![]() |
Förstlingen ...
2 bifogad(e) fil(er)
... jag försökte posta i "Allmänt om3D Design" men intresset där är som i kyrkan, tämligen dött, så jag postar här i stället:
Förstlingen 1 börjar ta form och är satt på spåret för snabbtester. Bilderna är "krymta" för att passa "smalbildsproletariatet" och jag hoppas texten också har anpassat sig till detta "utdöende" format :mad: |
Snygg lan. Du har kommit en bra bit på vägen
. |
Tack gp3119,
kul att nån bryr sig :applad: Citat:
|
Lennart.
Du får inte skrämmas på detta sätt:mad:. Var först inne och kollade på Allmänt och upptäckte att tråden var nedlagd. Sen så såg jag, till min glädje, att Förstligen bara hade flyttat hit:rolleyes:. Tycker att det ser bra ut, så här långt.:tumme_upp: |
Fantastisk textur på pannan där lan!
Är själv sjuk så jag har inte kunnat följa det här så ordentligt men det ser bra ut! :) |
Det ser ju jättebra ut:applad: men en fråga bara, är det 1435 versionen eller 891 versionen som du bygger?
|
Ser grymt bra ut.
|
På bilderna är det 1435 men det finns underlag för en 891 också, vi får se !?
Citat:
|
Ett "vinfat" på räls!
3 bifogad(e) fil(er)
Och skärpning med text och bilder :noterat:
Förstlingen utvecklas lovande kan jag meddela! Satte en av Ekans lokisar som Driver men de lata gubbarna skall sitta ned :confused:, så snabbt jaga till ett gammalt brännvinsankare till lokisen att sitta på. "Smoke-effekterna är under utarbetande, fattas ännu för säkerhetsventiler och vissla. Men framåt går det, och bakåt med :Yeah: |
Titta så många ...
1 bifogad(e) fil(er)
... relativt modernt klädda australiensare som har samlats i Nora, 1856, för att insupa invigningen av Sveriges första normalspåriga ånglok, Förstlingen I !
T.o.m. kossorna verkar ganska intresserade, dom kanske hoppas på en ny tjur på "sätern" :Fnissa: Nu för tiden är det väl få som bryr sig :godnatt: |
Oj va fint det blev, lan!
Jag kollar dina underverk fast jag inte använder Trains. Jag svarar när jag känner mig motiverad. Du, lan komenterar aldrig mina ruttbyggen, det förstår jag inte. |
Kul bygge LAn! Det ser mycket snyggt ut!
Folk som klagar på sin arbetsmiljö idag borde kolla upp hur det var att vara lokförare på förstlingen. Inte mycket till vindskydd eller sittplats ;) |
Jag bryr mig och det ser snyggt ut:tumme_upp:!! Men ibland vill man inte skriva om man redan skrivit, så att tråden inte blir översvämmad med inlägg som säger samma sak. Jag (personligen) tycker att det blir tjatigt att en person skriver 10 inlägg i en och samma tråd som säger: "ser bra ut" eller "wow vad snyggt!!!" (du som vill ha ordning i trådarna...), och dina grejer som tar kort tid att bygga är det svårt att hinna med att skriva innan nästa uppdatering kommer. Man ska istället titta på trådens visnings antal för att dömma den som utdöende eller ej. Alla av dina 3d-design trådar klassas som hett ämne!!! Lite tankar från en trött loktok:godnatt:
P.S. Om någon inte gillar inlägget går det bra att ta bort det, jag ville bara säga min anledning att jag inte skriver så mycket:) |
Citat:
Den andra kommentaren är egentligen en fråga - det ser ut som att du satt lokföraren på en tunna? För det första, skall det inte vara två personer - en lokförare och en eldare? Två - fick de sitta alls? Och tre - isf, hade de inte någon form av pall? |
Jag var i Nora 150-års jubileum och såg detta lok. Man stod och körde, t.o.m. vår nuvarande kung.:Yeah:
|
Visserligen heter orginalet Förstlingen men nog blir det lite lustigt när ditt feeeemhuuuundraelfte verk också heter detsamma. Trots det, kul med en annorlunda maskin mest för kuriosa, nostalgi och samlare.
Stickanw |
Ser väldigt stiligt ut! :applad: Som alltid roligt att följa dina välgjorda projekt, Lan! :tumme_upp:
Det ska nog bara vara ståplats, skulle jag tro. Eller ståplatser, vet inte om man hade eldare också eller om man körde med enmansbetjäning redan då. Det gick väl inte så fort och sträckan var väl inte så komplicerad, så en person kunde troligen sköta både eldning och körning. :kora: Fast här spånar jag bara...:visslar: 20 hk har jag sett en uppgift om att loket skulle haft, apropå dragkraft. Antar att det går att översätta till Trainz-språk... Och så tror jag röken ska vara vitare än på dina bilder, Lan - Förstlingen var väl vedeldad? |
Jag hittade några uppgifter om Förstlingens användning i Ångloklära:
- Loket eldades med ved de första åren, senare delvis med koks. (Kokseldning borde ge vit rök, eftersom koksen i sig inte ger så mycket färg åt röken, det blir mest ånga som kommer ur skorstenen.) - Någon tender hade ju inte loket, men ganska snart togs en öppen godsvagn i bruk som "tender". - Med åtta gruslastade vagnar gjorde loket 10 km/h. Upp till 10 grusvagnar orkade loket dra. (Nu drogs inte bara grus, utan även annat, t.ex. tackjärn från Hammarby bruk.) |
Intressantlingen det här! (Jag fick till ett nytt ord efter jag flyttat runt markerad text i mitt inlägg.) :grin:
Intressant med förstlingen iaf. Ser bra ut! :) |
2 bifogad(e) fil(er)
Som vanligt ser mycket bra ut Lan! :)
Jag hittade några bilder gamla bilder med Förstlingen från Gävle 2006 som jag har. En kul grej som jag upptäckte var att smalspårsvarienten av Förstlingen finns som livesteam modell. (Nedersta bilden) |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Kungen själv påbörjade körningen i Nora 150 år. |
Ja, en förare, en eldare och en kung går ju också, fast den tremannabetjäningen var kanske inte påtänkt av Munktell från början...:grin:
|
Citat:
|
1435 mm Förstling finns i Dowmload nu?
1 bifogad(e) fil(er)
Här postar ni eventuellt om ni vill nåt :confused:
|
Vet inte om det bara är jag som har det här problemet.. men.. När jag sätter ut henne på spåret och går in i DDC mode så gasar hon iväg i 9000+ km/h med noll på drag.
Jag tror att SJ skulle behöva ta sig en titt på hur förstlingen är konstruerad om hon kan komma upp i dessa hastigheter :D |
Nu "glömde jag sätta ut build och version. Men hos mig fungerar det felfritt ???
Citat:
|
Detta har hänt mig nångång, men verkar helt slumpmässigt? Vet någon vad detta beror på ??? Är det en bugg i Trainz eller har det möjligen med vilket spår man kör på att göra??? Det är en hisnande upplevelse
men inte önskvärd! Citat:
|
891 mm Förstling på Download strax!
1 bifogad(e) fil(er)
Gjort om Förstlingen för 891 mm spårvidd:
|
Manometern
1 bifogad(e) fil(er)
visar 0,5 "kilo" för det var så på Bengans Bilder, men eftersom man ser den
om man är i hyttvyn så har jag flyttat visaren till 6 "kilo" så slipper jag och andra reta reta oss på det. Packa upp .rar. filen i lokens mappar i CM om ni vill byta ut förstling.tga ! |
Jag observerar att bufferterna på Förstlingen 1435mm är mkt lägre än standard - antar att det beror på litenheten i loket?
Ser också att det är buffertar och vanligt koppel på 891mm loket - hade man inte enkelbuffertkoppel på detta? Antar att detta var långt innan standarderna. Men finns det några vagnar som passar? |
Jag tror dessa första lok och vagnar hade enkla stångkoppel, ungefär som
traktorsläp, som i England, som ju var föregångsland. |
får det inte att funka
Hejsan, jag får inte förstlingen att funka:( När jag kollar så är det fel på Engineconfig, hytt och drivboggie...
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:50. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009