Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Vovvens ånglok. (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35175)

Bengan 2014-07-22 20:09

Vovvens ånglok.
 
Är det någon annan som har problem med Vovvens ånglok.

Går bra att sätta ut tendern, men så fort jag sätter ut själva loket (samtliga lok). Så börjar bildskärmen pulsera / flimra / fladdra och när loket kommer ur bild, så stabiliserar bildskärmen sig.

Har provat med både Direct X och Open GL med samma resultat.

Kan det måntro, ha något med själva Sway att göra, som han har inplanterat på sina lok tro?

Har haft det här problemet rätt länge nu och trodde tidigare bara, att det var min bildskärm som var på väg att säga upp sig efter snart 15 år. Men nu har jag köpt ny bildskärm och har samma problem med hans lok.

rely 2014-07-22 20:16

Nu när du säger det så känner jag igen det, trodde dock att det bara var jag som hade problemet och att det var något konstigt med mina grafik drivrutiner.

vovven47 2014-07-23 08:17

Konstigt problem!
Själv märker jag inget på varken TS2010 eller TS12.
Om du misstänker PevSoft's Sway teknik så är det enkelt att eliminera:
1. Editera loket via Content Manager och "Edit in Explorer"
2. I Explorer finner du 2 filer: config.txt resp. configbak.txt
3. Ta bort config.txt
4. Döp om configbak.txt till config.txt.
5. Klart.

Alternativ:
Kör PevSoft's Sway program och välj "Remove Sway Effect"

Bengan 2014-07-23 08:59

Citat:

Ursprungligen postat av vovven47 (Inlägg 289215)
Konstigt problem!
Själv märker jag inget på varken TS2010 eller TS12.
Om du misstänker PevSoft's Sway teknik så är det enkelt att eliminera:
1. Editera loket via Content Manager och "Edit in Explorer"
2. I Explorer finner du 2 filer: config.txt resp. configbak.txt
3. Ta bort config.txt
4. Döp om configbak.txt till config.txt.
5. Klart.

Alternativ:
Kör PevSoft's Sway program och välj "Remove Sway Effect"


Provade med SJ S8 1646 sway efter punkterna 1 till 5. Flimret / pulserandet kvarstod. Ska stoppa tillbaka dom olika configarna och prova alternativ 2.

Bengan 2014-07-23 09:13

Har nu testat båda alternativen och flimret / pulserandet kvarstår.

Så vi kan nog utesluta Sway, som jag trodde var boven i dramat.

Har någon annan, möjliga förslag att komma med eller är det bara jag och Rely som är drabbade?

NEBO 2014-07-23 10:04

Jag har samma problem.

Bengan 2014-07-23 10:37

Letar desperat efter felet.

Har provat att byta hytt, till Lennarts hytt för J-loket. Felet kvarstår, så hytten borde gå att uteslutas.

Även provat att stänga av skuggorna, ifall det skulle vara själva skuggan som spökar. Men det hjälpte inte heller.

Någon som har något annat förslag, som man kanske borde testa?

Bengan 2014-07-23 13:18

Har nu avinstallerat SJ S8 1646 och letat igenom mina gamla mappar med nedladdat material.

Hittade samma lok i en mapp nedladdat 2013-02-05 SJ S8 1646 och installerade henne. Inget pulserande eller flimmer på min skärm denna gång.

Så nu blir det till och leta efter mappar gjorda efter 2013-02-05, som innerhåller Vovvens uppdateringar på loket. Så kanske jag finner på ett ungefär, när pulserandet / flimmrandet satte igång. Tyckte mig se, 3-4 olika mappar gjorda med olika uppdateringar på detta lok.

Bengan 2014-07-23 14:07

Har nu installerat SJ S8 1646 uppdatering efter uppdatering.

2013-02-05 SJ S8 1646

2013-03-20 SJ S8 1646

2013-09-13 SJ S8 1646

2013-09-14 SJ S8 1646

2013-11-25 SJ S8 1646

Vid uppdateringen från 2013-11-25 så började min skärm att pulsera och flimmra igen.

Vet tyvärr inte vad som är gjort mellan dom olika versionerna och frågan är om Vovven kommer ihåg detta efter mer än ett halvår tillbaka.

Ska jag klona den sist fungerande versionen från 2013-09-14 SJ S8 1646 och skicka till dig?
Ifall du kan se, vad du har gjort för ändringar på henne.

vovven47 2014-07-24 07:47

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 289226)
Har nu installerat SJ S8 1646 uppdatering efter uppdatering.

2013-02-05 SJ S8 1646

2013-03-20 SJ S8 1646

2013-09-13 SJ S8 1646

2013-09-14 SJ S8 1646

2013-11-25 SJ S8 1646

Vid uppdateringen från 2013-11-25 så började min skärm att pulsera och flimmra igen.

Vet tyvärr inte vad som är gjort mellan dom olika versionerna och frågan är om Vovven kommer ihåg detta efter mer än ett halvår tillbaka.

Ska jag klona den sist fungerande versionen från 2013-09-14 SJ S8 1646 och skicka till dig?
Ifall du kan se, vad du har gjort för ändringar på henne.

Eftersom jag själv har inga problem med vare sig TS2010 eller TS12, så
blir det bara gissningar.
Några data:
Min CPU är på 2.30 GHz.
RAM 8 GB
Bildskärmen är inställd på OPENGL under Trainz.

En sak vet jag om ändring och det är införande av TIMER i skript filen i
senaste version.
Gör att CPU:n får mer att göra......

Du kan testa ett lok genom att låta det komma upp i max hastighet, varvid
TIMERN "dör". Är det forfarande problem då?

PS. Jo, jag har ALLA ångloks versioner sparade.

Bengan 2014-07-24 08:07

1 bifogad(e) fil(er)
Ska försöka testa igen, så fort gumman min vaknar. Tror inte hon vill vakna till lite ånga och tufftuff, nackdelen att ha datorn i sovrummet.

8 i ram har jag, undra om jag inte till och med har 16.

OpenGL och DirectX har jag provat, med samma resultat. Enda skillnaden är att jag får ett vitt streck på gångbordet på två av loken, när jag kör i DirectX. Har för mig, att jag tog upp det här med det vita strecket engång i tiden med dig.

Det här med CPU har jag ingen koll på, det får jag låta någon av grabbarna kolla upp åt mig.


EDIT: Lagt till en bild, sen om det är samma sak som CPU som Vovven menar, vet jag inte.

Bengan 2014-07-24 08:49

3 bifogad(e) fil(er)
Gjort en rundbana över 3 bord och satt ut SJ S 1254 sway.

Drog upp vredet på max och loket kommer upp i 78km. Pulserandet och flimmret kvarstår.

Kört i DCC och inte i hyttläge. Kör oftast i detta läget, då jag föredrar att se dessa maskiner utifrån. Väldigt sällan jag är i hytten och har inte tänkt på, om det pulserar och flimmrar då också.


EDIT: Har nu även testat i både OpenGL och DirectX + varit inne i hytten och kollat (i DCC läge). Ingen skillnad. Jag Zoomade även ut från loket och upptäckte då, något som jag inte har tänkt på tidigare. När jag är in zoomad på loket, så pulserar / flimmrar hela bildskärmen. När jag zoomar ut från loket, så blir det som en Gloria runt själva loket bara. Så att resten runt omkring inte drabbas av själva flimmret. Ungfär som på bilderna.

BILD 1. Hela skärmen flimmrar.

BILD 2 & 3. Ungefär bara innanför det röda, som det flimmrar till.

ekv 2014-07-24 10:09

Har upplevt detsamma som Bengan och andra med Vovvens lok, men om man kryssar för "stealla av loket", dvs alla rök- och ångeffekter slutar, upphör flimret på skärmen. Min slutsats är att det kan vara funktionen för rök och ånga som stör skärmen.

Bengan 2014-07-24 11:08

Citat:

Ursprungligen postat av ekv (Inlägg 289265)
Har upplevt detsamma som Bengan och andra med Vovvens lok, men om man kryssar för "stealla av loket", dvs alla rök- och ångeffekter slutar, upphör flimret på skärmen. Min slutsats är att det kan vara funktionen för rök och ånga som stör skärmen.

Provade att ställa av loket efter ekv:s idé. När loket efter ca: 1 minut slutade ryka, så upphörde flimmret och återkom när jag ställde på henne. Så det är nog som ekv tror, att det är rök och ånga som stör, så att det blir ett pulserande flimmer runt loket.

vovven47 2014-07-25 08:27

Vet inte vad jag skall säga? Eftersom det fungerar för mig så är det
mer eller mindre omöjligt att testa ut ovan problem.
Jag har ju i tidigare inlägg skrivit om hur min PC är bestyckad
och med ett NVIDIA grafikkort + Windows 7 Home Premium Service Pack 1.

Ett förslag: Tag bort smoke15 containern i config och testa.

Layout NVIDIA systeminfo:
https://www.mediafire.com/convkey/02...rdnfxctu6g.jpg

Bengan 2014-07-25 10:12

Har testat att ta bort smoke15 i dom båda configarna. Samma resultat som tidigare.

Har du någon koll på, vad jag missar. Om jag backar tillbaka till en senare version, där jag inte har något flimmer / pulserande på skärmen runt loket.

Vad som har skett i uppdatering mellan dessa två uppdateringar. 2013-09-14 SJ S8 1646 (OK, inget flimmer) och denna version 2013-11-25 SJ S8 1646 (flimmer). Datumen är på ett ungefär, är från det datum som jag laddade ner den/dom ifrån. Kan vara att uppdateringen kom någon dag innan, så att jag inte har hunnit ladda hem samma dag.

ekv 2014-07-25 16:27

Hej, Vovven, Bengan och LAn!
Skulle det inte vara en god idé om ni fantastiska ånglokskreatörer, Vovven och LAn, tillsammans kunde lösa problemet med "rök/ång"-flimmer? Vad jag har förstått ger inte LAns lok upphov till ett störande flimmer.

I all välmening

vovven47 2014-07-26 08:51

Jag är tämligen säker på att problemet ligger i SKRIPT filen och dess
TUNGA behandling av diverse operationer. Var själv lite osäker vad som
skulle hända när jag utvecklade nya features till ångloken.
Dock fungerar allt perfekt hos mig! Inga problem som andra tycks ha......

Läsvärd artikel:
http://dator8.info/10/2012/09/Hur-ma...kkort-RAM.html

Nytt i senaste skript var:
1. Ångpuffar jämte normal rökutveckling styrt via skript.
2. Hytten där man kan reglera sotare, cylinderutblås, och ejektorn med rökutveckling.
Detta finns inte hos någon annan.

Punkten 1 kommer jag kanske att ändra nån gång så att ljudet istället styr rökpuffandet.
Jfr mitt ångturbinlok.

Punkten 2 verkar vara minimalt intresse för. Varför vet jag inte?

Skriptfilen består av mer än 2300 rader och det är dödfött att anpassa detta så att
det fungera för alla. Se länken ovan. Hur skulle det gå till????

Dessutom måste jag i så fall kontakta Auran och få reda på hur de kombinerar grafik- resp
CPU minnen. Då blir det ett JOBB och för mig är detta en HOBBY, som man håller på med och
själv bestämmer vad göra och inte göra. När man tappar lusten så bara sluta. Enkelt.

Det bästa för er som det inte fungerar för är att ladda ned näst äldsta versionen av
resp. ånglok.
Vad ni tappar är endast punkterna 1 och 2 ovan och intresset för dessa är ju MINIMALT.

Nån gång kanske jag tar mig an punkten 1 och låter ljudet styra ångluffarna istället.
Mindre CPU/GPU krävande.


Jag skall emellertid jämföra de sista 2 versionerna av skript filerna men förmodar där är
100-tals skillnader.

Frågor:
1. Har ångturbinloket samma problem. Det genererar ju inga ångpuffar.

2. Flimrar det även när ångloket står still med ångan på?

Bengan 2014-07-26 09:38

Börjar med dom två frågorna först.

1. Ångturbinloket har samma problem. Fel av mig. Alldeles för tidigt, för att göra tester. Satte ut fel TGOJ-lok när jag kollade (hade glömt att installera loket, så jag tog det andra TGOJ-loket och kollade på). Ångturbinloket ger inget flimmer.

2. Flimmret / pulserandet börjar direkt, när man sätter ut loket i Surveyor.


Skriptfilen består av mer än 2300 rader och det är dödfött att anpassa detta så att det fungera för alla. Se länken ovan. Hur skulle det gå till????

Håller med dig fullständigt om detta. Om jag nu själv skulle ha byggt dessa lok och att dom fungerade felfritt hos mig, men att några andra hade problem som typ dessa. Så hade jag med ganska stor säkerhet struntat i detta. För jag antar, att du har byggt dessa för att du själv vill ha dom i första hand och fungerar det felfritt för dig. Så finns det väl egentligen ingen anledning för dig, att ägna tid för att söka efter ett fel som du inte själv ser eller upplever. Det är ju ändå så, att det är vi som får anpassa oss efter dina grejer och inte du, som ska anpassa dig efter oss.

Kan ju vara mitt grafikkort som börjar bli för gammalt (AMD Radeon HD 5800 Series) och det är ju inte samma som du har heller (NVIDIA GeForce GTX 660M). Kanske bara detta är problemet för mig.


EDIT: Fel av mig. Alldeles för tidigt, för att göra tester. Satte ut fel TGOJ-lok när jag kollade (hade glömt att installera loket, så jag tog det andra TGOJ-loket och kollade på). Ångturbinloket ger inget flimmer.

.

ekv 2014-07-26 17:56

Hej Vovven!
Håller med Bengan! Det här är en hobby och kreatörerna ska känna sig fria att göra som de vill. Man arbetar för sitt höga nöjes skull i första hand. Måste dock säga att dina lok har en odefinierbar charm - jag tycker mycket om att köra dem. Tack!

vovven47 2014-07-27 08:41

Det var ju synd att ångturbinloket inte gav nåt flimmer! Jag var alldeles
säker på att det då hade att göra med den nya egenskapen att kunna
reglera röken inifrån hytten på skorsten,cylinder och ejektorer.
Hade nämligen varit ute på Auran forum och frågat om man på nåt sätt kunde
införa detta. Svaret blev NEJ!
Skam den som ger sig, så jag kom på en "smartlösning" genom att utnyttja
vissa skript funktioner, egentligen fult men fungerande. ("Data" kommunikation mellan ångloks bygget och hytt bygget)

Så, nu är mina idéer slut.

Råd: Ni som har problem gå tillbaka till den näst äldsta versionen.
Se mitt näst senast inlägg på vad ni missar.

PS. Fick blodad tand och jobbar nu med synkronisering av ångloks ljud och
rök puffar. Tyvärr kommer detta också att bygga på Timer funktioner.....


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:23.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009