![]() |
Vändskiva 15 meter
1 bifogad(e) fil(er)
Är det någon som har lite koll på olika vändskivor i Trainz.
Är ute efter en, som påminner om Lennarts, Tufftuffs eller Korvens vändskivor. Tyvärr så ligger Lennarts och Tufftuffs på 20 meter och Korvens på 12 meter och själv behöver jag ha en på 15 meter till Sundbybergs lokstall. Så har ni sett någon som påminner om denna, med spåranslutning runt om. Så får ni gärna tipsa mig, var jag kan hitta en sådan. |
Jaha du Bengan, hitta en 15m vändskiva med 32 spåranslutningar blir nog inte lätt ! Du kan ju återkomma när du letat färdigt ! Min skiva till generisk lokstall går ev. att bygga om till detta. Vad kostar det att bygga en sådan vändskiva i dag ??? - Några miljoner bara :Yeah:
|
Citat:
Lätt har det inte varit eller snarare sagt helt omöjligt för mig. Så jag har gett upp letandet och hoppas att någon på Forumet har sett något likvärdigt. Om du har lust över i framtiden, så får du gärna göra ett försök med din vändskiva. Har inte velat eller vågat, fråga dig om detta. Då du sprang in i väggen med allt byggande och tappade lusten, men den verkar så smått ha börjat komma tillbaka med Hilding. |
1 bifogad(e) fil(er)
:Fnissa:Jaha du Bengan, jag närmar mig byggandet med en viss distans numera, gör det jag har lust till när jag känner för det.
Men visst, för en sån "hedersknyffel" som Bengan får man ju ställa upp, men det kan ta lite tid, beror på intresset och betalningen blir väl i natura som vanligt :tumme_upp: Edit: För att slippa sitta och lida till "Mello-eländet" kan man istället bygga en 15m vändskiva med 32 spåranslutningsr till Bengan. 360/32 = 11,25 var lösningen :ber: På Bengans bild är spår 0,27,28,29,30 anslutna och alla andra kan sen raderas ur "angle"-taggen. Kommer kanske på DL när Mellohysterin lagt sig :visslar: |
Följdproblem uppstod genast ...
... för den generiska lokstall jag byggde har ju 24 spåranslutningar på ett varv, vilket ger rotstep=15 (360/24) medan den nya vändskivan har 32 spåranslutningar som ger rotstep=11.25 (360/32). Detta gör att ett nytt generiskt lokstall måste byggas med vinkel 11,25 grader. Detta är lätt gjort men om jag ända skall in och gräva i detta vore det kul om Bengan kunde leverera bilder på hur hanses tilltänka stall ser ut !!! (Taket har jag ju, men resten?). Så när du vaknat ur "bakmellon" kanske du kan leverera:D
|
Kollar och letar omgående.
Vill minnas, att jag var och plåtade av lokstallet för en 8-9 år sedan eller i.a.f. vissa delar. Bara om jag nu snabbt kunde komma på, var jag har sparat dessa bilder. |
Hittade mappen rätt snabbt, där jag har sparat diverse kort från Sundbybergs station. Kvalitén är väl inte den bästa, men ger i bästa fall lite vägledning i.a.f.
Har slängt upp hela mappen i min Dropbox, så det följer med en massa annat skit också. https://dl.dropboxusercontent.com/u/...%20station.rar |
Bra Bengan ...
1 bifogad(e) fil(er)
... jag har använt lite av dörrarna till ny textur samt även ändrat taket till tjärpapp och färgat om teglet. Dörrarna blir nu 3,3 m breda med det fungerar för de flesta fordon (Dock inte TOR, Nisse! :grin:). Stall och vändskiva fungerar pss som Generisk Lokstall.
Om ni inte kommer ihåg tekniken så följer en liten instruktion: 1. Sätt ut vändskivan och flytta och rotera den som ni vill ha den (rotstep= 11,25 grader). 2. Zooma in till max rakt över mitten på vändskivan. Välj lokstallet och håll sen muspekaren fixerad rakt över mittpunkten (inget för darrhänta :Yeah:) 3. Klicka nu lika många gånger som antalet stallsegment ni vill ha (RÖR INTE MUSEN) 4. Resten är lätt. välj rotera och vrid segmenten ett efter ett tills alla är på plats. 5. I propertyrutan för de två yttersegmenten väljer ni nu gavlar och eventuellt kontor/vedhög. 6. Anslut spår (undvik "stitched track" för de korta stumparna in till stallet. Lycka till (kommer i DL snart) |
Kanon och tack, Lennart.
Är på väg hem från Uppsala och hinner nog inte att kolla in dom idag. |
2 bifogad(e) fil(er)
grymt bra system med vridningen av stallet i förhållande till skivan :tumme_upp: upptäckte två små saker...
det första är att om man väljer kontor höger sida på stallet kommer det på vänster sida. Det andra ...känner mig lite dum nu men är det här stallet till för smalspår? För som det kan låta efter en utekväll.... Jag får inte in den... |
1 bifogad(e) fil(er)
Precis hemkommen från Uppsala.
Har inte laddat hem det hela, efter Rachammers påpekande. Har min misstanke, att lokstallet har blivit allt för liten/smalt p.g.a. att stallet hamnar för nära vändskivan. Gjorde en snabb-mätning på Eniro-karta och där är avståndet ca: 14 meter från vändskiva till port. Tror att ditt avstånd är kortare och då har det inte gått att få till bredden ordentligt vid porten. Så om lokstallet kommer lite längre bort från vändskivan, så tror jag att portarna kan breddas till så att det ser bra ut. |
1 bifogad(e) fil(er)
För den intresserade, lite fakta om lokstationen i Sundbyberg.
|
Jorå, högerkontoret var ett vänsterkontor, men nu tillrättat liksom det mesta.
Så nu skall väl även den största maskin gå att få in (även efter en utekväll :grin: ). Jag ersätter den i DL nu (innan midnatt), så får ni kolla! |
3 bifogad(e) fil(er)
Nu så får man till och med in apparaten på Lördag/söndag nätter :tumme_upp: får till och med in en Dm utan mitten del i ett stycke! Dock kan jag inte öppna dörrarna...ska det ske automatiskt eller genom högerklicka/open close eller är det fasta dörrar?
|
De skall öppna automatiskt men man måste köra långt in i stallet så de stängs.
Jag skall kolla triggerplaceringen med några stora lok. Återkommer manana. |
Riktigt snyggt stall!!! :)
|
Förklaringar ...
3 bifogad(e) fil(er)
Om man placerar ut lok i Surveyor så manövreras inte dörrarna. Dessa manövreras endast i Driver. Så på Racs bild har loken placerats ut, men då förblir dörrarna stängda i Driver. För att skapa en sådan bild måste varje lok köras dit för att dörrarna skall öppnas!
Sen är det ju en 15m skiva så det största man kan köra in är väl t.ex. en Tb (se bilder). Sista bild visar hur det hela fungerar: När man kör in ett lok passeras först a.trig0 som stänger dörrarna (inget händer). Sedan passeras a.trig1 som öppnar dörrarna. När loket når a.trig2 öppnas dörrarna (inget händer). När sedan a.trig3 passeras stängs dörrarna. Vad som händer när man kör ut ett lok kan ni själva fundera på :applad: Ett kopplat Dm klarar inte denna skiva då hade behövts en 25-30m skiva. |
Tack för det finna lokstallet där jag varit många gånger. Min far var nämligen lokomotorförare på 50- och 60-talet. Det fanns tre lokomotorer stationerade i Sundbyberg för växling i Sundbyberg, Ulvsunda och Tomteboda vagnverkstad. Dessutom fanns ett antal beredskapslok i stallarna. Utanför stallarna fanns en slaggrop där ångloket mellan Spånga och Hässleby tömde sin slagg.
|
2 bifogad(e) fil(er)
Har precis installerat och kollat på vändskiva och lokstall.
Måste säga, att det var verkligen ett stort lokstall ca: 34 meter;) mot dom ca: 20 meter :rolleyes: som stallet har vid Sundbyberg. Om det inte är allt för besvärligt, så får du gärna göra det kortare. Annars så får jag väl vara nöjd ändå, bättre än ingenting. Däremot, så har jag problem med vändskivan. Skivan fungerar perfekt, när jag kör på första loket och snurrar runt, för att sedan köra in i stallet. Men nästa gång, som jag kör på ett lok. Då får skivan spel och snurrar runt, runt. Ibland ett halvt varv och ibland flera varv. Byter jag riktning, så blir det likadant. Vet inte om det beror på min dator, att det blir för tungt för den. Då jag har satt ut en 7-8 ånglok. När jag har använt din andra vändskiva på 20 meter, så har jag haft det lite tungt. När jag har satt ut flera ånglok. Då har det blivit en fördröjning på någon minut, innan skivan har snurrat runt till nästa hack. |
Angående portöppningen, följande dokument har på sidan 3 en normalprofil för portöppningar till lokstallar:
http://www.gmjs.se/standard/B04-01.pdf |
Tack korvtiger, med vad är måtten i för enhet (???) !
|
Vändskivan ...
... hade 4 "skitfel" i angle-taggen som ställde till eländet. Det är nu rättat och taggen under visar motsvarande spårnummer. Bra att ha när man skall ta bort onödiga stopp ! (spår räknas alltid medurs !!!!)
Var det liknande fel på 20m vändskivan med 24 spår ???? |
Lkstallet ...
... blev så långt när jag skalade och flyttade det - detta för att behålla "kil"-vinkeln 11,25 grader och ändå få portöppningarna tillräckligt breda. Detta är rena skalningsoperationer och lätta att göra. Om man skall korta stallet till 20 m och behålla bredden blir det ett otroligt arbete på pixelnivå. :tumner:
|
Citat:
|
Citat:
borde jag ha räknat ut om jag sett att det var från GMJS som ju lever i en värld där allt är en 45tedel av verkligheten. ( Besök dom och känn dig som Gulliver ett tag!) |
Fan Bengan,
det började med en vändskiva och slutar väl med halva Sundbyberg, men har man tagit fan i båten får man väl försöka ro fanstyget iland!! Har börjat göra om stallet till rätt mått och det leder till en del annat också, bl.a en verkstad att välja till baksidan och lite annat. Skall jag texturera kontor och verkstad till tegel ? "Se Sundbyberg och sedan dö" - Olrog Citat:
|
5 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Skulle föredra tegel, om det inte är allt för mycket jobb. Tror att det här är kontoret på baksidan och den delen är i.a.f. tegel. Verkstaden vet jag inte var den är någonstans och hur den såg ut (kanske Nebo vet). |
Citat:
Gjorde även ett test med 20m / 24 spår med samma lok och antal (9st) och inga problem. När jag hade problem innan, så hade jag 22 ånglok och två anslutningsspår. Så det är nog inte så konstigt, att det har hakat sig fram med någon/några minuters fördröjning innan skivan har tagit sig till nästa steg. |
1 bifogad(e) fil(er)
Vad gäller 24 spårs vändskivan skall jag kolla den ordentligt när jag har tid.
Vad gäller lokstallet skall du inte vänta dig en exakt modell av Sundbybergs, utan nåt liknande. Jag har gjort lite fix, bl.a. satt igen mittfönstret, gjort en "verkstad_bak" som man kan välja. Justerat vedhög och kontor, gavlar, nightmesher m.m. Geometrin gör att det är bara att ersätta den befintliga så skall allt fungera. Eftersom stallet nu är 20m så får man krypköra in med stora lok (testat med Tb). Det gäller att tvärstanna när dörrarna stängs annars far loket genom bakväggen och spårar ur (som i verkligheten :Fnissa:). Jag laddar upp "sooooon". |
Problem med för kort stall
Hej!
Lösningen med problemet, att långa lok kan spåra ur med för kort stall löses genom att förlänga rälsen med osynlig track. Visserligen kan man då köra rakt igenom väggen, men loket spårar inte ur och det gör att den förprogrammerade tågrensningsmekanismen inte tar bort loket. |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Blir kanon som det blir, Lennart. Hade inte förväntat mig, en kopia utav lokstallet i Sundbyberg. Min förhoppning från början, var ju bara en vändskiva på 15 meter och du har med råge, uppfyllt detta för mig. Nej, nu ska jag in på Downloads-delen och plocka hem det senaste som dök upp för några minuter sedan. |
Såg toppen ut, Lennart.:tumme_upp:
Tror att jag installerar din första variant igen och tar en klon på den, för att sedan installera den senaste igen. Kan ju inte skada, att ha tre uppsättningar utav dina lokstall.:rolleyes: |
Varning!!!!
När det gäller:
Vändskiva Herrljunga Lokstall och Vändskiva Generiskt Lokstall så bör man i configgen ändra i taggen angle och radera ",360" i slutet. Annars blir det en dubblett till "0," i början och kan i vissa specifika fall ställa till med problem. |
2 bifogad(e) fil(er)
Tack, Lennart.:tumme_upp:
Näst intill 100% passform direkt på min lilla karta. Med lite finjustering, så kommer det bli perfekt. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:00. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009