Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Xoa4 och Cox4 ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33519)

lan 2012-11-11 17:11

Xoa4 och Cox4 ...

2 bifogad(e) fil(er)
... förgångarna till Xoa7. Fördelen med att ha massa delar från den snabbar upp bygget. Sen blev jag lite sugen att bygga detta tåg från 1930-talet som levereradas av ASEA för regionaltrafiken i Skåne. de var från början lackerade i mörkgrön nederdel och crêmegul överdel och gick under namnet "Kålmasken" på skåneslätten. Målades väl senare SJ-bruna.

Till amiral Nils Blids glädje köpte ju även Dalslands Järnväg en(1) Xoa4 som också var tvåfärgad (mörkblå-gul???). Två 100 hkr motorer på en av boggierna (troligen den främre(???) drev ekipaget som oftast i Skåne gick med en Cox4 mellan två Xoa4or.

Kom gärna med mer info om ni har!!!

Bild1 visar "startup" med fronterna modellerade genom att "detacha" en långsidas ändpolygon, "slica" den där mittlisten går och sen med polygon-"face-extrude" ca 5 cm, upprepade gånger följt av flyttning och vridning av vertex skapa en halv front. Denna justeras, smoothas och "copy"-speglas i yz-planet (flyttar pivot till 0,0,0 först åsså Reset XForm). Sedan "weld" på dubletterna längs mittlinjen. Därefter följer håltagning får fönster och gaveldörr med Booelean. Sen är det bara att spegla i xy-planet så är båda fronterna på plats. Taket är modellerat på ett liknande sätt.

Bild2: Påplock av detaljer från Xoa7, efter justering går sen snabbt som tåget :grin:

rely 2012-11-11 18:19

Denna motorvagn och släp har jag länge hoppats på att någon skulle ta tag i och bygga! Ser verkligen fram emot fler uppdateringar i denna tråd! :)

Jockes 2012-11-11 18:42

Mycket trevligt att du ger dig på detta Lennart! Det gör att jag får stor lust att bygga MlSlJ (Mellersta Södermanlands Järnväg) Skebokvarn-Malmköping-Stålboga :)

lan 2012-11-11 21:25

Fel av mig ...

2 bifogad(e) fil(er)
DJs Xoa4 var inte blågul utan snarare orangevit om man skall tro denna "ynka" bild från PerlModell ???

När jag ändå är inne på Per Lindgrens "tassemarker" så får jag väl be honom om ursäkt att jag publicerar hans bilder, men de är de enda som finns på nätet som visar färgsättning. Förlåt Per!

SJ-brun och "Kålmask":

lan 2012-11-12 11:45

En kålmask...

1 bifogad(e) fil(er)
som snart kanske förpuppas och sen blir en vacker fjäril ?

legotrainzman 2012-11-12 14:09

Nice

Trevlig motorvagn som du bygger:tumme_upp: Kul med lite svenska saker efter det shweziska (tror att det stavas så) loket:Yeah:

rac_hammer 2012-11-12 15:21

Snygga grejer lan :-)

torpet 2012-11-12 19:57

lan, Jag blir helt lyrisk. Ännu en helt fantastisk produkt till det svenska Trainz.

Jockes 2012-11-12 20:08

Snyggt! Har alltid trott tåget varit mer grönt nertill, men se där, vad fel jag hade! Snyggt blir det iaf!

gp3119 2012-11-12 20:57

Jah. Det var föregångade till Sj X7:or. Men var inte x4:an på bj

KMW 2012-11-12 21:51

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 270070)
DJs Xoa4 var inte blågul utan snarare orangevit om man skall tro denna "ynka" bild från PerlModell ???

När jag ändå är inne på Per Lindgrens "tassemarker" så får jag väl be honom om ursäkt att jag publicerar hans bilder, men de är de enda som finns på nätet som visar färgsättning. Förlåt Per!

SJ-brun och "Kålmask":

Mycket trevligt, särskilt DJ varianten. Mailar dig några bilder som jag har på den.
Färgen är GDG banornas standard på motorvagnar, senare blev den tråkigt SJ brun.
Även BJ (5st) och GDJ (1st) hade dessa motorvagnar och till varje fanns även tillhörande släp.
Speciellt hos DJ var att släpet hade även post och resgodsutrymme, litterat var det enkla XmCDFo på vagnen 422.
Först numrerade DJ motorvagnen 151 och manövervagnen 152 (tror jag) men det ändrades till 421 & 422 för att stämma in i GDG banornas gemensamma numrering.
BJ fordonen hade nummer 411-420, GDJ 423-424. Udda nummer motorvagn och jämna för manövervagn.

lan 2012-11-12 23:04

Tack KMW ...

... mycket bra information att ha i baggaget framöver!

lan 2012-11-13 02:21

Kålmasken (SJ) ...

4 bifogad(e) fil(er)
... får bli först ut, men sen är det lätt att med "replace colors" och lite fix med märkningen få till de övriga (DJ, BJ, GDG och SJ Brun). Plockar in saker från alla olika saker jag byggt de senaste åren, texturerar och mappar om eftersom. Ganska kul och lätt jobb när man har en så mycket att plocka från:

Några bilder på "Kolmasken" som det ser ut idag 13/11 2012:

lan 2012-11-13 13:43

Det mesta ...

1 bifogad(e) fil(er)
... på plats på utsidan, nu återstår inredning, attachments m.m.

ekankal 2012-11-13 16:17

"Skit"snyggt :applad:.

Erafjel 2012-11-13 16:20

Ja, verkligen stiligt! :tumme_upp:

lan 2012-11-13 21:19

4 bifogad(e) fil(er)
Tack Ekan, "snyggt" räcker, men "skit" är ju sen din avdelning :Fnissa:

Testade lite vad mitt "paintprogram" kan, och det är inte lite! Tog ca. en halvtimma att göra "color" och "font" Replace och vips har man stommen till 3 vagnar till, behändigt :grin::

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 270123)
"Skit"snyggt :applad:.

lan 2012-11-13 22:08

... och om man inte är nöjd ...

1 bifogad(e) fil(er)
... är det bara att gå in i "paintprogrammet" igen, och t.ex. som med den SJ-bruna (som blev lite "blaskig") göra lite förändring av färgmättnad och ton. Detta tack vare att varje fält är ett eget objekt och kan manipuleras oberoende av andra delar. TGA-filer är bara slutprodukt i detta arbete.

Detta går fort, det tidsödande är att gå in i Trainz och kolla!
Skulle varit behändigt med ett SNABBT "Preview_in_Trainz_program" som om det kommer säkert som Amen i kyrkan kommer att kosta pengar enl. N3Vs nuvarande policy :mad:

lan 2012-11-14 21:08

Slutfasen närmar sig så sakta ...

1 bifogad(e) fil(er)
... som ni ser:

lan 2012-11-14 22:17

IMPONERAD blir jag av ...

3 bifogad(e) fil(er)
1. Svenolovs generella skript för texturbyte !!!
2. Korvtigers utmärkta instruktioner till hur man gör !!!

Med ett par knapptryckningar i Surveyor byter man galant till en annan vagn. Om ni inte fattar hur arbetsbesparande, datorkraftbesparande , enkelt och effektivt detta är har ni missat mycket och kommer nog aldrig underfund med vilka fantastiska möjligheter vi har till vårt förfogande i TRAINZ :tumme_upp: .... :godnatt:

andreas_92 2012-11-15 02:31

Bra jobbat! :)

lan 2012-11-15 17:26

Sista stuket ...

4 bifogad(e) fil(er)
... med texturer och mesher till Xoa4 som fyra vagnar i en, med hjälp av Svenolovs fantastiska skript:

Kommer snart i Download, om nån nu överhuvudtaget bryr sig längre :confused: ????

Gunter 2 2012-11-15 18:05

väldigt snyggt LAN!!! längtar tills den kommer till download avdelningen:tumme_upp:

Bengan 2012-11-15 18:15

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 270174)
... med texturer och mesher till Xoa4 som fyra vagnar i en, med hjälp av Svenolovs fantastiska skript:

Kommer snart i Download, om nån nu överhuvudtaget bryr sig längre :confused: ????

Fått knas med burken. Försöker hänga med, så gott det går med mobilen. Men väldigt jobbigt, att skriva och svara på inlägg.

Jockes 2012-11-15 18:17

Väldigt snyggt Lennart! Visst bryr vi oss, men ibland känns det som om man säger det för ofta, försöker bättra mig, men det går väl sådär..! Men ska bli kul att provköra dessa! :)

rely 2012-11-15 18:32

Ledsen för att man vart dålig med kommentarer denna vecka.. Men har enormt mycket med jobbet och studier just nu.. Så lever i en värld av hämt pizza, papper och målarfärg just nu..

Men gud vad snyggt det är LAn! Du har precis räddat min helg! tack :)

torpet 2012-11-15 19:50

Kan bara instämma i det ovansagda. Dels i att kommentarerna kommer lite för sällan, men framför allt hur fantastiskt detta är. Mycket, mycket uppskattat. Bland det roligaste är också att jag själv har åkt i nästan allt du gjort. Och att nu genom Trainz - och då tack vare dig - få uppleva känslan igen är helt otroligt läckert. Varmt tack för allt du gjort - givetvis inte minst dessa fina byggprodukter.
/Torpet

lan 2012-11-15 20:40

"Positiv förstärkning" ...

... som är ett nyckelord inom modern "pedagogikpsykologi" ända sedan "Pavlovs hundar" introducerades.

DVS. Med beröm och hejarop åstadkommer man mer och bättre. Detta gäller även mig. Om jag märker att responsen finns så sporrar det mig att fortsätta - om den uteblir kanske jag lägger av :confused:

Valet är "DITT" och sen "MITT" !

Jag misstänker att vi som håller på med 3D-design är lite som cirkusartister, utan applåder faller vi platt till marken.

Tack för de positiva svaren!

lan 2012-11-15 21:14

Intressanta data ...

1 bifogad(e) fil(er)
över BJ - GDJ - GDG innehav av vagnar 1946 som jag fått av KMW. Uppmuntrar till fortsatt byggande :confused:

Nils Blid 2012-11-15 21:38

Nu har du gett mig extrajobb, LAn. DJ - Dalslands Järnväg - sträckte sig från Sunnanå hamn öster om Mellerud och till norska gränsen. Den korta sträckan Mellerud - Sunnanå har nog endast trafikeras med godståg, har Korvtiger och jag varit övererns om. För några dagar sedan såg jag av en händelse en bild på f d Sunnanå station. Alltså bör det ha gått persontåg dit.

Och nu kommer LAn med X-fyran i DJ-tappning. Konsekvensen måste då bli att bansträckningen skall byggas, elektrifieras och förses med lämplig natur. En hamn måste anläggas, spårritningar eftersökas, den stora kranen skall installeras m m.

Samtidigt håller jag på med ett par andra banor.

Det är stressigt att vara rallare. Men tack i alla fall LAn att du inte gör mig arbetslös.

Nisse

lan 2012-11-16 12:50

Manövervagn ...

1 bifogad(e) fil(er)
Coax (eller Coax4, eller Coa4x eller vad den nu hade för littera?):

gp3119 2012-11-16 14:47

mycket fint Lan.

legotrainzman 2012-11-16 14:51

Citat:

Ursprungligen postat av gp3119 (Inlägg 270198)
mycket fint Lan.

Håller med gp3119, ser bra ut:tumme_upp:

Ursus94 2012-11-16 16:57

Ser väldigt bra ut Lan! Jag tycker att de här lite äldre elmotorvagnarna är väldigt trevliga. :)

Jag hittade några bilder på Järnvägshistoriskt forum som visar hur BJ:s motorvagnar var målade. Men det är kanske så dax nu när du redan har gjort målningar till motorvagnarna? Här kommer i alla fall länkarna till bilderna!

Bild från Håverud: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=116938

Bild som visar fronten av motorvagn: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=116975

lan 2012-11-16 18:23

Tack Ursus94 !!!

Tror att bilden visar DJs vagn Xa 421 ??? Färgsättningen tyder på det? DJ ingick väl i GDG-konsortsiet och därav GDGs logga i fronten. De svartvita bilderna visar troligen en BJ-vagn med BJs logga i fronten ?

Den här typen av info är viktig och det är lätt att ändra på texturerna alltefter info flyter in - så "kom igen" :applad:

KMW 2012-11-16 21:08

Jag tror nog att bilden på fronten visar någon av BJs vagnar.
DJ var nära kopplat till GDG koncernen men ändå fristående och jag tror inte DJ fordonen användes på övriga GDG nätet.
Håverudsbilden visar en av BJs rälsbussar kort efter att GDG förstatligades 1948, släpet är en vanlig HC släpvagn från SJ.
Bilden visar hur BJ målade sina motorfordon.
Du nämnde på mailen att bröstlisten skulle vara mörkröd?
Frontbilden visar ju tydligt en silverfärgad list men det är nog så att målningen varierade med tiden.
Tror att detta är leveransutförandet som eventuellt förenklades med tiden.
Mailat några ytterligare skisser där inredningens layout framgår.

Tråden på Järnvägshistoriskt forum hade fler bilder som var MYCKET intressanta;
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=116949

KMW 2012-11-16 22:05

Var något som störde mig med GDG varianten och det syns också om man läser tabellen jag skickade lite noggrannare.
Längden på BJ/GDJ Xa/Xm anges för motorvagn och släp tillsammans.
De var nämligen kortkopplade som synes på denna sida hos Perl: http://www.perlmodell.se/best115.htm
Tekniskt var de lika X4 men hos SJ blev de Xoa3. Skiss på den kommer i mailen.

En annan sak också, topplyktan har du tagit från X7?
X4 har en mycket mindre topplykta så det vore bra om du kunde krympa den.

lan 2012-11-16 22:31

Tack KMW ..

1 bifogad(e) fil(er)
... att du hjälper till. Skall studera detta med intresse! DJs XmCDFo 422 har jag snickrat på idag:

lan 2012-11-17 12:22

Ett litet klargörande ...

... Jag startade projekt med tanken att bygga Xoa4 i ursprungsfärgerna (= kålmasken) men eftersom de snabbt målades bruna blev det en texturegroup. Att jag sen la dit en DJ och en BJ (GDJ) textur var lite extra. Det är Xoa4 i SJ-utförande, 1930-tal jag bygger. Meningen var att det skulle stanna med Xoa4 och Coax4 men nu blev det en CDFox som i mycket liknar DJs vagn 422. MEN:

skillnaderna är påtagliga, BJs vagnar hade ingen topptykta, endast slutljus på taket, inga gaveldörrar och övergångsbryggor, GDG-emblem i fronterna m.m. Lär t.o.m. har monterats baggagehyllor i fronterna på vissa vagnar. Det tycks som BJ använde dessa vagnar mer som rälsbussar och inte riktiga tåg som hos SJ.

Det är iofs en smal sak att ändra om intresse finns men då blir det två separata vagnar med egna texturegroups, och då kravs det mer info.

lan 2012-11-17 17:36

Det är väl lördag idag??? ...

4 bifogad(e) fil(er)
... och då brukar väl vårt "älskade" forum vara aktivt, eller har jag missuppfattat? Nå väl, en ny BJ-grupp är på ingående! BJs vagnar gick kortkopplade, en Xa+Xm. På de ritningar jag fått av KMW verkar det vara samma system som på Xoa5, dvs. en buffert t.v. + övergångsbrygga och bälg??? om detta stämmer är det lätt fixat, det också!!!???

Några bilder på det (ännu icke kortkopplade!!!) ekipaget i olika "kläder":

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:22.