Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Gamla STW-lok... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=32777)

lan 2012-06-23 16:14

Gamla STW-lok...

2 bifogad(e) fil(er)
... väl värda att modernisera!!!

Min "kosmetikabehandling" av STWs modell av Ra har fallit väldigt bra ut så jag kanske fortsätter med några av alla de underbara lok som STW producerat. I denna tråd kan vi diskutera möjliga modeller.

Tekniken jag använder är följande:

1. Skaffa orginalkonstruktörernas tillstånd.
2. Läs in mesher och texturer till max.
3. Stycka grovt upp modellen i logiska delar.
4. Svetsa samman vertex så att antal polygoner reduceras.
5. Lägg på "smoothing groups" på delarna så kantigheten försvinner.
6. Ytterligare separering i logiska delar. (Och "Reset X-Form" i massor)
7. Ta ut fönsteröppningar med pluggar och "Boolean"
8. "Slice" och "Mirror" är effektiva verktyg att göra väggar och annat med.
9, Delarna kan man sen "Rendera" och spara till texturmallar

Bifogar två "Shots" på Da och F efter steg 5. Inte så tokigt? Men mycket återstår...

lan 2012-06-23 16:37

Hg då...

2 bifogad(e) fil(er)
... började jag på för ett halvår sen. Började även på en körbar Cab. Detta är en av pärlorna i STWs rika produktion och det finns många fler....

Fredrik 2012-06-23 16:46

Det är väl Mats S (emges) som är fader till dom flesta STW-modeller.
Risken är att det är svårt att få tag på honom mailledes men jag skulle bli förvånad om han inte samtyckte till att du utför revision på modellerna.

Så länge det står i readme att han är orginalskapare ska det nog vara lugnt. Texturerna ligger Janne bakom men han brukar synas här så han är nog lite lättare att få tag på:)

lan 2012-06-23 18:25

Vi (STLEB) har fått Jannes tillstånd att göra detta och han tror inte emges eller andra har något att invända. Allt som står i orginalconfig finns med i dessa modifieringar,så man kan kan säga att modellerna fortfarande tillhör STW men att vi har "doppat fingrarna i syltburken" och rört om lite! :visslar:

Fredrik 2012-06-23 18:59

Fortsätt röra i sylten! Nygjord sylt är gott! :tumme_upp:

lenfas 2012-06-23 19:03

Efter din behandling lär väl loken förvandlas från att vara underbara till helt otroligt fantastiskt underbara. Lycka till.

lan 2012-06-24 10:43

Lite metodbilder...

2 bifogad(e) fil(er)
... det gäller att ta upp fönsteröppningar. Man gör pluggar till fönstren, konvererar mehen till Editable Poly och gör sen boolean. Därefter clone-speglar jag alla ytor och flippar normalerna föjd av Face Extrude och vips har man innerväggar och fönsterkarmar.

(Om Ekan undrar vad jag gjort med hans vackra 820-textur så har jag ljusat upp den för att se vad jag gör)

Bengan 2012-06-24 11:11

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 263326)
... det gäller att ta upp fönsteröppningar. Man gör pluggar till fönstren, konvererar mehen till Editable Poly och gör sen boolean. Därefter clone-speglar jag alla ytor och flippar normalerna föjd av Face Extrude och vips har man innerväggar och fönsterkarmar.

(Om Ekan undrar vad jag gjort med hans vackra 820-textur så har jag ljusat upp den för att se vad jag gör)

Ja, inte vart jag klokare av den beskrivningen.

Poly förknippar jag med Polly (godis och Monty Pythons underbara sketch).
Boolean låter som ett kulspel som prins Bertil höll på med.
Flipper höll man på med, i unga år och det händer, att man fortfarande flippar ur ibland och vips, får mig att tänka på grädde och Irish coffee.

Men ändå kul, att få se, hur det hela går till.

Jockes 2012-06-24 11:14

Man ser redan nu, att det som vanligt blir otroligt fina uppdateringar av lok som du utför! Önskar dig all lycka till med detta! :)

MatsH 2012-06-24 11:16

Det ser bra ut. :)
Ett litet förtydligande, bara för sakens skull:
Ra loket har ingenting med STW att göra. Det är Robbans MSTS modell som jag,
med hans tillstånd, konverterat till Trainz under banbyggarnas flagg.

Så vitt jag vet så har vare sig emges eller Janne något med det loket att göra.
Texturerna har Robban och dalchr01 gjort.

.... Mats

ekankal 2012-06-24 11:24

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 263326)

Vacker å vacker, jag vet inte det jag, kolla på skarvarna mellan fronten å sidorna ;):D.
Jag har faktiskt gjort om alla texturerna i texturegruppen till "vårat" STL-anpassade Da-lok, och bland annat fixat till alla sådana där fadäser, plus lagt till en hel massa skuggeffekter både här å där, men som så mycket annat, så har dom inte blivit släppt än.
Kanske lika bra det, om det ändå kommer ett nytt lok???

lan 2012-06-24 16:58

Citat:

Ursprungligen postat av MatsH (Inlägg 263330)
Det ser bra ut. :)
Ett litet förtydligande, bara för sakens skull:
Ra loket har ingenting med STW att göra. Det är Robbans MSTS modell som jag,
med hans tillstånd, konverterat till Trainz under banbyggarnas flagg.

Så vitt jag vet så har vare sig emges eller Janne något med det loket att göra.
Texturerna har Robban och dalchr01 gjort.

.... Mats

Då får jag in med ännu en URSÄKT och samtidigt ödmjukast be om era tillstånd att fortsätta!? Du och Robban får gärna den beta som är klar så får ni väl bestämma om den uppfyller era krav. Om ni skickar ett PM med era mejladresser så skickar jag en länk till det ställe där betan kan hämtas.

lan 2012-06-24 17:07

Dadada-da...

1 bifogad(e) fil(er)
...har satt "plåtsaxen" i Da ordentligt idag. Dom rektanglar med rundade hörn som jag gjorde pluggarna av har jag "naturligtvis" sparat en kopia av för att göra fönstren från (di gule på bilden). Detta har blivit en vana hos mig när jag bygger eftersom pluggarna försvinner vid Boolean och då svär man ymnigt att man inte tagit kopior ("learning by mistake" kallas det visst):

MatsH 2012-06-25 01:49

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 263344)
Då får jag in med ännu en URSÄKT och samtidigt ödmjukast be om era tillstånd att fortsätta!? Du och Robban får gärna den beta som är klar så får ni väl bestämma om den uppfyller era krav. Om ni skickar ett PM med era mejladresser så skickar jag en länk till det ställe där betan kan hämtas.

Då modellen inte är min så är jag således inte i någon position att bevilja något.

Men med det sagt så måste jag säga att jag har svårt att se hur någon inte skulle gilla det du gör.
Så för mig får du gärna fortsätta, även om jag inte kan ge något officiellt tillstånd. Jag tror dessutom
att Robban, precis som emges, inte är särskilt aktiv här längre och kan vara svår att få tag på.

Det enda jag ville med mitt inlägg var att försäkra mig om att orginalskaparens namn (Robert Österman)
inte försvinner någonstans på vägen och att några andra istället står som skapare.

Jag tror att den där betaversionen gör bättre nytta på annat håll då jag knappt använder
Trainz längre. Men tack för erbjudandet. :)
... Mats

lan 2012-06-25 12:10

alla större delar på plats och Da spårsatt...

1 bifogad(e) fil(er)
... men ännu återstår mycket pyssel som synes.

lan 2012-06-26 00:42

Mer pyssel...

3 bifogad(e) fil(er)
blir det med Da, men nu börjar hon ta form på allvar!

Vad sägs om:
Animerade övergångsbryggor.
Animerade vindrutetorkare, kontrollerade från hytten.
Växlingsbara texturer av Ekans toppklass (lite fix återstår)
Animerad förare (Ekans Lokis)

Med mycket mera! Hur är allt detta möjligt, undrar ni kanske? Jo, tack vare Svenolovs underbart generella grundskript som t.o.m. jag kan hantera hyfsat numera.

Fattas lite inredning i motorrummet ännu men det kommer, samt justeringar av allt möjligt: :godnatt:

spyfrog 2012-06-26 08:15

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 263439)
blir det med Da, men nu börjar hon ta form på allvar!

Vad sägs om:
Animerade övergångsbryggor.
Animerade vindrutetorkare, kontrollerade från hytten.
Växlingsbara texturer av Ekans toppklass (lite fix återstår)
Animerad förare (Ekans Lokis)

MUMS sägs det!
Sjutton vad snyggt.
Visst saknas det för övrigt golv i hytten? Tycker man ser gräset nämligen.. ;)

Off topic: Jag skulle vilja sticka ut hakan och påstå att vi här på detta forum har en av de starkaste Trainz teamen i världen med dig, ekan, björnl, voven, sven-olof, rely, nils, bengan, stina mfl. Glömde jag någon så förlåt....
Det är inte många andra små nationer som har så otroligt mkt att välja mellan i Trainz inte. Jag påstår att det möjligen är ryssarna och USA som kan konkurrera....

Det enda vi väl egentligen saknar nu är att vi inte har någon riktigt bra släppt bana ännu - materialet har vi då iaf tack var sådana här fantastiska modeller från dig lan!

rac_hammer 2012-06-26 13:08

:drool: ge oss!

gubben50 2012-06-26 14:14

hej riktigt bra gjort :tumupp::tumupp:

Marcus Gustavsson 2012-06-26 20:02

Ser bra ut!

Besitter lite hyttbilder ifrån nr 896 om det kan vara av intresse.
Loket tappar lite av sin karaktär om den trånga hytten inte är på plats.

lan 2012-06-26 20:08

1 bifogad(e) fil(er)
Lite mer gjort idag.

andreas_92 2012-06-26 21:21

Ser riktigt bra ut! :tumupp:

steffe80 2012-06-26 22:56

Ser väldigt bra ut. Riktigt snygga.

lan 2012-06-27 18:10

Mitt F-avoritlok...

3 bifogad(e) fil(er)
... har jag förvandlat från en ´1' Do 1' till en 1' Bo Bo 1' så att kurvtagningen blir bra! Med en fast hjulbas på 6,7 m slet nog F-loket bra på både räls och hjulflänsar i kurvorna!?
Den andra och tredje bilden visar F i en kurva med 36 m radie, inte illa va?

lan 2012-06-28 17:36

F-arbeten...

4 bifogad(e) fil(er)
...har pågått idag. Styckat upp F och rättat till de flesta asymmetrierna. "Boolskat" ut fönsteröppningar och "Extrudat" innersidor samt fixat lite på boggi- och loktextrer.
Börjar väl snart likna det vackra lok som jag förälskade mig i när jag var ung !?

korvtiger 2012-06-28 17:43

Förälskat dig i när du var ung. I mina böcker är det en av de fulaste och tråkigaste maskiner som rullat på svenska spår... Jag tror vi har lite olika syn på hur ett riktigt lok skall se ut. ;):D

Men det är en snyggt arbete du gör, imponerad över hur du orkar!

lan 2012-06-28 17:56

"Smaken är som baken", jodå...

... jag vet att du som är född nån gång mellan 1890 och 1930 har andra perferenser, men för oss s.k. "fyrtiotalister" är el-F ett vackert lok ! :visslar:

henrik645 2012-06-28 18:04

Snyggt arbete lan!:)

GBSF 2012-06-28 18:18

Du är bäst på det du gör Lennart.. Nu när mitt Trainz pajat så blir det inte så många timmar spelande, men när jag fixat Trainz ska jag återigen njuta av dina skapelser!

lan 2012-06-29 12:39

F nästan klart...

4 bifogad(e) fil(er)
Jag vidhåller att detta är ett vackert lok!!!

Bengan 2012-06-29 16:12

Här går det undan och snyggt blir det också.:tumme_upp:
Först Ra, sen Da och nu F, på bara ett par veckor.
Med det här tempot, så finns det snart inga STW-lok kvar att uppdatera.

lan 2012-06-29 16:36

Tack Bengan, men vist finns det....

... STW-lok kvar att uppdatera, Ds, Du, Hg, Ub m. fl. Med den metod jag övat in går det ganska smidigt med modifieringen !

Och ta en titt på denna lista t.ex. så ser du att det finns jobb även för målarmästare i evighet. Amen!

http://www.svenska-lok.se/motor.php?s=20&litra=D&typenr=

:Yeah:

Bengan 2012-06-29 16:46

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 263612)
... STW-lok kvar att uppdatera, Ds, Du, Hg, Ub m. fl. Med den metod jag övat in går det ganska smidigt med modifieringen !

Och ta en titt på denna lista t.ex. så ser du att det finns jobb även för målarmästare i evighet. Amen!

http://www.svenska-lok.se/motor.php?s=20&litra=D&typenr=

:Yeah:

Med ditt tempo, så är ju dessa avbetade innan sommaren är slut, om det inte kommer lite bättre väder in på västkusten.

Själv hinner man knappt titta på det ena loket, innan nästa ramlar in på droppen.

EDIT: Jaha, vad var det jag skrev precis. Gick och kollade min mail, direkt efter det att jag skrev här och vad ligger inte där. Ett F-lok länkat till din dropbox.:Fnissa:

lan 2012-06-29 17:14

Jo, det är kul att jobba när inget strular...

1 bifogad(e) fil(er)
... så jag stack ned till lokskyltsgjuteriet, och se vad dom håller på med !

lan 2012-06-29 18:47

Ännu en sak att hålla i "bakhuvudet"...

2 bifogad(e) fil(er)
... är att samma textur används för dag och natt-mesherna. Man måste göra texturen ganska mörk för att det skall se bra ut både dag och natt. Ekan har påpekat detta och mörkat ner intriörtexturen, men det räckte nog inte så jag har mörkat den ytterligare (döm av bilderna!). Svenolov har gjort skriptet så "intelligent" att om man stänger av strålkastarna så slocknar även "nightmeshen" ! :applad:

Tror jag lyckats balansera Aurans "lysande" inställningar ganska bra så "den ljusnande framtid är vår" :Yeah:

lan 2012-06-30 17:15

Ett genombrott...

1 bifogad(e) fil(er)
genom väggarna på gamla STW-Ds, snälltågsloket med den mördande hastigheten 90 kph. Semitransparenta fönster är ju mitt motto numera:

alex 2012-06-30 18:50

Du är helt fantastisk lan som uppdaterar dessa lok! :ber:

lan 2012-06-30 19:08

På Spåret, premiär...

1 bifogad(e) fil(er)
... loket är väl OK, men titta på boggier och panto, inte roligt ! Det blir till att bygga om dom också. Shining, specular och reflective var tydligen inne på tidigt 2000-tal, men teaktexturen på Ds är svårslagen även idag!

Bengan 2012-06-30 20:36

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 263664)
... loket är väl OK, men titta på boggier och panto, inte roligt ! Det blir till att bygga om dom också. Shining, specular och reflective var tydligen inne på tidigt 2000-tal, men teaktexturen på Ds är svårslagen även idag!

Läckert Lennart.

Ska kolla och se, om jag hittar någon bild på boggin av henne. Men tror isåfall, att jag redan har skickat sånt till dig, för länge sedan. Men jag tar en titt på nytt och återkommer.

ekankal 2012-06-30 21:09

Har herr'n några funderingar på att mappa om underredet oxå?
Det ser ännu mer tragiskt ;) ut än boggierna tycker jag, en helt "död" yta som man inte kan göra något åt i nuläget (minimappad ihop med div. andra detaljer).

EDIT: Egentligen är det ju samma "elände" med underredet på alla D-loken (inkl. Da, fast det har jag glömt bort att gnälla på, hehe).

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:02.