![]() |
SL Tunnelbanevagnar C1 och C3
Känner att det kanske behövs en ny tråd för detta projekt, den gamla "Missfoster ur Ketchupflaskan" var ju inte direkt rättvisande. Så framöver postar jag framstegen (?) här.
Den gamla tråden finns ju ändå kvar här: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=32152 |
Hej Lan! Du borde också göra en version av C2 som de började se ut mot slutet då de bara gick som mellanvagnar.
http://www.t-banan.se/old/bildarkiv/...2191_skrot.jpg Enda skillnaden är i princip att man täkt för ena fönstret på hytten. I vissa enheter tror jag man även tagit bort körutrustning. |
Ja den är ju fullt görbar vad det lider.
|
C5 Silverpilen
2 bifogad(e) fil(er)
Sticker emellan med ett experiment att göra "riktiga" texturer som kan användas som bas för ommålningar. Idén med minimaps var sprungen ur ren lättja, man slipper UWV-mappning! Nu fick jag jobba betydligt mer för att få till C5, den sk. Silverpilen, ej att förväxla med det senare soptåget. C5 hade aluminiumkaross för att minska vikten (?) och underhållet (?)
Detta öppnar upp för ytterligare varianter. Egentligen hade C5 släta dörrar och kanske får det när, och om, jag orkar. Sen får den väl den ligga till grund för C4 m. fl. Vi får se hur länge intresset för Stockholms "undre värld" håller i sig ??? Tycker jag lyckats ganska bra med aluminiumkarossen ? |
Ser ju fantastiskt ut, LAn!!! :applad:
|
Citat:
Måste väl vara mödan värt att mappa en fin modell riktigt, annars ser det bara ut som en enfärgad "plastbit" (och tyvärr alldeles "platt å slätstruken" ut), oavsett hur fint man har modellerat själva modellen. En riktig texture är ju som lacken på en bil, det som verkligen sätter pricken över i:et (tänk en ny Ferrari i fleramiljonerkronors-klassen, som bara är målad i rostbrun grundfärg, skulle ju se ut som vilken rishög som helst, HAHA) Sagt av en som knappt kan bygga i 3D själv, men som har kronisk allergi mot sk minimaps ;):D. |
Citat:
|
Citat:
|
Tack för all positiv förstärkning! Det sporrar. Jo då Bengan, C5 hade släta , utanpåliggande dörrar och kommer väl att få det så småningom? Men man måste börja i nån ände och nu blev det texturerna först och så kommer mesherna sen.
Ekan, detta med minimaps är inte så dumt om man vill slippa tjôt om ommappningar, men jag håller med dig, lite jobb med "riktiga" texturer ger en snyggare modell :applad: Så nu blir det väl att omarbeta C1/2/3 till "Riktiga" texturer, sen C4 "und so weiter". |
Bara en "jobbig" tanke, alla vagnar i "tuben" har Westinghose-koppel bortsett från C20-orna
Kul att dessa är på G dock, har verkligen sett fram emot dessa! Kommer du enbart arbeta på C1-C5 eller även uppåt i typerna? |
Citat:
Projektet sväller ut och omfattar nu även C13-14. Men vi får se hur långt min energi och mitt intresse räcker !? |
Tänk på att C4 och uppåt bara har en hytt och går/gick i par.
Om du väl kommer igång kommer det gå grymt. C6 är ju i princip C4 fast med annan hytt. Andra generationens Cx såg ju alla nästan likadana ut bortsett från fönster, inredning och målning. |
Citat:
Visst är han väl värd en applåd!!! :applad::applad::applad: Bravo LAn |
Citat:
Jag kan själv inte alltför mycket om dessa gamla typen, även om man åker C6 nästan varje vecka. C20-orna har Scharfenbergkoppel om inte jag har fel. Och mycket riktigt, de är (antar jag) amerikansk inspererade, då även de flesta amerikanska tunnelbanor har Westinghouse-koppel. Du kan kolla upp det om du vill, själv hittar jag inte så mycket fakta. |
1 bifogad(e) fil(er)
Här ser du, Bengan, att även en obotlig syndare kan nå bättring!
|
Riktigt snyggt Lan! Hoppas du kommer att fortsätta med projektet!:)
|
Citat:
Kollade upp lite fakta i diverse böcker om tunnelbanan. Som X2an skriver om kopplet, så stämmer det med Westinghouse-koppel + att mycket annat var hämtat därifrån, så som motorer och annan elektriskt utrustning, men SL (SS) ville se mer inhemskt och lät ASEA ta över den elektriska biten efter ett tag. Dom första 20 C1-vagnarna hade amerikansk planlösning, med sofforna närmast dörrarna placerade längs med korgväggen. C5-vagnarna byggdes i endast 8 ex och byggdes av Hägglunds i Örnsköldsvik, som gärna ville etablera sig som tunnelvagnsleverantörer också och inte enbart vara tillverkare av busskarosser. Kravet från SL (SS) var. Att vagnarna inte fick väga mer än C4-vagnarna (23 ton) som dom hade lyckats pressa ner C4-vagnarna till. C2-vagnarna vägde 30 ton. Hägglunds lyckades få ner C5-vagnarna till 20 ton. Korgstommesidor och bottenram hade samma stålkvalité som C4. Medans tak och vagnsfronter tillverkades i aluminium och vagnkorgens sidor utvändigt kläddes med sickade aluminiumplåtar och därigenom blev hela vagnens yttre helt utfört i aluminium. |
Tack Bengan, då får vi ändra mass till 20000 så får vi se om den får bättre acceleration!
|
och till min stora fasa.....
2 bifogad(e) fil(er)
...märkte jag försent att jag byggt en 80-talsvagn :mad:. C14 var så klumpig att jag trodde det var sent 60-tal! Helt emot mina principer att överskrida år 1970 :noterat: . men jag får väl ge ut den som Payware så jag har något att lägga i kollekthåven när jag biktar mig :oskyldig: ?
|
Helt sjukt snyggt Lan! Cred till dig!
Glöm inte att Andra generationen Cx och C4/C5 bara har en hytt. |
LAns checklista...
C2 = check, C3 = check, C4 = check, C5 = check, C6 = check, C14/15 = check, humor = check! Ja, du Lennart, du är ju bara för fantastisk!!! Keep ut up!!! :applad:
|
Citat:
Vad har du gett dig in på nu. På det här sättet, så blir det bara mer och mer jobb för dig. En liten kjol i nederkant, strömavtagare på taket och en extra strålkastare vid skyltskåpet. Så vips, så har du något som påminner om Saltsjöbanans vagnar, men tyvärr ej dom i teak. http://www.bostream.nu/jan.backstrom.../IMG_1908b.JPG Jaja, men snyggt blir det iaf.:tumme_upp: EDIT: Glömde bort mittdörren, som inte finns på Saltsjöbanan. |
Ja, jo, jaså osv!
Jag bygger för mitt eget nöjes skull och C-vagnarna följer inte alltid originalen men det får ni stå ut med. Hytt i ena eller andra änden, öppningsbara fönster på C14, Westinghousekoppel m.m. kan ni glömma! Dessa vagnar är mer träningsobjekt för mig för att se vad man, och hur man, kan modellera på en "ketchupflaska". Så "What you see is what you get" och jag tänker inte fördjupa mig mer i tunnelbana eller roslagsdito efter detta. Bara så ni vet :godnatt:
|
Citat:
https://www.sparvagssallskapet.se/va...l_c16_2919.jpg |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
De sista 2 vagnarna!
2 bifogad(e) fil(er)
Det ena gav det andra under bygget så det blev en C4 och en C13 också.
Nu skall bara det mödosamma konrollerandet av att allt fungerar och sitter rätt göras. Vagnarna har Scharfenbergkoppel eftersom det ingår i STL NG-koppel. Om nån kan komma upp med en ordentlig bild eller ritning på ett Westinghousekoppel så kan jag snickra till ett och införliva med boggin så att ser bättre ut i snäva s-kurvor. I den här serien av vagnar ingå alltså C1, C2, C3, C4, C5, C13 och C14. Möjligen stukar jag till hytten så den blir mer lik en tunnelbanehytt, vi får se? |
Citat:
|
Sjukt snyggt Lan! Längtar tills dessa släpps! Då blir det bygga tunnelbana!
|
Om jag bara haft nåt vettigt underlag att utgå från. Hittar inga vettiga bilder på varken koppel eller boggier!???
|
1 bifogad(e) fil(er)
Där har du kopplet på en C2:a! Stor bild så du kan se alla detaljer.
|
2 bifogad(e) fil(er)
Halvkassa bilder på "boggisarna". Fortsätter gräva i datorn.
|
3 bifogad(e) fil(er)
Halvkass bild på boggin ,första C1:an i Sverige och hytten i en gammal C8, (Nästan alla andra generationens ser eller såg ut så).
|
Citat:
1) är det verkligen en del i trä man ser på boggin till vagnen? 2) jobbar du möjligen med dessa tingestar eftersom du fått dessa närbilder? :tumme_upp: |
3 bifogad(e) fil(er)
Tack GBSF!
Nu kanske det blir rätt koppel och en snyggare boggi, hytten tänker jag inte ge mig på utan det blir den "tunnelbaniserade" Xoa7-hytten som fungerar väl och ger en "känsla" av tunnelbanehytt !? Se bilder: |
Citat:
2) Nä, detta är museiobjekt allihopa. |
Citat:
Längtar efter att köra riktiga blandtåg med allt från C4-C14! :) |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:00. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009