Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   vad kan det här bli? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35135)

rac_hammer 2014-07-06 15:13

vad kan det här bli?
 
1 bifogad(e) fil(er)
Några gissningar? :)

rac_hammer 2014-07-06 18:36

1 bifogad(e) fil(er)
lite lättare nu?

RobertE 2014-07-06 18:59

En räls gående Scania. ;)
nice byggt.

rac_hammer 2014-07-06 19:13

Originalet---> http://www.ojs.nu/Bilder/2010-04-15-...P1080644-r.jpg

rac_hammer 2014-07-07 23:36

1 bifogad(e) fil(er)
Arbetet fortsätter... Har nu fått sina front och röv plogar... Flaket är kortare och räckena i fronten justerade... Nya gångbord mellan kran och flak samt på högersidan av hytten/fronten...och inte minst då... SJ orange :) nu är det detaljer här näst när stommen är klar ... Lampor luft tankar räcken och trappor mm :)

rely 2014-07-08 09:03

:applad::applad::applad:

rac_hammer 2014-07-08 22:24

1 bifogad(e) fil(er)
detalj arbetet fortsätter :)

rac_hammer 2014-07-10 15:13

1 bifogad(e) fil(er)
nu lägger jag den här på hyllan lite ... :)

lan 2014-07-10 17:56

Snyggt jobbat Rac !!!
 
När vintern kommer behöver BV sådana fordon! Lägg den inte på hyllan, då glömmer du bara vad du höll på med senast (Råd från en som vet av egen bitter erfarenhet). :tumme_upp::tumme_upp::tumme_upp:

ekankal 2014-07-10 18:59

1 bifogad(e) fil(er)
Det är väl "bara" ett problem, kollade meshdatan på kranen du har "monterat", bara den innehåller 25.319 !!!! polygoner (gämfört med Lennarts senaste Gulf Kolbäck där HELA modellen innehöll 4.350), hur i hela fridens många blir det på hela den där skapelsen när den blir klar ??? hehe ;):D.

Det är kul att bygga i sketchup, men när man importerar grejorna till Trainz brukar ridån gå ner ;).

lan 2014-07-10 21:03

Jo detta är tyvärr det som talar emot "Ketchup", men jag och Bengan har försökt med två saker, med en viss framgång:

1. Att reducera antal texturdubletter och storleken på texturerna.
2. Att läsa in mesherna i nåt konverteringsprogram och reducera polygonantalet radikalt.

rac_hammer 2014-07-10 22:22

Jo vågar nog inte säga poly talet :oskyldig: lite såna grejor jag behöver läsa på om plus att texturerna blir lite galna i trainz.... Lite synd för är rätt nöjd annars plus lärt mig mängder!

rac_hammer 2014-07-11 12:47

Lennart skulle du vilja ta en titt på trallan och se vad du tror? Hur jag kan få resultatet i trainz att se ut som den i ketchup utan att polly talet börjar likna Greklands statsskuld?

lan 2014-07-11 14:28

Självklart kan jag det. skicka den så ger jag den lite EU-stöd så får vi se om polyskulden minskar :grin:

Bengan 2014-07-11 14:44

Teamwork:applad::applad::applad::applad::applad::a pplad:

lan 2014-07-12 12:14

Detta var det "värsta" jag hittills skådat ...
 
2 bifogad(e) fil(er)
... försökte konvertera den till 3Dmax men koverteringsprogrammet skapade massa artifakter i mesherna. Det blev 58 st oliktexturerade mesher (de flesta av typ .notex. En lätt analys gav nästan 300000 vertecies och 200000 polys.
Den kanske hade gått att banta lite grann om det inte vore för alla artifakter, men som läget är nu passar jag. Rac-hammer får väl ladda upp den som den är med ketchupvarning.

sealpower 2014-07-12 13:08

Jag skulle kunna kika på'n, har några idéer jag skulle vilja testa...

rac_hammer 2014-07-12 17:15

Tack för du kollade Lennart. Kan skicka den till dig seal om du skickar din mail i ett pm...

sealpower 2014-07-12 22:41

Det är aldrig särskilt vackert när sketchup är inblandat, men hur du konverterat Lennart det vet jag inte för jag får bara ungefär halva triangeltalet jämfört med dig (ca 123 000) :D

Tyvärr så är meshen fruktansvärt illa däran, min första uppskattning är att bara ungefär 40% går att rädda, resten är nog lindrigast att modellera om från grunden i 3dsmax eller liknande. Tänker fortsätta gräva lite innan jag fattar något drastiskt beslut.

Annars är det riktigt stiligt modellerat, synd bara att det var inte var i ett mer ändamålsenligt program :)

rac_hammer 2014-07-12 23:18

jo känns som att jag borde kanske övergå till något smidigare program men .... se vad du kan göra iaf :)

rac_hammer 2014-07-20 22:39

2 bifogad(e) fil(er)
jo har stött på samma problem med några modeller framförallt bilar att modellen gör såhär i trainz. Någon som vet varför dörrarna blir sådanan?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:18.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009