Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   saab eller volvo bilar efter lysses (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=25130)

rac_hammer 2009-11-24 16:23

saab eller volvo bilar efter lysses

som sagt undrar mom nån har nån bra sida att ladda hemm saab bilar eller volvo? inte hittat något lämpligt objekt på dls...tack på förhand /rachammer

Bengan 2009-11-24 18:26

Finns två stycken V70 på DLS.

Den ena med oranga ljus på taket, som skulle kunna målas om till en polisbil.

Sök på Titel. Car Volvo V70 02
eller username Dinorius Redundicus
eller kuid 68213.

Glöm inte att bocka för TRS2004 när du söker.

rac_hammer 2009-11-25 17:40

de har jag laddat hemm :) och de är inte omöjligt att de blir polis bilar av dem men skulle även villja ha lite äldre modeller men v70 e absolut inte dåligt tack för tippset

bear 2009-11-25 21:52

Det verkar som om det finns dåligt med svenska bilar. Det finns nog en 240 och en 740 också som är ganska gammal och mera av foto på låda om jag får säga så.

Men fundera på följande, om du gör det tunga jobbet så kan jag modelera ett par personbilar. Men då vill jag ha hjälp av dig eller någon annan som fixar följande.

1. Du skaffar fram underlag. Ritningar eller foton + mått rakt uppifrån och rakt från sidan. Foton på bilar med den utrustning, blåljus och så vidare som ni vill ha.

2. Jag modelerar och du får .im filer + en TGA eller gimp fil med kantlinjerna från texturmappningen. Om du vill ha blender filerna går det naturligtvis också bra.

3. Du gör texturerna, paketerar och lägger upp på forumet.

Detta alltså under förutsättning att du inte vill bygga modellerna själv.

Jag är lite sugen på att göra framförallt lite äldre bilar kanske fram till 240 eller så, och kanske hade gjort det ändå, men det hade dröjt ett tag.

Som jag ser det så är det en möjlighet att få mera utväxling på tiden vi lägger på att bygga modeller då många tydligen tycker att själva modelleringen är det som är jobbigt.

Bengan 2009-11-26 15:52

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 197963)
Det verkar som om det finns dåligt med svenska bilar. Det finns nog en 240 och en 740 också som är ganska gammal och mera av foto på låda om jag får säga så.

Men fundera på följande, om du gör det tunga jobbet så kan jag modelera ett par personbilar. Men då vill jag ha hjälp av dig eller någon annan som fixar följande.

1. Du skaffar fram underlag. Ritningar eller foton + mått rakt uppifrån och rakt från sidan. Foton på bilar med den utrustning, blåljus och så vidare som ni vill ha.

2. Jag modelerar och du får .im filer + en TGA eller gimp fil med kantlinjerna från texturmappningen. Om du vill ha blender filerna går det naturligtvis också bra.

3. Du gör texturerna, paketerar och lägger upp på forumet.

Detta alltså under förutsättning att du inte vill bygga modellerna själv.

Jag är lite sugen på att göra framförallt lite äldre bilar kanske fram till 240 eller så, och kanske hade gjort det ändå, men det hade dröjt ett tag.

Som jag ser det så är det en möjlighet att få mera utväxling på tiden vi lägger på att bygga modeller då många tydligen tycker att själva modelleringen är det som är jobbigt.

Volvo Amazon 122

http://www.swaqvalley.com/Blueprints...Volvo_122S.jpg

Volvo PV 544

http://www.swaqvalley.com/Blueprints...V544_Sport.jpg

SAAB 95 1960

http://www.the-blueprints.com/bluepr.../saab_95_1960/

SAAB 96 1960

http://www.the-blueprints.com/bluepr.../saab_96_1960/

SAAB 96 1962

http://www.the-blueprints.com/bluepr.../saab_96_1962/

EDIT: Om man reggar sig, hos dom tre nedre. Så kan man få, lite större bilder.

bear 2009-11-27 22:03

Amazon

1 bifogad(e) fil(er)
Bifogat finner ni en amazon så att ni kan börja måla. Jag är väll inte helt nöjd med den, men det blir man aldrig. Återkom om det är något som behöver fixas.

Det medföljer två TGA filer, dels UV mappen exporterad från blender, dels en slarvigt uppmålad bil så det skall bli lättare att se vad som är vad när ni inte kan använda blender till det.

Nu räknar jag med att det dyker upp lite färdiga bilar på download närmaste tiden ;) Skall försöka göra undan de andra jag har fått ritningar till också.

OBS! Detta är alltså bara .im filen inte något färdigt för er som bara vill importera i trainz direkt.

bear 2009-11-28 00:00

Volvo PV

2 bifogad(e) fil(er)
Bifogar Volvo PV enligt tidigare mönster.

Bifogar även en bild på Volvo Amazon och PV inklädda testtexturer för att kontrolera att de ser vettiga ut i trainz.

Bengan 2009-11-28 05:27

Hallå, hallå, hallå.

Vad är nu detta.
Sitter ju och kladdar på Z43:an, men den tycks nu få vänta (finns ju redan en bra orginalare där). Samma sak blir det nog med X16.

Vill väldigt gärna snabbt få ihop dessa bilar till Trainz, då dom har varit efterlängtade av mig.

Får se, vad man kan hitta på.
Återkommer eventuellt med önskemål om saftblandare på taket och sökare, så att det kanske kan bli en polis också.

Någon tanke på combi och duett??? Bear.

bear 2009-11-28 09:27

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 198078)
Hallå, hallå, hallå.

Vad är nu detta.
Sitter ju och kladdar på Z43:an, men den tycks nu få vänta (finns ju redan en bra orginalare där). Samma sak blir det nog med X16.

Vill väldigt gärna snabbt få ihop dessa bilar till Trainz, då dom har varit efterlängtade av mig.

Får se, vad man kan hitta på.
Återkommer eventuellt med önskemål om saftblandare på taket och sökare, så att det kanske kan bli en polis också.

Någon tanke på combi och duett??? Bear.

Låter jättebra, det är bara att du talar om vad du vill ha, gärna med bilder vad gäller takutrustning. Jag tror att jag skall kunna få till amazonen ändå.

Kombin och duetten saknar jag också, men som jag skrev ovan så bygger jag i första hand det får beställning(ritningar) på just nu. Sedan återgår jag till T21:an. Detta sagt så skall jag se om jag kan peta i hop en duett ändå även om det inte dyker upp något underlag, jag har spanat in några vettiga bilder.

Ps. Saabarna ligger på ritbordet just nu för leverans förhoppningsvis under helgen.

bear 2009-11-28 11:10

Jag tror att jag har snubblat på tillräckligt mycket matereal för att få ihop amazon kombin. Kanske duetten också men vettiga ritningar vore välkomna, jag hittar bara foton som det ser ut nu. Och ritningar på andra karosseribyggares konstruktioner på samma chassi, så det är inte omöjligt att det dyker upp en flakbil eller så också.

ekankal 2009-11-28 12:54

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 198084)
Jag tror att jag har snubblat på tillräckligt mycket matereal för att få ihop amazon kombin. Kanske duetten också men vettiga ritningar vore välkomna, jag hittar bara foton som det ser ut nu. Och ritningar på andra karosseribyggares konstruktioner på samma chassi, så det är inte omöjligt att det dyker upp en flakbil eller så också.

Har Googlat å sökt lite, men inte hittat något matnyttigt än, bl.a på Duetten, för just den modellen kunde man ju se i så otroligt många skepnader, allt från SJ's orange/svarta till fiskförsäljarens, som åkte runt i sin lite grådassiga, illaluktande, + oräknerliga varianter till, så den vore verkligen ett trevligt innslag i Trainzvärlden, bl.a pga av sin mångfald.

bear 2009-11-28 12:57

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 198088)
Har Googlat å sökt lite, men inte hittat något matnyttigt än, bl.a på Duetten, för just den modellen kunde man ju se i så otroligt många skepnader, allt från SJ's orange/svarta till fiskförsäljarens, som åkte runt i sin lite grådassiga, illaluktande, + oräknerliga varianter till, så den vore verkligen ett trevligt innslag i Trainzvärlden, bl.a pga av sin mångfald.

Jag tror faktiskt att jag har hittat tillräckligt för att kunna modelera duetten också nu.

Bengan 2009-11-28 14:22

Sidan 8 här, kanske hjälper till lite grann för Amazon Combi.

http://www.volvoamazonpictures.se/do...120_serien.pdf

Sidan 4 här. Kan kanske vara till hjälp, om du även har P1800 i tankarna.

http://volvo1800pictures.com/documen...1800_1800S.pdf

Så drar vi till med sidan 4 här också, om P1800 som combi skulle vara aktuell.

http://volvo1800pictures.com/documen...fikationer.pdf

Bengan 2009-11-28 14:35

[quote=bear;198082]Låter jättebra, det är bara att du talar om vad du vill ha, gärna med bilder vad gäller takutrustning.]

En liten sida, om gamla polisbilar.
Kanske du får ut något här, angående takutrustning.

http://hem.bredband.net/jt600118/index.html

Näe, nu ska jag över och börja titta närmare på Amazonen och PV:n.
Nyss hemkommen från jobbet och var bara in som hastigast på forumet imorse.

Bengan 2009-11-28 17:58

2 bifogad(e) fil(er)
Inte för att det går fort för mig, men jag är där och kladdar och jag hoppas, att det syns vad det är för något.

Bör gå snabbare, när mallen är färdiggjord.

EDIT: Har nu även provat och tittat på henne i Trainz. Men snabbt går det inte. Blir bara en liten bit i taget, då det är full rulle här hemma i helgen.

bear 2009-11-28 21:44

Otroligt läcker bengan, det där trodde jag inte skulle komma ur modellen jag skrapade ihop. Helt underbart.

Föresten fungerar detaljnivån i meshen eller måste jag göra mera i 3d?

bear 2009-11-28 22:46

Saab 95

1 bifogad(e) fil(er)
Saab 95 enligt tidigare schema.

ekankal 2009-11-29 01:56

1 bifogad(e) fil(er)
Återstår lite finjusteringar med "lacken", annars kan det nog bli nåt.

En fundering bara, ingen katastrof, men kanske att främre stötfångaren är aningen för bred, ifall du tänkte göra något mer med själva modellen.

Bengan 2009-11-29 07:10

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 198152)

En fundering bara, ingen katastrof, men kanske att främre stötfångaren är aningen för bred, ifall du tänkte göra något mer med själva modellen.

Snyggt Ekan.

Då började en annan, på fel kärra då.

Några frågor.

Har du hittat något färgschema på nätet, över dom olika färgvarianterna som fanns utav Amazon och PV.

Hur har du gjort med texturmallen.
Själv har jag dragit upp texturen till 1024 vid mitt kladdande och har tänkt att krympa ner den sedan till 512 eller eventuellt 256.
Är lite sugen på att behålla henne i 1024, men sitter och funderar. Om inte det är lite väl mycket i överkant, för bara en bil att sätta ut.

Bear.

En knäpp idé, som jag fick.
Några extraljus som lösa objekt som inte behöver sitta direkt på själva bilen.
Utan som man kan placera ut själv på själva bilen, på kofångare eller på taket. Kan ju då, även användas på andra gamla bilar som finns. Som t.ex. den gamla paddan. Då kan man ju kladda till ett par rallyvarianter också och köra Svenska Rallyt på Ekans grusvägar.

rac_hammer 2009-11-29 09:46

jätte fina arbeten :tumme_upp: amazonen ser rymt lovande ut...ekan kna du måla dne i svartvita polisfärgen med? litet önskemål:oskyldig:

bear 2009-11-29 10:13

Citat:

Ursprungligen postat av rac_hammer (Inlägg 198156)
jätte fina arbeten :tumme_upp: amazonen ser rymt lovande ut...ekan kna du måla dne i svartvita polisfärgen med? litet önskemål:oskyldig:

Det kommer en variant med takutrustning vilken dag som helst, så ta det lungt med polisbilen tills dess.

bear 2009-11-29 10:27

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 198152)

Tack för påpekandet ekan, bifogar ny amazon med smalare kofångare. Har inte gjort något med mappningen så den bör fungera direkt.

ekankal 2009-11-29 12:35

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 198154)
Snyggt Ekan.

Då började en annan, på fel kärra då.

Några frågor.

Har du hittat något färgschema på nätet, över dom olika färgvarianterna som fanns utav Amazon och PV.

Hur har du gjort med texturmallen.
Själv har jag dragit upp texturen till 1024 vid mitt kladdande och har tänkt att krympa ner den sedan till 512 eller eventuellt 256.

Kör på du också Bengan, tror inte att vi kan få för många varianter utav Amazonen än på ett tag.
Har inte kollat med färgerna än, men det borde man nog kunna hitta.
Annars lackades ju mängder av dessa bilar om i alla möjliga kulörer, så man kan nog inte göra en Amazon eller PV t.ex i "fel" färg.

Jag kör också på 1024, blir inte lika pillrigt att justera ihop skarvytor osv då.
Tänkte väl minska ner till åtminnstånne 512 sen, så får man väl kolla om man kan minska ytterligare ett steg, utan att det blir för suddigt, så att man tappar detaljerna .

Bear: Gjorde en snabbkoll på den nya stötfångaren, ser kanon ut.

bear 2009-11-29 14:31

Saab 96

1 bifogad(e) fil(er)
En äkta djungeltrumma saab 96. Jag har snålat lite på polygonerna när jag gjorde huven till saabarna, säg till om ni vill att jag skall göra upphöjningen i mitten också i 3d.

bear 2009-11-29 17:00

Duetter

1 bifogad(e) fil(er)
Duetten, även polisversionen medföljer. Om det är något som ser fel ut med modellerna så är det bara att skrika gör om ;) För er som är uppväxta efter blåljusreformen så hadde polisbilarna rött fast sken frammåt som utryckningsljus och eventuellt en gul saftblandare när man stod stilla vid olyckor och liknande. Detta kompleterades med ett sökarljus.

Jag hoppas att jag fick polisbilen skapligt rätt, har ju alldrig upplevt dem i verkligheten. Återkommer med polisvarianter på PV och Amazon också.

bear 2009-11-29 20:46

1 bifogad(e) fil(er)
Ett försök till amazon kombi.

Amazonen har varit en av de absolut tyngsta projekten att arbeta med då de är så bulliga i formerna.

bear 2009-11-29 21:14

Polisen

1 bifogad(e) fil(er)
Då avslutar vi helgens personbilskavalkad, så att måleriet skall hinna komma ifatt. Vi har dock beredskap för att leverera reservdelar/fixar de närmaste dagarna.

Vi avslutar med en leverans av amazon och amazon kombi i polisutförande. Detta är påkallat av trafikpolisen då antalet privatbilar i svenska trainz världar beräknas öka markant.

Bengan 2009-11-29 23:19

Ajdå.

Här går det undan och nog ligger man efter lite.
Själv är jag inte ens klar med amazonen.
Så i nuläget, så borde jag vara tyst och inte komma med fler förslag.
Men dum som jag är, så klarar jag inte det.

SAAB 95:an gick som hundbil hos polisen. I och försig, den nyare varianten med den andra fronten. Men en sån front, ska nog också gå att måla dit på henne.

Så min fråga blir.
Kan du slänga upp två saftblandare + ett sökarljus på SAAB 95:an också. Inte som du har gjort på amazonen, med en saftblandare, två röda ljus framåt + sökarljuset.

Se bild i länken.

http://hem.bredband.net/jt600118/Pol...et/ptsbbak.jpg

bear 2009-11-29 23:30

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 198219)
Ajdå.

Här går det undan och nog ligger man efter lite.
Själv är jag inte ens klar med amazonen.
Så i nuläget, så borde jag vara tyst och inte komma med fler förslag.
Men dum som jag är, så klarar jag inte det.

SAAB 95:an gick som hundbil hos polisen. I och försig, den nyare varianten med den andra fronten. Men en sån front, ska nog också gå att måla dit på henne.

Så min fråga blir.
Kan du slänga upp två saftblandare + ett sökarljus på SAAB 95:an också. Inte som du har gjort på amazonen, med en saftblandare, två röda ljus framåt + sökarljuset.

Se bild i länken.

http://hem.bredband.net/jt600118/Pol...et/ptsbbak.jpg

Det skall vi nog kunna fixa till veckan.

Vill ni att jag exporterar de vanliga Saabarna också utan kylarhorn?

Ta en titt på fronten på saaben och se om du vill ha mera stöd i 3d för att få till en bra front. Som den är nu är den bara avrundad, fast det egentligen skall vara en romb i mitten.

Bengan 2009-11-30 16:08

2 bifogad(e) fil(er)
Nu har det kört ihop sig för mig.
Vet inte om Ekan har tagit sig förbi problemet på något sätt.

Jag får inte bakljusen att bli bra p.g.a. att bakbit inte passar ihop ordentligt med bakre långsidor.

Angående Saaben och fronten där, har jag inte hunnit kolla upp.

bear 2009-11-30 16:21

1 bifogad(e) fil(er)
Det där såg ju inget bra ut, uppenbarligen bristande kvalitetskontroll hos leverantören. Bifogar korigerad .im. Om det är krångligt med bakljusen så kan jag fixa riktiga bakflyglar som jag gjorde på kombin. Men hör jag inget så lämnar jag det då ni redan har börjat måla.

Bengan 2009-11-30 17:41

1 bifogad(e) fil(er)
Tack.

Nu ser det bättre ut.
Jag tror, att man kan fuska till det med bakljusen.
Så avvakta med bakflyglarna du, så får se om vi hojtar till igen.

Började kladda lite på SAAB 95:an under tiden.

Vad tycker du själv om fronten.
Man ser ju, vad det ska föreställa eller är jag ute och cyklar.

bear 2009-11-30 17:55

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 198268)
Tack.

Nu ser det bättre ut.
Jag tror, att man kan fuska till det med bakljusen.
Så avvakta med bakflyglarna du, så får se om vi hojtar till igen.

Började kladda lite på SAAB 95:an under tiden.

Vad tycker du själv om fronten.
Man ser ju, vad det ska föreställa eller är jag ute och cyklar.

Jag tycker att det ser bra ut. Men huven flyter samman ganska bra i meshviewer som inte har samma shader? som trainz. Det går troligen att bättra på huven med texturen också. Om ni vill kan jag göra ett försök att lägga på en Normal mapp, borde ändå sätta mig in i hur de fungerar. Men egentligen känns det som det nog kommer att fungera bra ändå. Dessutom kan man nu göra alla varianterna på samma 3d modell om det nu är någon fördel.

Det är väll mera en generell fråga hur detaljerade modeller man skall göra. Bilarna som jag har lagt upp i den här tråden ligger på ~500 polygoner, men då sitter mer än hälften i hjulen. Jag började rita på en BM 350 Boxer i går kväll men den verkar hamna närmare 2k pollygoner men den fyller man iofs inte vägar och parkeringsplatser med på samma sätt. Egenligen kanske det är sådant här som LOD är till för att hantera. Jag testade att göra "subsurf" dvs dela upp alla ytor i 4 och automatiskt aproximera formen. Jag kan testa att lägga in en sådan som LOD på modellen när det börjar finnas texturer. På andra hållet så kan man ju göra en .im med bara skivor till hjul men det märker vi väll om det blir prestanda problem.

ekankal 2009-12-03 17:11

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 198254)
Nu har det kört ihop sig för mig.
Vet inte om Ekan har tagit sig förbi problemet på något sätt.

Jag får inte bakljusen att bli bra p.g.a. att bakbit inte passar ihop ordentligt med bakre långsidor.

Jag har inte hunnit kladda så mycket, det har varit en massa annat som har legat på.
Men i.o.m nya im.filen och lite improvisation så tror jag att det duger.
Det är lätt att man blir lite för petig med vissa detaljer, som sen nästan inte syns alls när man har grejjorna inne i Trainz.

Sen var det var nog lite överkurs och onödigt mycket jobb att trixa in en fototextur, nästa obj. blir det nog ren målning på.

Sen en fråga till Bear, även om det gäller en lastbil:
Har pillat lite på Volvon, undrar om det finns möjlighet att få ett skåp också,
som kompl. till kapellflaket, så kan man få till lite distr.bilar, som Bilsped. Svelast mm.
Gjorde en test att måla kapellflaket som skåp, men det blir lite väl vågigt, allra helst bakdelen,

bear 2009-12-03 17:15

Jag tycker att du har fått Amazonen jättesnygg och naturligtvis så skall du få en skåpvariant eller två av Volvon. Några särskilda önskemål om utformningen?

ekankal 2009-12-03 17:23

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 198435)
Jag tycker att du har fått Amazonen jättesnygg och naturligtvis så skall du få en skåpvariant eller två av Volvon. Några särskilda önskemål om utformningen?

Tackar :).
Det räcker väl i princip att göra befintliga flaket helt slätt, sen kan man ju trolla lite med texturerna om det skulle behövas.
PS. Tänker även göra några varianter på kapellflaket med.

Bengan 2009-12-03 18:11

Låter väldigt trevligt, med lastbilen.

Börjar närma mig slutfasen på Amazonen efter två grodor, där jag har målat ena långsidan. Klippt ut och klistrat in, för den andra sidan. Bara att jag har klantat mig och sparat över texturen två gånger, så att jag har varit tvungen att börja om från början.
Nu är det bara bakrutan, bakluckan + aktern kvar och jag försöker att komma ihåg, att spara en extra texture lite oftare.

Sen ska det nog gå undan, att komma med flera färgvarianter. Bara att plocka fram hinken i programet och fylla i ny färg.

Angående den nya IM-filen.
Jag misstänker att polisvarianten är gjord på den gamla IM-filen, så att aktern inte sitter ihop ordentligt.

bear 2009-12-03 18:14

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 198441)
Låter väldigt trevligt, med lastbilen.
Angående den nya IM-filen.
Jag misstänker att polisvarianten är gjord på den gamla IM-filen, så att aktern inte sitter ihop ordentligt.

Det låter troligt, jag skall titta på det när jag har fått lite mat i magen, så om det är så illa så kommer den en ny under kvällen.

bear 2009-12-03 20:10

Buggfixad polis amazon

1 bifogad(e) fil(er)
Bengan, du hadde helt rätt, polisbilen var gjord innan jag lagade bakflyglarna. Bifogar en fixad version.

bear 2009-12-03 22:10

F86 skåpbilar

1 bifogad(e) fil(er)
Även om det egenligen borde ligga i en lastbilstråd så bifogar jag dem här. Två varianter, med och utan bakgavellift. Måtten på skåpet är plockat från en skiss i en Volvo brochyr och bilen är något kortare än kapellbilen både vad gäller hjulbas och totallängd.

Jag funderade på att fixa varianter med öppna dörrar men det får vara till en annan gång.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:56.