![]() |
Uppsala-Vikmanshyttan(-Säter)
3 bifogad(e) fil(er)
Byggde under hösten på en spårsträcka från Uppsala upp mot Sala och Falun. Kom dessvärre aldrig längre än till Vikmanshyttan och projektet lades på is, men beslöt mig för att ta upp kampen med byggandet igen med lite landskap och annat i omgivningen.
Är förmodligen inte helt verklighetstroget, men det ger det förhoppningsvis en bra grund att bygga på, då jag tänkt lägga ut banan för fortsatt byggande så fort grunden är klar. Bör även tilläggas att detta är mitt första bygge, så konstruktiv kritik uppskattas :) Än så länge får ni hålla till godo med några små bilder, är byggt fram till Vänge hittils så det tar sin lilla tid, men den som väntar på nått gott... Bild 1: Mötesstationen Uppsala Norra, västerut mot Sala. Bild 2: Växeln som delar banan mot Sala respektive Gävle-Sunsvall till höger. Bild 3: En början på Uppsala centralstation. |
Ser snyggt ut! :)
Fortsätt såhär :) |
Snyggt! Då kan man ju smälla ihop det med min rutt Ostkustbanan och använda det Uppsala som ser bäst ut. Så det lutar åt en lång och rolig rutt!:)
|
Snygg rutt! Vad heter det första huset som man bara ser lite grann av på bild två? Om det finns på DLS, så skriv gärna kuidnumret eller vad man ska söka på. :)
|
Tusen tack för alla kommentarer hittils :)
Bönan: Slår gärna ihop rutterna till en, blir en makalös sträcka att köra på isåfall. :D Bombardier: Ska återkomma med namnet på kuiden till huset, eller rättare sagt, jag gör det nu. Byggnaden heter office-tower3, kuid2:56732:20089:1, tillverkad av Compudoc. Hoppas det kan vara till hjälp :) |
Låter bra!:tumme_upp:
|
Citat:
|
Citat:
|
Tycker det ser ut som ett nyare STW-spår, men jag vet inte. Tycker att det ser ut som trä, men ska det inte vara betongslipers på denna rutt?:)
|
Citat:
|
Jag TROR att det är betong mellan Uppsala och Stockholm. Jag har iaf använt betong.:) Det är ju en nyare bana med streckor med STH 200.
|
Bombardier: Gravel 1t respektive 2t heter spåret jag använt. Såg tillräckligt modernt ut för att inte vara för modernt så att säga. Men törs nog inte byta ut spåren nu, blir alldeles för mycket jobb, har varit nog så jobbigt få spåren att ligga rätt x_X
|
Lite byggstatus: Har precis nått Järlåsa
|
1 bifogad(e) fil(er)
Dåså, efter mycket jobb och slit fick jag äntligen Sala station att fungera. Tyvärr lite brist på omgivning men stationen står där den står, här har vi en lite vardagligbild med tåg lastat med skidsugna stockholmare på väg mot Mora till vänster, tåg från Västerås som inväntar avgång i mitten och så till höger ett tåg på väg söderut.
|
Citat:
|
Citat:
Jag kom just på att jag glömde elförsörjningen (så får köra med diesellok tills banverket kopplar på strömmen). Är i slutspurten av sista kursen på terminen just nu så får lägga byggandet på lut tills uppgifterna är klara. Den som väntar på nått gott.. |
Lite byggrapport, har precis lämnat Avesta Centrum på väg mot Snickarbo och Hedemora.
|
Ok, kul!:) Jag håller på med Borlänge-Mora (Siljansbana) men har hittills börjat i Djurås eftersom jag tänkte att vi skulle kunna koppla ihop rutterna så kan man köra från Stockholm C till Mora Strand! Jag är lite för lat för att bygga Borlänge...;)
|
Bönan: Skulle vara kanon att koppla ihop rutterna. Jag är nog också en aning för lat att bygga Blge eller snarare för orkeslös. Sala och Krylbo är bangårdar som heter duga... tagit sin lilla tid. Men förhoppningsvis orkar någon ge sig på Blge också :)
Är bara så in i helskotta massa plankorsningar på banan så tar sin eviga tid, för att inte tala om Trainz otroligt oanvändbara mätstäck som inte går att vrida sig, ack. Nåväl, i skrivandets stund är jag 4 km från Hedemora station. |
Förresten, är det TRS06 du bygger i?:)
|
Citat:
|
bönan: Jajamän, precis som föregående talare, enligt bilden. Jag började bygga långt innan TRS2009 släpptes och har ingen direkt koll på huruvida man gör för att eventuellt flytta över banor till TRS2009. Har hört att den inte är speciellt bakåtkompatibel :S
Kommer nog förlänga projektet till Borlänge åtminstone, sen om jag orkar bygga hela den där enorma bangården eller föredrar att skriva en pedagogisk skylt typ "Bangård" är en annan femma :P Inte för att jag är lat utan snarare för detaljerad för att vilja slumpa ut lite spår här och var... |
Jag och Bönan har hållt på länge med Siljansbanan den kan man slå ihop '?
Stockholm-mora blir nog en ruggig bra bana ... (EDIT) Det Bönan skriver om såg jag inte med det är samma rutt |
simhag: Kanoners och megacoolt :) Siljansbanan är nog bland den roligaste jag åkt hittils efter Inlandsbanan, väldigt speciell på någe vis.
|
Byggstatus: Har nu lagt spår till precis innan Borlänge, håller på och försöker få fason på den enorma bangård som väntar fram tills Borlänge station vilket lär ta lite tid, men när det är klart så ska jag servera lite bilder :)
Håll till godo gott folk. |
Hej! Längtar efter bilder!:grin:
Simhag och Nejmeg: Eftersom jag bygger Siljansbanan till TRS06 och Simon i TRS09 så är det väl min version vi får lov att använda?:) |
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Sådär ja, lite bilder från övriga delen av banan. Bild 1: Provisoriskt stationshus i Säter sedd från min lilla regina. Bild 2: På väg in mot Säter söderifrån. Bilderna ser nog lite tomma ut, beror på att jag mest koncentrerat mig på spårläggning hittils. Landskap kommer så småningom :) |
1 bifogad(e) fil(er)
Efter många timmars slit börjar det äntligen bli något av Borlänge och dess jättelika bangård, bild visar infart till Borlänge söderifrån mot perrongerna, samt ett litet reginatåg på väg mot Säter full med skidresenärer på väg hem från Sälen.
|
:)Snyggt byggstatus kommer från mig :)
|
Tack och bock :)
|
Mycket snyggt!:tumme_upp::applad::tumme_upp: Lite miljö utanför spåren så är det där fullbordat!;):):D:grin::drool:
|
Aye aye! Uppräknat till runt 200 växlar i hela området tar det sin lilla tid men det går sakterligen frammåt.
|
Puh, tänkte spamma er med lite byggstatus igen. Efter många timmars slit med måttband och mikroskop är spår lagda i princip hela Borlänge, samt bort mot Repbäcken. Kunde inte låta bli att peta på SSAB's stora spårområde österom stationsområdet ^^; Så ska vi fortsätta vidare mot Falun :)
|
3 bifogad(e) fil(er)
Nu är spår och signaler utplacerade från Uppsala-Borlänge. Satt och provkörde sträckan igår kväll och funkade alldeles utmärkt med tidtabellen och allt :)
Bild1: Ankommer till Sala Bild2: Väntar avgång i Avesta-Krylbo Bild3: ...sedd från förarhytten Nu ska jag ut och plantera träd! |
Va kul. Hoppas det blir klart i år
|
1 bifogad(e) fil(er)
Har så smått kommit igång med landskapen, så tänkte ge er lite ögongodis. Här tagen från Järlåsa mötesstation.
|
Snyggt....
Du har fått till det.............
|
Tjusigt. Börjar bli något att se fram emot. Bra jobbat :tumupp:.
|
Tack och bock :) Det tar sig sa mordbrännaren.
|
Det där är ju supersnyggt! Så man får väl stå ut med att mina delstreckor blir lite fulare...:rolleyes:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:03. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009