Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Baklastarprojektet ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34491)

lan 2013-09-04 16:50

Baklastarprojektet ...
 
3 bifogad(e) fil(er)
... som jag i början tänkte bygga in i Melltorps sågverk. Nu har jag beslutat göra den som ett lok så jag kan lägga ut osynlig räls och köra runt med den.
"Bakboggin" skall bli svängbar och de olika verktygen valbara och hydraulapparaten blir väl en pantograf (eller två) ?
Sen får framtiden ge vad man kan göra med olika laster ??? Skulle vara kul att köra en baklastare i CAB-mode !

PS. Bear, som du ser är det inte mycket som är sig likt på din baklastare men den har varit till ovärdelig hjälp vid uppstarten av detta projekt - så STORT TACK !! DS:

andelind 2013-09-04 18:03

Mycket trevligt projekt, jag har haft tillfälle att köra baklastare och det är inte så många kvar.

Jockes 2013-09-04 18:32

Ser riktigt bra ut Lennart! Ska bli kul att följa detta, och med tanke på vad du levererat hittills, så blir detta bara bättre! :applad::applad:

bear 2013-09-05 16:32

Följande sida på Aurans utvecklarwiki kanske kan vara av intresse om du funderar på att bli riktigt äventyrlig och lämna spåret.

http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...a_drivable_car

lan 2013-09-05 19:07

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 280386)
Följande sida på Aurans utvecklarwiki kanske kan vara av intresse om du funderar på att bli riktigt äventyrlig och lämna spåret.

http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...a_drivable_car

Tack Bear, skall studera detta! Det är för ts2012, som jag inte har men det kanske går att tillämpa en del i 2010 :confused:

lan 2013-09-06 09:56

Sågspånskarusellen går ...
 
4 bifogad(e) fil(er)
... med en baklastare i huvudrollen.

Bild1: Baklastaren är försedd med animerat hydraul-lyft som pantograf.
Framför ligger en spånhög.

Bild2: Man lägger ut lite "Track Invisible" och bör ersätta omläggarna med "Invisible Levers". Sen sätter man ut Bakslastaren nånstans på spåret.

Bild3: I driverläget skall då endast Baklastaren synas om man disablar Onscreen Help.

Bild4: Körtekniken är följande;

1. tryck en gång på "pantoknappen" och kör sakta framåt så kommer spånhögen att lyftas upp i skopan och sen i höjden.

2. Kör dit du vill tippa av, stanna och tryck en gång på "pantoknappen", inget händer, backa sakta bakåt och tryck ytterligare en gång på "pantoknappen" och spånet lastas av.

3. Stanna och var nöjd tills vidare !


Jag kommer att ladda upp en testversion i detta utförande i Download om ett tag.

rac_hammer 2013-09-06 10:44

Du har verkligen fått den att se levande ut Lennart grymt fint jobb!

RobertE 2013-09-06 20:01

Kommer den även komma som sceny objekt? ;)
---------------------
Jag skulle villa ha lite fler Svenska äldre bilar från 60, 70, 80-talet.

Tex: Volvo 140, Volvo 240, Volvo 760, Saab 900, och även polisbilar och ledningsbilar.

Och det finns nästan inga svenska husvagnar i Trainz

lan 2013-09-08 09:30

Senaste nytt och lite instruktioner ...
 
6 bifogad(e) fil(er)
BM LM218 har nu fått "utbytbara" verktyg och en körbar hytt. Detta var möjligt tack vare Svenolovs STLMotorVehicle-skript och dito MSCabin i kombination med två identiska pantographer varav "den främre" är nedgrävd under jord och "den bakre" sitter på plats. Detta gör det möjligt att få en ganska naturtrogen körupplevelse. Man kan genom en enkel redigering i Config.txt byta vektyg:

Det finns 3 olika verktyg (= pantograph) att välja mellan:
1. Skopa för sågspån <kuid:67375:101749>
2. Pallgaffel för brädstapel <kuid:67375:101757>
3. Timmerklo för timmerstock <kuid:67375:101758>
Du byter kuid på nedanstående två ställen i config.txt
(vill man ha alla tre maskintyperna samtidigt kan man klona maskinen)

Ändrigar i config.txt:
username "BM LM218"
kind "traincar"
engine 1
mass 5700
interior <kuid:67375:101756>
pantograph <kuid:67375:101757>
enginespec <kuid:67375:101753>
enginesound <kuid:67375:101752>
hornsound <kuid:67375:101754>
fonts 0
.
.
.
.
.
.
.
.
kuid-table
{
fram_boggi <kuid:67375:101750>
bak_boggi <kuid:67375:101751>
interior <kuid:67375:101756>
pantograf <kuid:67375:101757>
enginespec <kuid:67375:101753>
enginesound <kuid:67375:101752>
hornsound <kuid:67375:101754>
corona_rot <kuid:396831:1377>


Maskinen är körbar i DCC men CAB-mode rekomenderas!
Lite bilder på ekipaget:


I nästa post följer lite bildinformation för körtekniken som är lite speciell.

lan 2013-09-08 09:42

BM LM218 Hur man kör lastar och lossar
 
4 bifogad(e) fil(er)
Bild 1: visar reglagen i hytten.

Bild 2: visar hydraulspaken med vilken man sköter lastning och lossning.
Makeringarna underlättar.

Bild 3: man för spaken (försiktigt" framåt tills den gula markeringen lyser så aktiveras maskinen och man kan köra (endast den osynliga "främre" panton fälls upp)

Bild 4: för man spaken framåt ytterligare tills den gröna markeringen lyser så lastar maskinen (båda pantos fälls upp)

för man spaken bakåt tills den gröna markeringen slocknar så lossas godset (den bakre panton fälls ned)

Det kräver lite övning med det går !!!

lan 2013-09-08 10:20

Finns nu i Download
 
här:
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....76&postcount=7

Bengan 2013-09-08 10:45

Snyggt jobbat Lennart.

Mitt förslag är att du själv klonar henne för alla dom olika varianterna.
Annars har vi 15-20 eller fler varianter utav samma objekt eller att någon annan åtar sig att klona dom och lägga upp dom för nedladdning.
Själv sitter jag på jobbet och kan inte fixa det hela förrens till eftermiddage .

lan 2013-09-08 10:48

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 280479)
Snyggt jobbat Lennart.

Mitt förslag är att du själv klonar henne för alla dom olika varianterna.
Annars har vi 15-20 eller fler varianter utav samma objekt eller att någon annan åtar sig att klona dom och lägga upp dom för nedladdning.
Själv sitter jag på jobbet och kan inte fixa det hela förrens till eftermiddage .

OK Bengan, du har nog rätt! Jag gör under dagen.

lan 2013-09-08 12:16

Tre Kloner
 
3 bifogad(e) fil(er)
finns nu i Download enl. dessa bilder:

lan 2013-09-08 12:27

STORT TACK till Bear ...
 
... för att jag fick "styckmörda" hans Baklastare, det har verkligen underlättat detta projekt :applad:

Sen kan jag nämna att det är relativt lätt för mig att "klona fram" ytterligare "pantographer" med andra laster och ev. andra redskap.

Som BM LM218 är nu är den skräddarsydd för användning vid ett sågverk.

Ni kan ju posta önskningar här så vidarebefordrar jag dom till Jultomten ;)

rac_hammer 2013-09-08 12:47

Underbart fint jobb :-) en önskan på last till den vore lite vanligt blå/grå grus/makadamm/ballast ... Vore nice till spårarbeten osv :-)

Jockes 2013-09-08 13:19

VÄLDIGT!!! vackert arbete du utfört Lennart! Nu ska jag bara lyckas sparka igång Trainz...

lan 2013-09-08 14:00

Tack för berömmet!
 
rac-hammer - skicka mig en bild på den ballast du önskar så vidarebefordrar jag till Tomteverkstan !

Eftersom denna maskin har en insida som är synlig utifrån och en utsida som är synlig inifrån så kan man inte välja en vanlig driver om man vill köra i CAB-mode eftersom man hamnar inuti hans "tomma skalle" (neurologisk intressant men inte önskvärt". Jag har snickrat till en "Osynlig Lokis" som man kan använda och sätta upp i Edit Session-Driver Setup.

Den är tillagd i Download-tråden.

ekv 2013-09-08 23:24

Lite strul
 
Tack Lan för ett fantastiskt arbete!
Det uppstår ett litet fel då jag i en session försöker programera in en körväg för baklastaren. Lägger ut trackmarkers på det osynliga spåret och tilldelar baklastaren en lokis. Sedan är det meningen att baklastaren själv, alltså AI-drivern, under spelets gång ska köra baklastaren till de olika trackmrkers i en viss ordning - i en loop. Då kör AI-drivern baklastaren, men långsamt - mindre än 1 km/tim - fastän högsta default hastigheten är 65 km.

Felet beror kanske på att jag tänkt fel eller du har kanske hört om denna konstighet av någon annan? Det är kanske inte meningen att baklastaren ska betraktas som ett vanligt lok?

lan 2013-09-09 08:17

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av ekv (Inlägg 280517)
Tack Lan för ett fantastiskt arbete!
Det uppstår ett litet fel då jag i en session försöker programera in en körväg för baklastaren. Lägger ut trackmarkers på det osynliga spåret och tilldelar baklastaren en lokis. Sedan är det meningen att baklastaren själv, alltså AI-drivern, under spelets gång ska köra baklastaren till de olika trackmrkers i en viss ordning - i en loop. Då kör AI-drivern baklastaren, men långsamt - mindre än 1 km/tim - fastän högsta default hastigheten är 65 km.

Felet beror kanske på att jag tänkt fel eller du har kanske hört om denna konstighet av någon annan? Det är kanske inte meningen att baklastaren ska betraktas som ett vanligt lok?

Det här med AI-körning har jag ingen koll på men det kan ha med enginespecen att göra. Om nån vet något så hör av er här! Skall kolla upp specen eftersom den inte alls är injusterad ännu. Maxhastigeheten var 25 kph på dessa baklastare.

Har skruvat på enginespecen, testa hur denna fungerar med AI-förare !

lan 2013-09-09 18:11

Kommande tillrättningar ...
 
... som blir till nästa uppdatering:

En bättre enginespec som fungerar i DCC, CAB och AI.
Gasreglaget skall få betydligt fler steg (30 st) så precisionskörning blir möjlig.
Bättre motorljud.
Det förskräckliga soundskriptet som stör nu skall tas bort.
Några fler pantografer med andra laster om jag får förslag och bilder.
En mer detaljerad hytt.

m.m.

Jockes 2013-09-09 19:52

Jag har faktiskt ingen koll, men finns det möjlighet att få den även som ett objekt? :)

Fler verktyg som kan behövas kan jag inte komma på. Vet inte riktigt vad som funnits till baklastare... Verktygen vi har i skolan är ju lite modernare, och dessutom till en hjullastare, så vet inte om dem passar.. :rolleyes:

ekankal 2013-09-09 20:39

Vore trevligt om du kunde fixa (eller mappa om, så att man kan göra) en brun/svart skopa, inte ofta man såg dom här traktorerna med gula och fina ;) skopor inte, hehe.

lan 2013-09-09 22:43

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 280553)
Vore trevligt om du kunde fixa (eller mappa om, så att man kan göra) en brun/svart skopa, inte ofta man såg dom här traktorerna med gula och fina ;) skopor inte, hehe.

Skall fundera på det när den dagen kommer. Först vill jag att allt skall fungera sen kan vi ta kosmetikan!!!

lan 2013-09-09 22:49

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 280551)
Jag har faktiskt ingen koll, men finns det möjlighet att få den även som ett objekt? :)

Fler verktyg som kan behövas kan jag inte komma på. Vet inte riktigt vad som funnits till baklastare... Verktygen vi har i skolan är ju lite modernare, och dessutom till en hjullastare, så vet inte om dem passar.. :rolleyes:

Om du med "objekt" menar "scenery" så blir det inte nån, ni har ju Bears !!!

ekv 2013-09-09 23:00

Hej Lan!
Tack för den nya enginespecen du sände. Tyvärr ingen förbättring vid test. AI:n ville inte styra baklastaren genom växlar. Om man undviker växlar går det bra. Om man vill att AI:n ska styra in, via en osynlig växel, på en ny väg stannar baklastaren ca 20 m från växeln. Efter ett stillestånd på ca 5 min kraschar spelet. Jag fortsätter att testa med lite olika alternativ och meddelar om jag hittar något fel från min sida.

lan 2013-09-09 23:47

Citat:

Ursprungligen postat av ekv (Inlägg 280563)
Hej Lan!
Tack för den nya enginespecen du sände. Tyvärr ingen förbättring vid test. AI:n ville inte styra baklastaren genom växlar. Om man undviker växlar går det bra. Om man vill att AI:n ska styra in, via en osynlig växel, på en ny väg stannar baklastaren ca 20 m från växeln. Efter ett stillestånd på ca 5 min kraschar spelet. Jag fortsätter att testa med lite olika alternativ och meddelar om jag hittar något fel från min sida.

Om växlarna är för tvära är det alltid problem i Trainz, försök med större kurvradie i växlarna !

ekankal 2013-09-11 09:12

Citat:

Ursprungligen postat av RobertE (Inlägg 280424)
Kommer den även komma som sceny objekt? ;

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 280551)
men finns det möjlighet att få den även som ett objekt? :)

Efter ca 5 minuters arbete så har jag gjort om alla varianterna till scenery objekt oxå, och om Lennart tillåter, så kan jag ladda upp dessa när han har slutfört projektet (om det tillkommer nya saker t.ex).

lan 2013-09-11 10:11

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 280594)
Efter ca 5 minuters arbete så har jag gjort om alla varianterna till scenery objekt oxå, och om Lennart tillåter, så kan jag ladda upp dessa när han har slutfört projektet (om det tillkommer nya saker t.ex).

Naturligtvis får du det ! Men det är lite saker kvar. T.ex. behövs väl det borttagna soundskriptet i modifierad form till en scenerymodell (?). Sen tillkommer ju mappningsfält för de rostiga vertygen, som du påpekade tidigare. Sen kanske det blir fler verktyg och laster (dvs fler pantografer).

lan 2013-09-14 22:26

Sista upload ...
 
... finns nu i Download-tråden. Nu duger den för mina behov, sen kan säkert Ekan "försköna" texturerna ytterligare om han har lust :applad:

rac_hammer 2013-09-14 22:45

underbart fint jobb Lennart :)

ekv 2013-09-15 13:49

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av ekv
Hej Lan!
Tack för den nya enginespecen du sände. Tyvärr ingen förbättring vid test. AI:n ville inte styra baklastaren genom växlar. Om man undviker växlar går det bra. Om man vill att AI:n ska styra in, via en osynlig växel, på en ny väg stannar baklastaren ca 20 m från växeln. Efter ett stillestånd på ca 5 min kraschar spelet. Jag fortsätter att testa med lite olika alternativ och meddelar om jag hittar något fel från min sida.

Om växlarna är för tvära är det alltid problem i Trainz, försök med större kurvradie i växlarna !
Tack för tipset. Nu funkar baklastaren med växlar.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:01.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009