Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Smålandsbanan (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=11273)

vfp420b 2006-02-23 18:34

Smålandsbanan

Hej allihop!
Bygger just nu snart klart på min Smålandsbana (nåja.. har mycket kvar att bygga ändå). Alltihop är precis som i verkligheten, har byggt upp allt efter hyttfilmer, eniros kartor, banverket, mig själv av vad jag kommer ihåg m.m.:)

Har byggt just nu detta: (Listan uppdateras då jag har byggt mer)
Nässjö-Tranås (Just nu strax utanför Ralingsås, norr om Aneby)
Nässjö-Stockaryd (Just nu snart i Grimstorp, söder om Nässjö)
Nässjö-Vetlanda (Hela linjen klar+har byggt STT's spår i Vta)
Nässjö-Vaggeryd-Värnamo (Är just nu snart i Skillingaryd)
Nässjö-Hultsfred (Är just nu mellan Hult och Bruzaholm)
Nässjö-Jönköping (Är just nu mellan Forserum och Tenhult)
Vaggeryd-Jönköping (Är just nu mellan Månsarp och Taberg)

Här är lite bilder från rutten, hade även tänkt lägga ut den här senare (ganska stor bana, över 110 baseboards just nu). För att se hur många som vill ha den så lägger jag här nu ut en omröstning/undersökning för att se om många vill ha den, lägger då ut den om många vill det.:)

http://fc1.parsimony.net/user988/smaland001.jpg
"SMoK" under charterkörning till STT i Vetlanda, tåget står här på spår 2 i Vetlanda.

http://fc1.parsimony.net/user988/smaland002.jpg
Nässjö Järnvägsmuseum med inhyrt Ma-lok i spetsen med specialtåg till Kiruna av alla ställen, inväntar avgång i Nässjö på spår 10b, dock är bilden tagen innan jag gjorde gångbron och allt färdigställt här, så det ser inte riktigt ut som i verkligheten, bara plattformar, tak och spår gör det.

http://fc1.parsimony.net/user988/smaland003.jpg
Kväll i Månsarp på "HNJ 2" mellan Vaggeryd och Jönköping.

http://fc1.parsimony.net/user988/smaland004.jpg
Y1 1314 (i min värld 1283:D ) ankommer Eksjö, där jag möter Tmy 1114 med VIDA's tåg från Hjältevad till Nässjö och Alvesta.

http://fc1.parsimony.net/user988/smaland005.jpg
Hållplatsen i Aneby på Södra stambanan norr om Nässjö mot Tranås, här tagen innan jag la på marktexturen och färdigställde gångbron m.m, dom som har sett min "Månads bild" från Augusti 2005 ser att jag tog bilden i kröken bortanför plattformarna, tagen mot Tranås-hållet. Har också som synes använt LokKalles hus från Hällekis i Aneby, hoppas att det inte gör något, placerar dom också hur som helst, orkar inte sitta och placera rätt mot vägen m.m;) .

http://fc1.parsimony.net/user988/smaland006.jpg
Ankommer Vaggeryd från Jönköping mot Värnamo med Y1 1314 (i min värld är denna 1332), till vänster syns spåret från Nässjö som kommer in mot Halmstad som ligger rakt från där jag är nu.

alex 2006-02-23 19:10

Väldigt fint Tobias:tumupp:

vfp420b 2006-02-23 19:32

Tackar tackar Alex.

Marcus Gustavsson 2006-02-23 20:48

Snälla bygg till värnamo med jag kan skika bilder:D

vfp420b 2006-02-23 21:38

Citat:

Ursprungligen postat av v10
Snälla bygg till värnamo med jag kan skika bilder:D

Hade tänkt bygga dit ja.. skicka gärna bilder, men jag vet iofs hur det ser ut då man har varit där ganska många gånger (50-60 kanske), kan också i "huvvet" hur linjen ser ut ner till Värnamo från Skillingaryd.

Marcus Gustavsson 2006-02-24 16:55

Jag kan gemig ut och fota lite i morgon:D

Olaf Lindström 2006-02-25 12:55

Röstade nej. Anledningen till det är att jag föredrar banor med stor detalj vad gäller naturen(som KMJ etc). Det är säkerligen mycket svårt att åstakomma det i en verklig rutt av sådan här storlek vilket gör att jag troligen inte skulle köra den så mycket!:(:o

Tillägg 28 feb:
Jag menar inte att det beror på TRS/Trainz utan snarare att det krävs otroligt mycket jobb för att få till en någorlunda verklighetsliknande natur! KMJ eller Tomas banor(väldigt fina det jag sett) är ju mycket väljgjorda naturmässigt men de har ju inte en verklig förebild som de "bör" följa...

vfp420b 2006-02-25 23:02

Citat:

Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Röstade nej. Anledningen till det är att jag föredrar banor med stor detalj vad gäller naturen(som KMJ etc). Det är säkerligen mycket svårt att åstakomma det i en verklig rutt av sådan här storlek vilket gör att jag troligen inte skulle köra den så mycket!:(:o

Jo, precis så är det, Trainz är inte lika realistiskt som MSTS, men duger ändå för att göra rutter och "sånt" i.:) ;)

mr. desa 2006-03-02 05:30

Hur kul som helst

Hej !

Är smålänning själv och kan inte nog glädjas åt detta initiativ !!
//Stefan

vfp420b 2006-03-02 18:54

Citat:

Ursprungligen postat av mr. desa
Hej !

Är smålänning själv och kan inte nog glädjas åt detta initiativ !!
//Stefan

Så du gillar det inte då alltså?! Eller hur menar du?

Erik Götborg 2006-03-02 22:09

Tobias:
Han menar att han tycker det är kul samt att han inte tillräckligt mycket kan beskriva hur glad han blir.

vfp420b 2006-03-03 11:17

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Götborg
Tobias:
Han menar att han tycker det är kul samt att han inte tillräckligt mycket kan beskriva hur glad han blir.

Jo, nu förstod jag det, blandade ihop nog och inte och satte dom på fel plats, så jag trodde det blev "och kan nog inte glädjas åt detta initativ".;)

Erik Götborg 2006-03-03 11:32

Citat:

Ursprungligen postat av vfp420b
Jo, nu förstod jag det, blandade ihop nog och inte och satte dom på fel plats, så jag trodde det blev "och kan nog inte glädjas åt detta initativ".;)

Kanon... :)

vfp420b 2006-03-03 15:15

Japp, men själv glädjs du inte mot detta initativ då jag såg att du röstade Nej?!

Jag 2006-03-04 20:43

Det skulle vara kul om du kunde lägga ut den färdiga banan i Downloadsforumet.

vfp420b 2006-03-04 21:14

Citat:

Ursprungligen postat av Jag
Det skulle vara kul om du kunde lägga ut den färdiga banan i Downloadsforumet.

Jo, så snart den är klar, dröjer nog lite till då jag inte byggt klart allt än, kanske nån månad eller två.
Men den som väntar på nått gott väntar "alltid" för länge.;)

sebbekurth 2006-03-04 22:23

Måste bara kommentera lite hur imponerad jag är... ser fram emot releasen! Keep up the good work!!

Arre 2006-03-08 16:24

Bra arbete måste jag säga,kan inte rösta nej för detta.
Har du byggt Jönköping förresten?

vfp420b 2006-03-08 20:05

Jönköping är pågång snart, är mellan Tenhult och Huskvarna på Jönköpingsbanan.

Henrik L 2006-04-06 21:07

Till vfp420b: Hur långt har du kommit på Smålandsbanan?

Mvh Henrik

vfp420b 2006-04-06 21:31

Har kommit rätt långt, är klar dels till Gripenberg (ligger på linjen mot Tranås) och ner till Klevshult på Värnamoaren.
Även i Taberg på "HNJ 2" samt Tenhult-Huskvarna på Jönköpingsbanan.
Även i Hult på Nässjö-Hultsfred.
Vetlandabanan är ju klar sen innan, så där är det inga arbeten.

vfp420b 2006-09-27 21:04

Nytt nu är att jag tänker bygga Vetlandabanan ända till Åseda, så man får köra ännu längre på "Vta-banan", spårkorset kommer nog inte att komma med då jag inte har någon bild eller film på hur det såg ut!
Anledningen till att jag kan bygga dit är att jag har hyttfilm sen SMoK-resan i Lördags!

Nytt också är att jag bygger Halmstadsbanan ända till Smålandsstenar, ev. till Halmstad om plats och ork finns!

Har börjat bygga igen på "HNJ 2" mot Taberg och Norrahammar (melin1971 blir nog glad, och jag får passa på att tacka för bilder som hjälper från Norrahammar). Även byggt till Hjältevad på NOJ.

Henrik L 2006-09-27 21:24

Citat:

Nytt nu är att jag tänker bygga Vetlandabanan ända till Åseda, så man får köra ännu längre på "Vta-banan", spårkorset kommer nog inte att komma med då jag inte har någon bild eller film på hur det såg ut!
Anledningen till att jag kan bygga dit är att jag har hyttfilm sen SMoK-resan i Lördags!

Nytt också är att jag bygger Halmstadsbanan ända till Smålandsstenar, ev. till Halmstad om plats och ork finns!

Har börjat bygga igen på "HNJ 2" mot Taberg och Norrahammar (melin1971 blir nog glad, och jag får passa på att tacka för bilder som hjälper från Norrahammar). Även byggt till Hjältevad på NOJ.

Tackar för att du bygger till Smålandsstenar(där bor min pappa) :)

melin1971(avregistrerad) 2006-09-28 02:55

oja!! :D ska bli roligt att åka där.

Marcus Gustavsson 2006-09-28 11:34

Citat:

Ja då kanske man kan få bygga till bureseryd landeryd om du bygger till halmstad då kan amn ju köra en vut mellan halmstad eller som dom körde inan
nässjö, landeryd, bureseryd:o

Henrik L 2006-12-08 15:43

Det har ju gått ett tag nu sen vi hörde hur det gick för dig, så jag undrar hur går bygget?
:EDIT: Kan du lägga upp en Cdp fil hittils?

vfp420b 2006-12-16 04:14

Så, nu ligger senaste versionen av Småland ute i Downloadsforumet!

http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=12838
Dirketlänk. ;)

Henrik L 2008-06-03 19:50

Drar väl upp detta trevlig projekt igen och frågar om det har byggts nåt mer? :)

vfp420b 2008-06-03 20:33

Citat:

Ursprungligen postat av Henrik L
Drar väl upp detta trevlig projekt igen och frågar om det har byggts nåt mer? :)

Det är mycket byggt på detta, är snart i Värnamo på HNJ, resp. utanför Lönneberga på "min" bana, så vi får väl se om jag släpper någon ny version snart av detta. :)

Marcus Gustavsson 2008-06-03 20:35

Trevligt att höra, visa gärna några bilder ;)

Viktor 2008-06-12 19:13

Hur långt nedåt Värnamo hållet har du tänkt att bygga?

vfp420b 2008-06-12 19:36

Citat:

Ursprungligen postat av Viktor
Hur långt nedåt Värnamo hållet har du tänkt att bygga?

Egentligen funderar jag på hela vägen till Halmstad, har byggt lite på en annan del mellan Torup och Landeryd. :)

Micke.L 2009-01-06 22:19

Blir det ingen bana?

vfp420b 2009-01-06 22:20

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L
Blir det ingen bana?

Jodå, banan finns i första inlägget, senaste versionen uppladdad för lääänge sen.. Har dock byggt lite mer, men inom en framtid kan det komma ytterligare en ny bit! Vem vet! ;)

aguacate 2009-02-12 22:33

Ser verkligen fram emot detta! Hade du tänkt bygga ända till Hultsfred på "bockabanan"? Det kommer ingen ny download snart?;)

vfp420b 2009-02-13 00:11

Citat:

Ursprungligen postat av aguacate (Inlägg 173931)
Ser verkligen fram emot detta! Hade du tänkt bygga ända till Hultsfred på "bockabanan"? Det kommer ingen ny download snart?;)

Jag håller på att bygga till Hultsfred och om jag har orken däråt o skaffar mer bilder/filmer kanske ännu längre. Just nu har jag datorn med spelet på inlämnat, men så fort den är tillbaka så ska jag fortsätta o bygga! :)

Viktor 2009-03-22 23:14

Dammar av tråden lite. Kommer den nerlagda biten Värnamo - Ljungby finnas med?

vfp420b 2009-05-24 19:05

4 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Viktor (Inlägg 178125)
Dammar av tråden lite. Kommer den nerlagda biten Värnamo - Ljungby finnas med?

Sent svar, men som planerat nej, bara en bit efter växeln vid Helmershus kommer väl att vara med.

Visar nedan några bilder på bygget jag har gjort nu, har nu kommit till Värnamo o bygger på stationsområdet där. :)

Bild 1. Y1-tåg möter ett testkörande IC3-tåg i Klevshult.
Bild 2. Stationen i Värnamo under byggnad
Bild 3. Vy på linjen vid en av alla långa raksträckor mellan Klevshult och Hörle. Hastighetsmätaren var lite "trasig" :D
Bild 4. En Y1'a gör uppehåll i Hörle på sin färd mot Värnamo.

Viktor 2009-05-24 19:31

Kul att se att det går framåt med bygget, ser riktigt bra ut!

Henrik L 2009-05-28 16:48

Riktigt snygg Tobias! :)
Ska de byggas mot Gnosjö och Hestra sen med? :applad:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:39.