Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Murchisons rutter & material (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=13203)

Håmacon 2006-08-21 19:21

Murchisons rutter & material
 
5 bifogad(e) fil(er)
Har precis fått hem en pay-ware från Murchison, ett paket med en massa material för ruttbyggande samt två layouter som går att få som freeware också, men då saknar alla godbitarna. Köper man landskapsmaterialet är rutterna kompletta.

Det var den dyraste betalvaran hittills, men vilket material! Jag höll på att smälla av! Om man som jag gillar kuperad terräng med mycket stigningar, industrier, vackert utseende, sjöar, kanaler med fungerande slussar, fungerande färjelinjer, flyginslag, animerade vattenfall mm. mm. då är detta himmelriket. Så nära en våt dröm man kan komma...

Jag har ännu inte hunnit provköra, så det blir bara ett par vyer nu, men chansen/risken att det blir mycket mer är nog ganska stor. Rutterna i sig verkar sanslöst trevliga, men det som triggar mig mest är nog allt fint material som är i paketet och som dessutom har en 25-sidig manual för att man skall få ut max. Utopiabanan skall nog snart kunna snitsas till, om man nu kan slita sig härifrån vill säga.

Den kvinnliga avdelningen i huset verkade konstig nog inte alls lika entusiastisk utan mumlade istället något om att gardinerna snart hade hängt i fem år. Har dom hängt i fem år så kan dom väl hänga lite till, nu när de väl fått hängt till sig.
Fruntimmer...

Jag får väl trösta mig med allt det nya i burken. För att visa lite av mina timida och vänliga sidor får jag väl sänka volymen ett litet snäpp så att det inte vibrerar i fönsterrutorna lika mycket. Det kommer nog att bli sent i natt. Gardiner...

Håkan

CGD 2006-08-21 20:15

Jag har länge tittat på Michael Suttons banor men funnits hans internetsida aningen rörig så det har inte blivit så mycket mer. Men när du nämde att du köpt den gjorde jag slag i saken och tog hem gratismatterialet. Trotts att banan saknar texturer, floder och klippformationer så kan man knappt tro vad man ser. Helt otroligt. Annimerade växlar är det också. Har de sett den långa slanka blondinen som spakar helikoptern? 440 basboards som inte är utav den vanliga modellen utan en tredjeparts med fler höjdkurvor.
HELT OTROLIGT!!!!

Håmacon 2006-08-21 22:02

5 bifogad(e) fil(er)
Ja, Claes-Göran nu har jag kört den också!

Snacka om att få ståpäls! Jag har bara hunnit med en ytterst liten del, det finns åtta sessioner bara till del 2: Floder & kanaler, kusten, helikopterflyg mm.mm. Enda kruxet hittills är låga FPS-tal, men det kanske beror på att det är första gången och allt inte satt sig ännu och dessutom finns del 2 även i en version som inte är riktigt lika högdetaljerad plus att jag kört med alla skjutreglage i maxläge.

Den har f-nimej ALLT!!! Jag körde nerifrån en grönskande dal, kom upp på höjderna som var snöklädda, ner på andra sidan mot kusten (där man på långt håll kunde höra fartygstyfoner bröla) med lastfartyg och färjor där man kunde köra ombord för vidare äventyr, bland annat på pråmar som drogs vidare med bogserbåtar. Överallt animerade vattenfall och forsar som brusade, fågelsång, you name it!

Vackert så man blev tårögd, har knappt hämtat mig ännu.

De baseboardsvarianter (och moduler) som du talar om är beskrivna i manualen och är nog specialgjorda för att kunna skapa maffiga och realistiska bergsformationer, något jag personligen är mycket svag för. Mycket nytt att försöka lära sig, vilket känns mycket spännende. Men kanske skall man kanske inte bry sig om det, den käre Michael blir nog ändå omöjlig att mäta sig med. Med hans rutter behövs nog inget annat, kanske att jag lite senare försöker peta in lite hus och spårvagnar som jag inte sett några. Men å andra sidan känns det nästan skamligt att pilla i detta mästerverk...

Största problemet just nu är att någon suttit och dreglat i tangentbordet.
Kanske får datorn också uppgraderas eller bytas ut, jag såg på ett ställe att spåren slutade vid en skylt där det stod: Prepared for #3. Men då blir det väl skilsmässa på riktigt. Tål att tänka på. Hmmmmmmmm........

Nä, nu måste jag tillbaka och bl.a. kolla in helikopterbruden. Här blir nog inte mycket sovit i natt...

Håkan

CGD 2006-08-21 22:41

Var det grynvälling och knäckebröd du rekomenderade?:p

Håmacon 2006-08-21 23:37

Citat:

Ursprungligen postat av CGD
Var det grynvälling och knäckebröd du rekomenderade?:p

Skorpor & vatten i värsta fall!

Allt skämt åsido som frukthandlar´n sa, ditt ursprungliga loktips som i sin tur ledde mig till Murchison och Michael Sutton (som jag dessutom fått en väldigt trevlig mailkorrespondens med) har lyft trainzeriet till oanade höjder. Hans read me-filer tycker jag är mycket intressanta och lärorika.

Vansinnigt kul med Trainz och alla dess urstyva free- och paywareskapare som får allt att hela tiden utvecklas och gå framåt. Det gör i sin tur att man själv förhoppningsvis kan ta till sig det nya för att kunna höja den egna nivån på lite sikt.

Hälsningar,
Håkan

CGD 2006-08-22 00:01

Jag har inte köpt något material. Men jag har laddat ner banan. Det går att sätta ut lok det går att ändra höjden. Men den går inte att måla. Det är bara när jag hittar en liten målad bit på banan som jag kan kopiera den färgen och använda den. Inga andra går.

Håmacon 2006-08-22 03:04

Det var ju tråkigt!

Jag funderar nu på det som vi diskuterade lite tidigare, att rutterna ofta läggs på lite egendomliga höjder för att försvåra ruttsammanslagningar. Denna har havsnivån på minus 175 meter. Det är ju i alla fall inte 1 km skillnad som med Marias Pass.

Å ena sidan tycker jag att en så förnämlig rutt som denna inte skall tafsas på i onödan. Å andra sidan finns ju origalrutten kvar helt orörd i vilket fall som helst under sitt vanliga namn.

Jag tycker det är väldigt roligt att bygga och till det har jag ju min egen rutt. Eftersom jag ofta efter långt byggande vill koppla av med lite körning är det trevligt med en färdig, vacker rutt, men det är lite bökigt och tidsödande att skifta rutt. Det skulle därför vara fint med en sammanslagning av Murchinson och Utopia. Då skulle jag kunna bygga utan dåligt samvete i Utopia och låta pärlan Murcinson vara helt orörd. Det har också den stora fördelen att jag under byggandet enkelt kunde plocka upp fina texturer och annat i M. och lägga ut i U.

Vän av ordning tycker förstås att en sådan kombination är stygg: M. är professionellt byggd och mycket vacker, U. är ett nybörjarverk med sina fel och brister. Dessutom känns M. som 20-30tal, medan U. snarare ligger någonstans på 60-70talet. Sant. Då tänker jag så här: I Europa kan man åka från väst till öst, från en modern marknadsekonomi till motsatsen och då inträffar samma sak, allt känns äldre ju längre man reser, en sorts tidsresa.

Okej! Om man då gör motsvarande resa här så skulle man ju kunna komma till en gränsstation med tull och annat som hör till. På ena sidan svenska signaler och svenskt material, på andra sidan deras signaler och material. Inget konstigt alls.Tidskillnaden som syns på bilar och allt annat skulle få en helt naturlig förklaring.

Gränsen skulle också kunna utgöras av vatten varvid färjorna och kanske en nybyggd "Ölandsbro" skulle kunna stå för förbindelsen. En ganska frestande tanke faktiskt som känns oerhört spännande att ta tag i till hösten. Då återstår bara det säkerligen både tidsödande och monotona arbetet att sänka hela Utopianivån rätt över 175 meter. Jag har ochså hittat ställen uppe i bergen i M. där nivån ligger på 0-punkten och där man också skulle kunna ansluta kanske. Vattnet i U. skulle ju faktiskt kunna vara ett innanhav, det är bara att ta bort de största fartygen och hamnanläggningen.

Nackdelen är att det då blir en häftig utförslöpa ner till linjen i M. och jag vill som sagt inte förändra den banan alls. Om det hela går i lås, så skulle jag kunna ha den mesta körningen i M., för att på kvällen köra in U. Där skulle jag kunna stiga av på centralstationen, kliva ombord på en av spårvagnarna och åka "hem" och under resan titta på neonljus och skyltfönster i staden.

Den sammanslagna storleken skulle då hamna på ca 600 baseboards. Ganska lagom kanske...

Håkan

melin1971(avregistrerad) 2006-08-22 10:49

jag vill med haaaaaaaaaaa. Den banan låter helt otroglig. och jag som har beställ marias pass =) ångar lite att jag har beställt det. skulle beställt den här banan. jaja...när löning kommer, smyga undan lite pengar och beställa denna med.

CGD 2006-08-22 12:12

Nä så skall du inte säga.
Det är två helt olika banor. Marias Pass tillåter körning med riktigt långa tunga tåg. Det gör inte Murchison. Men jag tycker också den verkar mycket häftig. Jag gillar det där med broar, tunlar, berg och kraftiga stigningar.
Kanske kan man använda sig utav dess tillbehör för att försöka bygga en bana som kombinerar dess fördelar.

Håmacon 2006-08-22 12:50

2 bifogad(e) fil(er)
En annan sak att tänka på när det gäller Murchison är att den är ganska resurskrävande. Det finns visserligen både en högdetaljerad och en lite enklare version, men värstingvarianten lockar ju mest förstås. Nu hade jag visserligen alla skjutreglage på max men då blev det också lite ryckigt på vissa ställen.

Så idag tog jag en runda runt datorbutiken BARA för att kolla läget. Självklart hade jag bestämt mig stenhårt för att bara undersöka utbyggnadsmöjligheter och priser.

Inte helt oväntat slutade det med att jag beställde ett nytt grafikkort:
Lead Tek Geforce 7800 GS med 256 MB DDR 3 istället för mitt gamla
Nvidia 5900 med 126 MB. Hoppas nu bara att det är ett bra kort...
Det fanns ju avbetalningsmöjligheter dessbättre/dessvärre och gardindiskussionen är åtminstone från min sida avslutad.

Man får väl dra in på skorpransonen ett tag framöver...

Håkan

odd 2006-08-22 13:32

Hei Gutter
Har bestilt Murchison idag så jeg håper jeg får den innen 48 timer. Ble helt frest av og se på de fine bildene så dette gleder jeg meg til å få tak i.
Skal forresten på Jubelemstur til dere i Sverige og være med og feire den svenske jernbanes 150 års jubleum. Vi reiser fra oslo med et Veterantog og ankommer Gavle fredag den 8 september.

MVH
Oddvar

Håmacon 2006-08-22 17:52

5 bifogad(e) fil(er)
Känns nästan som ett tvång att visa lite från dagens körning...
Håkan

Håmacon 2006-08-22 20:00

5 bifogad(e) fil(er)
Har för första gången lyckats ta mig ombord på en tågfärja och komma ut på sjön. Dessvärre avgick bogserbåten med pråmen innan loket hunnit koppla loss och backa iland. En något egendomlig syn med tendern hängande rakt ut i luften. Kopplet måste varit hårt åtskruvat...

Nu kom vi i vilket fall inte så långt på jungfruresan. År det någon som är förvånad över att Alistar var inblandad? Någon???

En lite lustig detalj på det två sista bilderna är att vattnet anges till 0%...
Håkan

melin1971(avregistrerad) 2006-08-22 20:35

jag kommer förstöra mitt tangentbord av drägel.

CGD 2006-08-22 22:55

Det kanske blir bättre flyt med nya graifkkortet:)

Håmacon 2006-08-22 23:00

5 bifogad(e) fil(er)
Ja, själv kör jag numera med haklapp. Har även haft funderingar på att helt sonika bara dumpa den egna rutten i soptunnan efter att ha sett detta.

Med risk för att bli beskylld för att vara hemligt anställd som PR-man av Michael Sutton avslutar jag kvällen (?) med att lägga upp någgra av hans egna screenshots. Man kan helt enkelt bara inte slita sig från rutten.

Håkan

MatsH 2006-08-22 23:58

Citat:

Ursprungligen postat av Håmacon
...
Gränsen skulle också kunna utgöras av vatten varvid färjorna och kanske en nybyggd "Ölandsbro" skulle kunna stå för förbindelsen. En ganska frestande tanke faktiskt som känns oerhört spännande att ta tag i till hösten. Då återstår bara det säkerligen både tidsödande och monotona arbetet att sänka hela Utopianivån rätt över 175 meter. Jag har ochså hittat ställen uppe i bergen i M. där nivån ligger på 0-punkten och där man också skulle kunna ansluta kanske. Vattnet i U. skulle ju faktiskt kunna vara ett innanhav, det är bara att ta bort de största fartygen och hamnanläggningen.
...

Hej!
Det finns även en "genväg" att gå när det gäller att slå ihop M & U. Om du slår samman banorna men lämnar något baseboards mellanrum (för att inte höjdskillnaderna ska synas så tydligt) så kan du sätta upp två portaler, en på U och en på M, som skickar tågen mellan varandra. Tåget som kör in i portal U kommer ut ur portal M efter X antal minuter. Inte riktigt samma sak som att köra tåget själv hela vägen, men du slipper stora ombyggnader för att anpassa höjden.

Det finns även en höjdfunktion i "World Origin" där man kan ändra höjden upp till 100m, men jag har inte riktigt kommit underfund med hur det fungerar.

mvh .... Mats

knebert 2006-08-23 03:42

Hej!

Ja vad skall man säga...Detta är ju verkligen ett mästerverk...

Oki...MSTS är ju mitt vapen, men detta var något i hästväg..Helt otroligt att det går att bygga något sådant som detta.

Jag kan bara hålla med dej Håkan, man vill kasta sin egen rutt i soptunnan efter att ha sett dessa bilder..Jag är impad!!!:)

MVH Kenneth

Håmacon 2006-08-23 08:33

Tack för synpunkter och tips Mats & Kenneth!

Mats, jag skall försöka med World Origin även om det inte verkar räcka med 100 m. Portaler har jag också tänkt på, men nja...
Det som ligger närmast till hands är kanske att bygga till Utopia med en lite smalare men lång sektion med en acceptabel lutning neråt och samtidigt då förändra den egna kustlinjen till ett högre liggande innanhav.

Ett annat alternativ kanske är att eftersom det är många obebyggda ytor i hans landskap så kanske man kan bygga upp en liten Utopiastad där med lite spårvagnar och kanaler. Å andra sidan vill jag inte peta för mycket i hans mästerverk heller...

Kenneth, ja det känns ju som skit det man knåpat ihop efter att ha studerat och kört på Michaels bana. Samtidigt så tänker jag se det som en utmaning och ett bevis för vad som faktiskt går att åstadkomma. Genom att gå in i Surveyour och se hur han gjort och vad han använt så kan man förhoppningsvis höja sin egen nivå litegrann allteftersom.

Dessutom har han använt en delvis ny teknik med en form av bergsmoduler som ingår i landskapspaketet jag köpt av honom. Till vintern skall jag se vad jag kan åstadkomma med grejerna, om det så bara blir ett enda baseboard.

Håkan

CGD 2006-08-23 09:07

Håkan se upp.
Vid ett utav de där tomma utrymmena står det att Stage 3 skall komma där.

melin1971(avregistrerad) 2006-08-23 09:10

hur är det med industri , alltså finns det passagerare eller är det tomma perronger? ser på bilderna att det inte står folk där.

melin1971(avregistrerad) 2006-08-23 09:10

om jag tar på mig mina glasögon stod de visst folk där . så glöm min fråga.:cool:

Håmacon 2006-08-23 11:00

3 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av CGD
Håkan se upp.
Vid ett utav de där tomma utrymmena står det att Stage 3 skall komma där.

Bra att du påminde mig, jag kommer nu ihåg att jag sett skylten själv. Det hade ju varit ganska snullet att lägga en massa jobb på något som sedan bara sabbat fortsättningen. Som det känns nu skall jag inte hitta på något förhastat utan bara titta och försöka lära. Dessutom tror jag att det känns bäst att låta Murcison vara helt orörd utan istället kanske bygga lite eget på Marias Pass istället som har mer av ödsliga och tomma ytor. Murchison har ju så mycket fina aktiviteter med animerade kranar, fartyg, färjor och slussar att den nog klarar sig bra även utan spårvagnar...

För den som vill se lite mer kommer ytterligare lite ögongodis.

Håkan

Håmacon 2006-08-24 15:05

3 bifogad(e) fil(er)
Efter lite misslyckade försök att åka färja på ett anständigt sätt eftersom färjan avgick så snart vagnarna var ombord och utan att man hann backa av loket, så hittade jag "lösningen". Jag kopplade helt enkelt isär före lastning och putte vagnarna som på en rangerbangård så att de rullade ombord av egen fart och kopplade fast ombord och så stack färjan! Sen kunde man ta över kommandot ombord få lite kontroll igen.

På en del bansträckor finns det mycket läckra animerade semaforer som jag gillar skarpt. Tänk om det funnits sådana i en svensk variant...

Överhuvudtaget är det väldigt mycket som är fint animerat i rutten, olika kranar, växlarna, vattenfallen mm och ett överdåd av olika ljudeffekter. Men resurskrävande är det. Jag får köra med lite tillbakadragna skjutreglage och ändå laggar det på sina ställen.

Håkan

Håmacon 2006-08-24 21:18

5 bifogad(e) fil(er)
Med Alistar bakom spaken på en Super Puma har det blivit en timmes rundflygning i landskapet som skall vara baserat på DEM-kartor från Nya Zeeland. Många broar passerades på undersidan. Trots att jag inte kunnat slita mig från rutten sen jag fick den så slutar jag inte förundras över detta mästerverk. En del skulle nästan platsa bland månadens bild...

Håkan

melin1971(avregistrerad) 2006-08-26 23:09

1 bifogad(e) fil(er)
skorper och vatten här med nu. fantastisk bana.

Håmacon 2006-08-29 20:13

5 bifogad(e) fil(er)
Med risk att bli extremt tjatig:

Denna rutten är verkligen inte rutten! Ju mer man kör desto mer beroende blir man. Det sägs att man kan bli Trainzberoende. Tro det?

Inte nog med det vackra och dramatiska landskapet som hela tiden ändrar skepnad under körning, allt annat är också 100%-igt. För att inte tala om mångfalden stigningar som tilltalar en viss person mycket starkt...
Michael har berättat att det ligger drygt 3.500 timmars arbete bakom hittills. Stage 3 är under planering men den releasen ligger ganska långt in i framtiden.

Men snäll mot FPS:en är den inte!

Håkan

CGD 2006-08-29 20:32

Knappt ett halvårs arbet då:)

Håmacon 2006-08-29 20:53

Citat:

Ursprungligen postat av CGD
Knappt ett halvårs arbet då:)

Nja, tror du inte klockorna i Nya Zeeland håller ungefär samma fart som våra...

Håkan

CGD 2006-08-29 21:01

:D 3500/24 =145 Knappt ett halvår

Håmacon 2006-08-29 22:20

Citat:

Ursprungligen postat av CGD
:D 3500/24 =145 Knappt ett halvår

Det är riktigt, man skall aldrig ge sig. Jag kände en Tjörnbonde en gång och han brukade säga: Ja, jag vet att jag har fel, men jag ger mig inte ändå!

Kanske att det ändå kan komma lite emellan ibland, som flickan sa.

I Michaels fall handlar det om att han har väldigt tight på sitt vanliga arbete nu och att han dessutom känner att han behöver ha en viloperiod för att hitta den riktiga inspirationen igen. Han berättade att han i alla fall kör på sin egen bana väldigt ofta och inte ledsnat på den ännu efter tre år och det kan man ju förstå.

En annan sak som för mig personligen känns väldigt kul och hedrande är att han blev lite nyfiken (han är väldigt artig och belevad) på mitt amatörmässiga pulande och sedan gav en positiv uppmuntran efter att ha kikat på några bilder och som jag sög i mig som den svamp jag är.

En annan sak är att det känns nästan fånigt att traggla med något eget efter att ha tittat på hans grejor. Men han har faktiskt lovat att ge mig lite feedback och tips om jag hör av mig nån gång emellanåt...

Håkan

CGD 2006-08-29 23:16

Det är en väldans trevlig bana, för att inte säga helt otrolig, och jag är hel förtjust i berg, backar, broar och tunnlar. Skaffade mig ett exemplar själv. Skitkul att med spinnande hjul på ångloket försöka dra upp ett fullasta malmtåg från Rapanui Mine.
Så det är väldigt spännande att se vad "Italienarna" har att bjuda på med sin Denver bana. Har du föresten sett deras demo på Lost in Venice. Sedan verkar det som on grabbarna hos VMD håller på att knåpa ihop en bana från Donner Pass.
Lutande räls har kommit. Ser väldigt snyggt i Trainz. Men lok och vagnar lutar inte så nu väntar vi på en uppgradering. För att inte tala om den nya rälsen som nämndes här på forumet. Så trots att vi gå mot mörkare tider tycks framtiden se ljus ut.

Tidigare tog jag upp att det inte gick att lägga på egna strukturer. Jag frågade Michal Sutton om detta och svaret var att Trainz tillåter bara ett visst antal och han hade redan använt det antalet. Men banan är på inga vis ”låst” utan det går att ändra i den om man så önskar.

Claes-Göran

Håmacon 2006-08-29 23:36

Citat:

Ursprungligen postat av CGD
Det är en väldans trevlig bana, för att inte säga helt otrolig, och jag är hel förtjust i berg, backar, broar och tunnlar. Skaffade mig ett exemplar själv. Skitkul att med spinnande hjul på ångloket försöka dra upp ett fullasta malmtåg från Rapanui Mine.
Så det är väldigt spännande att se vad "Italienarna" har att bjuda på med sin Denver bana. Har du föresten sett deras demo på Lost in Venice. Sedan verkar det som on grabbarna hos VMD håller på att knåpa ihop en bana från Donner Pass.
Lutande räls har kommit. Ser väldigt snyggt i Trainz. Men lok och vagnar lutar inte så nu väntar vi på en uppgradering. För att inte tala om den nya rälsen som nämndes här på forumet. Så trots att vi gå mot mörkare tider tycks framtiden se ljus ut.

Tidigare tog jag upp att det inte gick att lägga på egna strukturer. Jag frågade Michal Sutton om detta och svaret var att Trainz tillåter bara ett visst antal och han hade redan använt det antalet. Men banan är på inga vis ”låst” utan det går att ändra i den om man så önskar.

Claes-Göran

Mycket intressanta och positiva nyheter Claes-Göran!

Det kan nog bli en ovanligt trevlig höst/vinter.

Håkan

Håmacon 2006-09-03 19:48

Håller ännu på...
 
4 bifogad(e) fil(er)
...och upptäcker nya saker i denna vackra rutt, trots att jag varit inne i den varje dag nu under ganska lång tid.

En trevlig session är att lasta rödmalm i bergsgruvan, köra ner den till kusten och tippa den i pråmar som fraktar den till ett järnbruk för att därifrån lasta vidare till andra ställen som jag knappt kommer ihåg, osv. osv.

Det är inte en rutt som är färdigkörd i brådrasket. Jag har ännu inte sett några u-båtar dyka upp (eller ner)
men det är väl bara en tidsfråga...

Håkan

cabby 2006-11-05 16:12

Införskaffade allt inom Murchions rutter igår, installerade det idag, jag bara..................WOW !

Körde en "logging" runda på prov, jag bara.....................WOW 2, 512 mb räcker inte ens med att krypa fram med alla settings reglage till vänster och stanard scenen ! Här måste defenitivt införskaffas minst 1.5 gb mer minne, frugan håller naturligtvis inte med.................men det gör dom ju aldrig :rolleyes:


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:44.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009