Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Kolbäck-Ramnäs (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34952)

torpal 2014-04-03 17:50

Kolbäck-Ramnäs
 
2 bifogad(e) fil(er)
Som jag antytt någonstans håller jag på att bygga en "riktig" bana efter alla år med fiktiva rutter.

Den här gången är det (kanske den första delen av SWB som står för förebilden. Gamla Stockholm Wästerås Bergslagernas Järnväg var ett omfattande järnvägsnät i den norra Mälardalen med angränsande bergslag. Stockholm-Ludvika och Kolbäck-Ramnäs var två av linjerna. Sträckan Kolbäck-Ramnäs var cirka 30 km lång och trafikerades fram till mitten av 1960-talet av såväl gods- som persontåg. Efter att persontrafiken lagts ned förekom godstrafik under ett antal år, bland annat för Surahammars Bruks räkning, som på den här tiden var en stor godskund. Under en period transporterade bruket flytande järn i specialbyggda vagnar från masugnen i Spännarhyttan till smältverket i Surahammar. När priserna och efterfrågan på stål minskade under 1980-talet upphörde de här transporterna och banan föll in i en törnrosasömn, som gott och väl kunnat fortsätta till våra dagar. Men "ödet" ville annorlunda och den 10 november 1991 (för drygt 22 år sedan) återinvigdes banan efter en kraftfull upprustning. Idag går trafiken från Stockholm till Ludvika den här vägen (istället för via Tillberga och Ramnäs) eftersom trafikunderlaget är väsentligt större än via den gamla sträckningen. Nu förbinds både Västerås, Hallstahammar och Surahammar med Stockholm och Dalarna. Däremot har Kolbäck, som tidigare var en livlig järnvägsknut med trafik mot Västerås-Stockholm; Köping-Frövi-Hallsberg och Eskilstuna-Flen-Oxelösund (TGOJ) förutom då linjen till Ramnäs och vidare mot Fagersta-Smedjebacken och Ludvika, totalt tappat betydelse. Idag är Kolbäck enbart två genomgångsspår med plattformar i vardera riktningen för trafikanter mot Eskilstuna, Västerås och Köping. Mot Hallstahammar, Surahammar och Ramnäs kan man numera endast ta sig med egen bil eller buss. Ett triangelspår har byggts för trafiken från Västerås som inte längre behöver angöra Kolbäck.

Eftersom jag är en nostalgiker har jag valt att försöka efterlikna banan under "storhetstiden" i början av 1960-talet. Persontrafiken avvecklades med rälsbussar (Hilding Carlsson fram till november 1958 och därefter Y6:or). Godstrafiken sköttes fram till samma novemberdag med hjälp av E- och B-lok som dragkraft. Därefter tog T21 över tills dess att de ansågs för klena och T44 gjorde sitt intåg. Ett speciellt inslag gjorde det blandade tåg som gick tidigt på morgonen för bland annat skolresor till Västerås. Det drogs av ett litet ånglok (litt J vill jag minnas). Senare byttes loket ut mot en Z-lokomotor. I tåget gick, som personvagn; en tvåaxlig BF4 som jag vurmade speciellt för. Den vagnen kommer att bli ett måste i min rutt!

I Surahammar hade bruket ett eget växellok som skötte den omfattande växlingen för brukets räkning. När jag var liten var det ett gammal K-lok som bruket köpt av SJ. I oktober 1953 anlände så ett grönt under från Esslingen i Tyskland. Det var brukets något modifierade lok av samma typ som SJ:s litt V3. Men det här loket var grönt med silverdekorer. Det döptes i folkmun helt sonika till "Esslingen" därför att det stod så på kylargallret. Jag var själv på plats (nästan åtta år gammal) när loket levererade. Åtskilliga gånger fick jag senare åka med lokförarna Spennare och Henriksson under deras växlingspass.

Det snygga V3-loket som finns för RW vore en nåd att stilla bedja om att få till min bana ;-).

Nog snackat! Här kommer ett par nytagna bilder (trots det ruggiga höstrusket).

http://web.stw.se/forum/attachment.p...1&d=1396539133
Du med godståg å järnvägsbron i Kolbäck.

http://web.stw.se/forum/attachment.p...1&d=1396539133
Parti av Kolbäcksån i Kolbäck med Du och godståg.

Bygget går nu vidare. Efter justering av bangården i Kolbäck för att optimera den kommer en del utsmyckning till och sedan går linjen mot Hallstahammar, Surahammar och Ramnäs vidare...

Behöver jag säga att det är j-t kul? Likt Totte är jag ju pensionär och kan sitta vid datorn precis så länge jag vill (nästan). Åtminstone så länge som hustrun är på jobbet ;-)

Vi hörs!

bönan 2014-04-03 18:46

Spännande med en ny svensk rutt! Detta ska följas noggrant.:applad:

Totte 2014-04-03 19:10

Trevligt att en ny rutt till har blivit av. :tumme_upp:
Lycka till!
Jag har landställe utanför Nora. Det finns spår från Ervalla till Nora. NBJV har hand om den.

torpal 2014-04-08 19:06

1 bifogad(e) fil(er)
Bygget av banan går vidare!

Än så länge koncentrerar jag mig på Kolbäcks bangård och dess omdelbara närhet. Målet är att det ska vara så lika originalet från början av 1960-talet som det går. Visst måste en hel del kompromisser göras, men i alla fall.

Dagens stämningsbild visar rälsbussen mot Ramnäs (en Y6:a) som väntar på avgång framför stationshuset i Kolbäck en majdag 1962.

bönan 2014-04-08 19:46

Snyggt! :tumupp:

torpal 2014-04-08 22:03

Man tackar! och "en gör så gôtt en kan"!

LasseJ 2014-04-09 17:51

Citat:

Ursprungligen postat av torpal (Inlägg 286739)
Man tackar! och "en gör så gôtt en kan"!

trevligt, från en tid då järnvägen var hjärtat i byn.... Lycka till!!

Hälsar

Lasse J
PS
Du maskinen får det att vattnas i munnen.... saknar en stål Du i mina reminisense ktiviteter inte minst på Trollhättan rutten...
DS

torpal 2014-04-10 17:15

Vad gör jag för fel?
 
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!

Jag har just försökt aktivera Mazz häftiga signaler i min nya rutt (Kolbäck-Ramnäs).

Först fick jag bara upp signalerna (inte de lustiga röda romberna) vilket naturligtvis innebar att signalerna inte fungerade!

Nu har jag fått in "bollarna" och signalerna visar upp sken, men mycket egendomligt sådant. Ser mer ut som tecknade skivor som antingen lyser med fast sken eller som blinkar, Bifogade bild kanske kan visa vad jag menar.

Vad gör jag för fel?

/Med vänliga hälsningar
"Tågny"

bönan 2014-04-10 17:27

Testa att kopiera filen signlight.ace från någon annan svensk rutt som använder dessa signaler (Stockholmsrutten, Trollhättanrutten) till din rutt och se om det blir normalt. :)

torpal 2014-04-10 18:00

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 286807)
Testa att kopiera filen signlight.ace från någon annan svensk rutt som använder dessa signaler (Stockholmsrutten, Trollhättanrutten) till din rutt och se om det blir normalt. :)

Tack Bönan!

Det var tydligen mycket läääääääääänge sedan jag senast byggde in signaler i en rutt. Hade totalt glömt bort detta och körde naturligtvis med den gamla (ursprungliga) texturen. Nu funkar det bra. Nu ska jag bara se till att koppla signalen till rätt växel så att jag får grönt när jag vill komma in på stationen.

bönan 2014-04-10 18:08

Citat:

Ursprungligen postat av torpal (Inlägg 286810)
Tack Bönan!

Det var tydligen mycket läääääääääänge sedan jag senast byggde in signaler i en rutt. Hade totalt glömt bort detta och körde naturligtvis med den gamla (ursprungliga) texturen. Nu funkar det bra. Nu ska jag bara se till att koppla signalen till rätt växel så att jag får grönt när jag vill komma in på stationen.

. :tumupp:

torpal 2014-04-11 15:43

Multi-tågmöte i Kolbäck
 
2 bifogad(e) fil(er)
Så när dagens byggarbete är klart är det kanske på plats att visa ett par bilder av ett tågmöte i Kolbäck.

Tåg från / till fyra håll finns inne på stationen för utbyte av passagerare. På spår 1 står rälsbussen (en Y6:a) avgångsberedd mot Ramnäs. På spår 2 har persontåget från Stockholm via Västerås just gjort ett kort uppehåll före den fortsatta färden mot Köping och Hallsberg.

På spår 3 håller man på att lasta resgods och ta ombord passagerare på en X9:a. Dessa motorvagnar gick under en period som expresståget "Mälardalen" mellan Stockholm och Karlstad t o r. Då gjordes inga uppehåll i Kolbäck. Men idag blev det ett undantag innan X9:an ska gå vidare mot Västerås och Stockholm.

Vid "TGOJ-plattformen" (spår 4) står en av TGOJ:s färgglada motorvagnar (en så kallad "Kålmask") YBoa2 redo att snart ge sig iväg på TGOJ:s CTC-sträcka mot Eskilstuna.

Ute på godsbangården bidar ett Du med typiskt godståg sin tid. Det gäller ju att banan mot Dingtuna och Västerås ska bli fri igen sedan X9:an rullat igenom.

En gammal SJ landsvägsbuss skymtar på genomfartsleden bakom stationshuset.

Ha en trevlig helg!

bönan 2014-04-11 16:10

:applad::applad:

Totte 2014-04-11 17:03

Hej!
Va häftigt det ser ut!:tumupp:

torpal 2014-04-15 08:06

Skumt lok i Kolbäck
 
1 bifogad(e) fil(er)
När jag stod på perrongen i Kolbäck och väntade på mitt tåg hem till Stockholm igen efter väl förrättat byggjobb på Kolbäcks bangård kom ett "skumt" lok sakta glidande förbi.

Det var ett gul-grönt lok i samma färgsättning som TGOJ:s "kålmaskar". Och mycket riktigt det var ett TGOJ-lok: ett Bt (nr 305). Första gången jag såg ett sådant i verkligheten (alltså den virtuella verkligheten). Det är Micke321 som pillat litet och satt embryot till den här läckra rapid-pendangen för TGOJ på spår.

Vi får förhoppningsvis se mer av denna loktyp i just Kolbäck!

Jockes 2014-04-21 16:40

Riktigt snyggt! :)

torpal 2014-04-21 17:23

Tack! Kul med uppskattning för det man gör...

torpal 2014-04-22 17:21

Arbetsveckans första tåg
 
2 bifogad(e) fil(er)
Efter påskhelgen har vardagen återkommit till Kolbäck-Ramnäs-linjen. Arbetsveckans första tåg är ett blandat tåg som utgår från Kolbäck redan vid sex-tiden på morgonen. Ett par godsvagnar och den klassiska BF4:an är den här dagens beskedliga fora för Z62:an som inte har några större besvär att ta sig uppför motlutet mot Hallstahammar vid Amsta där den gamla (lilla) vägen mellan Hallsta och Kolbäck korsar banan.

Bygget av banan går vidare. Detaljeringen på den här platsen pågår...

lukas 2014-04-22 18:04

Citat:

Ursprungligen postat av torpal (Inlägg 287127)
Efter påskhelgen har vardagen återkommit till Kolbäck-Ramnäs-linjen. Arbetsveckans första tåg är ett blandat tåg som utgår från Kolbäck redan vid sex-tiden på morgonen. Ett par godsvagnar och den klassiska BF4:an är den här dagens beskedliga fora för Z62:an som inte har några större besvär att ta sig uppför motlutet mot Hallstahammar vid Amsta där den gamla (lilla) vägen mellan Hallsta och Kolbäck korsar banan.

Bygget av banan går vidare. Detaljeringen på den här platsen pågår...


:applad::applad: Meget bra , gleder meg til denne kommer :applad::applad:

torpal 2014-04-27 16:24

3 bifogad(e) fil(er)
Ett par stämningsbilder från linjen strax norr om Kolbäck (invid Vallby Gård). Det är en rälsbuss av typ Yo1s tillsammans med ett släp (UCFos) som strävar mot Hallstahammar, Surahammar och Ramnäs.

Jockes 2014-04-27 18:33

Riktigt härliga bilder!! Ser grymt snyggt ut :drool::tumme_upp:

torpal 2014-05-02 14:53

Godståg
 
1 bifogad(e) fil(er)
Från början 1970-talet gjorde T44 de tunga godsuppgifterna på Kolbäck-Ramnäs-banan. Nummer 276 och 282 vet jag deltog i det arbetet. Möjligen fanns någon mer T44, stationerad i Västerås, i omloppet.

En höstdag gör sig T44 276 beredd att lämna godsbangården i Kolbäck för färd ända upp till Fagersta, med godsutbyte på alla mellanstationer.

Detta får bli veckans redovisning av bygget, som stått relativt stilla den här veckan. Inte därför att det varit Valborg utan därför att jag fastnat i en uppgift. Nya tag får tas i nästa vecka...

Trevlig helg!

torpal 2014-05-20 17:23

Fortfarande stiltje i banbygget!
 
1 bifogad(e) fil(er)
Även den senaste veckan har det hänt relativt litet på själva banbygget. Visserligen har en korrekt version av järnvägens vattentorn i Kolbäck kommit på plats och en del småjusteringar skett, framförallt på bangården i Kolbäck, men tiden har gått åt till annat. Bland annat har det kommunala vattentornet i Surahammar sett dagens ljus. Ett "skrytbygge" från femtiotalet som är en känd profil i det västmanländska brukssamhället. Så snart banbygget nått Surahammar (står just nu stilla i Hallstahammar) ska givetvis vattentornet komma på korrekt plats med omgivande grönska och allt...

Så här såg tornet i alla fall ut när det var nybyggt. Under senaste år har det tyvärr byggts om till att enbart innehålla lägenheter (och vattenreservoaren förstås).

http://web.stw.se/forum/attachment.p...1&d=1400598443

Återkommer inom kort med fler rapporter om bygget...

Totte 2014-05-20 21:23

:tumupp:Snyggt!:tumupp:

torpal 2014-05-23 16:32

Tågmöten i Kolbäck
 
6 bifogad(e) fil(er)
Fortsatt småarbete med en massa kringprylar (rullande materiel bland annat) har gjort att inget egentligt bygge på banan utförts. En del justeringar förstås.

Men jag vill i alla fall redovisa några bilder på tågmöten i Kolbäck.

Den första bilden visar ett kort godståg med enbart tre G-vagnar som kommit med T44 275 från Västerås och ska gå vidare mot Köping. På spår två (vid plattformen) står Expresståget "Mälardalen" som just passera från Stockholm mot Karlstad.

Bild 2 visar rälsbusståget mot Ramnäs (och Kärrgruvan) på spår 1 samtidigt som "Mälardalen" rullar igenom på spår 2.

Tredje och fjärde bilderna visar godståget på spår 6 avvaktande sin avgångstid. Här kan man tydligt se de tre olika G-vagnarna. Är det inte månne en "ren" standard G vi kan se sist i tåget? Den vet jag mig inte ha sett i MSTS / ORTS tidigare...

Bild 5 är en översiktsbild som visar alla tre tåg som just finns på stationen.

Den avslutande sjätte bilden avspeglar friden på bangården när de personförande tågen avgått. Nu är det bara det korta godståget kvar som ska klareras inna stinsen kan ta sitt förmiddagsfika.

bönan 2014-05-23 17:53

Mycket snyggt! Körde man alltså expresståg till Värmland norr om Mälaren på den tiden? Gick tåget vidare via Hallsberg - Laxå - Degerfors eller gick det att köra över banan Ervalla - Nora - Strömstorp? :)

torpal 2014-05-23 20:04

Så vitt jag minns det gick tåget den "normala" vägen via Hallsberg, Laxå och Degerfors.
Det gick ju ett stort antal så kallade "namntåg" på den tiden. I Västmanland gick åtminstone ytterligare ett: Bergsmannen som gick Stockholm-Ludvika. Men det fanns betydligt fler... Jag kommer dock inte ihåg fler just nu. Förutom "Stockholmaren", "Göteborgaren" och de andra "stora" expresstågen...

bönan 2014-05-23 20:08

Intressant. Det var kanske också en mindre tidsförlust att köra norr om Mälaren på den tiden än det är idag. Och så hade väl folk inte lika bråttom heller...

torpal 2014-05-23 20:24

Jag måste korrigera mig: "Mälardalen" gick enbart till Örebro!.
Fler namntåg: Skandiapilen (Malmö-Oslo.

torpal 2014-06-30 21:05

Ämnet återfunnet!
 
När jag gick in i arkivet och letade hittade jag detta ämne som tyvärr inte visas på normalt sätt. Vad göra?

torpal 2014-06-30 21:13

SJ Dm i infarten till Kolbäck från TGOJ
 
1 bifogad(e) fil(er)
Härligt med denna koloss så långt söderut som Kolbäck, men Mas-vagnar på väg till djuphamnen i Västerås. En omledning från Oxelösund på grund av ett allvarligt fel på banan ner till hamnen. Västerås fick rycka in som reserv.

hallonet99swe 2014-06-30 21:20

Kan du skicka länken för lastvagnarna med ASG osv. :tumme_upp:

torpal 2014-07-01 07:51

Så snart godsvagnarna i SJ standard G-serie släpps kommer det att finnas nedladdningslänkar till dem.

Med detta menas: De finns inte för nedladdning ännu! Men ganska snart kommer de första vagnarna ut. Både som "vanliga" vagnar och som reklammålade.

Håll ut! ;-)

torpal 2014-07-05 17:07

Gulf-macken i Kolbäck
 
2 bifogad(e) fil(er)
För att göra banan Kolbäck-Ramnäs så verklighetstrogen som möjligt behövs en lång rad objekt.
Den gamla bensinmacken Gulf strax utanför stationshuset i Kolbäck är sen sådan karaktäristisk byggnad som gav känsla för miljön.

Jag har fått hjälp av LAn som gjort en härlig modell av macken. Han har lagt upp den för nedladdning för Trainz och jag har konverterat den till MSTS- / ORTS-format. Den finns nu inbyggd i banan, men inom kort kommer den även för nedladdning för alla som vill berika sina byggen med en autentisk mack från 1950- 1960-talen.

Så här ser macken ut:

Totte 2014-07-05 17:52

:tumupp:Va fint det blev!:tumupp:

Jockes 2014-07-06 02:09

Så otroligt snyggt!! :drool::tumme_upp:

hallonet99swe 2014-07-11 02:57

När räknar du släppa rutten

torpal 2014-07-11 09:58

Ja du, det är svårt att säga. Spårläggningen är enbart klar till Hallstahammar, cirka 6-8 km norr om Kolbäck. Fattas således cirka 20 kilometer.

Har fastnat litet i bygget av stationshuset i Kolbäck som ställt till en del problem.

Därefter ska stationsområdet i Hallstahammar göras klart. Tre viktiga byggnader ska till här (bland annat stationshuset som är mycket komplicerat).

Först därefter kommer linjen mellan Hallsta- och Surahammar att byggas.

Räkna med att spårläggningen och grovmodelleringen av landskapet med byggnader kan vara klart under hösten. I absolut bästa fall kanske en betaversion av sträckan kan vara ute för texter före jul. Men då är jag nog rätt optimistisk.

Samtidigt med banbygget pågår dessutom utveckling och bygge av en del rullande materiel som är viktiga för banan och som inte finns idag.

Så håll ut!

Totte 2015-06-11 12:32

Hej!
Har du lagt rutten på is, eller?:vinka:

torpal 2015-06-11 13:16

Inte is direkt...
 
Nja, se det mer som en paus i bygget. Jag stötte på en del problem i skogarna norr om Hallstahammar samtidigt som jag misslyckades med att få till stuket på taken till stationsbyggnaderna i Hallsta- och Surahammar.

Dessutom tog Micke321 en välbehövlig paus i sitt bygge av rälsbussarna och G-vagnarna och då gick lite av luften ur mig också. Men vi kommer tillbaka...


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:46.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009