![]() |
Malmvagnar, möjligen nästa projekt?
1 bifogad(e) fil(er)
Har en idé om att bygga en serie malmvagnar från M1 1898, M2 1902, M3/Mas 1908.
Om någon har bilder och/eller ritningar på M1 resp. M3/Mas så vore jag tacksam! Lagt upp en "backdrop" i byggprogrammet på M2 så länge. En länk till lite historik: http://www.historiskt.nu/normalsp/st..._riksgr_3.html |
Mas finns i godsvagns PDF:erna http://www.mrw1.se/byggtips/tips.htm
Jag har tittat runt lite men inte hittat några bra ritingar på de olika typer av förhöjningskragar som fanns. Jag scannar ett informationsblad om malmvagnarnas utveckling och skickar över till din epost om det kan vara av intresse. Om du inte hittar ritningar någon annan stans så kan nog ett mail till MalmbanansVänner i Luleå skaka fram ritningar eller hänvisningar till var sådana finns. Skrämande vad fort saker som jag har haft i min att göra lista blir byggda av dig för övrigt, snart är det ju ingen mening att böra bygga på något för helt plötsligt så trillar det in en färdig modell snett ifrån vänster ;) |
Malmvagnar
Fantastiskt Lan och mycket efterlängtat av säkert många fler än jag. När man är uppvuxen med det så kallade malmspåret, ett spår som än idag passerar utanför Boden C inom synhåll hemifrån så såg man malmtågen i stort sett varje dag. Oftast dragna av ett Dm2 med 64 st av dessa vagnar på kroken, räknade dem många gånger och kom alltid till just 64, Malmspåret ligger på en upphöjd banvall så tåget kunde ses på mycket långt avstånd, det stannade ofta med loket vid en slags upphöjd kort plattform med en liten kur med en linjetelefon (tänkbart byggobjekt). Tåget kunde bli stående allt från någon minut till bortåt timmen innan det fick klartecken och kunde fortsätta mot Luleå.
Stickanw |
Citat:
|
Länge sedan jag var här men 'malmvagn' fångade mitt intresse.
Är rätt säker på att Mazz har en Mas rätt långt framme och jag har en Uad (boggievagn) som också är tänkt utvecklas till Uadp & Uadk. Till RailWorks och newS malmbanerutt så klart men det går väl konvertera till Trainz också? /æ |
Lan, dina vagnar som jag betatestade förut (de som du bråkade med lod på, kommer nu inte ihåg vilka.. 6 i namnet tror jag)
Där blev det jobbigt när jag hade typ 200 vagnar. Tror en drastisk lod vid framförallt 200m kan vara trevligt (typ man kör en plane samt alpha kanal |
Citat:
|
Citat:
Bra om debatten fortsätter här så vet jag den dagen jag kommer dit!? Bear och Leoj bör vara bra betatestare när en LOD-variant föreligger (just nu finns bara en backdrop på M2). Men planeringen fortsätter. |
Citat:
Å andra sidan "rymmer" 200 m ganska mycket... På en sträcka av 200m, så får du in 28 st vagnar som är 7 meter långa. Minns inte vad en mas är, men det är väl i den trakten. Har du dessutom ett mötande malmtåg, så ska du i så fall hantera polygoner från 56 vagnar... Om varje vagn har 10.000 polygoner för att dra till med nått, så innebär det då att datorn ska hantera 560.000 polygoner med dagens grafikmotorer. Så, en sån här vagn är nog viktig att tänka på varje polygon när man konstruerar vagnen, så man inte har gömda ploygoner som ändå inte syns kvar. Och sedan är LOD väsentligt. Redan från 50 meter kan man börja plocka småsaker som inte syns att de försvinner. Bultar vid buffertar, hästdragöglor osv finns inte en sportmössa att du ser på 50m ens med den bästa upplösningen och på sådana detaljer finns mycket att spara redan på 50m. Det är dessutom ganska vanligt att smådetaljer samtidigt är stora polygonförbrukare. Så, LOD är sannerligen viktigt för bra prestanda när det kommer till detaljrika modeller. Det medger ju dock att faktiskt ha riktigt rejält detaljerade modeller utan att det för den skull blir blir stillbildsvisning. Man får prova sig fram, men för min del så ligger majoriteten av när prylar börjar falla bort utan att det syns på mellan 50 och 200m, naturligtvis beroende på hur stora respektive grej är. Angående texturer så gjorde jag ett test för några år sedan i MSTS, där jag provade olika varianter av upplösning på texturen och om jag ersatte en textur för en LOD på längre håll, så blev det en mycket tydlig fördel ur fps-synpunkt att använda en lågupplöst textur på håll utan att det på nått sätt syntes. Nackdel är visserligen flera texturer, men å andra sidan tar den lågupplösta texturen inte stor plats och laddas därmed snabbt i minnet och gör dessutom att den högupplösta bara behöver ha platsen allokerad när den verkligen gör skillnad. Så alldeles tokigt i vart fall i MSTS-fallet att använda lågupplöst textur är det inte. :) |
Tack Mazz för det inlägget!
Jag föreslår att vi gör den första malmvagnen (när den nu blir klar?) till experimentverkstad vad man kan uppnå med texturreducering, LOD och när animeringar och mesher kan tas bort - skall bli riktigt spännande! Mitt förra försök med Bo6, som Leoj var med och provade, gav jag upp p.g.a. ren uttmattning, men nya vagnar = nya spadtag i LOD-träsket. En sak som retar mig (och säkert Ekan och Bengan också) är att det är omöjligt(?) att använda texturegroups ihop med "multitextures" och LOD. Men 2011 är ju ett nytt år, med, förhppningsvis, nya möjligheter!? Vi spånar väl vidare: |
Det är klart Mats att du har helt rätt, om man gör sådana detaljer i 3d så är det klart att man skall börja mycket tidigare med LOD. Det hela beror ju på hur mycket 3d detaljer man väljer att ha ifrån början, personligen brukar jag undvika att lägga till allt för mycket plottriga detaljer utan försöka lösa det i texturen istället. Som någon, kanske du, skrev i någon annan tråd: Tågsimulatorernas framtid har redan varit, det blir jobbigare och jobbigare att bygga object med "acceptabel" standard.
Vad gäller prestanda och antalet polygoner blir det ju interesant först när man kan sätta det i förhållande till vad ett modernt grafikkort klarar av och här har jag tyvärr för tålig koll för att egentligen uttala mig. Skalade texturer är något som vi inte behöver bekymra oss om i Trainz, men det kan fortfarande vara relevant i andra simulatorer, så här skrivs det på http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...ing_Guidelines TS2009 will take care of performing texture LOD by falling back to lower mip levels as the object moves into the distance. The unused higher mip levels will be unloaded as necessary, to reduce the game's memory footprint. When the object approaches the observer, the higher mip levels will be reloaded. When several of the same object are in the scene, the game will load up to the highest mip level currently necessary for any of the objects, but the GPU will still perform texture LOD per object. |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
Citat:
Nä, det var inte jag som skrev att framtiden redan var passerad för tågsim, jag tycker egentligen helt tvärtom, det blir bara bättre och bättre för varje månad som går. Att vi kan bygga detaljerat, samtidigt som det dessutom går att använda dessa saker med nöje tycker jag är stora steg framåt. Sen att det tar längre tid att bygga får man väl leva med. Något som iof LAn:s förnämliga och högkvalitativa byggen trots det visar att det går att bygga snabbt ändå. Nått som jag inte fattat än... :grin: Jag gläds även av flera saker som inte gick att göra förr och över de möjligheter som framtiden bär med sig inom tågsim, men jag gläds också åt att vi har sån god stämning här och jobbar mycket mer tillsammans oavsett vilken simulator vi själva jobbar med som egen favorit. :):) |
2 bifogad(e) fil(er)
Tack Mazz.
en mycket bra grund att börja med, Robbans vagnar duger gott som grundbult för kommande produktion. Där finns säkert mycket att ta till vara och mycket att tillföra. Stort tack till PIONJÄREN Robban och VETERANEN Mazz. 2011 ser ut att börja i järnets tecken!? Har fått en bra kontakt med NorrBottens JärnVägs Museum (NBJVM) så nu blir det malmvagnar framöver! Bifogar två screenshots på vad jag fått fram av Robbans mesher. Bra utgångsmaterial! |
Citat:
Antar att det är det som du menar med "multitextures" |
Malmvagnar
Efter det att den här vagnen är klar fattas det bara att någon händig person (vilket jag inte är) monterar eller vad man skall kalla det, krokar och slang på Dmloken. Det är något som jag inte vet hur man gör och de som STW gjorde har ju centralkoppel. Det skulle göra bilden fullständig.
Stickanw |
Citat:
för STLEB: |
Citat:
Lennart och ni andra, som brukar klura ut det mesta. Finns det någon möjlighet, att få till ett Dm-lok med dom stora lyktorna, på den befintliga modellen. Utan att ha tillgång till 3D-filen? |
Citat:
möjligheten finns! Vi får se vad samarbetet med Zoltan Karpati ger när det gäller 3D Objects Converter. Förhandlingar pågår som man säger i vissa kretsar ;-) Annars går det att lösa med attached-mesh-metoden eftersom lyktorna är större än marshalljusen. Se tråd: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28528 |
Maä eller M1
1 bifogad(e) fil(er)
Den första SJ-malmvagnen på malmbanan. Den engelska vagnen, byggd i Birmingham och levererad 1886 till Luleå. Dimensionerad att lasta 25 ton men p.g.a. den grova svenska järnmalmen var vagnen rågad redan vid 18 ton. När SJ övertog malmbanan 1891 försågs vagnen med en förhöjningskrage så man kunde lasta 25 ton. På de sist levererade 50 vagnarna byttes korgen mot en större svensk korg (dessa varianter kommer också).
Tack till Mazz och Robban för benäget bistånd som gjort att bygget går framåt med god fart!!! |
Mumma, ser gärna dessa till RailWorks så att vi kan köra ett historiskt tåg på Malmbanan som Swen Klemund håller på att bygga!
/æ |
Kvällspasset 110101
5 bifogad(e) fil(er)
Citat:
När LODDNINGEN påbörjas har jag en idé att nivå 0 skall vara som ni ser på bilderna och gälla när 1-2 vagnar täcker skärmen. Nivå 1 skall ner till ca. 3000 poly och visas när skärmen visar 3-6 vagnar. Nivå 2 skall ner till ca. 1000 poly och gälla när 7-12 vagnar täcker skärmen. Nivå 3 skall ner till 300-500 poly och gälla när ett helt malmtåg på ca. 13-30 vagnar visas. På längre håll tänkte jag använda "shadow"-meshen på ca. 100 poly. Men allt detta måste testas först! |
Ser strålande ut Lennart, enda problemet är att jag börjar inse behovet av att införa malmtransporter på min tänka järnväg så att det projektet nu blir mycket större.
Vad gäller LOD så tror jag gott att du kan klara dig med färre nivåer, men det är min personliga gissning. Det är bara och testa för att se vad som fungerar. Rapportera gärna dina resultat här så att vi andra också kan dra nytta av dem. Lycka till. Ps. Jag tror att du glömde uppdatera buffertarna på förådet när du fixade dem på lejonburen, de här verkar vara samma typ som satt på den ifrån början med för lite material runt fjädern. |
Tack Bear,
skall kolla buffertarna! |
110101 kväll
1 bifogad(e) fil(er)
Fixat till buffertarna och dessutom satt M1 på spåret (eller på bussen som det numera heter inom SJ på vintern (PS GP)).
Fattas säkerhetskätting och att load-funktionen måste fixas. men i övrigt en fungerande vagn. Laddar upp en beta på Downloads så ni kan synpunktera HÄR! |
# 25
Vackert Lan. För mig har den här varit önskevagn nr1 och nu är den här vilken hjulklapp. Nu ska bara nissarna med sina färgpytsar släppas lös på den med lite rostfärg på bingens in och utsida. Tack för den! Stickanw |
Citat:
|
Visst funkar malmvagnen...
1 bifogad(e) fil(er)
Har kopplat på ett antal av vagnen bakpå ett litt Du... är på väg mot Tabergsgruvan som man kommer till via ett stickspår från min bana "Jonkoping South"..
Tack för ytterligare en fin vagn...... |
8 bifogad(e) fil(er)
Provat lite grann, med en jäkla massa vagnar.
Tycker att det största problemet, är allt omkring på banan, så som hus och träd (svajande träd) och inte så mycket hack, med vagnarna. Kört med Iore + 50st malmvagnar Uadh, Dm3 blå + 50st malmvagnar Uadh, 2 uppsättningar med Dm3 brun + 60 Malmvagnar M1 = 120 vagnar, F1200 + 10st av Korvens Teakvagnar, J-loket + 10st B6-vagnar och Marcus T44 + 5st av Lennarts O, Oa och Ob-vagnar = 15st + skugga på allt. |
110102 Varianter på G
5 bifogad(e) fil(er)
Positiva besked Bengan!
Har du tillgång till CIA:s Super Cray XXXL dator? Eller har Auran äntligen gjort en insats mot hackningen? Dagen har annars gått till att stuka till (ej klara, väntar på ritningar och detaljinfo) de tre varianterna av Maä (M1). Har även gjort ainimerade säkerhetskättingar av STL-standard, gjort om buffertarna, nya texturer och filat på last-idiotin. Laddar upp lite bilder på "state of the art": |
Lennart, ett litet tips när du ändå håller på med joxet mellan vagnarna, kedjor och annat. Många av malmbanansfordon har haft en extra bromsledning mellan vagnarna, malmtågsbroms kallad vilken möjliggör steglös tillsättning och lossning av bromsen på vagnarna samtidigt som man laddar deras huvudbehållare. Det här är alltså det mystiska röret med brosmslang som liksom sticker upp i en båge vid vagnsänden. Jag är dock inte riktigt säker på när den infördes och på vilka vagnar.
|
Citat:
Jag söker kontakt med NBJM och hoppas etablera en bra kontakt där så kanske även denna malmtågsbroms kommer med i slutversionerna? Allt jag plockar på nu är för nollnivån och när den stora LODDNINGEN börjar ryker väl det mesta godiset i takt med nivåerna, men den dagen den sorgen! |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Är inte speciellt hemma på, vad som är bra eller dåligt. Får lita på grabben, som plockar ihop grejerna till mig. Grafikkort ATI Radeon HD 5800 Series som jag kör i DirectX 10 tillsammans med neddanstående, som inte säger mig så mycket. |
110102 Kvällspasset
Citat:
du har en 64-bitars processor! Det förklarar en hel del, vi som tillhör 32-bitars-proletariatet och inte har råd att uppdatera oss under den pågående revolutionen får väl stillatigande betrakta de "kapitalister" som har råd att köra "hackfritt". Vi är absolut inte avundsjuka (eller så är vi det?)! Nå i alla fall! Jag har lyckats få till de tre varianterna på M1 malmvagnar och laddar upp en ny beta idag (de kommer säkert att ändras när jag får mer info). Prova att koppla, lasta och tömma i nån kolindustri och kolla så att animeringar av luckor och kättingar fungerar! Kommande malmlok måste utrustas med kättningar men det tar vi sen! Rapportera gärna era iakttagelser här! |
Hur är det egentligen med kättingarna på malmbanan? Har de använts parallellt med tryckluftsbromsen någon gång eller bara under den period då man körde handbromsat? Rent allmänt har jag förstått det som att säkerhetskedjorna hör ihop med handbromsade tåg där tappade vagnar inte med automatik nödbromsas.
|
Varför använder du olika malmlaster till olika vagnar? Det blir bara jobbigare när man måste ställa in tre olika malmlaster vid alla lastplatser.
Säkerhetskedjorna, är inte de av samma typ som på smalspåriga fordon, där man har två kortare, och grövre kedjor i varje vagnsände med en krok, inte helt olika dragkroken, som man sedan sätter ihop. Men jag liksom Bear är lite tveksam till om man använde kättingar när man hade automatiskt bromsande tåg. |
110103
1 bifogad(e) fil(er)
Lasten skall bli en i slutänden, men det var lättast att bara kopiera den från vagnarna - skall få en egen textur så småningom.
Vad gäller säkerhetskättingarna så blir dom väl omgjorda eller borttagna beroende på om jag lyckas få kontakt med expertisen i Luleå!? En tydlig ritning på nåt av Oa - Of-loken skulle vara värdefullt om någon har en sådan. (Även Pa är intressant!). I övrigt har jag fixat en ny gavel-rundad balja till M1UK som ledde till att den animerade lasten fick göras om. Har även fixat ljud till lastning och ljud och pfx till bottentömningen och flyttat gångjärnen så att luckorna fälls ut mot gavlarna och inte mot mitten. Om ni vill testa lastning och lossning så sätt ut en "Coal Stage" följt av en "Coal drop off Basic". Nya betor kommer när jag fått kontakt med NBJVM i Luleå. |
Of, kan du få på en gång.
http://www.historiskt.nu/diverse/eld..._ellok_of.html Oa/Ob har jag letat efter ritningar till men inte hittat några ännu. Men enligt ett gammlan inlägg http://www.e-buzz.se/forum/showpost....90&postcount=4 så skall Json här på forumet ligga på sådana. Eventuellt finns det också i Karven nummer 4 1986, men jag är inte säker och har inte tidningen. Där finns i allla fall en artikel om liket. Det är alltså MBV:s medlemstidning, en maskin i fullskala finns också i deras utställningshall ifall man vill studera den på plats. |
Tack Bear,
mycket bra ritning på Of! Hittade snöslungan A3 där också, den hör ju också till malmbanorna (hade platsat bra hos Trafikverket idag också!!!). |
(En tydlig ritning på nåt av Oa - Of-loken skulle vara värdefullt om någon har en sådan.
(Även Pa är intressant!).) Har några väldigt, väldigt dåliga bilder, på dessa lok. Avfotograferade från boken Svenska Ellok. Tror inte, att du har någon större nytta utav dom. Då dom är väldigt skeva, sneda och suddiga. Men jag kan leta reda på dom, om du själv skulle vilja titta på dom. Om nu ingen annan, sitter inne med boken och som kan skanna av ritningarna åt dig. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:10. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009