Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Ska det bli 18-årsgräns på energidryck? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=22964)

Micke.L 2009-03-26 16:56

Ska det bli 18-årsgräns på energidryck?

Nej, tycker jag verkligen inte.

bönan 2009-03-26 17:08

Håller med!

Fredrik 2009-03-26 17:17

Varför tycker ni så då? Det underlättar om man kan motivera...

Olaf Lindström 2009-03-26 17:20

Någon som vet bakgrunden till det här? Jag har inte riktigt hängt med i den här frågan och förstår inte riktigt problemet.

bönan 2009-03-26 17:21

Ja, nu ska jag då inte skryta med att jag vet exakt vad en energidryck innehåller...:rolleyes: Men det kan ju vara bra vid träning osv. I andra fall så går det väl lika bra med vanlig läsk. Vad jag kan komma ihåg så har jag aldrig druckit energidryck annat än vid träning.:)

Fredrik 2009-03-26 17:21

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article4679216.ab

Micke.L 2009-03-26 17:27

För att jag tycker det är löjligt att man ska vara myndig för att få köpa energidryck. Jag förstår varför det är 18 på tobak och alkohol men gränsen går vid energidryck. Jag tycker det är toppenbra när jag ska plugga t.ex, bara för att vissa småbarn dricker detta under skoltid och blir hyperaktiva så kan man inte sätta 18år på det. Klart att 10-12åringar påverkas mer av drycken än vad 14-15åringar gör. Därför anser jag att det är okej med 15år men 18 är bara att överdriva.

Olaf Lindström 2009-03-26 17:29

Hittade den artikeln efter lite letande på google, tack iaf för infon. Verkar som att man inte förstått att det är dumt o ta för mycket av saker o ting...:visslar:

Erik Götborg 2009-03-26 17:42

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 178507)
För att jag tycker det är löjligt att man ska vara myndig för att få köpa energidryck. Jag förstår varför det är 18 på tobak och alkohol men gränsen går vid energidryck. Jag tycker det är toppenbra när jag ska plugga t.ex, bara för att vissa småbarn dricker detta under skoltid och blir hyperaktiva så kan man inte sätta 18år på det. Klart att 10-12åringar påverkas mer av drycken än vad 14-15åringar gör. Därför anser jag att det är okej med 15år men 18 är bara att överdriva.

Finns väl andra sätt att hålla sig pigg och få energi...tror det kallas motion :)

simonbertilsson 2009-03-26 17:49

Nej jag tycker inte att vi ska sätta åldersgräns på energidrycker. Då måste vi sätta åldersgräns på kaffe och vanlig läsk med. De verksamma substanserna i Red Bull och diverse plagiat är just koffein och socker. Sedan värdesätter jag som icke kaffedrickande lastbilschaufför, Red Bull just när man behöver lite extra energi.
Däremot borde det finnas energidrycker som dessa, men utan taurinet. Taurin bidrar inte till att göra dig pigg, utan är egentligen en helt meningslös ingrediens. Nu finns det en på Pressbyrån, den heter Afternoon wakeup call, men jag har bara sett den där.

Eric B 2009-03-26 18:03

Ja jag är lite kluven. Det visar sig att ungdomar missbrukar energidrycker och energidrycker har visat sig ha farlig effekt på överkänsliga människor eller vid överdriven konsumption men vetefan alltså.

Kanske inte 18 år men 16? Eller att de säljs bakom disk eller nåt?

Victor S 2009-03-26 18:05

Tycker absolut inte att det behöver finnas någon åldersgräns på energidrycker. Visst blir man stirrig utav att dricka dem i tid och otid. Vad jag kan se har det inte lett till några dödsfall i Sverige än. Däremot har det hänt en eller två i Danmark. Men dessa barn drack Red Bull stup i ett. En varningstext på burkarna kanske räcker?

Janne 2009-03-26 18:18

Ja! Tveklöst.

jimsom 2009-03-26 19:06

Citat:

Ursprungligen postat av Janne (Inlägg 178525)
Ja! Tveklöst.

Samma här. Finns ingen anledning att hälla i sig en massa "skit".

Janne 2009-03-26 19:54

Citat:

Ursprungligen postat av Victor S (Inlägg 178521)
Tycker absolut inte att det behöver finnas någon åldersgräns på energidrycker. Visst blir man stirrig utav att dricka dem i tid och otid. Vad jag kan se har det inte lett till några dödsfall i Sverige än. Däremot har det hänt en eller två i Danmark. Men dessa barn drack Red Bull stup i ett. En varningstext på burkarna kanske räcker?

Jaså du? Inga dödsfall i Sverige?

BBC News Thursday, 12 July, 2001, 12:36 GMT 13:36 UK

Red Bull in suspected link to deaths
http://news.bbc.co.uk/olmedia/143500...l_close300.jpg
The Swedish National Food Administration has issued a public warning about the energy drink

The energy drink Red Bull is under investigation in Sweden after reports at least three people died after drinking it.The Swedish National Food Administration (NFA) is heading the investigation, and has issued a public warning, telling people not to take Red Bull mixed with alcohol, or after heavy exercise.

The three healthy young people who died are all thought to have drunk Red Bull shortly before their deaths.

Two of the victims died after mixing the drink with vodka.
One woman, named only as Therese, 31, collapsed on the floor of a nightclub in March this year.Her boyfriend John Andersson told a national newspaper: "Suddenly she just fell down beside me. Her heart had stopped and she was completely lifeless.

A third person died after drinking several cans of the energy drink following a heavy workout at the gym.

Schulz 2009-03-26 21:26

Kan man hantera drycker med ingredienser som taurin och mycket koffein så varför skulle det finnas en gräns?

Men tyvärr blandas det ofta med alkohol och tas i för stor mängd. Vilket är missbruk.

Jag tycker en 15-årsgräns är ganska lämplig, men lämpligast att rekommendera är väl 18. Men att ha lag på det är till en överdrift.

Janne 2009-03-26 21:39

Citat:

Ursprungligen postat av Schulz (Inlägg 178562)
Kan man hantera drycker med ingredienser som taurin och mycket koffein så varför skulle det finnas en gräns?

Men tyvärr blandas det ofta med alkohol och tas i för stor mängd. Vilket är missbruk.

Jag tycker en 15-årsgräns är ganska lämplig, men lämpligast att rekommendera är väl 18. Men att ha lag på det är till en överdrift.

Det borde snarare vara en 25-årsgräns. Barn har inte vuxit färdigt före 25 års ålder och behöver definitivt inga sk energidrycker oavsett sammanhang. Att folk köper sk energidrycker beror inte på att de gör nytta, för det gör de inte, utan på att marknadsföringen varit framgångsrik. Tänk på det när ni köper en sk energidryck nästa gång att här går ett pucko som fallit för reklamen.

Som min pappa sa när jag var liten, det föds en idiot varje dag - använd kondom. Jag vet inte om det var mig han avsåg...:vinka:

kpf93 2009-03-26 21:43

Det är rent utsagt puckat, en dryck som innehåller koffein, ska man sätta åldersgräns på allt annat som innehåller koffein med?

Ska man behöva visa leg för att få sig en kopp kaffe tänker jag då för det är nästan lika mycket koffein i kaffe som i t ex en RedBull. Att ens tänka tanken om åldersgräns!? Det kommer inte göra någon nytta, på ett eller annat sätt komm ungdomarna komma åt det, totalt meningslöst tycker jag.

Janne 2009-03-26 21:54

Citat:

Ursprungligen postat av kpf93 (Inlägg 178572)
Det är rent utsagt puckat, en dryck som innehåller koffein, ska man sätta åldersgräns på allt annat som innehåller koffein med?

Ska man behöva visa leg för att få sig en kopp kaffe tänker jag då för det är nästan lika mycket koffein i kaffe som i t ex en RedBull. Att ens tänka tanken om åldersgräns!? Det kommer inte göra någon nytta, på ett eller annat sätt komm ungdomarna komma åt det, totalt meningslöst tycker jag.

Om du jämför sk energidrycker med kaffe vad behöver du då sk energidrycker till? Köp kaffe istället. Eller du kanske inte visste att det finns betydligt fler ämnen i de sk energidryckerna än bara koffein? :) Klart du vet. Du ville bara vinkla till det lite. Det enda som biter är sakliga argument. Här hjälper det inte att komma med snömos. :Yeah:

Totte 2009-03-26 21:57

Ät äpple, banan och apelsin så mår kroppen mycket bättre och piggare på lång sikt.

kpf93 2009-03-26 21:58

Citat:

Ursprungligen postat av Janne (Inlägg 178576)
Om du jämför sk energidrycker med kaffe vad behöver du då sk energidrycker till? Köp kaffe istället. Eller du kanske inte visste att det finns betydligt fler ämnen i de sk energidryckerna än bara koffein? :) Klart du vet. Du ville bara vinkla till det lite. Det enda som biter är sakliga argument. Här hjälper det inte att komma med snömos. :Yeah:

Ja men meningen med båda dryckerna är att man ska bli piggare? exakt samma sak. Kaffe innehåller ämnen som är dåliga med, inte bara energidrycker ;)

Schulz 2009-03-26 22:00

Citat:

Ursprungligen postat av Eric B (Inlägg 178519)
Ja jag är lite kluven. Det visar sig att ungdomar missbrukar energidrycker och energidrycker har visat sig ha farlig effekt på överkänsliga människor eller vid överdriven konsumption men vetefan alltså.

Kanske inte 18 år men 16? Eller att de säljs bakom disk eller nåt?

Frågan är vad som definierar överdriven konsumtion.

Överdriven konsumtion gäller på nästan allt. T.o.m. vatten! Du kan bli vattenförgiftad vid för mycket drickande om du inte tömmer dig också.

Så överdriv inte på något vis med någon produkt, man ska ju lära sig vad vett och etikett är. :)

Slash2 2009-03-26 22:05

Citat:

Ursprungligen postat av kpf93 (Inlägg 178579)
Ja men meningen med båda dryckerna är att man ska bli piggare? exakt samma sak. Kaffe innehåller ämnen som är dåliga med, inte bara energidrycker ;)

Nej, meningen med kaffe är inte enbart att bli piggare. De allra flesta kaffedrickare dricker främst för att det är gott. Energidryck däremot är redan marknadsförd till den som måste ha energi och därför är dess huvudsakliga mening är att man ska bli piggare.
Visst, kaffe är inte det nyttigaste man kan dricka, men det är lik förbannat nyttigare än energidrycker med en massa tillsatser.

Janne 2009-03-26 22:06

Citat:

Ursprungligen postat av kpf93 (Inlägg 178579)

Med den stora skillnaden att i en kopp kaffe finns det en väsentligt större mängd koffein än i de sk energidryckerna. Det är därför de har har blandat i andra, i vissa fall tveksamma/tveksamt, ämnen/ämne. Om de här sk energidryckerna nu skulle göra någon nytta, fast det gör de inte, vem skulle då ha nytta av dem? Ska man ta en Red Bull när man varit ute med hunden eller efter att man sett en spännande slutspelsmatch i hockey? Nu finns det iofs inga spännande slutspelsmatcher att titta på eftersom Djurgården inte lyckades ta sig till i slutspel. :ber:

Micke.L 2009-03-26 22:09

Om det blir 18-års gräns kommer ungdomarna som vill ha tag på red bull stjäla det i stället. Så en 18års gräns kommer resultera i fler stölder och massa ungdomar som står utanför ica och vill att vuxna ska köpa ut red bull åt dom.

Har det inte gått lite för långt när man vill få en red bull utköpt!? :vetej:

Janne 2009-03-26 22:14

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 178584)
Om det blir 18-års gräns kommer ungdomarna som vill ha tag på red bull stjäla det i stället. Så en 18års gräns kommer resultera i fler stölder och massa ungdomar som står utanför ica och vill att vuxna ska köpa ut red bull åt dom.

Jo, speciellt som barn inte behöver Red Bull. Inte till någonting. Som min pappa sa när jag var liten - det föds en...

Marcus Gustavsson 2009-03-26 22:22

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 178584)

kanske.. Men den här frågan har oändligt många synvinklar..
Visst.. det finns en varnings text på bruken, men den är så liten att dom flesta antagligen inte ens kan läsa den.

Och en produkt som är skadlig för konsumentens hälsa ska ha ålders gräns.

Annars kan man ju likaväl ta bort ålders gräns på Sprit och cigaretter med. Det kanske låter fånigt men, Det är minst lika skadligt som att röka. Men det är det ju ingen som påpekar eller hur ? men det var ju inte väldigt länge sedan som folk trodde det var ofarligt att röka.

Och som Janne påpekade så finns det ju dokumenterade dödsfall i Sverige.

Jag anser att det borde finnas en ålders gräns på det då det faktiskt är skadligt. Så varför låta en produkt som är skadlig för konsumenten vara utan ålders gräns när en annan har det ?

Att det är gott och att det kanske piggar upp är inget hållbart argument då det går att använda för både sprit och cigaretter. Vart står vi då ?

simonbertilsson 2009-03-26 22:31

Citat:

Ursprungligen postat av Janne (Inlägg 178576)

Det är tyvärr inte så enkelt. Kaffe smakar rävgift och går helt enkelt inte att dricka. För det vet jag (och jo, jag har försökt flera gånger)! :vinka:

Janne 2009-03-26 22:31

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 178588)
Visst.. det finns en varningstext på bruken, men den är så liten att dom flesta antagligen inte ens kan läsa den.

Och en produkt som är skadlig för konsumentens hälsa ska ha åldersgräns.

Annars kan man ju likaväl ta bort åldersgräns på Sprit och cigaretter med. Det kanske låter fånigt men, Det är minst lika skadligt som att röka. Men det är det ju ingen som påpekar eller hur ? men det var ju inte väldigt länge sedan som folk trodde det var ofarligt att röka.

Jag anser att det borde finnas en åldersgräns på det då det faktiskt är skadligt. Så varför låta en produkt som är skadlig för konsumenten vara utan åldersgräns när en annan har det ?

Att det är gott och att det kanske piggar upp är inget hållbart argument då det går att använda för både sprit och cigaretter. Vart står vi då ?

Exakt Marcus. Mitt i prick. Case closed.

Schulz 2009-03-26 22:46

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 178588)
Visst.. det finns en varnings text på bruken, men den är så liten att dom flesta antagligen inte ens kan läsa den.

Och en produkt som är skadlig för konsumentens hälsa ska ha ålders gräns.

Annars kan man ju likaväl ta bort ålders gräns på Sprit och cigaretter med. Det kanske låter fånigt men, Det är minst lika skadligt som att röka. Men det är det ju ingen som påpekar eller hur ? men det var ju inte väldigt länge sedan som folk trodde det var ofarligt att röka.

Jag anser att det borde finnas en ålders gräns på det då det faktiskt är skadligt. Så varför låta en produkt som är skadlig för konsumenten vara utan ålders gräns när en annan har det ?

Egentligen är inte Red Bull, Monster, Powerade och alla de andra märkenas syfte att göra drycken speciellt smakfull. Energidrycken framtog ju för att vara ett prestationshöjande medel och riktades mot personer som behövde en liten boost, främst idrottsutövande personer men även studenter inför tentamen och viktiga muntliga framföranden.

Min åsikt är att det tydligt skall finnas en varningstext om riskerna med drycken, precis som på snus och tobak. Den nuvarande diskreta varningstexten håller verkligen inte, då den knappt syns. Ungdomar dricker oftast det i grupptryck, utan att egentligen notera texterna.

Alltså, ingen åldergräns generellt sett. Bara ett extra varningens finger genom ökad propaganda för riskerna på burken/flaskan. Sen får man faktiskt skylla sig själv vid missbruk, kan man inte hantera det ska man helt enkelt inte använda det.

simonbertilsson 2009-03-26 22:53

Citat:

Ursprungligen postat av Schulz (Inlägg 178597)
Sen får man faktiskt skylla sig själv vid missbruk, kan man inte hantera det ska man helt enkelt inte använda det.

Jag är mot en åldersgräns, men det argumentet köper jag inte alls. Då kan vi ju dra det till att legalisera heroin, med motiveringen att missbrukaren får skylla sig själv. Kan han inte hantera det så skulle han aldrig använt det.

Janne 2009-03-26 22:56

Citat:

Egentligen är inte Red Bull, Monster, Powerade och alla de andra märkenas syfte att göra drycken speciellt smakfull. Energidrycken framtog ju för att vara ett prestationshöjande medel och riktades mot personer som behövde en liten boost, främst idrottsutövande personer men även studenter inför tentamen och viktiga muntliga framföranden.

Nästan rätt. De togs fram för att ersätta det som kroppen förlorar under hård träning. Att de sk enerigidryckerna inte fungerar och att användningsområdet genom massiv reklam blivit ett annat kan man bara lasta konsumenterna för.

Citat:

Min åsikt är att det tydligt skall finnas en varningstext om riskerna med drycken, precis som på snus och tobak. Den nuvarande diskreta varningstexten håller verkligen inte, då den knappt syns. Ungdomar dricker oftast det i grupptryck, utan att egentligen notera texterna.

Det behövs ju egentligen inte. Låt bli att köpa smörjan istället.

Citat:

Alltså, ingen åldergräns generellt sett. Bara ett extra varningens finger genom ökad propaganda för riskerna på burken/flaskan. Sen får man faktiskt skylla sig själv vid missbruk, kan man inte hantera det ska man helt enkelt inte använda det.

Det är per definition ett missbruk att förtära sk energidrycker eftersom de inte ger någon energi. Det går lika bra att dricka vatten och om man tränat hårt - en salttablett.

simonbertilsson 2009-03-26 23:06

Citat:

Ursprungligen postat av Janne (Inlägg 178599)
Det behövs ju egentligen inte. Låt bli att köpa smörjan istället.

Nu är det ju just för att man ska låta bli att köpa smörjan som Schulz menar att varningstexter borde införas. ;)

Citat:

Ursprungligen postat av Janne (Inlägg 178599)
Nästan rätt. De togs fram för att ersätta det som
Det är per definition ett missbruk att förtära sk energidrycker eftersom de inte ger någon energi. Det går lika bra att dricka vatten och om man tränat hårt - en salttablett.

Det där är fel. De innehåller socker och drogen koffein. Sockret ger dig en snabb kick som snart ebbar ut, medan koffeinet lurar kroppen att den är piggare än vad den borde vara. Alltså blir du för en kort stund mer skärpt.
Det passar bra om man exempelvis sitter och kör och börjar känna sig trött. Då kan en energidryck vara en bra tillfällig lösning tills du kommit hem. Därmed inte sagt att det är nyttigt, tvärtom!

Att använda Red Bull eller dyl efter fysisk ansträngning låter ju inte riktigt helt lyckat. Vad är vitsen med det?

Janne 2009-03-27 00:04

Citat:

Ursprungligen postat av simonbertilsson (Inlägg 178601)
Nu är det ju just för att man ska låta bli att köpa smörjan som Schulz menar att varningstexter borde införas. ;)

Det behövs ingen varningstext. Det behövs bara sunt förnuft. Barn under 25 år behöver inga tillsatser alls förrän de växt färdigt. Sk energidryck behöver de över huvud taget inte alls.

Citat:

Ursprungligen postat av simonbertilsson (Inlägg 178601)
Det där är fel. De innehåller socker och drogen koffein. Sockret ger dig en snabb kick som snart ebbar ut, medan koffeinet lurar kroppen att den är piggare än vad den borde vara. Alltså blir du för en kort stund mer skärpt. Det passar bra om man exempelvis sitter och kör och börjar känna sig trött. Då kan en energidryck vara en bra tillfällig lösning tills du kommit hem. Därmed inte sagt att det är nyttigt, tvärtom!

Det där är helt fel. Du blir inte piggare. Tillverkarna vill få dig att tro det och du har tydligen köpt konceptet rakt av. Reklam fungerar!

Totte 2009-03-27 00:34

Jag upprepar, äpple, banan och apelsin tillsammans är de bästa för kroppen och piggare på lång sikt.
Red Bull är bara skit, det tar kål på levern.

Janne 2009-03-27 07:36

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 178608)
Jag upprepar, äpple, banan och apelsin tillsammans är de bästa för kroppen och piggare på lång sikt.
Red Bull är bara skit, det tar kål på levern.

Kan bara hålla med.

Schulz 2009-03-27 10:52

Janne, det är ju inte så att man bör förbjuda drycken eftersom den har sitt syfte för vissa personer med det behovet av energi som finns snabbt och enkelt i dessa drycker. Det med varningstexter skall ju innebära att folk tänker till och inte överdriver med konsumtionen, inte att avråda dem att köpa en burk. Det handlar som sagt om hanteringen, en varning för att överdriven konsumtion innebär större risker för psykiska besvär och i värsta fall plågor för hjärtat måste finnas tydligare på objekten för att påverka de som tror det är likvedant med Coca Cola.

Själv har jag aldrig överdrivit med energidrycker, jag köper max en burk vid behov. Vilket sker max en gång i månaden.

Janne 2009-03-27 10:58

Citat:

Ursprungligen postat av Schulz (Inlägg 178626)
Janne, det är ju inte så att man bör förbjuda drycken eftersom den har sitt syfte för vissa personer med det behovet av energi som finns snabbt och enkelt i dessa drycker. Det med varningstexter skall ju innebära att folk tänker till och inte överdriver med konsumtionen, inte att avråda dem att köpa en burk. Det handlar som sagt om hanteringen, en varning för att överdriven konsumtion innebär större risker för psykiska besvär och i värsta fall plågor för hjärtat måste finnas tydligare på objekten för att påverka de som tror det är likvedant med Coca Cola.

Själv har jag aldrig överdrivit med energidrycker, jag köper max en burk vid behov. Vilket sker max en gång i månaden.

I en amerikansk studie (ska leta fram den) påvisades en effekt nära den man får av en kopp kaffe. Dock var effekten kortvarig. Sedan fanns det biverkningar. Blodtrycket höjs, hjärtfrekvensen ökar. Dessa båda effekter kan påverka hjärtrytmen för de som redan har förhöjt blodtryck. Det fanns fler biverkningar. Ska källforska lite.

_gege 2009-03-27 13:18

Tänk vad mycket skit "dagens ungdom" (hör dit jag själv också, dock inte till de som dricker sån här skit) är så kallat beroende av. Jag har druckigt Red Bull och liknande drycker vid ett flertal tillfällen, och ALDRIG känt mig det minsta uppiggad.

Red Bull och andra tillverkare drar enligt mig nytta av den överdrivna hets och stress som finns i dagens samhälle. Underförstått säger deras reklam "Nu behöver du som student inte ens äta mat längre! Drick bara en Red Bull så orkar du plugga ändå."

Vad blir nästa steg? Ska man hoppa över sömnen också? Alla ska hinna med så himla mycket på kortast möjliga tid, utan att ta hänsyn till hur kroppen egentligen mår. Allt handlar om att må bra för stunden, och klara tentan eller vad det nu kan vara.

Att dricka Red Bull för att bli pigg är som att plugga sista dagen för en tenta. Visst, man kanske klarar sig men om ett par dagar är kunskapen borta. Som ett flertal skribenter redan påpekat så är frukt och motion det enda rätta om man vill hålla sig pigg i det långa loppet.

Inför åldersgräns, ingen behöver Red Bull ändå.

Janne 2009-03-27 13:21

Citat:

Ursprungligen postat av _gege (Inlägg 178636)
Tänk vad mycket skit "dagens ungdom" (hör dit jag själv också, dock inte till de som dricker sån här skit) är så kallat beroende av. Jag har druckigt Red Bull och liknande drycker vid ett flertal tillfällen, och ALDRIG känt mig det minsta uppiggad.

Red Bull och andra tillverkare drar enligt mig nytta av den överdrivna hets och stress som finns i dagens samhälle. Underförstått säger deras reklam "Nu behöver du som student inte ens äta mat längre! Drick bara en Red Bull så orkar du plugga ändå."

Vad blir nästa steg? Ska man hoppa över sömnen också? Alla ska hinna med så himla mycket på kortast möjliga tid, utan att ta hänsyn till hur kroppen egentligen mår. Allt handlar om att må bra för stunden, och klara tentan eller vad det nu kan vara.

Att dricka Red Bull för att bli pigg är som att plugga sista dagen för en tenta. Visst, man kanske klarar sig men om ett par dagar är kunskapen borta. Som ett flertal skribenter redan påpekat så är frukt och motion det enda rätta om man vill hålla sig pigg i det långa loppet.

Inför åldersgräns, ingen behöver Red Bull ändå.

Finns inte mycket mer att säga egentligen efter att ha läst detta. Tyvärr far nog detta över huvudet på målgruppen.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:18.