![]() |
En dröm?
2 bifogad(e) fil(er)
Än så länge bara en dröm, men kanske nån gång?
|
Jaha, drömma kan man ju alltid göra och det är väl precis vad jag har gjort om henne.
I nuläget. Så ser ju min dröm ut, att ha kommit, lite närmare verkligheten. Har några kort på henne, men inga detaljbilder tyvärr mer än på skylten som är på hytten. |
Citat:
|
Citat:
3 av 14 bilder redan skickade. |
Jag kan vara med där. Jag som är "ångloksnörd", vet lite hur man fixar så att den tuffar någulunga rätt. Är det 4-"tuffboggi*" eller 2-"tuffboggi*"?
*= hur många gånger den tuffar under ett varv(hjulen) |
Kan ju tipsa på ett mycket autentiskt "tuff-tuff"-ljud, som kanske skulle gå att låna eller "härma" :D.
Loket mitt på denna sida http://www.spaintrainzrutas.com/vapor.html är en ren njutning att bara lyssna på (gäller även dom andra loken på sidan). |
Citat:
|
Citat:
blir en bra bas för ljudexperiment (det är Prowler som gjort dom och han är väldigt "öppen" skall mejla honom och fråga [lika bra att vara ute i god tid]. SKickar enginespecen till X2, den verkar också vara en bra bas. (saknar X2:ans privatmejl - kan han kanske skicka den till mej?) |
Äntligen!
Hittade samma ritning som du har där för någon dag sedan och funderade faktiskt på att fråga om "han med hytterna" skulle kunna tänka sig att bygga ett ånglok av denna typen, eller ett liknande. Nu behöver jag ju inte fråga. F-loket var av kompoundtypen, med 4:a cylindrar. Två av dem var högtryck och två lågtryckscylindrar. (finns även med 2 cylinder kompound, 3 cylindrer med 2 hög och en lågtryckscylinder samt 3 cylindrar med 2 lågtryck och en högtryckscylinder kompound också) när ångan tas från pannan får den först verka i en mindre högtryckscylinder som på de flesta lok sitter innanför de lågtryckscylindrarna, mellan ramarna (F, inget undantag) där de lättare håller värmen och eftersom lågtryckscylindrarna är för stora. Sedan går ångan ut i de utanför högtryckscylindrarna belägna lågtryckscylindrarna vilka är de cylindrarna som man ser. De är större och mycket av ångan kondenserar här och blir vatten eftersom ångan är rätt avkyld efter att först ha varit i högtryckscylindern. Hög och lågtryckscylindern på samma sida är ställda i 180* vinkel mellan varandra och de på andra sidan på samma sätt fast kvartade mot den andra sidan. Högersidan först som alltid. Om man delar in ett hjulvarv i fyra delar så ser det ut såhär: 1. Höger lågtryck i främsta ändläget 2. Vänster lågtryck i främsta ändläget 3. Höger högtryck i främsta ändläget 4. Vänster högtryck i främsta ändläget Eftersom cylindrarna släpper ut ångan i bägge ändlägena betyder det att bägge cylindrar på varje sida, hög och lågtryck, släpper ut ånga samtidigt men de ligger i motsatta ändlägen. Men precis som med alla ånglok, fyra puffar per drivhjulvarv. Vad är då bra med kompound? Vid fyrcylindrig kompound så får man en mycket jämn gång hos loket vilket väl lämpar sig för snabba tåg, anledningen är att cylindrarna på samma sida (låg/hög) motverkar varandras stötande inverkan eftersom de motverkar varandras, på hjulet centrifugalverkande krafter. På tvillingcylinderlok (två vanliga cylindrar) så måste man sätta motvikter på hjulet för att få en lugnare gång så att inte loket vaggar fram och sliter på rälsen. De dåliga delarna med fyrcylindrig kompound är att men får en högre friktion och att det kostar mera att skaffa och att underhålla då man behöver massa speciella delar för att kunna starta när cylindrarna står i speciella positioner. t.ex. som när högtryckscylindrarna står så att de inte kan få någon ånga och då får inte lågtryckscylindrarna någon ånga även om de står i ett läge som de skulle kunna driva tåget i om de hade fått ånga. Men eftersom högtryckscylindrarna inte kan ge någon gammal ånga till lågtryckscylindrarna så kan inte heller de driva. Då behöver man en ingångsättnings och växelventil som kan växla så att lågtryckscylindrarna får ånga som kan dra runt hjul och slidstyrning så att högtryckscylindrarna ånyo får färsk ånga som sedan lågtryckscylindrarna kan använda osv. Står lite data i ånglokläranom litt. F som jag kan knåpa ihop ett dragkraftsdiagram med (för en gång skull något att gå efter! ;)) Blir spännande då det är kompound och jag inte ens försökt med ett tvillinglok. Nåja, Du vet vart du kan vända dig om du behöver råd. :D |
Tack Korvtiger!
Du blir en värdefull källa att ha med när bygget drar igång. |
2 bifogad(e) fil(er)
Sammanställt ett datablad + en bild som Bengan tagit i Gävle.
|
Citat:
Jag kanske kan kontakta trw109 eller vad han hette som gjorde ljudet. |
2 bifogad(e) fil(er)
Var tvungen att testa lite bygge idag, och började bakifrån med en tenderboggi -rätt hyfsad tycker jag?
|
1 bifogad(e) fil(er)
Åsså lite texturexperiment.
|
ser väldigt bra ut!
|
Citat:
Vad har du för drömmar och vad betyder kanske nån gång, för dig?:visslar: Mindre än 29 timmar, sen du öppnade upp tråden och vad finner man där. En nästan färdig tender.:applad: |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
"nån gång" betyder väl omgående, eller har jag missat nåt? (Mamma sa alltiid: "Skall du städa ditt rum nån gång!" och då menade hon alltid på stört! |
Vet inte hur många gånger som man har tappat hakan i golvet när man ser vad du åstakommer,
men det börjar snart bli dags att skaffa lös"tender" i.a.f. :D. :applad::applad: |
Citat:
Snygg kolvagn. Tänk att du vill uppleva en dröm! |
3 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Bilderna visar en "Filetto Litterato", en "Tournedot Laterna grande" och en "Piccola Laternini" färdiga att bräsera i "sträckbänken!. (jag börjar bli hungrig märker jag) |
Snyggt jobbat! Det behövs alltid fler svenska ånglok:tumme_upp:.
|
100210
1 bifogad(e) fil(er)
Provar mig fram för att kunna rendera, göra texturer (finjobbet) och sen mappa. Tänkte animera kolboxens fyllning (och vattenet - som inte syns). Men det kommer senare.
Tack för alla uppmuntrande tillrop - dom behövs. |
Citat:
|
Citat:
|
Eftersom det är ett svenskbyggt SJ lok så stämmer nog det som står i ånglokläran. Där finns allt för den som vill bygga hytter till ånglok och lite till. Hojta om du behöver någon hjälp.
Sitter själv och försöker kalkylera en dragkraftskurva till loket. Har kommit en bit på väg. Det är ju så många faktorer på ånglok som måste räknas med, så det är inga små uträkningar. Mycket intressant måste jag dock säga att det, ber om att få återkomma med den. |
Citat:
Jag måste skaffa bilder på hytt och alla reglage först, sen kan jag bygga hytten. Kul att du fördjupar dig i lokets gång- och uppförandeegenskaper - hoppas du har nytta av mitt datablad? Glöm nu inte dina teakvagnar - dom skulle passa väl bakom F-loket. |
Har lite annat smått och gott som jag sysslar med till mitt signalsäkerhetssystem av äldre karaktär. Kommer lite bilder på det snart... Teakvagnar+F-lok= http://www.youtube.com/watch?v=GT4MShFUNJA
Tågsammansättning: SJ F 1200, DFo5 2753, BC07a 2770, Co4a 2001, Co8a 2772, F2d 25628, D 109 Teaken står på paus. Men jag sätter igång snart igen! Datan som stod i bladet var identisk med vad som stod i ånglokläran. Men det är (nästan) det enda som jag behöver för att kunna få ihop en realistisk engineconfig till ett ånglok. Har precis kommit fram till att den indikerade effekten är 1631 hästkrafter. :D |
100211 Tendertextur klar?
1 bifogad(e) fil(er)
Jag har renderat alla ytor med de sneda fototexturerna på och sedan finpillat med varje del. Lagt på hundratals nitar, tonat, mörkat, klippt och skurit m.m. Till sist satt samman till en 1024 x 1024 tga (se bilden). Något har jag säkert glömt på texturen?
Nu skall alla detaljer göras till tendern och allt skall textureras. (tendern exkl. boggier ligger på 200 polys nu men vänta bara tills alla detaljer är på plats!) Utan Bengans högupplösta bilder hade detta inte varit möjligt! |
Hej !
Jag kan inte tillföra tråden annat än glada HEJA rop!! Är helt novis när det gäller rendering och allt annat ni snackar om. Ser verkligen fram emot att få köra loket om och när den läggs ut på Download. Många hälsningar |
Kan ju inte bli bättre! Väntar bara på att få kol i loken och ånga iväg om jag lyckas med ångefekterna. Jag har lyckats två gånger tidigare.
|
100211 kvällspasset
2 bifogad(e) fil(er)
Har mappat om allt med den nya texturen samt gjort alla smådetaljer och mappat dom. Det mesta är på plats och jag är själv mycket nöjd! Nu återstår animering av boggier, utsättning av fästpunkter och export till Trainz 2009/10.
Vet nån om någon tender med animerad kolfyllning och vattentagning - tipsa mig i så fall!!!!! (annars får jag väl studera CCG [som är en riktig guld{fel!} kol-gruva - mörkt och kusligt]). Två bilder på dagens resultat: |
100212 På spåret.
2 bifogad(e) fil(er)
Modellen av tendern nästan klar - återstår en del. Animerad fyllning av kol med ljud och rökeffekter. Samma med vattenfyllning. Andra bilden visar hur man gör surkol! Häpp.
|
http://www.auran.com/TRS2004/downloa...oal_Hopper.zip
Meshen animeras frame 0-30 där 0 är tom och 30 full. Eftersom F's tender är väldigt smal längst ned kan det vara så att du är tvungen att animera som två plattor bredvid varandra som lappar över varandera. Gör dem ojämna så att skarven inte syns. Sedan länkar du dem till varsin dummer och animerar så att det kommer närmare varandra ju längre ned (ju tommare) kolnivån är. På så sätt sticker de inte ut på sidorna vid låga kolnivåer. Vattnet behöver du inte animera då det är inuti en sluten tank och inte syns. PS: Vattnet fylls på i den lilla lådan bakom upptagningen som kolet ligger i. Som du gör nu så blir kolet väldigt blött och då är det svårt att elda med ;) |
Snyggt.:tumme_upp:
Vet inte, vad jag ska skriva mer. Är bara så imponerad, utav takten du håller. Var det början eller mitten på november, som du drog igång X7. Sen X5 och Mg som Beta. |
Hej lan
Fantastiskt roligt att få se hur snappt du jobbar och det ser ju ut att bli kanonfint också. Ser fram emot detta ånglok. LokKalle |
Citat:
jag hänger inte riktigt med, jag har använt mig av Coalhopper som bas. Jag skickar modellen till dig så kanske du kan se vad som kan göras - om du har tid? |
100212 Iakttagelser vid dagens arbete!
1 bifogad(e) fil(er)
Lite tips till er som funderar på att bygga en tender: (många gråa hår blev det idag)
Suttit 6 timmar och försökt få modellen att dyka upp i Trainz och till sist av en tillfällighet kommit på att även om engine är satt till 0 så måste en tender ha en "engine spec". Se bild! För att kunna göra "Run around train" och få tendern med sig måste man infoga " tender 1" Se bild!. Satt tenderns massa till tomvikten = 23500 kg, men den uppdateras inte när man fyller på kol(6500 kg) och vatten(25000 kg). Vaffö é de på dette víse Auran? Jag misstänker att vår skriptguru Svenolov får rycka in här. Gå nu inte på samma mina som jag - hoppas den bara exploderar 1 gång. |
när kommer det ut hella loket littra F1200
|
Citat:
Annars så misstänker jag, att ett helt färdigt F-lok får vi nog vänta på, tills sommaren kommer. Då Lennart själv, har tankar på att resa till Gävle och plåta av detaljer i hytten och lite annat fix. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:49. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009