![]() |
vad kan det här bli?
1 bifogad(e) fil(er)
Några gissningar? :)
|
1 bifogad(e) fil(er)
lite lättare nu?
|
En räls gående Scania. ;)
nice byggt. |
Originalet---> http://www.ojs.nu/Bilder/2010-04-15-...P1080644-r.jpg
|
1 bifogad(e) fil(er)
Arbetet fortsätter... Har nu fått sina front och röv plogar... Flaket är kortare och räckena i fronten justerade... Nya gångbord mellan kran och flak samt på högersidan av hytten/fronten...och inte minst då... SJ orange :) nu är det detaljer här näst när stommen är klar ... Lampor luft tankar räcken och trappor mm :)
|
:applad::applad::applad:
|
1 bifogad(e) fil(er)
detalj arbetet fortsätter :)
|
1 bifogad(e) fil(er)
nu lägger jag den här på hyllan lite ... :)
|
Snyggt jobbat Rac !!!
När vintern kommer behöver BV sådana fordon! Lägg den inte på hyllan, då glömmer du bara vad du höll på med senast (Råd från en som vet av egen bitter erfarenhet). :tumme_upp::tumme_upp::tumme_upp:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Det är väl "bara" ett problem, kollade meshdatan på kranen du har "monterat", bara den innehåller 25.319 !!!! polygoner (gämfört med Lennarts senaste Gulf Kolbäck där HELA modellen innehöll 4.350), hur i hela fridens många blir det på hela den där skapelsen när den blir klar ??? hehe ;):D.
Det är kul att bygga i sketchup, men när man importerar grejorna till Trainz brukar ridån gå ner ;). |
Jo detta är tyvärr det som talar emot "Ketchup", men jag och Bengan har försökt med två saker, med en viss framgång:
1. Att reducera antal texturdubletter och storleken på texturerna. 2. Att läsa in mesherna i nåt konverteringsprogram och reducera polygonantalet radikalt. |
Jo vågar nog inte säga poly talet :oskyldig: lite såna grejor jag behöver läsa på om plus att texturerna blir lite galna i trainz.... Lite synd för är rätt nöjd annars plus lärt mig mängder!
|
Lennart skulle du vilja ta en titt på trallan och se vad du tror? Hur jag kan få resultatet i trainz att se ut som den i ketchup utan att polly talet börjar likna Greklands statsskuld?
|
Självklart kan jag det. skicka den så ger jag den lite EU-stöd så får vi se om polyskulden minskar :grin:
|
Teamwork:applad::applad::applad::applad::applad::a pplad:
|
Detta var det "värsta" jag hittills skådat ...
2 bifogad(e) fil(er)
... försökte konvertera den till 3Dmax men koverteringsprogrammet skapade massa artifakter i mesherna. Det blev 58 st oliktexturerade mesher (de flesta av typ .notex. En lätt analys gav nästan 300000 vertecies och 200000 polys.
Den kanske hade gått att banta lite grann om det inte vore för alla artifakter, men som läget är nu passar jag. Rac-hammer får väl ladda upp den som den är med ketchupvarning. |
Jag skulle kunna kika på'n, har några idéer jag skulle vilja testa...
|
Tack för du kollade Lennart. Kan skicka den till dig seal om du skickar din mail i ett pm...
|
Det är aldrig särskilt vackert när sketchup är inblandat, men hur du konverterat Lennart det vet jag inte för jag får bara ungefär halva triangeltalet jämfört med dig (ca 123 000) :D
Tyvärr så är meshen fruktansvärt illa däran, min första uppskattning är att bara ungefär 40% går att rädda, resten är nog lindrigast att modellera om från grunden i 3dsmax eller liknande. Tänker fortsätta gräva lite innan jag fattar något drastiskt beslut. Annars är det riktigt stiligt modellerat, synd bara att det var inte var i ett mer ändamålsenligt program :) |
jo känns som att jag borde kanske övergå till något smidigare program men .... se vad du kan göra iaf :)
|
2 bifogad(e) fil(er)
jo har stött på samma problem med några modeller framförallt bilar att modellen gör såhär i trainz. Någon som vet varför dörrarna blir sådanan?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:18. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009