![]() |
önskningar
hej
jag har några önskningar utav er 3d byggare här på forumet. jag önskar att ni kunde bygga en T41:a och en T45:a. (jag tror även att det finns fler som vill ha dom1) |
1 bifogad(e) fil(er)
Önskningar kan man alltid ha, men om nån sen uppfyller dom är en annan sak. Möjligen kan T4(T41) bli intressant för mig eftersom den levererades redan 1956 och var ett "joint venture" mellan GM och Nohab. (Joint Venture mellan GM och SAAB gick ju inte så bra !?). T45 är totalt ointressant, misslyckad ASEA-maskin och 1970-tal.
Om jag nångång bygger T4 hänger på om nån kan få fram en bra ritning och högupplösta bilder tagna vinkelrät mot sidor och fronter och hytt. Ett bygge kan börja som på bilden: |
Ett risigt vrak från Gävle på T41 202.
Kanske något kan vara användbart, om det skulle bli något bygge av henne i framtiden. 18 bilder på min dropbox. https://dl.dropbox.com/u/24531880/T4...G%C3%A4vle.rar |
Nu börjar det "brännas" ...
1 bifogad(e) fil(er)
utmärkta bilder att göra tex av Bengan! Skulle man kunna få fatt på Grafittidåren så skulle jag binda fast honom på 1500 hk tvåtaktsdiesel och köra på maxkräm från Ystad till Haparanda och sen fråga om lusten är kvar att förstöra goda texturförlagor :grin::kora:
Jag blev plötsligt illamående intresserad av den treaxliga boggin som är av den unika typen A1'A, dvs löpaxeln mellan drivaxlarna och dessutom med mindre radie, sånt gillar jag för då får man göra löpaxeln som en egen boggi med mindre "animdist" och placerad mitt i drivboggin, kul :grin: Denna löpaxel placerades där för att loket skulle kunna användas på "svaga" spår. Kolossen vägde 84 ton och med tvåaxliga boggier skulle det ge en axellast på 21 ton (84/4=21) men med en lastupptagande löpaxel blir ju axellasten 14 ton (84/6=14) och då kan även klena banor befaras! Hittade dessutom inspelningar av orginalljudet till motorn, det är inga "soprantoner" direkt när 1500 hk 2-taktsdiesel drar på :visslar: Nu har du lurat in mig i nåt jag inte tänkt mig, Günter2, men jag kan ju alltid "hämnas" genom att ge ut den som Payware :drool: Boggin på G, so far, kul att vara tillbaks i hemlandet efter Schweizutflykten! |
jes! Nu kan jag göra ett godståg med T41 som i verkligheten Borglänge - Mora.
|
Formen på sandboxarna ser inte rätt ut.
Sen så är det en god idé att faktiskt använda cylindrar för bromscyldindrarna, och bygga länkarmarna för bromsarna för sig och inte i meshen för boggie ramen. Sen vet jag ju förvisso inte hur du plannerat arbetet, lycka till i fortsättningen, T41 är ett väldigt trevligt lok som även jag varit och petat på i 3D världen. |
Lennart, alltid lika roligt att tjuvkika på vad du sysslar med även om det är för Trainz!
/æ |
Tack ae,
om och när den blir färdig står naturligtvis mesherna till allas förfogande enligt "Lex Mazz". Bara att höra av sig! Citat:
|
Jag vet att det utkast till boggier jag gjort inte är på långa vägar färdigt, med det var så intressant att jag satte tänderna i det direkt. Polygonspöket ligger ju alltid tungt på en byggares axlar så mycket skall ju kompromissas, men du har nog rätt när det gäller bromsmekanismen även om det kommer att "svida i polygonskinnet".
Jag visste inte att du hade en T4 på G men för att göra det bästa av detta kan du ju ju skicka mig det du gjort så skickar jag tillbaks det jag gör till dig, för du jobbar väl mest för RW numera ??? Citat:
|
Citat:
För tillfället har jag i stort sett hela korgen färdig, ska se vad jag kan ordna. |
1 bifogad(e) fil(er)
Detta börjar likna ett gott "joint venture" :Yeah:
Boggin med utskurna bitar av Bengans bilder pålagda, blir bättre. men vissa delar skall nog "finskulpteras" som du påpekat. Citat:
|
Citat:
Om du behöver detaljbilder på något på loket så hör av dig, jag har för mig att skrotet står utanför JVM i Gävle så jag kan åka förbi och ta några digitala negativ åt verkmästarn om behov uppstår - dock enbart på helgerna pga den nuvarande bristen på ljus efter arbetstid..... :rolleyes: |
2 bifogad(e) fil(er)
Kul att du ger dig på att bygga T41 Lan! De är väldigt trevliga lok med trevligt motorljud! :)
Jag har inga bra detaljbilder på T41 men jag har ett par bilder där man kan se skillnaden mellan lyktornas placering. Jag skickar med dem. Loket till höger visar hur lyktorna såg ut när loken var nybyggda. Loket till höger är moderniserat med andra lyktor. De andra bilder som jag har på T41 är linjebilder från sidan eller lite från sidan/snett framifrån. Är du intresserad av de bilderna Lan får du säga till så försöker jag skicka dem till dig. Bilderna nedan kommer från dieseldagarna i Ängelholm 14-15 maj 2010. |
ska åka till lokstallarna i falun snart och då kan jag fota t41 och kanske ta fram någon information/ritnigar:)
|
Man ska inte vara så rädd för att använda polygoner, jag upplever att det är ett alldeles för stort problem inom simulator världen.
Man ska kompromissa i slutändan för att få bästa möjliga resultat. Bygg hellre en överdådig modell till att börja med med alla möjliga detaljer och skala av sedan för att få hyfsat med polygoner i förhållande till detaljnivån. Ta mitt El16 till exempel, nu brer jag på med alla möjliga detaljer för att det ska bli snyggt. Sedan i efterhand så kommer jag plocka väck detaljer för att få en optimerad modell som möter min egna polygon budget som jag sätter upp som ett realistiskt mål. Boggierna till exempel är på 7.5k polygoner, men har en rimlig mängd detaljer. Hade dom ännu mer detaljerade med hela bromssystemet konstruerat och klart, då låg boggien på drygt 9k polygoner, jag beslutade mig för att plocka väck dom detaljerna, dels för att dom inte syntes så väl när boggierna väl var på plats, men också för att optimera modellen. Man ska inte bara bygga noggrant, utan man ska bygga smart, en grundläggande plan över hur momentet ska genomföras underlättar byggandet i ett senare stadie. Ska försöka få över korgen till dig under morgondagen. |
boggi
1 bifogad(e) fil(er)
Gått på Marcus recept och gjort bromeriet relativt detaljerat. Tack vare fotomappningen lyckades jag hålla polygontaket på 3,5 kPolys.
|
Ser bra ut lan! :tumme_upp::tumme_upp::tumme_upp::tumme_upp::tumme _upp::ber::ber::ber::ber:
|
Men vad kommer det att bli för något nummer 200 och 204 eller någon annan? hur kommer det se utt en med stora lampan eller små lampor
|
Avvakta med bygget 1-1½ vecka eller så. Har precis beställt boken om T41:an, låg i listan för inköp och klättrade precis upp på första plats p.g.a. ditt påbörjade bygge. Så får vi se, om några bra ritningar följer med i boken.
|
Citat:
|
Citat:
|
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
En idé är ju valbara lampor och nummer i propertyrutan :confused: Skickar med två .jpg på de texturförlagor jag jobbar med utifrån Bengans Bilder. I och med att bilderna är så högupplösta kan jag jobba i formatet 2048x2048, då ser även en synsvag gammal gubbe, som jag, vissa detaljer !:Fnissa: Alla lestänger i texturen skall maskas bort och ersättas med skuggor (har jag lärt av "Mäster Ekan"). Färgerna avstämmas så att övergångarna mellan delarna blir "omärkliga" m.m.m.m. Så mycket återstår ännu att göra och det är ju långt till julen (2013) :drool: |
Citat:
|
Citat:
Vad är du ute och far efter? |
Texturraffinering pågår ...
1 bifogad(e) fil(er)
... om ni jämför med föregående bild ser ni att alla räcken är borta, bara vissa skuggor är kvar. Ungefär som "Finn fem fel" fast på Trainzka :grin:
Detta är A och O om man vill göra bra fototexturer :tumme_upp: Som ni ser har den gula färgen på "stripsen" på gavlarna blivit för mörk men det fixar jag "manyana". :godnatt: |
4 bifogad(e) fil(er)
här är lite bilder på 200 när det anländer falun i år!
|
Mycket finna bilder i Falu.
|
Citat:
|
En "lådracer" ...
4 bifogad(e) fil(er)
... i väntan på underlag att bygga på riktigt. Detta är ingen dum idé eftersom man märker hur man måste dela upp loket för att mappningen skall stämma. Dessutom kan man fila på enginespec och kolla köregenskaper, testa boggierna, förarens placering, omkastning av ljus och förarplacering vid byte av färdriktning m.m. Detta arbete är utmärkt att göra under väntetiden! Det är gamla V3s skakhytt jag testar med:
|
Boggien ser för smal ut.
Räkna med att ramens väggar antagligen har en bredd på minst 1dm. |
Allt detta ...
1 bifogad(e) fil(er)
... är lätt att justera när ritningarna kommer! Under tiden kan man göra detaljmesher som lufttankar, lokskylt, tillv.skylt, lokstationsskylt, sandbox, tankhållare och den stora SJ-blaffan.
Marcus, du pratade om att skicka en lokkorg, kunde vara intressant att se hur du jobbar ? |
Citat:
|
Tack Marcus ...
1 bifogad(e) fil(er)
... den har anlänt och importerats i max. Vi bygger lite olika men det är normalt. Det finns mycket jag kan använda från din mesh så slipper jag "uppfinna hjulet" på nytt, lyktor och gallerplogar bl.a. De "illavarslande" framrutorna är en frukt av export-import men går att rätta !?
Det jag får till skickar jag naturligtvis till dig Marcus, så kanske detta lok kommer till RW en vacker dag. Stort TACK ! |
Citat:
/Marcus |
Lite att forska i ...
1 bifogad(e) fil(er)
... är detta med motorer och avgasrör. På denna bild av "Rune Feldt" ser man T41 200 med borttagna huvar. Det är ett avgasrör från varje cylinder. Alla andra bilder har endast två avgasrör i vardera änden på motorn, möjligen drog man ny kanalisation för avgassystemet eller man fick slut på spänner att sätta på så det inte regnade in :grin:
|
Citat:
|
Tack Marcus ! För allt!
1 bifogad(e) fil(er)
Nu ser framrutorna bra ut, men jag tror de går längre ner på fronten, men vi får se när ritningar anländer. Du har underlättat mycker för mig, hoppas jag kan återgälda det !?
Citat:
|
Citat:
|
Det löper på fint ...
1 bifogad(e) fil(er)
... med raffineringen av Marcus ståtliga modell, delat upp meshen i beståndsdelar, reducerat bort dubletter (det blir lättare att mappa först och kopiera sedan), tagit upp öppningar för luckor, dörrar och sidofönster, clonekopierat polygoner, flippat dom och gjort face-extrude för att skapa innerväggar. Har plockat över det som fanns på mitt testlok. Nu är det bara att ge sig på del för del :Yeah:
|
Det mödosamma mappandet ...
1 bifogad(e) fil(er)
blir mindre mödosamt när resultatet av jobbet med fototexturerna börjar visa sig från sin bästa sida ihop med Marcus välbyggda mesh:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:38. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009