. Magnus Backman |
Jag brukar normalt inte kommentera rutter men det här måste jag bara. Riktigt snyggt! Jag tror att det är lite större stationer samt mer spår på denna rutt som får mig att tycka om den. Måste bara säga det igen, jävligt schysst rutt!
|
Kanon Magnus....
Gissar att där kommer bli större bangårdar och möjlighet till uppställning av hela tågsätt osv också.. |
http://www.ani3.dk/smiles02/smiles1/...or_klapper.gif
Det är ju toppen bra rutt du har gjort. Jag vet att det är mycket jobb att bygga. Lycka till! Tänk på att placera minst en meters spårbit mellan växlarna. Röda och blåa noder. |
Tack för alla glada tillrop.
Jo det kommer finnas ett en riktigt stor station med en rangerbangård och upställningspår för persontåg. Jag har dessvärre nu ett antal ställen utan en meter så det blir nog att bygga om på bangårdarna en del...... Magnus |
Länge sedan
1 bifogad(e) fil(er)
Nu var det länge sedan jag gav någon rapport. Har byggt ytterligare en bit landskap. Det tar tid men frammåt går det så sakta. Här en bild från de som byggdes förra veckan. Nu skall jag dock ägna mig åt att borra mig igenom ett berg/ås med tunnlar ett tag.
Magnus |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Rutten lever än trots att tråden inte har uppdaterats på månader. Det senaste jag bygt är en Bangård. Här kommer en bild från denna. Jag jobbar vidare så sakteliga så får vi sen om det blir klart någon gång...... /Magnus |
Härligt, så här ska bangårdar se ut... :D :tumupp: Bara lite gantrysar på det där så... :)
|
Hej!
Va stort bangård du har gjort, t.o.m. större än min. Lycka till! |
2 bifogad(e) fil(er)
Två bilder till från rutten. Ena ändstationen hamnade underjord. (tack Knebert för hjälpen att fixa stationen). Stan kommer att få sin prägel av Helsingborg men ska inte ses som något försök att göra en exakt kopia.
1. Lite knutpunktskänsla iallafall 2. Utfart |
Hej!
Ja den stationen känner jag allt igen.:) Det är lite pill att få dit den men det går med lite tålamod... Lycka till med det fortsatta byggandet:tumupp: MVH Kenneth |
Ser bra ut!:)
Keep it up:tumupp: |
Ja, man får lite känsla av Helsingborg. Men på den andra bilden ser med ut som Helsingborg. Närmare bestämt den södra utfarten och husen på bilden är lite likt Cambus. Så en känsla av Helsingborg får man verkligen.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:44. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009