Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Ett resultat av en svensk Blender-guide. (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29125)

andreas_92 2011-02-17 15:39

Ett resultat av en svensk Blender-guide.
 
1 bifogad(e) fil(er)
Hej,
Nu har jag börjat kolla in 3D-design. Detta är så gott som första gången jag håller på med 3D, jag har designat en slags "monter" i "Google Sketchup" för ett skolarbete för något år sedan, men den var ju knappt avancerad då jag hämtade "färdiga objekt" och placerade ut.
Jag har ganska nyss börjat designa lite lätt i Blender då. :)
Med hjälp av Korvtigers "Blender Guide" har jag fått till detta, som är mitt första objekt och som just nu är lite som ett övningsobjekt. Ångloket blir väl inte 100 bra men än början i alla fall :)
Det är tänkt att då bli ett "fantasi ånglok". Vet inte om det kommer gå så bra att köra det! :D men vissa ånglok i historien blev ju sådana, det återstår att se om denna hamnar bland dom... ;)

Mycket bra Guide ! :tumupp:

lan 2011-02-17 16:55

Grattis Andreas 92,
"you're in buissnes!". Det där ser mycket bättre ut än dom skeva monster jag fick till i början! Övning ger färdighet och att börja med en fantasimodell är helt rätt. Nu blir Korvtiger glad!

andreas_92 2011-02-23 14:14

2 bifogad(e) fil(er)
Jag har stöt på problem.
När jag har gjort den ena sidan av "slidstyrningen" så ska jag ju lägga till en "mirror" under "add modifier" och gör den till ett nytt objekt med "P" osv. Men när jag gör det så ska ju det objektets origo flyttas till världens origo, (i "objekt mode" under "mesh menyn" ) men det går inte!? 3D cursorn är i objektes origo och jag trycker på knappen.

När det gäller ramplåten så gäller även samma sak där! Går inte att flytta till världens origo!?

korvtiger 2011-02-23 17:35

Om 3D-cursorn är i origo (Shift-C) så skall det bara vara att trycka på "Center Cursor" så skall objektsorigot flyttas till 3D-cursorn, vilken är i origot på världen. Kontrollera att det verkligen är objectmode du är i, och att rätt objekt är markerat.

Förresten, kul att guiden kommer till användning!

andreas_92 2011-03-03 12:41

1 bifogad(e) fil(er)
Nu tänkter jag importera loket till Trainz för att se hur det ser ut! Men..
Jag har stött på problem, Jag får det där problemet som säger: "hytt" "has no material" o.s.v och så i slutet "error during data collection, export abored"
Vad är fel?

(Jag har klickat på "ögat" för koppelstången, o.s.v. eftersom att dem inte skulle exporteras tillsammans??)

Jag har problem med "Boolean" också, För när jag ska skriva in namnet för objektet som ska ha den "moddifiern", som fönsterna så försvinner texten. Alltså jag skriver in namnet på objektet och sen när jag "går ur rutan" försvinner texten.

Annars är jag nöjd, för att vara mitt första objekt i Blender! ;)

gp3119 2011-03-03 15:23

vilket ånglok är det. Gp3119

Bengan 2011-03-03 15:38

Citat:

Ursprungligen postat av gp3119 (Inlägg 231448)
vilket ånglok är det. Gp3119

Läs gärna, hela Andreas första post.
Så hade du funnit svaret.

Det är tänkt att då bli ett "fantasi ånglok". Vet inte om det kommer gå så bra att köra det! :D men vissa ånglok i historien blev ju sådana, det återstår att se om denna hamnar bland dom...

korvtiger 2011-03-03 15:50

Du måste lägga till ett material till alla delar av loket. Se andra delen av Blenderguiden för hur man gör det. Jag tror även att man måste UV-mappa modellen. Mitt tips om du bara vill få in den snabbt i Trainz är att du samanfogar alla meshdelar (Ctrl-J) och sedan ger de ett material. Byt till editmode, markera allt och tryck U > Unwrap. Då borde inte exportern protestera.

andreas_92 2011-03-10 16:14

En rädd liten tös.
 
2 bifogad(e) fil(er)
Alla loketes delar har nu fått material och loket är nu exporterat! för testet i Trainz.

Två nya "asset" har skapats, en för ångloket och den andra för bogeys, inga errors på dessa just nu..

Men loket vill inte visa sig! Hon måste var blyg inför dem andra ångloken för att hon kanske inte kommer gå så bra att köra!? :D ;)


Ni får också bilderna på respektives "config" fil i fall, står allt rätt till där?
(just nu har jag ju ingen texture, shadow o.s.v.!)

leoj 2011-03-11 11:32

Helt OT, rosa är fint :D

Men nu tillbaka, har du kollat din .im fil via ex trainz object explorer?? http://trainz.luvr.net/projects-view.php?pid=476
Har för mig att det finns en nyare variant av detta program (i annan tappning) någonstans. Vart vet jag ej.

Om du ser din modell korrekt då, så finns det ett steg mindre där det kan gått fel :)

Återkom när du testat det

ekankal 2011-03-11 13:53

Citat:

Ursprungligen postat av andreas_92 (Inlägg 232151)
Ni får också bilderna på respektives "config" fil i fall, står allt rätt till där?
(just nu har jag ju ingen texture, shadow o.s.v.!)

Du saknar "auto-create................1" i mesh-table på båda.

andreas_92 2011-03-11 21:09

Nu syns mitt första lok i Trainz..
 
1 bifogad(e) fil(er)
OT, Japp rosa är fint! ;):D

Tack för svar Leoj och Ekankal! :)

skrev till "auto-create................1" och nu syns hon i alla fall! fast inte helt hundra än.. ;)
Vad kan vara orsak till att inte hjulen och det syns!?

Bör ju rotera loket också, så att det ligger på rätt lädd, måste ju vara därför som loket står som det gör på spåret. ;):D

andreas_92 2011-03-17 09:33

1 bifogad(e) fil(er)
Jag har några frågor angående problem, bild hur det ser ut just nu.. :)

Varför syns inte hjulen och det!?
Varför är "pilarna" i mittten och inte vid "bufferakanten"!? Har jag missat något?
Det går inte och köra heller!?

EDIT: Vad betyder "mass" i configfilen?

leoj 2011-03-17 11:02

1 bifogad(e) fil(er)
Du har nog inte läst CCG helt och hållet.. bla finns svaret på mass där
Kolla igen under kapitlet KIND: ENGINE
Kolla även på ett fungerande ånglok, så ser du att du lär sakna många saker och ting.

Sen i din fil, så tror jag du saknar massa attachmentspoints, du får kolla i CCG igen, för jag är nästan säker att det står där vad som ska vara med

Ett exempel på vad som ska vara med (ett ellok)

X2an 2011-03-17 20:40

Angående "pilarna", vad jag har lärt mig är a.limback och a.limfront huvudsaken för dessa. Placera dem längst ut på bufferterna, så lär det gå finfint.

andreas_92 2011-03-19 15:42

Tack för svar Leoj och X2an.

aa just det, "attachmentspoints" har jag inte alls tänkt på ;) :D

Men jag vill ju bara göra en snabb test i Trainz för att se hur det ser ut, allt synns ju förutom hjulen, inte behöver jag attachmentspoints för att hjulen ska synas också??

Tror inte jag just nu saknar något i "config-filen", eftersom att jag inte har några effekter, skuggor, texturer etc. Men jag ska kolla ändå, ifall.

ekankal 2011-03-19 16:07

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av andreas_92 (Inlägg 232888)
inte behöver jag attachmentspoints för att hjulen ska synas också??

Utan att.points blir det svårt (omöjligt) att få lösa delar, som boggies t.ex. att "sitta fast" på loket.

andreas_92 2011-03-19 16:23

Jaha det är så! Då får vi börja titta på det..

Men jag är mycket nöjd med vad jag fått till hittils i alla fall ;) :)

andreas_92 2011-04-14 10:56

1 bifogad(e) fil(er)
Hej, det har inte hänt så mycket sen sist, förutom att jag börjat på ett nytt lok ;), och således lämnat övningsmodellen..

Men jag har problem med "boolean", det vill inte fungera!
Jag skriver in "objektets namn" i "objekt-rutan" men när jag sen "går ur rutan" försvinner texten och inget händer?

En annan sak, hur ska "att.pointsen" för "bogierna" sitta? ska dem vara mitt i "bogyn", eller i mitten fast med z=0.

Håller på läser lite mera om att.points!, men förklara gärna några olika att.points. :)

Här får ni en bild :

korvtiger 2011-04-14 16:11

Om texten försvinner ur rutan vid boolean så beror det på att namnet inte existerar, var noga med gemener/versaler samt punkter. Kom ihåg att du måste trycka på apply för att se förändringen.

Jag kör mina emptys för boggier på Z=0 och likaså b.r.main-latticen i boggien.

andreas_92 2011-04-18 12:37

Hej,
"Boolean" fungerar fortfarande inte, trots att jag skriver rätt!? (gemener/versaler samt punkter) + att objektet borde existera för jag har ju skapat det!


Dock så fungerar "boolean" ibland för vissa objekt, fast på ett konstigt sätt. Så låt oss ta objektet "Fönster" som jag har, och lägga till "modifier - boolean", fast istället för att skriva in "Fönster" så skriver jag in ett annat objekt (under "boolean" för "Fönster") som jag har. Jag skriver in "öRamplåten", då försvinner inte texten när jag "går ur" rutan!


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:24.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009