![]() |
Andra stambanan
1 bifogad(e) fil(er)
Ja, då är man igång igen! :Yeah:
Andra stambanan har jag beskrivit i en tidigare tråd, http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...ligt+mysterium men nu blir den något längre. Efter att Hawk lagt sina händer på Whitefish 4 så kunder jag inte låta bli att prova om den gick att klistra in i min rutt, och det funkade! Så nu blir det även en bit upp genom övre Norrland, malmbanan och Storlienbanan. Ungefär såhär blir det (den verkliga förebilden i parentes): 1 Svartlien (Storlien) 2 Kiruva (Kiruna) 3 Uleå (Luleå) 4 Mon (Ånge) 5 Västersund 6 Vidnäs 7 Kolby (Krylbo) 8 Ljungarberg (Grängesberg) 9 Erikstad och Hallnäs (Karlstad och Skoghall) 10 Bullerby (Mjölby) 11 Ekösund (Oxelösund) 12 Jönsala (Uppsala och Jönköping) 13 Öxnerud (Öxnered) 14 Rälsingborg (Helsingborg F) 15 Mölleborg (Malmö och Trelleborg) Just nu är spårläggning, kontaktledning mm klart från Mölleborg/Rälsingborg till Uleå. På den rödmarkerade sträckan ska spåret läggas om, bangårdar byggas osv. Dessutom blir det ytterligare tre utbyggnader: A En kort bana till Kristianskrona, här kommer även en smalspårsbangård att finnas. B NKlJ upp till Hagfors, och kanske längre än så? C Sydvästra stambanan ner till Mölleborg börjar här, det blir en stor station typ norra säcken på Stockholm C, en driftbangård liknande Hagalund och en hamnbana med två godsbangårdar. http://www.e-buzz.se/forum/attachmen...1&d=1233089792 Provkörde från Svartlien till Mölleborg i activity-editor med sth 130 och normala uppehåll längs vägen, resan tog 9 timmar och 20 minuter... När blir jag klar då? Troligen aldrig! Jag räknar med att släppa rutten när spårläggning och signalsättning är gjord, så får var och en bygga hus och odla skog bäst man vill. Jag lägger ut lite bilder efterhand. |
3 bifogad(e) fil(er)
Tre byggbilder från Uleå. Spåren är klara, nu ska stolpar, bryggor, växeldriv, belysning och stoppbockar sättas på plats.
|
Mera malm...
3 bifogad(e) fil(er)
Nu har jag kommit till den stora gruvorten Lovikka. Därmed återstår bara ett par-tre mil av huvudbanan upp till Svartlien.
Bilderna visar trippel Rm med 52 Uad som påbörjar resan mot Uleå. 1 Sjöbangården 2 Malmbangården 3 Lokstationen |
Ser fantastiskt bra ut det där!
Spännande bilder! :) |
Dette ser jo helt topp ut, stå på.
Hvem har sakt at MSTS er død? Den lever i beste velgående og blir bare bedre og bedre. |
*Duns* Ramlade av pallen :rolleyes:
Denna rutt hade jag missat helt. Vilken härlig blandning av olika förebilder i verkligheten :tumupp: Hoppas att det kommer gå bra i byggandet och att det inte strular en massa :) |
Va härligt att du satt igång MSTS-rutt! MSTS lever vidare! Rutten ser väldig bra ut och jag önskar lycka till i fortsättningen. :tumupp:
|
Kul att du fortsätter att bygga på den, än idag! :tumme_upp:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Tackar för det! Jag hade en jäkla massa pyssel i början med att ta bort alla dynamic tracks, dekomprimera world-filer, ta bort alla track-objects osv osv. Men efter det så har bygget gått i princip helt utan några problem.
Det är ju vinter, så här kommer en bild till. |
Niiiiice! Lilla R-loket kan få jobba lite. :)
|
1 bifogad(e) fil(er)
Morgon på Lovikka C, Rb3 1005 ankommer på spår 3 med nattåget från Älvsborg mot Svartlien.
|
Tjusigt :) :tumme_upp:
|
Snyggt som tusan! långa persontåg är grejer det! :tumme_upp:
|
Fina bilder!
Roligt att fler ger sig på kära gamla msts igen... |
Slutet gott!
1 bifogad(e) fil(er)
Nu har jag äntligen kommit till slutet på rutten, Svartlien! :Yeah:
Det återstår i och för sig en större station längre nedåt landet och en smalspårsbana, men nu kan man faktiskt köra nattåg vid elva på kvällen från Mölleborg och efter diverse uppehåll, tågmöten osv vara framme i skidparadiset Svartlien framåt nio på morgonen (om man inte vill sova på natten...). :visslar: Nyårsafton i fjällen är väl inte det sämsta läget, även om det är i sim-världen. Gott nytt år trainsim-vänner! |
Så snyggt! Lycka till i fortsättningen. :tumme_upp:
|
Meget bra Svarlien/Storlien. Til og med den karakteristiske overbygde dreieskiven er på plass!
|
Hej!
Hur går det med bygget? Är den färdig till download? Din rutt verkar vara toppenbra! |
Hej! Är du klar med bygget? Skulle vara jätte roligt att få ladda ner den :)
|
Hej!
Jag har haft en paus i byggandet pga för mycket jobb. Just nu är jag vid infarten till en stor station som ska få 6-7 bangårdar med förebilder från Älvsjö, Göteborg N, Stockholm C, Olskroken, Skandiahamnen, Tomteboda och Hagalund. Därefter ska en smalspårsbana byggas, sedan blir det signalsättning mm. Mycket att göra alltså, i'll be back! |
Bara undar, som den fartdåre man är, hur fort kan man köra på din rutt?:)
|
Sorry, inga fartprov här. Jag utgår från 70-80 tal som förebild, så det blir blygsamma 130 har jag tänkt.
|
Aha. Ja, 130 är ju inte så illa;):D
|
Hej Dalle!
Ja, det var länge sen sist! Hoppas att du har inte mycket jobb fortfarande. Sen undrar jag om du har satt igång med ditt ruttbygge igen. Enligt bilderna ser rutten jättefint ut. |
Hej!
Det är alldeles för fint väder nu på sommaren för att sitta vid datorn... Dessutom går ju den utmärkta serien Sopranos i repris sent på kvällarna, så då blir det inte många spår lagda. :oskyldig: Sen har jag ju en förmåga att vilja lägga till saker hela tiden, så man blir ju aldrig färdig. :visslar: Men men, till hösten blir det ny fart igen. Simma lugnt i sommarvärmen! |
Hej!
Det är okej! Här regnar det jämnt i västkusten, trist väder. |
Citat:
Dalle: Ser fram emot fortsättningen av din rutt... |
Ser ut som man får en anledning till (förutom Tottes mästerverk) att ev. hoppa på det "gammla tåget" MSTS.
Börar faktiskt lessna på Aurans Trainz, där "alla" äldre objekt som man användt (och VILL använda) i sitt ruttbyggande, slutar att fungera i takt med alla nya versioner som kommer. |
Hej Dalle!
Ursäkta mig, börjar bli tjatigt om hur långt du har kommit med rutten. Med tanke på MSTS kom ju för snart 10 år sen. Det kan hända mycket då. |
Lååångsamt
8 bifogad(e) fil(er)
Oj vad tiden går, ruttbyggandet har legat nere ett bra tag. Jag tittar dagligen in på forumet för att se vad andra gör. Trollhättanrutt är ju fantastisk, och alla fordon som kommit till Trainz sista tiden kanske man kan drömma om att använda via open rails???
Nåväl, sista månaden har jag i alla fall fått en liten omstart med Andra stambanan. Nu har jag gett mig på den allra största stationen, Kungsholm, som kommer att ha ett flertal bangårdar. I första skedet har jag börjat på Olsjö pendeltågsstation och driftbangård för pendeltågen, samt godsspåret och kombitermialen i Örsta skans. Från Olsjö fortsätter fyrspåret in mot Kungsholm Central och ett separat gods(dubbel)spår och två bangårdar innan spåren går ihop igen. De kommer sedan att dela sig mot en hamnbana resp ett fyrspår mot en stor driftbangård och rangerbangård, innan fyrspåret delar sig och det ena dubbelspåret ansluter till resten av rutten. Efter det är det "bara" en kort normalspårsbana, en kort smalspårsbana och en längre smalspårsbana kvar att göra... Nåväl, får man upp farten så går det ganska snabbt. Bilderna visar Olsjö och Årsta skans. |
De här ju toppen fin! Jag ramlade av stolen när du skrev 90 mil. Det är väldigt långt. Minst tio timmar körning.
Kul att du dök upp igen! Lycka till! |
Jag är lite osäker på ruttens längd, det ser man väl inte förrän kilometerstolparna sätts upp?, men en provkörning i AE med normalt uppehållsmönster visar ca 10 timmar. Man kan alltså köra ett nattåg från Mölleborg på kvällen och komma fram till Svartlien på morgonen:) Samma resa med ett godståg (och med några ganska tröga backar) kommer att ta ännu längre tid...
|
Trevligt bygge. :)
Jag beundrar alla som orkar hålla på med MSTS RE. Jag hoppas verkligen att OpenRails kommer med en egen editor så småningom. Och ... äntligen ser jag vad som varit fel med alla orangea Rc-lok i MSTS. :o Dina Rc har den perfekta färgen. Mycket snyggt. :) Lycka till med fortsättningen. :) mvh .... Mats |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:29. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009