![]() |
Döpa om och måla om ett lok
Guiden finns här: http://forums.uktrainsim.com/viewtop...?f=217&t=78180
Någon som har lust att översätta den? |
Håller på att ladda ner RSBinTool v0.9 från UKtrainsim. Jag är på plats 89/90 i kön så det lär ju ta ett par timmar :visslar:
|
Ladda ner RSBinTool här: http://rail-sim.de/railsim/index.php...c,select/id,3/ Samma version och du slipper köa!
|
Citat:
|
Jag har lust att översätta den, vi får se när jag får tid. :)
|
Den där är gjort för RS, den stämmer inte in på RW. Filnamnen är helt fel.
Så jag förstår inget av hur man ska göra.. |
Den fungerar för RW också. Jag använder samma program. Sen väljer man själv vilket program man vill göra själva ommålningen i, dock måste den klara av att öppna dds-filer. Men jag gör en guide när jag får tid, det tror jag kommer underlätta. :)
|
Mina filer slutar på ".TgPcDx" ....
t.ex i RC så ser en texturfil ut såhär "primarynumber_9.TgPcDx" |
Förstår inte riktigt problemet, för mig fungerar det och filnamnen är ungefär så som du beskriver. Får du felmeddelande? Om ja, vilket? Hoppas du lyckas. :)
|
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Micke L: Du ska använda RSBinTool för att göra om textur-filen till en dds-fil. Den kan du sedan måla om i ett bildredigeringsprogram som kan öppna/spara dds-filer. När du har målat klart, så ska du göra om filen till en TgPcDx-fil igen med RSBinTool!
Jag har kommit så långt att jag döpt om modellen i bin-filen. Gjort ovanstående och öppnat dds-filen i Paint.net, då händer det som syns på bilden nedan. Provade en plugin till Paint Shop Pro och det blir samma sak. Blir nått lager ovanför bilden!???? Vad gör jag för fel? |
Du verkar halvt om halvt kunna öppna dds. filen? Öppnar du den i 8/16/32bit? och har du installerat dds. plugin korrekt?
|
Mycket konstigt att det blir sådär för dig. Jag använder ju också Paint-net och för mig fungerar det, dock brukar jag få problem när jag målar om ett lok eller motorvagnar. Objekt går däremot felfritt.
Vet någon om det finns plugins för Photoshop elements 5.0, jag har bara hittat för Photoshop. |
Ladda ner och installerade v3.5.2 av Paint.NET och vad jag fatta från hemsidan, så stöds dds-filer av programmet nu. Så jag har inte tagit hem nån plug-in till det! Måste jag det ändå?
I Paint-NET öppnas bilden direkt, kan inte välja något! Och i PSP öppnar jag dds-filen i dafault, för öppnar jag i 8/16/32bit, så syns ingenting!????? Bombardier Train: Använder du nån plugin för Paint.NET? Var hitta du den isånnafall? Vad får du för problem, när du målar om tåg? Prova Plug-in till Photoshop, det var den jag använde till PSP. Tror jag installerar den fel, för andra har fått det att fungera... |
1 bifogad(e) fil(er)
Jag minns tyvärr inte om jag la in plugins till Paint.net, men jag tror inte att jag gjorde det.
Det är en sak som jag behöver hjälp med, när jag har målat om ett tåg, så sparar jag som DXT3 (Explicit alpha) men får då meddelandet i RSBinTool som ni ser nedan. Anledningen till att jag sparar som DXT3 (Explicit alpha) är att det fungerar när man gör ommålningar av objekt, men vill inte fungera vid ommålningar av tåg. |
1 bifogad(e) fil(er)
Efter många många svordomar så kan jag äntligen måla om tåg! Läste mer om detta på uktrainsim...
Först så hade han som gjorde guiden missat en viktig sak. I bin-filen som det ska ändras i, så skrev han aldrig att man skulle ändra längre ner också (stycket som refererar till texturen). Och detta såg man inte i RSBinTool heller. Öppna istället xml-filen i anteckningar och redigera den där! Ändra till nya namnet enligt guiden och scrolla sedan ner till: <GeometryID d:type="cDeltaString">Kuju\RailSimulator\RailVehic les\Diesel\HST\FGW\Class43\[00]class43</GeometryID> <CollisionGeometryID d:type="cDeltaString">Kuju\RailSimulator\RailVehic les\Diesel\HST\FGW\Class43\[00]class43</CollisionGeometryID> OBS! Ovanstående är bara ett exempel, men där skulle ni byta ut FGW till namnet på eran mapp. Sen läste jag om att man kan använda DXTBMP för att öppna dds-filer och sen skicka bilden vidare till vilket bildbehandlingsprogram som helst. På samma sätt som TGATools gör med ace-filer i MSTS, när man ska måla om. Alltså behövs inga plug-ins! Här finns DXTBMP att ladda ner: http://www.brothersoft.com/dxtbmp-71327.html Har precis testat och det funkar hur bra som helst! |
1 bifogad(e) fil(er)
Ja, nu lyckades jag att måla om ett tåg också! Tidigare, som ni kanske vet, har jag bara lyckats med objekt. :) Då kan det bli en "Fejk-SL X420" :grin::D
En guide där jag kommer att beskriva hur man gör kommer inom kort. |
Kanonbra, X420 ser jag fram emot att få köra!
Hur är det med Rc-loket? Det skulle kunna bli väldigt många olika målningar... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:52. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009