![]() |
Modelljärnväg
Har blivit mer och mer sugen på att kasta ut sängen i vardagsrummet och börjat bygga en modelljärnväg i sovrummet. Låter det knäppt?
Visst kan man bygga rutter i datorn, men det är ju inte samma sak. Vet att MJ kostar pengar som fasen, men men... Anläggningen skulle kunna bli 2,5-3 x 0,8 meter. Antagligen på två ramverk som bultas ihop!? När det gäller skalan så har jag ingen aning? H0 eller N skulle det iallafall bli. Denna anläggning är inget för långa tåg, utan rälsbussar och korta godståg är nog mer passande. Angående spårplan, så skulle jag vilja ha 2 eller 3 slingor i lika många nivåer. Tågen ska kunna gå i varje slinga runt runt, men även kunna ta sig mellan nivåerna. Ska jag ha nån station, så får det bli på mellan-nivån. En kuliss som bakgrund har jag tänkt mig och kanske några uppställningsspår där bakom. Nån som har lite tankar och idéer? Spårplan? H0 eller N? Annat? |
Låter bra!
Lycka till. |
Pierre.
Ett fruktansvärt problem det där med skalan. Vad ska man välja. H0 eller N skalan. Har alltid varit förtjust i N skalan. p.g.a. att man får plats med lite mer på mindre yta. Men tycker att det är stora nackdelar med det hela. Dåliga gångegenskaper p.g.a. att dom är alldeles för lätta och man får ägna sig mycket tid till spårrengörning. Dåligt utbud med svenskt matrial, om man nu vill köra svenskt. Har i och för sig kommit mycket mer svenskt i denna skalan, än vad det fanns för 20 år sedan när jag höll på med den. H0 tycker jag ändå passar bäst för att få till bra gångegenskaper, men tyvärr så blir ju ens byggande kraftigt begränsat p.g.a. utrymmet. Mycket svenskt matrial, som bara blir mer och mer. Danska Heljan har mycket på gång just nu, med gamla svenska lok och vagnar som snart dyker upp på marknaden. Personvagnar har redan kommit. Sen har vi det stora problemet vad man vill ha. Växelström eller likström. Säkraste sättet att få det hela att fungera. Är för mig utan tvekan Märklin. Minst störningar med strömtillförsel och avbrott. Men själv gillar jag inte Märklin och att se mittskenan och släppskon, så jag valde själv likström, mer jobb och tänkande för att få det att fungera. Det enda jag riktigt kan rekommendera, är att du satsa på digitalt redan från början, oavsett vilket du väljer. |
Om du är beredd att slänga ut sängen i vardagsrummet, så är det ju allvar... :D
En fundering som direkt faller på mig är om du har funderat nått på en hyll-bana på lämplig höjd, t.ex 1,3m. Då kanske du kan ha kvar sängen i sovrummet, samt att körsträckan borde bli längre? Den bredd du angav, 0,8m, låter då i mina öron mest som en skala N-bana, i synnerhet som du vil ha 2-3 slingor, så blir det kanske trångt i H0 att komma runt... En hyllbana skulle dock kunna vara gångbar i H0, och ha en bredd som tillåter iallafall 2 slingor och kanske om möjligt nån utstickande yta där du kan lägga nån industri eller liknande... Vid dörr, så gör man kanska som en avtagbar modul, där du tar bort den när anliäggningen inte är i gång. 1,30 höjd är ju dessutom så att man kan "slinka inunder" när man håller på o bygger, samt att i den häraden av höjd, så är det ganska bra betraktningvinkel av banan oxå... Bara lite tankar som jag kastar in i dina funderingar... :) |
Tack för era tankar om detta!
Än så länge är det mer samla idéer, än att börja bygga en bana. Kanske blir det en, kanske inte???? Men intresset för att bygga en finns där. Det har funnits sen jag var liten och det inte blev mer än ett bord...och lite räls. Ja, dåliga egenskaper och dåligt utbud gör att man hellre vill ha H0. Å andra sidan så behöver man inte mycket utrymme i N. Verkligen svårt att välja skala! Hyllbana vore ju inte dumt, men vill inte borra i väggarna överallt (var inte länge sen jag fick tapiserat). Dessutom skulle jag vilja ha benen infällda i regelverket. Som jag sa så blir det en bana för rälsbussar och kortare tåg. Så vad krävs för bredd i H0, för att ta sig runt en kurva? Kan säga att halva kurvan kommer ligga i tunnel och bakom kulissen, så den kommer inte synas. Min tanke är nog att skaffa en start-sats, då jag får en slinga, transfomator och ett tågset. Detta tågset blir nog bara mest för att testköra det man byggt!? Man får köpa dom tåg man verkligen vill ha senare. Är inte digitalt, överköp på en sån här liten bana? Det blir enkelspår i två/tre ovaler i två/tre nivåer med en liten station. Kommer högst kunna köras 2-3 tåg samtidigt! Likström lär det bli beroende på att jag inte heller gillar mittskenan och släppskon. Annars är ju Märklin ett bra märke. |
Är det nån som vet vad som händer med Lima? Dom verkar bli uppköpta nu av Hornby, men kommer deras modeller finnas kvar!? Dom har ju (eller hade?) en hel del intressanta svenska modeller!
|
Lima kursade väl och köptes av Hornby. Men just nu satsar Hornby på Limas mest säljade länder. Och då ligger inte scaninavien med i planerna just nu... Vilket är synd.... Vore skoj om Rapiden kunde komma i tillverkning igen, eller t43. Bara hoppas dem startar upp scandinavien modellerna igen.
|
Är inte digitalt, överköp på en sån här liten bana? Det blir enkelspår i två/tre ovaler i två/tre nivåer med en liten station. Kommer högst kunna köras 2-3 tåg samtidigt!
Fördelen är att du kan köra dessa 2-3 tåg med samma enhet. Bara trycka på ett par knappar, så skiftar du mellan loken och kan bestämma varje loks hastighet var för sig. Fast du är inne på samma sträcka av banan, så du behöver inte ha banan uppdelad i olika blocksträckor på samma sätt. Som t.ex. att ett tåg kommer in på station. Du stannar det tåget vid station. Har du då digitalt, så ligger strömmen på hela tiden och du har belysning och annat som förtsätter att lysa fast tåget står still. Sen kan du låta ett annat lok komma på samma sträcka och koppla på vagnarna i andra änden utan att det påverkar det andra loket. Utan digitalt, då kommer du att behöva kosta på dig en massa andra grejer istället, för att kunna dela upp sträckorna i olika block. Har du även bara tänkt dig en liten bana, så blir ju inte kostnaden så mycket mer heller och då kan man kanske kosta på sig lite annat till loken. Som ljud och digital rök för ånglok och annat om det nu bara rör sig om 3-4 lok som man har tänkt att använda. Finns bra startpaket som inte kostar så många hundralappar mer än ett vanligt startpaket. |
Hehe, en till som funderar på MJ, kul :)
Jag har ju nyss börjat köpa på mig till en anläggning i N skalan. Svenskt och digitalt skall det vara och i slutändan allt styrt via datorn så jag kan ha en 5-6 tåg köra automatiska scheman medans jag själv trixar med rangering tex. Kanske det är önsketänkande men jag inbillar mig att mycket problem med dålig gång i N blivit bättre när man övergick till digitalt. Digitalströmmen är ju i praktiken växelström och bör vara mindre känslig. Å andra sidan så blir hela anläggningen mera känslig för kortslutning men med bra sektionering så bör inte det vara nåt problem. Ett annat problem med digitalt kan vara i växlar och jag tänkte använda Peco's spår o växlar där man kan låta växelhjärtats polaritet matas via en omkopplare i motorn (Conrad som monteras undertill). Digitalt tycker jag är ett måste idag, blir helt annan upplevelse när tågen bromsar in mjukt och man kan köra med mera realistiskt fart osv! Men att spåret måste vara rent och att vikten är en nackdel kommer man ju inte ifrån. Så får väl se hur det blir när man fått hem grejorna o har mera praktisk erfarenhet... Väntar på en startsats med Fleischmanns Twin-Center (i princip samma som IntelliBox) och en hel del annat som Peco spår/växlar och olika dekoders att testa. När det gäller svenska modeller i N så händer det faktiskt en del, NModell http://www.nmodell.com har många intressanta projekt på gång med ommålade RC mm. Vill man spara en slant så finns det dekalark för att måla själv i de flesta varianter. De första modellerna man väl bör skaffa är Fleischmanns RC och Du2 som väl är N-rallarnas standard vid det här laget, NModell kan hjälpa en med dekodermontering. En liten sammanställning för vad som kan göras svenskt i N finns här: http://web.telia.com/~u32107758/mj/extra/Svenskt-N.htm En del kräver dock lite mera ombyggnad än vad jag vill ge mig på... Jag postade lite om mina tankar här: http://www.svensktmjforum.se/forum/f...p?TID=172&PN=1 |
1 bifogad(e) fil(er)
Låter väldigt bra med digitalt! Kanske skulle börja med en digital start-sats då...
Har gjort (eller försökt göra) en spårplan i Paint: |
Med en "timesaver" på mellannivån, så skulle man kunna växla vagnar där medans det rullar 3 tåg på dom 3 nivåerna... Allt oberoende av varanndra!
|
Du kan ju alltid försöka bygga en kopia av Tekniska Museets modelljärnväg,
om du har sett den. :D Den är riktigt välgjord! Annars säger jag bara "Lycka till" till dig, Pierre!! |
Själv hade jag valt Märklin och en digital bana.
Fördelen med Märklin är att det är högkvalité på Lok, vagnar, spår digital m.m. Fördelen med Digitalt är att Tekniken går otroligt snabbt framåt. Nu mera kan man inte köpa lok som är "Analoga"(Icke digitalt). Det finns bara digitalt. Märklin lanserade förra året sitt nya digital system. Med Mobile Station, Central Station m.m. Nu kan man köpa digitala startsatser där man får Mobile Station med. Nu mera finns det inga transformatorer med "körreglage"(eller vad det heter) utan man får nöja sig med Mobile Station som är i stort sätt lika stor som ett "DVD omslag" och är inte alls klubbigt utan du kan stå och hålla den i handen samtidigt som du t.ex. växlar. En annan fördel är ju att du kan hantera ca 5-8 lok där du som en annan skrev innan att du slipper bygga blocksträckor utan kan ha alla tåg på samma linje. Och att du har möjlighet att köra Multade tåg. Det kan man tyvärr inte göra med en analoga bana. Och så det här med platsen. Ett alternativ till att bygga en bana är ju att bygga på IKEA bokhyllor. Kan inte namnet på vad bokhyllan heter, men den är inte mer än ca 30-50cm bred. Och är mycket smart att bygga på om man har liten plats. Ett annat alternativ är att bygga den på en egen designad Hylla/bord. Vill du ha mer hjälp med vad du ska välja och vilka fördelar så tycker jag att du ska ta i kontakt med olika Modelljärnvägsbutiker. Som kan ge dig råd om vad som är bäst att välja antingen Digitalt eller analogt. Jag hade själv valt att ha Märklin H0 och en digital bana. |
Får tacka igen för era tankar kring detta!
Tror det blir digitalt i skala H0 nu. Då är ju frågan, vilket märke? Nån som vet av nån bra startbox? Funderar på att köpa på mig några Y6 kåpor från Jeco... Nån som har nån erfarenhet av dessa? Bra eller dåliga? |
Uno Miltons anläggning på Tekniska har jag allt sett. Tror inte jag kommer i närheten av den!? Men det är ju så man vill det ska se ut!
|
Citat:
Det viktiga är hur kul du tycker det är att bygga saker själv och hur nöjd du är med resultatet när du gör det. Mitt förslag är att du tittar lite på vad som finns som byggsatser och provar att bygga någon vagn i lugn och ro. Du skrev ju att du ville ha bara några få och små fordon så då kanske smalspår är rätt för dig. Sen har du inte nämnt det viktigaste, förebild och tidpunkt. En bra början är att köpa några MJ tidningar och läsa lite innan du sätter igång. |
Kennys råd om smalspår är nog inte dumt om du tänker bygga mera själv! En till fördel då är ju att du kommer undan med betydligt snävare kurvor än i vanlig HO.
Nackdelen för en mindre händig som mig är väl att utbudet i smalspår är ännu mindre men i övrigt har det ju nästan bara fördelar på mindre ytor. Som plus så är ju fordonen mera charmiga med :) Den billigaste början på digitalt i 2R får man väl med Rocos Locomouse i en startsats, den räcker nog långt om man "bara" vill köra manuellt. Har du tänkt dig att även kontrollera växlarna via digitalt "ställverk" eller knappsats så får man nog gå upp ett steg till Lenz eller IB. Kan löna sig att tänka igenom hur mycket du vill kontrollera digitalt eftersom ex Rocos system är nästan dyrare att bygga ut och då kanske man lika bra skall satsa ett steg längre från början. Angående Märklin så visst har det fördelar med driftsäkerhet och slippa polvändning osv men personligen kan jag inte med dom där små tapparna i mitten... Har faktiskt en Märklinanläggning nerpackad på loftet men den har en 20 år på nacken nu och tänkte att brorsans ungar kan få leka med den sen. Den gör sig bättre som leksak än mina N-skale lok :D |
Citat:
Om det bli H0 så tycker jag startsatserna från Märklin är trevliga. Där får du ju direkt digitala saker. Om du nu köper de senaste startsatserna. |
Jag kommer tillbaka till mitt grundtips. Köp några bra tidningar och skaffa dig en bild av vad som andra håller på med och se om det är något som tilltalar dig.
Det sämsta du kan göra är att köpa en startsats innan du vet vad du egentligen vill ha. Några tidningar som är ett absolut minimikrav är Narrow gauge and shortline Gazette Continental Modeller Railway Modeller Model Railroader Railroad Model Craftsman samt någon av de tyska Eisenbahn Kurir Eisenbahn magazin MIBA. Glöm inte heller svenska Allt om Hobby och Smalspårigt. Läs titta på bilder och annonser och se vad som finns. Gör så några månader innan du slår till vad gäller skala. Under tiden kan du spara lite pengar till första loket, köpa på dig lite verktyg och ordna en bra plats att bygga på. Tänk på att du troligen kommer att tillbringa mycket tid vid byggplatsen så en stadig skiva, hurtsar för verktyg och material, bra belysning, plats för att lägga upp ritningar och en ordentlig stol är ett måste. Passa också på att bygga några modeller i olika material så du ser vad som passar dig. |
Modelljärnväg
Hej pierre!
Kul att du funderar på att skaffa en modelljärnväg... Jag instämmer med Kennys tips om att fundera vad för slags järnväg du vill ha och planera innan du köper något. Om du sen väljer Växelström (Märklin) eller likström (Roco,Piko,Fleichmann,Lima mfl) är mindre viktigt. Tänk på att ju snävare kurvor du har på en anläggning ökar risken för urspårningar samt begränsar kraftigt vilka lok och vagnar man kan använda, mindre än 70 cm kurvor är inte att rekommendera om man skall köra med normala tåg. Själv planerade jag i drygt 2 år innan jag bestämde mig för vad jag skulle satsa på. I mitt fall blev det likström och Piko digital tack vare att jag fick tag i ett antal grundsatser (startset) till ett mycket bra pris. MJ specialisten i Vimmerby säljer fortfarande dessa satser till en hyfsat billig peng och har dessutom bra sortiment på extra lok, räls, växlar och annat som är bra att ha. Andra mycket bra butiker är Tåg & hobby i Luleå, Eurohobby i Helsingborg, MJ Hobbyexperten i Stockholm. Har man tur kan man annars handla billigt begagnat på de olika auktionssajterna på nätet. Vad det gäller Jecos Y6:or har jag bara goda erfarenheter av de nyare modellerna (de tidigaste modellerna från 80 talet har jag för mig hade en del problem med strömupptagningen och drivningen) MVH Kenneth "Knubbsälen" Andersson Växjö |
Pierre.
Nu tänker jag knycka lite av din tråd. Hoppas att du ursäktar. Det har ändå med modelljärnväg att göra, så jag tyckte att det var lite onödigt att öppna en helt ny tråd för detta ändamål. Är det någon som vet om Andi06 har utgått från någon av modelljärnvägstillverkarnas växlar som han har gjort till Trainz. Själv tycker jag att det är lite konstigt. Att alla dom stora tillverkarna inom modelljärnväg som Märklin, Roco, Fleischmanns, Peco m.m. inte har satsat på att få sitt sortiment av räls och växlar gjort till Trainz av Andis typ. Är dom rädda för att tappa marknadsandelar tro, eller kan det vara så att dom inte känner till Trainz överhuvudtaget. Själv tror jag att dom skulle tjäna på detta i långa loppet. Att man sitter och spånar lite hemma med Trainz och bygger en bana i H0 eller N skalan och att man sen även vill förverkliga denna i ett riktigt modellbygge. Många har ju alltid drömt om en tågbana, men det har stannat vid drömmar. Med Trainz/MSTS har ju det steget gått lite längre än bara drömmar. Med deras fasta rälsbitar, så tror jag att det blir fler som går från drömmar till Trainz/MSTS och sedan uppfyller sina drömmar. Någon som har hört, om något har varit på gång tidigare eller är på gång om detta. Inga kontakter tagna från Auran till tillverkare tro. (Nämner Trainz mer, p.g.a. att det är mer åt modelljärnvägshållet) Någon med bra kontakter med Auran, som kanske har lust att ta upp ämnet. Host, host. Kenny. |
Märklin lär det inte bli tack vare mitträl (piggar) och släpsko. Jag förstår dock dom som väljer Märklin, då det är kvalité i deras grejer!
Skalan kommer bli H0, då det finns störst utbud till den. Då jag inte "skiter pengar", så tänkte jag försöka mig på Jecos Y6 kåpa, men blir inte kåpan bra, så får jag spara ihop till deras färdiga modell istället. Såg att Heljan ska släppa en T21 och den skulle jag gärna vilja ha till banan. Men först kommer nog banan trafikeras av tåget i start-satsen... Jag har väldigt många frågetecken än att reda ut innan jag kan sätta igång. En start-sats borde jag dock kunna köpa oavsett vad jag sen bestämmer mig för att bygga!? Om märke inte spelar nån roll, så får jag börja kolla efter billigast möjliga då. Mina tankar kring detta är: En svensk bana. Enkelspår och ingen kontaktledning. 2-3 slingor i lika många nivåer. En liten station eller industri (typ timesaver) i mellannivån. Några uppställningsspår bakom en kuliss. Tågen ska oberoende av varann kunna gå på sin egen slinga. Det måste finnas förbindelsespår mellan slingorna. Blir det en liten industri, ska ett tåg kunna växla vagnar där, oberoende av dom andra tågen. Teddy som gräs och fin sand som banvall. Nån tidsperiod vill jag helst inte ha. Skulle vara skoj att kunna köra både äldre och nyare tåg... Angående ditt (Bengan) inlägg, så handlar det ju om modelljärnvägar och allt prat om detta ämne får diskuteras i denna tråd. Tråden är inte bara menad för mina tankar/idéer. Den är gjord för allas tankar i detta ämne! |
När man ser vissa modelljärnvägar ser det ofta VÄLDIGT plottrigt ut när det kommer ett Ga på en 1990-talsanläggning med blå Rc-lok och X2or, tycker jag, alltså. För att klara detta kan man göra såhär: På min modelljärnväg, (som syns litet i en annan forumtråd)
Kör jag strikt med tåg från 80-talet, gärna det tidigare 80-talet, runt 85 eller sådär. För att få mina Y6/ångtågslaster tillfreds, har jag skapat en liten museiförening som huserar i banans lokstall. På så vis kan man få både äldre tåg och tåg från den epoken man vanligtvis kör. Är man, som jag, niträknare, bör det ju ändå vara fordon som fanns/finns kvar idag. Därför funkar inte t.ex. tidigare nämnda Ga-lok, ty alla byggdes om med långpanna á la B-lok på 20-30-talet. |
Smart med en museiförening på banan!
När jag sa att jag ville kunna köra både nya och äldre tåg på banan, så menade jag inte samtidigt. Utan en kväll kör man 30-tals fordon och nästa 50-talet och nästa 80-talet... Det är banan jag vill ha tidlös, så det går att ha olika tidsperioder vid olika "körkvällar"! |
Då är det ju enkelt. Undvik bara miljonprogramhus och dylikt, så blir banan tidlös helt naturligt. Byt också ut bilar och annat som varierar sig från tid till tid. Ett tips är om du skall ha t.ex. affärer är att använda gamla skyltar, vilket fortfarande förekommer att den lilla åävla hålan (som vi säger i Åshammar) fortfarande har kvar sin Konsum-skylt från 50-talet eller dylikt.
|
Bengan: Om jag förstår dig rätt så vill du att man i Trainz skall kunna lägga spår med samma "spårbitar" som MJ har så man sedan lätt kan se vilka bitar som används till en MJ? Det tror jag är det sista Auran skulle vilja, de vill nog komma bort ifrån "modelltågsimulator" så mycket som möjligt...
Sen finns det ju många bra program för spårläggning redan med inbyggd databas för olika fabrikats spår. Jag använder Raily4 som funkar fint även med flexräls: http://www.raily.com/ Väldigt praktiskt att få alla längder o vinklar på räls samt låsa minsta tillåtna radie för flexräls osv. Sen kan man tydligen skriva ut allt i skala 1:1 och ha som mall, inte kommit så långt än... Pierre: tycker dina ideer om olika plan verkar trevligt, tänk bara på att stigningen inte bör vara mer än 3-4% så det kräver en bit spår att ansluta de olika planen. Sen stjäl ju början och slutet på sluttningen en del med som måste göras mjukt "avslutade". 343kakaII: Tycker det är upp till var o en. Min bana görs i nutid men kommer att trafikeras av vad jag tycker är trevligt oavsett ålder. Dock bör man väl se till att de olika vagnarna/loken i samma tåg passar någotsånär :D Har väl samma tanke som dig med en museieförening på banan. Blir det någon ånga så lär det nog bli just ett Ga som är lätt fixat i N. :o |
Tänkte rekomendera några svenskrelaterade digitala startsatser i H0 då du bestämt dig (eller ? :D ?).
Fleischmann har något som heter "årets startsats" för stunden med en Br212, tyvärr röd. Har rullat en 211 (samma kaross) i Sverige, men blå. Fleischmann kan vara lite si och så med tillgång i Sverige. Piko har en sats med Br189 i Railionmålning, har rullat i Svedala men med DB logga. Hector har köpt samma loktyp, men tydligen kommer dom bara ha 2 strömavtagare då. Tänkte vänta tills den dyker upp på spåren, och måla om min. Köpte den startsatsen själv för jag "behöver" digitalstyrningen (IR-fjärrbuppa) till min MMM-modul. Roco har en sats med Br290 (blå ja, finns en ÖBB röd åxå), har rullat en röd i Värtan (DB). Fjärrstyrt koppel var det också. Låg en bild på sopvagnen för något år sedan. Om du bestämmer dig för en Rocosats får jag föreslå att du väntar ett tag, kommer nämligen en ny lokmus (styrhandtaget) som klarar mycket mer än dagens. Alla behöver alltså lite färg för att bli perfekta, slutsats : kör ändå. Kollade Trix, men de hade endast 1 digital startsats och då med en ICE. Har säkert glömt några tillverkare. Struntade i Märklin då du inte ville ha det, förstår jag mycket väl numera. Jag menar slutsålda produkter innan katalogen kommit ut :tumupp:, finns andra orsaker åxå bla. piggräls. Digitalt ser jag som självklart idag, bara det med konstant lok å vagnbelysning uppväger de få extra hundringarna för startsatsen. Ett annat förslag som andra redan skrivit : bygg en del av banan som en modul (skitkul när röken lagt sig). Har försökt få en annan forummedlem att komma å kolla på en MMM-körning (ingen nämnd, men han skrev inlägg 4 i den här trån och bor i ett väldigt blått hus :D ), men det verkar finnas undanflykter varje gång :p Hade jag börjat från noll idag hade det blivit N-skala Amerikanskt (GN som förebild tack vare Tågabs ommålningar). Men med lok tillverkade i Japan (Kato), går de i närheten lika sött som deras H0´or jämfört med alla andra i samma prisklass så lär det inte vara några större problem. Sen är ju det Svenska på stark frammarsh i N åxå, så man hade väl torskat på det med :D Robban (Snusnäs på MMM) |
Kul att du vill satsa på Modelljärnväg, en mycket trevlig ,men oftast dyr hobby. ;)
Vill du ha mer tips, ideer, förslag m.m. kan jag rekommendera Modellrallarens forum om just Modelljärnvägar. Se länken. http://www.modellrallaren.com/forum/forum.asp |
Hallå igen!
Har läst på modellrallarens forum (http://www.modellrallaren.com/) och Svenskt MJ forum (http://www.svensktmjforum.se/), men kan inte bestämma mig för nått märke... Roco vet man inte om man vågar satsa på, då det blev rättighetstvister efter konkursen???? Märklin vill jag helst inte ha (p.g.a. "piggräls" och släpsko). Piko har bra priser på start-sats, men vet inte om det är nått att ha!? Fleischmann hittar man inte nånstans i svenska butiker (vet inte hur bra dom är digitalt sett heller?) och Peco vet jag heller inget om... Antingen får jag tänka om vad gäller Märklin eller köpa "grisen i säcken". Skulle vilja sett några tester av digitala start-satser! Angående anläggningen har jag tänkt om lite. Skala blir H0. Anläggningen blir 300x100cm i 3 100x100cm delar (bultas ihop), där varje del har ben med hjul. Det blir svenskt 60-tal med Jecos Y6 och Heljans kommande T21 som får står för pass. och godstrafiken. Banan blir en enkelspårig rundbana med uppställningsspår bakom en kuliss och en liten station på framsidan. Och jag vill både kunna köra själv eller luta mig tillbaka och låta datorn ta hand om allt! Riktigt hur spårplanen ska se ut vet jag inte än, men ungefär som test-banan i denna tråd: http://www.modellrallaren.com/forum/...?TOPIC_ID=4668 (scrolla ner en bit) Ladda även hem filmen och kolla på tågen som körs enbart med datorn! Har hittat några intressanta mj-sidor... Tillbehör: http://wb616757.bahnhofbredband.se/ http://www.rimbogrande.se/index.html http://www.byggsvenskt.nu/ http://biphome.spray.se/e.a.s/ http://www.entec.se/entec20/index.asp http://hem.bredband.net/b122996/ Fin bana på gång: http://web.telia.com/~u22510835/ Dessa (bygg)moduler verkar smarta: http://www.woodlandscenics.com/nnb/MUR/MUR.html Dessvärre är dom lite dyra! Finns här: http://www.mjhobby.se/ |
Citat:
Twin-Center är alltså mycket kompetent och troligen overkill i ditt fall. De har även ett enklare system kallad Lok-Boss men det vet jag inte så mycket om. Fleischmann hittar du hos Pervald: http://www.pervald.se/ samt hos N-Modell som nyss blivit återförsäljare för dem: http://www.nmodell.com/ Observera att Nmodell även tar hem Ho saker vid förfrågan och de är billigare på Fleischmann än Pervald vad jag sett. |
Pierre: Några korta kommentarer;
100 cm tycker jag är lite brett framför allt om man bygger i brösthöjd. Det blir svårt att nå bakkanten av banan. Roco verkar ha klarat sin ekonomiska omstrukturering bra så här långt. Rivarossi Lima verkar hamnat i bakvatten hoe Horby. Märklin vinglar fortfarande på randen av konkurs. Varför börjar alla svenskar med en rundbana? Köp några engelska MJ tidningar och få lite inspiration där. |
Vill börja med att tacka för alla tips jag fått här, TACK!
Patrik: Ja, eftersom min bana kommer bli ganska liten, så är det ju bara onödigt/overkill att köpa på sig grejer för en jätte-anläggning... Eftersom jag är nybörjare och fattar halvsju om digitalt och alla benämningar, så behöver jag tips så jag inte köper onödiga saker. Kenny: Att jag tänker ha 100cm brett, beror enbart på att få lite plats framför spåren (få in spåren en bit i anläggningen!). Med hjul på benen, så blir det inte svårt att komma till bakom. Att jag väljer att bygga en rundbana/oval, beror mycket på utrymmet (på längden). Dessutom tycker jag inte det är nått fel med en rundbana, om bakre spåren är dolda! Jaså, det är så illa med Märklin. Det trodde jag var helsäkert!? Jag har en ny idé till spårplan också. Att man lägger spåren som en åtta. Spåren som går ner under anläggningen har varsinn vändslinga och varsitt uppställningsspår. Problemet är åtkomst under anläggningen och skarvarna/delarna... Jag tycker det är skitsvårt med alla märken och vad man ska välja. Man vill välja nått som har bra saker och som kommer finnas i framtiden (fast framtidssäkert kanske inte nått märke är idag!?). Hitta boken Digitaltåg av Rutger Friberg på Hobbybokhandeln, så den ska inhandlas snarast. Tar visseligen bara upp Märklins system, men man kanske får en inblick hur det digitala funkar och vad som går att göra. Nån som har boken och är den bra? Nått annat tips? |
1 bifogad(e) fil(er)
Vad tror ni om denna spårplan då? Stationen kan ju ha ett annat utförande (ni får gärna ändra på spårplanen!)....
|
Tycker den ser bra ut.
|
Instämmer med föregående talare:)
|
1 bifogad(e) fil(er)
Tackar, kul ni gillar den!
Provade att göra den i Raily 4 (http://www.enigon.com/products/raily.../indexhtml.htm) med Märklin C-räls (med tanke på vändslingorna!). Fick inte ihop spåren riktigt på sina platser...men men... Färgförklaringar: Blått = samma nivå/plan Ljusgult = lutningar/stigningar mellan nivåerna/planen Mörkgult = lutning/stigning i tunnel Ljusgrått/Mörkgrått = slingor och uppställningsspår OBS! Allt på nedre nivån/plan är i samma nivå. Måla dom bara i olika färger, för man ska se att dom inte sitter ihop! |
Hej Pierre!
Har du kollat efter böcker på biblioteket? Jag är rätt säker på att dom har den där boken om digitaltåg där ifall du inte vill köpa den på en gång. mvh .... Mats |
Tack för tipset Mats!
Jag glömmer jämt bort bibloteket... Micke påminde mig om att det är en gammal bok och man kanske inte har nån nytta av den!? Jo, jag hitta på en historia till MJ-anläggningen. Påpeka gärna om nått bör ändras. Välkommen till Tidaberg! Tidaberg ligger längs den 24 kilometer långa bibanan Tofta-Stenbro i Småland. När du klivit av rälsbussen, så är troligen det första du ser över bangården, den stora tändsticksfabriken. Fabrikens 49 meter höga skorsten syns lång väg och varje dag produceras 260 miljoner tändstickor där. Bakom stationshuset ligger det idylliska lilla samhället vackert inbäddad i grönskan. Nästan alla av dom 153 innevånarna jobbar på fabriken...ja, utom Mats och Ulla på Konsum. Nu till början av historien. Den 4 september 1902 föreslog den dåvarande disponenten vid Tidabergs tändsticksfabrik, Albert von Lejontass, att man skulle bygga en järnväg till Stenbro som var beläget vid stambanan. Albert hade lessnat på den dåliga vägen, som under vissa förhållande inte alls kunde trafikeras. Det första spadtaget på Tidaberg-Stenbro Järnväg togs den 22 januari 1904 och ungefär ett år senare gick premiärtåget med tändstickor från fabriken. Kurvorna hade en minsta radie på 300 meter och de största lutningarna uppgick till hela 16 promille och största tillåtna hastighet var 40 km/tim. Till banans öppnande hade man införskaffat två ånglok. Loken var byggda av Nydqvist & Holm i Trollhättan och döptes till Tilda och Hilda. Till persontrafiken hade man köpt tre tvåaxliga personvagnar och för godstrafiken åtta täckta vagnar. Under dom följande åren kompletterade man den rullande materielen med ett begagnat lokomotiv och två boggivagnar. Den 7 augusti var det invigning av förlängningen av banan söderut 9 kilometer till den större orten Tofta. Samtidigt bytte den nu 24 kilometer långa järnvägen namn till Tofta-Stenbro Järnväg, TSJ. I slutet av 30-talet köptes två Hilding Carlsson rälsbussar in för persontrafiken. Godstrafiken drevs dock fortfarande med ånglok. 17 Juli 1951 övertog SJ banan och lok och vagnar döptes om. I mitten av 50-talet köpte SJ, fyra Y6 rälsbussar, två T21 diesellok och en Z43 lokomotor. Och för nån dag sen byttes Z43:an ut mot en Z65... Tidaberg 3 maj 1967 |
Hej Pierre!
Du har aldrig tänkt på att bli författare istället? Den var bra den historien.:tumupp: MVH Kenneth |
Jäkligt bra historia.....
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:08. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009