![]() |
Rc som CW ?
Jag gick ock köpte CommutyWare loket Rc för ett år sedan och det är en mycket snygg skapelse med den tidens resurser. Men idag är den väl närmast passé. Jag var väl närmast en snorig och finnig tonåring när Rc-loken kom men, tyckte de var något nytt och interessant jämfört med alla brunlok. Nu har jag dissekerat CW Rc och ser att det finns mängder att förbättra. Jag kan göra det, men måste inhämta en massa tillstånd från de, i det närmaste "avlidna" skaparna av detta mästerverk.
Idag finns verktyg för att modernisera de flesta gamla mästerverk men som sagt man tappar lusten när svårigheterna att kontakta orginalkonstruktörerna är oöverstigliga. Jag kör en hemmasnickrad Rc som jag byggt, med fullt STL-stöd, mycket snygg och med fullt fungerande hytt, öppningsbara dörrar och fönster, motorrumsinredning, animerad förare, rätt enginespec, och enginesound m.m. Men som sagt, den kommer aldrig att släppas p.g.a. rådande s.k. Copyright-idioti. Varför skall det vara så svårt att ge tillstånd för andra att utvecka och förbättra det man själv för 10 år sedan trodde var den optimala modellen men som idag väl närmast är en fyrkantig dinosaurie. Det jag byggt från scratch är var mans egendom och det är fritt fram att klona, ändra och ladda upp. Jag anser att en hobby skall vara sådan och inte massa revirpinkande för att man tror man är så in i hvte duktig så man måste lägga copyright och massa löjligt licensesnack i configen. Om vi undantar N3V så är väl Trainz ändå en hobby för oss alla andra ? Tack för ordet och :godnatt: |
Massa och massa ... Avlidna och avlidna. Det är ju Fredrik som står bakom CW-projektet så
det är väl ändå bara att prata med honom. I fallet med Rc-loket så är det väl så att många har betalat pengar för det och därför kanske man inte kan släppa det för andra att ladda ned gratis. Dessutom har väl Fredrik lagt ut flera tusen ur egen ficka som han aldrig kommer att få tillbaka. Jag har hållit på med tågsimulatorer och flygsimulatorer i över tio år nu, så jag är kanske lite gammaldags och bakåtsträvande och märkt av gamla värderingar, men jag tycker att det är att gå över gränsen när man packar upp andras kompilerade 3D-filer och gör ändringar i dom. För mig är rätt väg att först kontakta byggaren och fråga om man kan få tillgång till 3D-filerna. Men det är min högst personliga uppfattning. Du kallar det copyright-idioti, Jag kallar det vanlig artighet. ... Mats |
Jo Mats,
jag vet att detta är kontroversiellt. Men det skulle snabba upp produktionen av material till våra smulatorer mångfalt om det vore OK. Men det måste varje orginalkonstruktör avgöra. När det gäller CW-Rc är det ju lite speciellt eftersom det är en payware men jag ville provocera till diskussion och eftertanke. Jag skulle kunna bygga ett helt nytt Rc-lok från scratch men har inte tålamod att sitta i veckor och göra det och dessutom skulle det inte vara fair mot Fredrik och andra som gjort ett lovvärt försök att finansiera en del av detta forums överlevnad. Om jag hade tillstånd att uppdatera det befintliga loket och göra en riktig hytt m.m. skulle det naturligtvis gå in som en uppdatering av det befintliga CW-loket, och möjligen inbringa ytterligare några slantar till stöd för Fredrik och detta forum. Jag är absolut inte ute efter att bli pirat ! |
Citat:
En riktig hytt finns ju tydligen till RW's version av loket, vore ju inte helt fel med en till Trainz ver. oxå. EDIT: Det finns ju en speciell nerladdningslänk för alla som har betalat för loket, som borde kunna användas för eventuella uppdateringar, så risken att loket på något sätt skulle hammna i "fel händer" (åtkomligt för vem som helst) finns ju inte. |
Citat:
Så skulle du verkligen konkurrera med Fredrik mfl om du gör detta nu - flera år efter att det var aktuellt med Rc loket? Om du gjort det då hade jag förstått men nu? Appropå forumets överlevnad så skulle jag faktiskt kunna tänka mig att betala en rimlig medlemsavgift för forumet.... |
Citat:
Och en ev. uppdatering skulle väl KANSKE bidra till att fler blir intresserad av att skaffa modellen, och per automatik minska förlusten (om det nu verkligen är någon förlust längre??? [säg att 200 har sålts X 150:- = 30.000:-, och så j*vla dyrt var det väl inte att ta fram modellen, eller.....??? ;):). Så allt nytt som ev. händer med loket, borde väl gagna ALLA. |
Citat:
Citat:
Citat:
.... Mats |
Men säg såhär då att som ekan nämnde att man kan väll förbättra cw-rc loket ... Göra alla de snygga ändringarna och sedan lägga upp loket i cw där som betalt kan komma åt det? Det borde vara så gott som alla på forumet ändå plus några till?
Sen en extra tanke.. Kunde inte du Lan och du ekan slå er ihop och göra det ni gör bäst? Du Lan fixar och putsar upp loket med allt det innebär och ekan fixar lite snygga nya texturer till textur gruppen och lägger in allt i en ny stor gemensam uppdatering av loket i cw sektionen? |
Ska bli intressant vad Fredrik kommer att reagera. Har Fredrik fått alla pengarna nu?
|
Nej MatsH,
jag har inte kontaktat Fredrik av den enkla anledningen att jag inte visste att han köpt loket och 3Dmax-filerna av någon. Jag har förgäves försökt utröna vem konstruktören var, men om modellen tillhör Fredrik skall jag givetvis kontakta honom och inhämta hans synpunkter ! |
Hej lan!
Om du får tillåtelse av Fredrik, så skall förbättringar gå till båda Trs och RW. |
Citat:
|
Ta bort detta, missade visst en rad!
|
Ian har kontaktat mig och han är den förste som faktiskt kontaktat mig sedan Mats S gav upp Trainz och jobbet med CW-Rc. Ian kommer få tillgång då jag sedan tidigare erbjudit filen till den som är villig att jobba vidare.
Självfallet så får alla som CW-Rc denna uppdatering då. Så lite fakta om CW eftersom det finns en rad olika uppfattningar :) Det är över 3 ½ år sedan så jag har inte alla siffror färska men jag har för mig att jag betalade 12 000 för jobbet (edit: fel siffor). Innan dess hade jag testat en spelutvecklare i Indien som erbjöd att bygga modeller till företag och privatpersoner. Han fick testa att bygga Yo1 och T43 vilka tillsammans kostade mig 11 000 men som dock inte höll den kvalité jag önskade. Jag tog en chansning där Yo1 var någorlunda men när T43an kom kände jag att detta kommer aldrig kunna funka mer andra modeller. CW-modellen har inte sålts i 200 ex ännu och har en bra bit dit. Det är David Cathro som byggt loket och är en otroligt skicklig 3D-byggare. Han är den mest skicklige 3D-konstruktör som jag kommit i kontakt med och hans jobb talar för sig själv. Här finns en renderad bild på CW-loket http://s3images.coroflot.com/user_fi...WGianKBL2F.jpg där han tagit bakgrunden från ett foto och renderat in loket. Ser rätt okej ut tycker jag. Man kan lätt ta det för ett foto allt sammans. Man kan ta en titt här också http://www.coroflot.com/DCDC/3D-Work Rätt okej prylar han gjort :) |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
MSTS har det mycket bättre, all instrument, både äldre och modernt har full aktivitet. MSTS är ju tio år gammal spel, så jag fattar inte varför inte RW har sån som är modern simulator. |
Citat:
Det beror helt enkelt på att ingen har gjort någon 100% realistisk hytt till Rc'n med ALLA funktioner. Däremot håller jag med Sealpower om att Trainz ver. släpar efter, t.ex undrar man ju varför Trainz inte har fått tillgång till alla målningar på loket som bl.a newS gjort???? |
Citat:
Jag UNDRAR varför detta har skett?? Kan det vara så att ni bara inte TAGIT ER FÖR ATT FRÅGA OM MATERIALET? Det är ju knappast en hemlighet att dom som hade ansvar för trainz modellen försvunnit från forumet (Vilket jag nog också gör snart.) Medan Swen fortfarande håller på, han har fortfarande ansvaret för RW modellen. Hade någon bara bemödat sig att fråga så hade det nog inte varit några problem att få tillgång till modifikationerna han har gjort. Inte konstigt att detta forumet är på väg åt H****e när detta är en accepterad mentalitet. Vore det inte gynnsamt för alla om man faktiskt kunde samarbeta? Blir uppriktigt förbannad när jag läser hur folk resonerar.. Vi har ALLA betalat för modellen, då ska vi väll även ha lika rätt till att ta del av utvecklandet av den? Om det inte är så det ska vara, ja, då kommer jag inte ha fler modeller ni får ta del av här på forumet. |
Nu kanske jag e lite hård i orden men vi alla här gillar ju trainz till viss grad iaf och istället för att börja skälla och ta ton mot varandra kanske det vore bättre att lägga den energin på att göra gott? Jag vill gärna se en uppdatering av loket till trainz lika mycket som alla andra... Men jag som inte e så insatt i RW om nu skillnaden e så stor måste vi väll kunna få deras texturer till loket utan större problem så länge det är en uppdate innom CW? Vem skall man fråga om det där?
|
Citat:
MEN, varför ska då vissa användare måsta fråga efter saker och ting, som du skriver, det är ju lite motsägelsefullt tycker jag!!??? Sen att säga att forumet är på väg åt H..... är väl att ta i ;). Ett forum är ju en plats där man diskuterar, ventilerar åsikter (alla har inte samma!!!), etc, och det är ju det vi gör nu bl.a. Det är väl bara bra att folk öppnar truten, å säger vad dom tycker å tänker, istället för att bara tiga still, hur ska vi annars kunna lösa problem som dessa?? Eller ska vi börja vända oss till en massa twitter å fnitter å facebookar å allt vad f*n det heter istället för att använda forumet????? ;) |
@Marcus, främst men inte exklusivt
Nåväl, då kanske det egentligen är bäst att återställa någon form av balans på detta projekt innan gapet mellan versionerna vidgas ännu mer? Sen att bägge versionerna skulle kunna följas åt helt och hållet ända från början kan jag knappast tro att någon var tillräckligt naiv för att tro. Båda simulatorerna har stora skillnader och vissa funktioner som funkar bra i den ena kan vara svåra att implementera i den andra. De flesta som gör material till simulatorer gör detta för att det är kul och kul betyder i de flesta fall att peta i något man själv hittat på att och att försöka få någon ordning på någon annans "dynga" är sällan lika inspirerande. Modellberedning är också den drygaste och minst tillfredsställande delen av ett projekt (näst efter uvw-unwrapping såklart). Kombination då av att göra beredningen på någon annans grejer gör då såklart att jag har full förståelse över varför ingen tagit tag och fått över RW-förbättringarna till trainz. Appropå att få ordning på andras dynga så har jag en massa källfiler från projekt som troligtvis aldrig blir klara, om det är någon som vill förbarma sig över något är det bara att höra av sig. |
Nåt har gått snett här!!!
4 bifogad(e) fil(er)
Jag erbjöd mig att utveckla detta lok med lite mer godis. Jag kan bara utveckla till Trainz, jag vet inte ett dyft om RW. Men om detta urartat till en ny strid så drar jag mig härmed tillbaks från själva loket, det duger väl som det är !?
Däremot tror jag att många skulle vilja ha en ordentlig hytt till loket. Det kan jag kanske få ihop en om jag får hjälp med Bra högupplösta bilder på hytten till Rc1 - Rc4. Rc5 - intresserar mig inte. Jag kommer att göra den till Trainz och den kommer att bli Frediks egendom till CW. Han kommer att få 3Dmax-filerna om någon vill konvertera den för RW. Det bilder som finns på näter är små, sneda med dålig upplösning och duger inte att göra bra texturer av: Om nån kan få fram bra, vinkelräta bilder på hytten, speciellt mätare och reglage skull det göra bygget möjligt, annars inte. De enda jag hittat är dessa: |
Lan det är ingen som sagt att någon som håller på med trainz måste utveckla även till RW utan det gällde nog snarare åt andra hållet ...att om de uppdateringar som finns till RW kunde överföras även till Trainz tex som texturer etc. Det är ingen som inte hade velat se en större förbättring till trainz loket även utöver hytten från din sida om du vill göra detta...
Du gör jätte fina jobb i allt du tar i det kan jag nog tala för alla på sidan här när jag säger och det är jätte uppskattat. |
Citat:
Hittade den här länken om den är till någon hjälp :) http://www.google.se/imgres?imgurl=h...1&tx=16&ty=100 och den här http://postvagnen.com/forum/index.ph...read&id=292104 och på lite spakar och grejer vid sidan http://solkurva.blogg.se/2010/novemb...-goteborg.html |
Har börjat karva i Loket för att...
2 bifogad(e) fil(er)
...få loss de delar som skall utgöra stommen till en hytt. Sen blir det väl ett finlir att få allt på plats. Men det viktigaste i detta skede är att få bättre underlag till bättre texturer! Som ni ser är texturerna som finns på loktexturen alldeles för små och därmed grovkorniga.
Jag efterlyser högupplösta bilder från en Rc1-4 Hytt. Inte tagna med mobilen utan med en bra digitalkamera och vinkelrät mot de saker man plåtar. Hjälper ni till kan det bli en fungerande hytt, annars inte. Kom igen nu! |
Här är en bild, vet ej om den är till någon hjälp (scrolla ned och klicka för större bild)
http://www.ewenson.se/blogg/tag/forklaring/ |
Får ni ge er med att klaga på att vi RW folk håller på och missunnar Trainz saker.
Vi är flera utvecklare som jobbar på varsin sida om detta staket men gladeligen delar med oss till andra simulatorn. Problemet är att var och en jobbar med sin simulator och de flesta har varken tid kunskap eller intresse att få in sina alster i den andra simulatorn. Det måste till någon som kan ta originalfilerna och fixa till de förändringar som behövs för att få in modellen i den andra simulatorn. Jag är mycket tacksamt mot Lennart som delat med sig av modeller som vi fått in i RW och på samma sätt fick Lennart nu senast ta mina gamla HC bussar och svänga sitt trollspö över dem. Problemet är att vi är för få personer som håller på och bygger modeller och kan få in dem i respektive simulator. Sådant tar tid och kraft och oftast har man nog med sina egna projekt som ligger och värmer hyllorna (hårddisken). Istället för att klaga på att vi håller saker för oss själva kan ni försöka lära er bygga istället och på sikt kan ni få låna filer för att importera. Ber om ursäkt till Lennart att lägga in ovanstående i din Rc-tråd. Är säker på att du kommer att göra magi med modellen som har sina brister även om det är en duktig byggare som gjort den. T.ex. skulle mappningen av modellen behöva rättas till då han har använt samma textur för båda sidor på loket och lite ledstänger och annat är dåligt mappade. Han har byggt den med en specifik målning för ögonen vilket försvårar andra ommålningar. Tyvärr skulle det medföra att ommålningar då behöver redigeras om så det finns både för och nackdelar. Om vi sedan kommer att få se resultatet i RW beror helt på om det finns någon byggare till RW som fixar den importen. /æ |
Tack för den länken! Jag har fått kontakt med lokföraren som tagit bilderna och han har lovat hjälpa mig med bra bilder. Kul, eller hur ?
Citat:
|
I väntans tider ...
2 bifogad(e) fil(er)
... på material till hytten har jag bl.a. fixat en del på boggierna som jag tyckte var lite för ljusa, saknade kontrast och detaljer som motorer och annat. I umgänget med Bengor och Ekor lär man sig att skita ned omkring sig :Fnissa:
Dessutom skurit till en öppningsbar dörr. |
ser lovande ut Lan keep up the work :Yeah:
|
Citat:
Riktigt bra gjort en fråga vilket program använder du för att göra saker ? /John |
Det beror på vad du menar?
Grundbulten som byggprogram är en gammal ärvd version av 3Dmax vers.7 (den senaste 3Dmax 2013 kostar 40 000 sek, så det är inte att att tänka på för en "amatörpensionär!"). Emellanåt använder jag gmax som fortfarande är ett utmärkt gratisalternativ som har det mesta som 3Dmax har, dock inte rendering, som är ovärdeligt när man gör t.ex. ledstänger och stag. I övrigt använder jag Corel Draw och Photopaint eftersom jag är "uppvuxen" med dom. Ett mycket bra och kompetent gratisprogram är GIMP. Eller Adobe Photoshop, som dock kostar en hel del om man skall jobba "Ärligt". Sen använder jag en uppsjö andra hjälpprogram för diverse saker. Sånt här har gett sig självt över den 15-års-period som jag hållit på att bygga. Var och en måste hitta sina verktyg genom att pröva och först när man blir riktigt bekant med ett kan man använda det. Att försöka hitta nåt optimalt är helt lönlöst, men jag tror att idag är väl t.ex. BLENDER i kombination med GIMP en mycket bra start. Båda är väl dokumenterade och GRATIS ! Ladda hem dom, läs guider och börja bygga och ge inte upp om det går åt skogen i början. Börja med nåt väldigt enkelt! Citat:
|
Citat:
tack för ditt svar /John |
Öppningsbara dörrar, min paradgren i TrainzOlymicz...
1 bifogad(e) fil(er)
... jag har gett mig den på att fixa detta men vägen dit är lång och smal. Orginalmodellen av Rc_Cw är väldigt speciellt byggd (men jag börjar förstå pricipen nu) så jag gjorde ett test att stycka upp den så stt man får dörrpartierna som separata meshes och sen ta ut hål för dörrarna med Boolean och sätta in dörrarna på rätt ställe, Det verkar fungera, vi får se?
Vid stationsuppehåll kan man tänka sig att förardörren mot perrongen öppnar sig ca. 60 grader och motorrumsdörren på glänt eller nåt sånt. |
Rc Hytten
2 bifogad(e) fil(er)
Har fått mycket bra bilder av den lokförare jag kontaktade och börjat bygga reglage och annat i hytten. Det ni ser är bara början på början, men fönsteröppnare, stolar, manöverbord, mätarpanel och laddkablarna är på plats:
|
Det ser RIKTIGT bra ut det där :applad:.
|
Det ser RIKTIGT bra ut :tumupp::tumupp:
/John |
Akrobatiska övningar i textur ...
3 bifogad(e) fil(er)
... blir det nån vecka framöver! De utmärkta och högupplösta bilder jag fått av min hjälpsamme lokförare från en Rc3-hytt gör det roligt att jobba .
Bild 1 visar en av de bilder jag fått, den är på 3872x2592 pixels (Här visad i 1200x803). Bild 2. Här har jag skurit ut förarventilen från en bild och den kan jag sen lägga skärpa, kontrast, ändra färger m.m. tills jag är nöjd. Bild 3. Handtaget till förarventilen utskuren ur en annan bild, upprätad och behandlad. Den blir liten med duger som textur, tack vare tillräckligt högupplösta bilder. Alla dessa (hundratals) klipp kan jag sedan sammanföra till en textur för instrument och reglage men även använda separat för det mesher som skall bli alla "levers", "switces, m.m. som skall bli rörliga. Ett jättejobb som ni säkert förstår, så vänta er inget redan nästa månad denna gång :vinka: |
du gör ett grymt bra jobb :) ta dig din tid stressa inte vi väntar med tålamod på dina fina arbeten
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:10. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009