![]() |
Baklastarprojektet ...
3 bifogad(e) fil(er)
... som jag i början tänkte bygga in i Melltorps sågverk. Nu har jag beslutat göra den som ett lok så jag kan lägga ut osynlig räls och köra runt med den.
"Bakboggin" skall bli svängbar och de olika verktygen valbara och hydraulapparaten blir väl en pantograf (eller två) ? Sen får framtiden ge vad man kan göra med olika laster ??? Skulle vara kul att köra en baklastare i CAB-mode ! PS. Bear, som du ser är det inte mycket som är sig likt på din baklastare men den har varit till ovärdelig hjälp vid uppstarten av detta projekt - så STORT TACK !! DS: |
Mycket trevligt projekt, jag har haft tillfälle att köra baklastare och det är inte så många kvar.
|
Ser riktigt bra ut Lennart! Ska bli kul att följa detta, och med tanke på vad du levererat hittills, så blir detta bara bättre! :applad::applad:
|
Följande sida på Aurans utvecklarwiki kanske kan vara av intresse om du funderar på att bli riktigt äventyrlig och lämna spåret.
http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...a_drivable_car |
Citat:
|
Sågspånskarusellen går ...
4 bifogad(e) fil(er)
... med en baklastare i huvudrollen.
Bild1: Baklastaren är försedd med animerat hydraul-lyft som pantograf. Framför ligger en spånhög. Bild2: Man lägger ut lite "Track Invisible" och bör ersätta omläggarna med "Invisible Levers". Sen sätter man ut Bakslastaren nånstans på spåret. Bild3: I driverläget skall då endast Baklastaren synas om man disablar Onscreen Help. Bild4: Körtekniken är följande; 1. tryck en gång på "pantoknappen" och kör sakta framåt så kommer spånhögen att lyftas upp i skopan och sen i höjden. 2. Kör dit du vill tippa av, stanna och tryck en gång på "pantoknappen", inget händer, backa sakta bakåt och tryck ytterligare en gång på "pantoknappen" och spånet lastas av. 3. Stanna och var nöjd tills vidare ! Jag kommer att ladda upp en testversion i detta utförande i Download om ett tag. |
Du har verkligen fått den att se levande ut Lennart grymt fint jobb!
|
Kommer den även komma som sceny objekt? ;)
--------------------- Jag skulle villa ha lite fler Svenska äldre bilar från 60, 70, 80-talet. Tex: Volvo 140, Volvo 240, Volvo 760, Saab 900, och även polisbilar och ledningsbilar. Och det finns nästan inga svenska husvagnar i Trainz |
Senaste nytt och lite instruktioner ...
6 bifogad(e) fil(er)
BM LM218 har nu fått "utbytbara" verktyg och en körbar hytt. Detta var möjligt tack vare Svenolovs STLMotorVehicle-skript och dito MSCabin i kombination med två identiska pantographer varav "den främre" är nedgrävd under jord och "den bakre" sitter på plats. Detta gör det möjligt att få en ganska naturtrogen körupplevelse. Man kan genom en enkel redigering i Config.txt byta vektyg:
Det finns 3 olika verktyg (= pantograph) att välja mellan: 1. Skopa för sågspån <kuid:67375:101749> 2. Pallgaffel för brädstapel <kuid:67375:101757> 3. Timmerklo för timmerstock <kuid:67375:101758> Du byter kuid på nedanstående två ställen i config.txt (vill man ha alla tre maskintyperna samtidigt kan man klona maskinen) Ändrigar i config.txt: username "BM LM218" kind "traincar" engine 1 mass 5700 interior <kuid:67375:101756> pantograph <kuid:67375:101757> enginespec <kuid:67375:101753> enginesound <kuid:67375:101752> hornsound <kuid:67375:101754> fonts 0 . . . . . . . . kuid-table { fram_boggi <kuid:67375:101750> bak_boggi <kuid:67375:101751> interior <kuid:67375:101756> pantograf <kuid:67375:101757> enginespec <kuid:67375:101753> enginesound <kuid:67375:101752> hornsound <kuid:67375:101754> corona_rot <kuid:396831:1377> Maskinen är körbar i DCC men CAB-mode rekomenderas! Lite bilder på ekipaget: I nästa post följer lite bildinformation för körtekniken som är lite speciell. |
BM LM218 Hur man kör lastar och lossar
4 bifogad(e) fil(er)
Bild 1: visar reglagen i hytten.
Bild 2: visar hydraulspaken med vilken man sköter lastning och lossning. Makeringarna underlättar. Bild 3: man för spaken (försiktigt" framåt tills den gula markeringen lyser så aktiveras maskinen och man kan köra (endast den osynliga "främre" panton fälls upp) Bild 4: för man spaken framåt ytterligare tills den gröna markeringen lyser så lastar maskinen (båda pantos fälls upp) för man spaken bakåt tills den gröna markeringen slocknar så lossas godset (den bakre panton fälls ned) Det kräver lite övning med det går !!! |
Finns nu i Download
|
Snyggt jobbat Lennart.
Mitt förslag är att du själv klonar henne för alla dom olika varianterna. Annars har vi 15-20 eller fler varianter utav samma objekt eller att någon annan åtar sig att klona dom och lägga upp dom för nedladdning. Själv sitter jag på jobbet och kan inte fixa det hela förrens till eftermiddage . |
Citat:
|
Tre Kloner
3 bifogad(e) fil(er)
finns nu i Download enl. dessa bilder:
|
STORT TACK till Bear ...
... för att jag fick "styckmörda" hans Baklastare, det har verkligen underlättat detta projekt :applad:
Sen kan jag nämna att det är relativt lätt för mig att "klona fram" ytterligare "pantographer" med andra laster och ev. andra redskap. Som BM LM218 är nu är den skräddarsydd för användning vid ett sågverk. Ni kan ju posta önskningar här så vidarebefordrar jag dom till Jultomten ;) |
Underbart fint jobb :-) en önskan på last till den vore lite vanligt blå/grå grus/makadamm/ballast ... Vore nice till spårarbeten osv :-)
|
VÄLDIGT!!! vackert arbete du utfört Lennart! Nu ska jag bara lyckas sparka igång Trainz...
|
Tack för berömmet!
rac-hammer - skicka mig en bild på den ballast du önskar så vidarebefordrar jag till Tomteverkstan !
Eftersom denna maskin har en insida som är synlig utifrån och en utsida som är synlig inifrån så kan man inte välja en vanlig driver om man vill köra i CAB-mode eftersom man hamnar inuti hans "tomma skalle" (neurologisk intressant men inte önskvärt". Jag har snickrat till en "Osynlig Lokis" som man kan använda och sätta upp i Edit Session-Driver Setup. Den är tillagd i Download-tråden. |
Lite strul
Tack Lan för ett fantastiskt arbete!
Det uppstår ett litet fel då jag i en session försöker programera in en körväg för baklastaren. Lägger ut trackmarkers på det osynliga spåret och tilldelar baklastaren en lokis. Sedan är det meningen att baklastaren själv, alltså AI-drivern, under spelets gång ska köra baklastaren till de olika trackmrkers i en viss ordning - i en loop. Då kör AI-drivern baklastaren, men långsamt - mindre än 1 km/tim - fastän högsta default hastigheten är 65 km. Felet beror kanske på att jag tänkt fel eller du har kanske hört om denna konstighet av någon annan? Det är kanske inte meningen att baklastaren ska betraktas som ett vanligt lok? |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Har skruvat på enginespecen, testa hur denna fungerar med AI-förare ! |
Kommande tillrättningar ...
... som blir till nästa uppdatering:
En bättre enginespec som fungerar i DCC, CAB och AI. Gasreglaget skall få betydligt fler steg (30 st) så precisionskörning blir möjlig. Bättre motorljud. Det förskräckliga soundskriptet som stör nu skall tas bort. Några fler pantografer med andra laster om jag får förslag och bilder. En mer detaljerad hytt. m.m. |
Jag har faktiskt ingen koll, men finns det möjlighet att få den även som ett objekt? :)
Fler verktyg som kan behövas kan jag inte komma på. Vet inte riktigt vad som funnits till baklastare... Verktygen vi har i skolan är ju lite modernare, och dessutom till en hjullastare, så vet inte om dem passar.. :rolleyes: |
Vore trevligt om du kunde fixa (eller mappa om, så att man kan göra) en brun/svart skopa, inte ofta man såg dom här traktorerna med gula och fina ;) skopor inte, hehe.
|
Citat:
|
Citat:
|
Hej Lan!
Tack för den nya enginespecen du sände. Tyvärr ingen förbättring vid test. AI:n ville inte styra baklastaren genom växlar. Om man undviker växlar går det bra. Om man vill att AI:n ska styra in, via en osynlig växel, på en ny väg stannar baklastaren ca 20 m från växeln. Efter ett stillestånd på ca 5 min kraschar spelet. Jag fortsätter att testa med lite olika alternativ och meddelar om jag hittar något fel från min sida. |
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Sista upload ...
... finns nu i Download-tråden. Nu duger den för mina behov, sen kan säkert Ekan "försköna" texturerna ytterligare om han har lust :applad:
|
underbart fint jobb Lennart :)
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:01. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009