![]() |
Pers Bana
3 bifogad(e) fil(er)
Hej, Per heter jag, 26 år från Örnsköldsvik.
Har varit med på detta forum en lång tid men det är först nu jag blir aktiv här då jag införskaffat Trainz 2010. Först laddade jag ner detta och ordna serialkey via internet men sedan köpte jag en version för nerladdning så nu har jag en skarp nyckel! Ställt diverse typiska nybörjarfrågor här i forumet och lagt ut en hel del bilder under Screen Shots, nu fann jag denna avdelning och det kändes lämpligt att starta en liten "blogg" eller byggartråd här där ni kan följa mitt senaste bygge. Jag lägger upp några äldre bilder nu, kommer resten senare. Bild1: Bollplan och kyrka. Bild2: Testar begränsningarna och märker att loken klara mycket. Bild3: Min första by och första samhälle. Station, pub, kyrka, hotell och bollplan. |
1 bifogad(e) fil(er)
Då satt man här igen då, måste ju visa upp nuvarande bangård kom jag på.
|
4 bifogad(e) fil(er)
Nu har jag gjort ett sidospår i det branta berget - som kommer jämnas ut snart.
Det är ett sidospår som stannar på en viss höjd istället för att gå varken uppåt eller neråt i lutning. Lite färg på detta så kunde det se väldigt verklighetstroget ut. |
Keep it up!
Keep up the good work!
Ser riktigt fint ut :) |
1 bifogad(e) fil(er)
Tack för kommentaren! :)
Ska just "återgå till arbetet" och bygga vidare. :Yeah: Hittade 2 fina lok, ser ut som storebror och lillebror. Efterlyst lite info om dessa i en forumdel..... |
1 bifogad(e) fil(er)
Märkligt, 237 objekt i screenshots och nu får jag inte några fler där, måste använda mig av paint istället, jaja får tömma mappen och prova igen.
Igår kom jag på en god tanke som kan kännas ganska verklighetstrogn - alltså idén. Man gör en stigning och då man kommit upp i rätt höjd svänger spåret av det område där man har själva stigningen, får för mig att det kan se ut så här på vissa ställen kanske. |
1 bifogad(e) fil(er)
Jag är tyvärr dålig på detta med grader men har mina aningar ändå.
Om ni tittar på det motlut som visas här nedan, om man utgår från rutnätet, hur många rutor hinner passeras innan ni tycker att det börjar bli för mycket motlut? Jag frå för mig att dte är cirka 6% lutning i de första rutorna men sen stiger siffran väldigt snabbt, men sen var det väl max 9% eller liknande som rekommenderades eller? Ska se lite TV nu sen kolla mina svar i PV där jag tror vi har lite mer ingående information. |
Jag tycker att 5% lutning är brant! Även fast det byggdes banor som hade betydligt mycket mer en 5% lutning så skulle jag råda dig till att försöka hålla dig under 7% åtminstone.
Mvh Ola (Smalspårs älskare) |
http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...hlight=lutning
en bit ner där så har jag skrivit ett citat från Rojje ang lutning |
Jag som inte vet så mycket om lutning, nån som kan uttala sig om
hur många % lutning det kan vara i denna backe som visas på bilden? |
läs länken igen samt manualen till trainz så hittar du svaret!!
|
Hittade ingen bild på länken, bara text....men jag kollade en linjal igår och har mina aningar hur det kan se ut.
Planerar att skriva ut Starthjälpen och sen tror jag det fanns även en annan PDF på svenska, får man sätta sig ner och gå igenom allt grundligt. Men som sagt, man är bara en rookie sen nån månad tillbaka |
1 bifogad(e) fil(er)
Har kommit på att en del av mina baseboards fungerar som testbänk just nu.
Här är mitt senaste test, gick tyvärr inte in i motlutet med full gas, var lite synd, låg på kanske 50%, d.v.s. 40 km/h eller liknande. |
1 bifogad(e) fil(er)
Nu har jag byggt vidare på min höjhöjdsbana, t.o.m. fått till ett vändspår
så även fullstora tågset har möjlighet att vända och gå tillbaka. Vet inte vad maxhöjden är men jag befarar att vill man ha sluttande spår kan man ha hur många mil sluttande som helt. :) |
Den här kanske visar vilken höjd jag verkligen är på.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Oj.....Trött. :ide:
|
Har precis slagit hastighetsrekord på min bana med 215 km/h.
Kan loket heta Intercity 125 kanske? |
2 bifogad(e) fil(er)
Jag släppte iväg ett gäng vagnar från loket i toppen av en brant.
Jag kan säga att dom rullade väldigt många kilometer........:) Bild 2 är väl nått som ska se ut som ett gruvshack, i andra änden av den här gruvan skall det bli en lång men inte kraftig uppförsbacke som kommer att nå sitt mål på det som syns i bakgrunden, hoppas jag kan göra en lång men fin backe den här gången. Denna kväll ska jag lägga mig i tid så därför går jag av mitt skift nu. :noterat: Jag lade mig 5 i morse.....klev upp typ 15..... God Natt! Glömde ladda upp bilderna men nu är dom bifogade. :mad: |
1 bifogad(e) fil(er)
Jag funderade just på ordet grotta, men kom på att det är helt fel ord,
gruva låter bättre, men det är lite svårt att göra gruvor i detta spel tror jag så jag döper om det återigen till sten brott, oj....särskrivning, stenbrott ska det stå. :) Tror att det kan bli ett bra stenbrott här, där man sedan placerar ut nån viss industri eller liknande, kanske finns nån stenkross och sådant att ladda ner också. :grin: Sen saknas det bara några Volvo 6x4 eller nått sånt kul. |
1 bifogad(e) fil(er)
Oj......
Gick lite för fort då jag provkörde nya spåret, helt plötsligt såg jag slutet och då fanns ingen återvändo..... Tänkte bygga ihop det berg jag gjorde tidigare med denna långa backe, hoppas på att göra nån typ av fjällstation eller liknande, men den kan nog komma längre upp. |
1 bifogad(e) fil(er)
Svensk motorvagn i Svensk skog, kan det bli bättre?
|
4 bifogad(e) fil(er)
Jag ger dig ett svar här istället för att fylla hela Screenshots tråden med tips.
Angående det jag skrev om att använda "fixed height på spåren. Använder du det, när du lägger spåren. Så följer inte spåren dina marken. Och det är lättare att få en jämn spår dragning i berg. Inte bara där utan överallt. Jag har lagt in några bilder till dig här, för att illustrera vad jag menar. Så kan du prova om du tycker det fungerar bättre. Bild 1. Markera den rutan som det röda strecken slutar vid. Du finner det under Main menu/ options/ serveyor settings. När du är i Serveyor. Bild 2. Gör ditt berg. Och dra dina spår. som du ser försvinner spåret i marken när man avslutar det. Bild 3. När du är nöjd med spårdragningen. Använder du Jämna ut marken funktionen. Markerad på denna bilden. Detta gör att marken runt och under spåret jämnas ut. Som du ser på bild 3. Bild 4. Visar andra användbara verktyg. Höj eller Sänk Vertex höjden. Kan du justera dit spår upp eller ner. Har du redan lagt ett spår som du är nöjd med höjden på. Kan du använda Vertex höjd knappen. Vänsterklicka på den vertexringen som du vill ha reda på spårhöjden. Då visar den höjden till höger om knappen. V.Klicka på knappen till höger om siffrorna, och sen V.Klickar du spårets runda gula ring. och det reser eller sänker sig till den höjden. Prova dig fram, det brukar vara det bästa. Lycka till:vinka::vinka: |
Det tackar vi för, kanske ska försöka mig på dom funktionerna sedan.
Ja som ni ser har jag bombat Printscreen tråden lite väl mycket nu, men här kommer en uppdatering på det senaste i mitt bygge. Ska först kolla vad som redan är utlagt här. |
4 bifogad(e) fil(er)
Ser att det senaste projektet inte ens finns med i min egen tråd,
det får vi göra nått åt...... Har kommit ganska långt inser jag, toppen på denna bana är nog på strax över 400 m.ö.h. Där finns även en bangård i skogen med 1 st lokstall med vändskiva och 2 st lokstall med 3 spår i varje. Bild 1: Litet ånglok som får agera besiktningståg och söka efter ojämnheter. Efter viss efterarbete och provkörning så blir det bara bättre. Bild 2: På en annan del av banan tåg jag några miljöbilder på X2000 även kallad Grålle, tack för den! Bild 3: YB06 åker upp på berget för att göra sin broder sällskap. Saknas bara en Hilding Carlsson med släp...... Bild 4: YB06 åker in på vändspåret uppe på berget där själva spåret går genom en lättare terräng, gillar det där då spåren går på detta sätt. |
5 bifogad(e) fil(er)
Fick tag på diverse vagnar som jag sedan "klickade grön"
så jag skulle komma åt dom. Bild 1: Jag är inte mycket alkohol men såg fint ut med Jägermeister bakpå kroken på amerikanen. Bild 2: Måste testa gränserna men vissa av er tyckte det var lite väl orealistiskt, ska kanske finnas nån inställninig för realistiken också? Bild 3: YB06 provkörs för att undersöka ojämnigheter, jag slätade ut lutningen så den skulle börja tidigare, och efter lite justering vart det bättre. Bild 4: Nyss provkört en amerikan med ved på kroken, kanske ska bli miljövänlig alkohol på SEKAB? Bild 5: Utökade den försänkta bangården med 1 eller 2 spår. Tog bort en lutning i bortre änden så allt finns på samma nivå. Här har vi 4 arbetshungriga dieslar och 1 ånglok i bild, finns lite annat smått och gott i närheten också. |
Provkört återigen efter att ha utökat banan - dock med ett milt motlut.
6 minuter och 20 sekunder tog resan i 116 km/h. Det innebär att hade jag kört i 60 hade det tagit 12 minuter och 40 sekunder. Vad är en normal hastighet som tåg håller idag? 90 kanske och då kanske det tagit 9 minuter. Inte några bilder nu men det kommer väl under morgondagen. |
Kan avslöja att jag är på 501 m.ö.h. nu.......
Halvvägs till 1000..... Men det är ju en del branter som måste fyllas ut sedan också men dom blir färre...... |
Som ni ser har jag fastnat för ett diesellok somjag har 3 st av - tror jag...
Men saknar namnet på det, prova söka på tuben men hittade dom bara i modellskala, nån som har det korrekta namnet på loket? http://www.youtube.com/watch?v=k2tM7sEkBdw |
Citat:
Om du läser infon på videon så står det klart och tydligt att det är en VR S Class .... EDIT: VR står för Victorian Railways om du ville veta det med |
Jag får prova söka på Victorian Railways då kanske jag får bättre resultat.
Detta är väl det närmsta jag kan komma: http://www.youtube.com/watch?v=NeBXE...eature=related |
Ride in the cab.
http://www.youtube.com/watch?v=SDa3g...feature=relmfu |
2 bifogad(e) fil(er)
Oj vad det gick snabbt nu då...inte kul med mobilt bredband. :Fnissa:
Vad tror ni om detta - fast i större antal förstås? Man kanske han hitta andra gräs-produkter att placera ut så blir det lite blandat. |
1 bifogad(e) fil(er)
Nu har jag döpt ett litet samhälle uppe på berget, Bergsbyn skall det få heta.
Det ligger på cirka 500 m.ö.h. Strax efter denna by tror jag det blir ett snötäcke....... Blir lite som jag gjorde i mitt första projekt, ett samhälle nere i dalen och sen nån mil längre bort, där var man helt plötsligt på ett snöklätt berg. Men här ser det iallafall ut som sommar. |
Gjorde en provkörning nu från en broövergång där ett vändspår går över ett annat, denna bro är den högsta punkten i mitt projekt nu.
Därifrån ända ner till dalen så att säga, eller där jag utgår ifrån, Det tog 13 minuter och 20 sekunder, och då höll jag 62 km/h. Så man kan alltså säger att det är 1,3 mil kanske? |
Citat:
Lösning 1: 13min och 20sek = 800sek 60min = 3600 sek 800/3600=0,2222 => Din resa tar 0,2222 timmar 62 km/h * 0,2222 = 13,78 km Lösning 2: 13min och 20sek = 800sek 62km/h = 17,22m/s (62/3,6) 17,22m/s * 800sek = 13 778 meter => 13,78 km Du har alltså räknat rätt om du har avrundat lite... Lösning 3: Finns ett verktyg som heter Odometer eller likande i spelt, den mäter hur långt ett tåg har rullat :) |
Tack för det, odometer
känner jag igen från volvo eller nått sånt, lät gammalt.... Jag räknar på ett ugnefär, grovt bara...men odometern, var kan man hitta den? Ska kolla närmare på det.... |
Citat:
"In Surveyor click the Edit Session Rule icon on the top tool bar. Select "add" and pick the Display Custom HUD rule from the list. Save it. The custom hud displays the next speed limit, track gradient and odometer. Bob Pearson" Hoppas du hittar den! |
1 bifogad(e) fil(er)
Ska kolla närmare på den där funktionen sedan.
Dagens projekt Göra om ett sluttande spår så det går längs med istället för "rakt på". Nog skulle det se bättre ut om det slingrar sig uppför backen? |
1 bifogad(e) fil(er)
Inte alls klart men jag tycker detta ser lite bättre ut.
|
Citat:
Ser betydligt verkligare ut med sådana där backar :). Och precis sådär byggdes/byggs ofta järnvägar, med en lång, "mjuk" stigning, istället för en tvärbrant.. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:48. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009