Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Teakvagnsprojekt (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=25116)

korvtiger 2009-11-22 20:08

Teakvagnsprojekt

Hallå på er!
Har länge saknat lite polerade teakvagnar att dra efter Jannes D-lok. Men som man snabbt får lära sig inom denna branschen: Det man vill ha får man bygga själv.

Hade tänkt att göra en 4-5 olika varianter med olika klasser.
Den första är en BCo11a, dvs en vagn med andra och tredjeklass.
Ev. kommer jag att göra vagnar med plåtklädsel också.

http://i469.photobucket.com/albums/r.../Boggie_07.jpg
Boggie modell 07

http://i469.photobucket.com/albums/r...r221109_HD.jpg
BCo11a. Vackert va? :D

Bengan 2009-11-22 21:37

Här pratas det om svininfluensa i hela världen, men ingenting nämns om epidemin som har drabbat Trainz med diverse modeller på sista tiden.:tumme_upp:

ekankal 2009-11-23 03:59

Vad i he....., ännu ett till?
Nu är det så många nya projekt på guldgrejjor igång, så man hinner nätt å jämt med att upptäcka att det rammlar in ännu fler.

Vackert var ordet "Korvis", både det som viss på bild, och att du har kommit igång med vagnarna.
Du berättade ju för ett tag sedan att du hade långt gångna planer för dessa modeller av vagnar, och nu ser dom ut att förverkligas.
Och att det t.o.m kanske kommer någon/några "plåtisar" också, det sa du inget om :).
Oavsett om du "bara" gör en vagn, eller om det blir flera varianter, så är den/dom efterlängtad :tumupp:.

Appropå Bengans kommentar om epidemi, måtte ingen bara komma på något vaccin som kan bota den här :D:D.

bear 2009-11-23 08:46

Jo det här skall bli kul, lite äldre personvagnar är något jag har saknat. Vad gäller epedemin så hoppas jag att vi lyckas smitta ner flera som börjar bygga :)

lan 2009-11-23 10:45

Läckert!
Dom passar ju bakom ånglok också, ser helsnyggt ut!

Lycka till!

Janne 2009-11-23 19:21

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 197721)
Hallå på er!
Har länge saknat lite polerade teakvagnar att dra efter Jannes D-lok. Men som man snabbt får lära sig inom denna branschen: Det man vill ha får man bygga själv.

Hade tänkt att göra en 4-5 olika varianter med olika klasser.
Den första är en BCo11a, dvs en vagn med andra och tredjeklass.
Ev. kommer jag att göra vagnar med plåtklädsel också.

Jag gör en en för mig ovanlig visit och kan bara säga att om det är något du är bra på så är det LITE snack och MYCKET verkstad. :ber: Ser rent förbannat snyggt ut. De däringa skulle jag vilja se dragna av något av de uppdaterade D-loken. :applad:

korvtiger 2009-11-24 20:05

Tack för kommentarerna, det värmer!

Har många gången varit på vippen att ge upp projektet för att det finns.. ehh... fanns så himla mycket olika varianter och det har varit ett helvete att sätta ihop en lista med vagnar som har någorlunda lika utseende så att man bara kan ändra längden och inredningen + kladda om texturer och vips en ny vagn. Men nu har jag väl säkrat vagnens framtid. Antar att halva trainzvärlden kommer att hoppa på mig om jag lägger ned det här projektet! :D

Janne: Kommer att ha de nya D-texturerna som bibel nu när jag gör mina texturer. Ska försöka matcha så gått det går. Ekan kommer att tokköra med ett D lok + lite teakvagnar. Tro mig! :D

Här kommer en render över dagens pyssel:

http://i469.photobucket.com/albums/r...r241109_HD.jpg
BCo11a 241109

korvtiger 2009-11-27 20:09

Dagens render.
Har inte fixat så mycket (som syns) Har mest börjat att färdigställa texturen till boggien. Har gjort en textur och försökt lägga på en av Blender renderad skuggmap. Jag och Blender är inte riktigt överens om vad man kan göra eller hur man kan göra det, men nu tror jag att jag är nöjd. Visar inte texturen på rendern.

Nu ska det dit lite pinnar och lådor mellan boggierna och räcken och steg att tas sig in i vagnen med. Interiör ska göras också. Sedan är det dags att UV-mappa vagnskorgen (suck...).
Är dock lite orolig. Just nu har polygonräknaren i Blender stannat på 15'500 polys... Oopps?

http://i469.photobucket.com/albums/r...r271109_HD.jpg
Lanterninen (den lilla påbyggnaden på taket) fanns inte på BCo11a:n, men jag har satt på den för att det ska se ut som om jag gjort något de senaste dagarna :rolleyes:

lan 2009-11-27 21:12

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 198044)
Dagens render.
Har inte fixat så mycket (som syns) Har mest börjat att färdigställa texturen till boggien. Har gjort en textur och försökt lägga på en av Blender renderad skuggmap. Jag och Blender är inte riktigt överens om vad man kan göra eller hur man kan göra det, men nu tror jag att jag är nöjd. Visar inte texturen på rendern.

Nu ska det dit lite pinnar och lådor mellan boggierna och räcken och steg att tas sig in i vagnen med. Interiör ska göras också. Sedan är det dags att UV-mappa vagnskorgen (suck...).
Är dock lite orolig. Just nu har polygonräknaren i Blender stannat på 15'500 polys... Oopps?

http://i469.photobucket.com/albums/r...r271109_HD.jpg
Lanterninen (den lilla påbyggnaden på taket) fanns inte på BCo11a:n, men jag har satt på den för att det ska se ut som om jag gjort något de senaste dagarna :rolleyes:

Den ser härlig ut - oroa dig inte för polycount, har du provat "optimize"? jag fick ner polygontalet från 8000 till 4500 på hytten till X7, utan nämnvärd utseendeförsämring - man får prova med olika värden på "treshhold" - det finns ju alltid Ctrl-Z, byggarens bäste vän!

Lycka till, hoppas du slutför projektet!

korvtiger 2009-12-31 19:52

Var ett tag sedan nu, har inte hunnit bygga så mycket på min vagn och det jag gjort är sådant som jag inte visat. Men en render ska man väll slänga in innan året tagit slut.
Som synes så är BCo11a:n i stort sett färdig på den yttre sidan. Insidan återstår. Sedan sist så har det tillkommit lite handtag och fotsteg och lite grejer på underredet.

Nu kommer det lite testexpoter från Blender till .im-format. Blir spännande, har inte exporterat så här stora projekt tidigare. Förhoppningsvis går det bättre än med gMax, det jag hittills har sett är lovande. Blenders exporter säger i alla fall till vad som är fel till skillnad från gMax, där man får gissa det själv så att man får flänga fram och tillbaka mellan gMax, CMP och Surveyor i Trainz för att se om det funkar.

Och med detta så vill jag säga Gott Nytt År till alla er därute i stugorna som sitter spänt och väntar på nyheter om detta projekt ;):D

http://i469.photobucket.com/albums/r...r311209_HD.jpg
BCo11a 091231

ekankal 2009-12-31 22:46

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 200270)

Och med detta så vill jag säga Gott Nytt År till alla er därute i stugorna som sitter spänt och väntar på nyheter om detta projekt ;):D

Ser ruggigt bra ut "Korvis", den blir en sen julklapp som är värd att vänta på :).
Å gott nytt på're själv.

korvtiger 2010-01-06 19:51

Då var det dags för vagn nummer två. Detta är en Co4a, dvs en vagn med endast tredjeklass.

På bilden har jag ställt upp den med BCo11an i bakgrunden så att ni kan jämföra dem. Som vanligt så syns inte de stora skillnaderna som denna gång tvingade mig att bygga om större delen av korgen och ramen. Det har varit mycket svårt då jag inte fått ritningen och de få bilder från verkligheten jag har att gå ihop. Men tillslut så föll bitarna på plats och nu vet jag att både ritningen (-arna) stämmer och de bilder jag har inte är kraftigt manipulerade för att förvirra mig (varför man nu skulle vilja göra det). :D

http://i469.photobucket.com/albums/r...rHD_100106.jpg
Co4a, och BCo11a.

korvtiger 2010-01-10 21:10

De senaste 4 dagarna har jag fått ihop ytterligare 3 vagnar, viket också får bli de sista som ska ha teakklädsel levererad av Janne på STW. För att inte tråka ut er så tryckte jag ihop alla på en render.

Dessa vagnar är Co8a, med endast tredjeklass som är väldigt lik Co4a, BCo7a, andra och tredjeklass samt Ao4, en förstaklass sitt- och sovvagn varav hälften byggdes om till Co4a.

Lite smärre modifieringar återstår, buffertarna är för små, Ao4:ans luftventiler (de små plopparna på taket) ska flyttas till kupésidan och flera sådana ska dit. Sedan är det interiör och texturering.

http://i469.photobucket.com/albums/r..._100110_HD.jpg
Co8a, BCo7a och Ao4.

LokKalle 2010-01-11 15:23

Hej

Otroligt fina vagnar. När kommer färgen på dom? Skall inte fråga om hur du får fram din fina presentation av dina alster. Nu blev det visst så i alla fall. Använder du blender till det?

Hälsningar
Kalle

ekankal 2010-01-11 16:08

Kanonsnyggt :tumme_upp: :Yeah:.
Kul att Janne är med på ett hörn också :).

Marcus Gustavsson 2010-01-11 16:30

väldigt snyggt arbete! :tumme_upp:

korvtiger 2010-01-11 20:06

Man får tacka!
Japp, det är Blender jag använder.

Slänger in en render så här på 2:årsdagen på detta forum över dagens lilla arbete, bara för att det blir så j-vla snyggt!
Säg, är inte teak det mest underbara av träslag?

http://i469.photobucket.com/albums/r...rHD_100111.jpg
Co4a, med teakklädsel levererad från Janne på STW, Stort tack!

Marcus Gustavsson 2010-01-11 20:15

grymt snyggt alltså! fast det ser lite ut som ett parkettgolv ;) skulle nog behövas lite vädring, alternativt lite mörkning av texturerna.

trainz_bonden 2010-01-11 20:50

Det ser riktigt bra ut! :tumme_upp:
Och som Marcus säger så skulle texturen behövas mörkas lite.
Annars KANON snyggt alltså :tumme_upp:!!!!!!!!

lan 2010-01-11 21:44

Ny börjar det lukta nyoljad teak minsann!

korvtiger 2010-01-12 17:03

Jag har bestämt att använda alla tre av Jannes nya texturer till D-loket, detta är den ljusaste sedan kommer en mörkare och en sliten, de kommer att kunna bytas via scriptrutan precis som på G3/Gs/F2e-vagnarna. Sedan kommer det att se annorlunda ut när alla texturer är på plats och vagnen är i spelet. :)

trainz_bonden 2010-01-12 18:40

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 201372)
Jag har bestämt att använda alla tre av Jannes nya texturer till D-loket, detta är den ljusaste sedan kommer en mörkare och en sliten, de kommer att kunna bytas via scriptrutan precis som på G3/Gs/F2e-vagnarna. Sedan kommer det att se annorlunda ut när alla texturer är på plats och vagnen är i spelet. :)

Låter bra, roligt med olika texturer.:)
Längtar till att vagnarna ska släppas!
Bra jobbat!:tumme_upp:

korvtiger 2010-01-17 20:08

Texturerandet går sakta men säkert fram. Jag har inte riktigt lärt mig UV-mappande i Blender fullt ut, så det tar tid och det händer att man klantar sig och får göra om vissa saker (den gången går det snabbare, för då kan man det av erfarenhet från första gången.)

Något jag kommit fram till, är att det är fruktansvärt roligt att rendera, Så här kommer en till render: :D

http://i469.photobucket.com/albums/r...100117_tex.jpg
Co4a

Marcus Gustavsson 2010-01-17 20:14

ah väldigt väldigt snyggt! :tumme_upp:

ekankal 2010-01-17 20:47

Bara att instämma med ovanstående talare :applad:.

X2an 2010-01-18 16:46

Ser verkligen fram imot dessa! De är verkligen värda en :applad:!

LokKalle 2010-01-18 21:40

ENASTÅENDE!!!

Kalle

portu 2010-01-18 22:13

Fantastic work and begin to appreciate a very good model.

:applad::applad::applad:

Greetings.

Portu

trainz_bonden 2010-01-19 08:43

Jag kan bara hålla med!:tumme_upp:
Bra jobbat!:tumme_upp:

Bengan 2010-01-19 11:23

Förbaskat snyggt, Korvtiger.

Du och Janne har lyckats igen.

Blir nog mycket åkande med D-loken och dessa vagnar.

lan 2010-01-19 20:05

Hallå,
jag är rädd att Jannes (i och för sig förträffliga Trä-D men gammal) inte kommer att göra dessa fantastiska vagnar rättvisa! Finns det möjlighet att "frächa" upp Jannes modell?

Teakfreaken:

Marcus Gustavsson 2010-01-19 20:17

Jag får ju faktiskt hålla med, även om dom är riktigt fina så är dom ju lite föråldrade jämfört med vad som kan framställas med dagens teknik, men hur som helst går det ju inte att fräscha upp utan 3d filen och jag misstänker att den kan vara svår att få tag på efter så många år.

korvtiger 2010-01-19 20:20

Thanks och tack allesammans! Kul att se hur många som sitter och väntar där ute!

Lan: Modellen är det MatsS (fd emges) som har gjort och det är han som har .3dsmax filerna. Han är tyvärr inaktiv (tillfälligt?). Har försökt att skicka honom mail ang andra saker, men man han har inte svarat, inte ens på Jannes mail.

Själv tycker jag att texturerna är så fantastiska i säg att den lite halvtaskiga modellen (säkert något fantastiskt på sin tid) inte gör någonting. Förresten, fanns inte de nya texturerna till D-loket att ladda ned? Eller är det fortfarande bara jag och Ekan som har dem? Hittar bara de gamla texturerna.

lan 2010-01-19 20:30

3 bifogad(e) fil(er)
Känner ett behov att förklara vad jag menar:
Laddar upp tre bilder på de versioner som finnas av Trä-D (Dg och 2 st Du). Vad jag menar är: Kan man förbättra boggier - underrede, fönster( genomskinliga) och förarhytt.
Hoppas nu inte Janne tar illa upp, men åren har ju gått sen dessa fantastiska modeller presenterades. Frågan är om Janne har något emot att någon "up-to-datar" hans lok, och om han har kvar det som behövs och är villig att dela med sig?

Jag är villig att hjälpa till med detta för Trä-D var ett av mina älsklingslok (50-talsnörd).

Hör av er med synpunkter!

Viktor 2010-01-19 20:31

Mycket snyggt korvtiger!
Vilket program använder du och vet du om det gå använda sig av Solidworks när man bygger till Trainz?

korvtiger 2010-01-20 16:13

Jag använder Blender (just nu version 2.49a).
Det går att använda Solidworks, eller vilket annat 3D-program som helst bara att det går att exportera och importera till Blender därifrån du sedan kan exportera till .im format. Du måste dock lära dig grunderna i Blender så att du kan sätta ut attachments (emptys) samt kanske länkande och animering om sådant förstörs när man kör in det i Blender. (Ev, kan man importera till 3dsmax och exportera till trainz därifrån, men det förutsätter att man har 3Dsmax och det kostar en hel del.)

Janne 2010-01-21 01:57

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 202049)
Thanks och tack allesammans! Kul att se hur många som sitter och väntar där ute!

Lan: Modellen är det MatsS (fd emges) som har gjort och det är han som har .3dsmax filerna. Han är tyvärr inaktiv (tillfälligt?). Har försökt att skicka honom mail ang andra saker, men man han har inte svarat, inte ens på Jannes mail.

Själv tycker jag att texturerna är så fantastiska i säg att den lite halvtaskiga modellen (säkert något fantastiskt på sin tid) inte gör någonting. Förresten, fanns inte de nya texturerna till D-loket att ladda ned? Eller är det fortfarande bara jag och Ekan som har dem? Hittar bara de gamla texturerna.

Texturena är fortfarande att betrakta som beta. De måste omarbetas för att slippa få tydliga upprepningar i mönstret när man förlänger texturerna för t ex vagnar. Jag tar det på mig.

Loken var väl tänkta att släppas till allmänheten men hittills är det bara nära och kära som fått dem att leka med. Detsamma gäller de fem U-loken med nya texturer.

Janne 2010-01-21 02:06

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 202050)
Känner ett behov att förklara vad jag menar:
Laddar upp tre bilder på de versioner som finnas av Trä-D (Dg och 2 st Du). Vad jag menar är: Kan man förbättra boggier - underrede, fönster( genomskinliga) och förarhytt.
Hoppas nu inte Janne tar illa upp, men åren har ju gått sen dessa fantastiska modeller presenterades. Frågan är om Janne har något emot att någon "up-to-datar" hans lok, och om han har kvar det som behövs och är villig att dela med sig?

Jag är villig att hjälpa till med detta för Trä-D var ett av mina älsklingslok (50-talsnörd).

Hör av er med synpunkter!

Jag gör bara texturer. Det är Mats som gjort modellerna. Att de ser lite enkla ut idag beror helt på att vi var tvugna att hålla nere polygonantalet 2001 när loken togs fram för SP3 och UTC.

Modellerna borde gå att bygga vidare på men då måste vi kontakta Mats för att fråga om han vill ställa modellerna till ananns förfogande.

Det är bra att du väcker frågan till liv. Dagens simulatorer "kräver" mer detaljerade modeller. Det är bl a därför jag modifierat texturerna. Texturer är det enda jag kan.

Jag är mycket imponerad av vad du och "korven" har tagit fram, och fort går det för er också.

D-loken har alltid varit mina favoriter. Mats sa en gång att ett lok måste alltid uppfylla två kriterier för att få kallas lok. De måste vara målade med SJ RÖD 92 och de måste ha koppelstänger. Han har så rätt så. :)

Viktor 2010-01-21 16:21

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 202063)
Jag använder Blender (just nu version 2.49a).
Det går att använda Solidworks, eller vilket annat 3D-program som helst bara att det går att exportera och importera till Blender därifrån du sedan kan exportera till .im format. Du måste dock lära dig grunderna i Blender så att du kan sätta ut attachments (emptys) samt kanske länkande och animering om sådant förstörs när man kör in det i Blender. (Ev, kan man importera till 3dsmax och exportera till trainz därifrån, men det förutsätter att man har 3Dsmax och det kostar en hel del.)

Kan man kolla upp någon stannas om det går att importera till Blender, eller är det bara å testa å se om det går?

Bengan 2010-03-01 12:02

2 bifogad(e) fil(er)
Hittade en sämre bild, tagen i Gävle förra året.

Kanske någon liten detalj, flyter fram.

Hittade en dålig bild till.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:05.