![]() |
En gmax-fråga
Hej!
Jag antar att jag är tillbaka, och så är mina frågor. [:I] Jag har börjat prova mig fram lite i gmax och håller på att bygga en enkel vagn. Eftersom jag inte är så haj på det här med 3D-modellering än så tänkte jag använda en boggi som redan finns i trainz. Nu är min fråga? Vad betyder dom långa röda och lila linjerna (se bilden) som dök upp när jag "monterade" boggin? Är det fysiska objekt eller bara pilar som indikerar något (animation?) ? När jag ändå håller på och frågar. Finns det något sätt att se det man bygger i en större vy än perspektiv-vyn i gmax? Skulle gärna vilja se vagnen i fullskärm om det går. mvh .... Mats http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9291125346.jpg |
Beroende på vad du har för inställningar så tror jag de färgade linjerna är de så kallade "attchments points" som talar om för Trainz var hjulen är och var centrum för varje boggie sitter
Punkterna bör heta a.bog0 a.bog1 Alla delar som börjar på a.<något namn) är attchmeents points som måste finnas med för att Trainz ska kunna se och uppfatta objektet (iaf rullade material) När det gäller vyerna så kan du maximera alla vyer så att istället för 4 vyer får vald vy iistället. Normalt sett så klickar man längst ner till höger (har tyvärr inte gmax på datorn här så jag kan visa vilken knapp det är) Annars är ett sätt att exportera modellen som en .im eller .pm och öppna .im eller .pm filen med TOE. Tolaris lilla program som kan visa modeller. Då är det enkelt att se hur det färdiga resultatet blir. Hoppas det var till lite hjälp annars får du fråga på nytt. Jag upplever det enklare när man frågar hur man gör specififka saker än att vi som kan ska beskriva hur man gör allt... Så fråga på om det är något... :) ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Tack Fredrik!
Det blir till att fortsätta ikväll, nu måste jag åka till jobbet. Oroa dig inte, jag kommer alldels säkert med flera frågor. [8)] :) mvh .... Mats |
Hej.
Du kan maximera aktuell vy med "w". /Lars |
Hallå igen!
Jag hittade på maximeringsknappen, och att använda W var väldigt enkelt. Tack så mycket. Nu en annan fråga till er 3D-byggare. Jag tycker att mina verk ser lite leksaksaktiga ut. I och för sig så fattas en hel del detaljer och alla texturer, men ändå. Brukar era saker se ut såhär? (Kanske en dum fråga, men man måste ju lära sig). Dags att börja läsa Content Creation Guide och försöka få in något i Trainz. mvh .... Mats, 3D-hangaround http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/2712204936.jpg |
Det där är väl en bra början. Många gånger kan man bli lurad av modellen när den är "naken". Textur gör oerhört mycket för en modell.
Det enda jag kan anmärka på här att vagnen ser något för bred ut men det kan också vara en synvilla. När man ser modellen i Trainz brukar det oftast bli ett annat intryck! Lycka till med ditt skapande. ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Hej!
Ja, jag tyckte också att den ser lite bred ut. Den är 2,8m (enligt ritningen). Men jag har troligtvis satt hjulen för tätt. Gick efter spårvidden 1435mm, men jag har satt det avståndet mellan yttersidorna på hjulen. Om jag flyttar ut dom så att jag får 1435mm mellan innersidorna så blir det kanske bättre. Jag antar att det är så det ska vara. mvh ... Mats |
Om intresse finns, så är avstånd mellan hjulens innsidor (normalspår) angivet 1360mm (själva hjulet, inte navet!) enligt de ritningar jag sett.
Och hjulens tjocklek 135-140mm. Är det riktigt gamla grejer kan det säkert vara ngt klenare dimensioner Det är iaf vad jag bygger efter... Märkligt att de flesta som bygger gör hjul som ser mer ut som tunna cykelhjul än rejäla stålhjul Kanske det kan vara till någon hjälp? |
Hej Tufftuff!
Tackar. Det var till stor hjälp. Vet du vilken diameter det brukar var på hjulen också? Det jag har är några ritningar från gamla Allt om Hobby, men det finns inga mått på hjulen på någon av dom. Jag har chansat på 0,9m - 1,0m , men det skulle vara kul att ha det lite mer exakt. mvh ... Mats |
hjuldiametern är normalt 920mm om jag minns rätt
Tomas http://msts.e-buzz.net/stw/images/logotop.jpg |
Citat:
mvh .... Mats http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/8211145821.jpg |
Hjulflänsen ser väldigt stor ut, denna brukar jag gå efter:
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/7261165914.jpg Fast man blir ju tvingad förenkle en del så klart annars hamnar ett hjul lätt på några 1000 polygoner :) |
..och buffertavstånd 1750mm.... Ser ut som du har försökt göra spindelbuffertar? Förr brukade höjden vara 1040mm, på moderna vagnar ligger den högre
:) |
Tusen tack för all hjälp! [8)]
Det känns skönt att det finns någonstans att ställa alla frågor. Jag är som sagt nybörjare på det här och det dyker upp nya funderingar hela tiden. Nu har jag i alla fall gjort nya hjulaxlar och ska börja med ett underrede som bättre passar dom nya axlarna. Men jag är i alla fall rätt nöjd med flaket. mvh .... en tacksam Mats |
Hej igen!
Måste säga att jag faktiskt är lite stolt över att ha kommit så här långt. [8)][:I] Börjar bli dags att lista ut hur man gör texturer. Samt hur man hushåller med polygoner. Såg att Tufftuffs nya Sa var på 12000 polygoner, så jag antar att mina 15000 är lite väl mycket för en godsvagn på det här stadiet. [:X] Dags att sluta tjata om min vagn i alla inlägg och gå och lägga mig istället. mvh .... Mats http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/2426001558.jpg |
Hjulen ser mycket bättre ut nu. Mina hjul av den dimensionen gör jag 16-sidiga och själva axeln som 6-sidig cylinder.
Blir ändå rätt många polygoner för ett flänshjul... 15000 polygoner rätt saftigt. Kika här: http://msts.e-buzz.net/forum/topic.a...24&whichpage=6 Där visar jag min rejält upp-piffade 3-axlade malmvagn Den är på under 4000, och får anses vara lite fet... (En likadan men 2-axlad blir bra mycket billigare...) Där har du något att sikta mot... ;) Värt att tänka på är att göra vagnar enklare i detaljer, än tex ett lok, eftersom de vanligtvis är så många gånger fler än loken :) |
Citat:
Fortsätt gärna att kommentera, det är ett bra sätt för mig att lära mig det här. Med tanke på att jag började med 3D-bygge i fredags så har jag nog en hel del kvar att lära. [:o)] Och du har helt rätt Tufftuff. Den där malmvagnen du har gjort är helt klart någonting att sikta emot. Den ser riktigt bra ut. mvh ... Mats |
De godsvagnar som STW släppt utnyttjar ett foto som lagerbox med transparas då kan man spara ordentligt många polygoner men det är också upp till vad man själv vill.
Om jag minns rätt är hjulen och lagerboxen på Hbis på 200 polys per axel. En annan sak när jag ser din modell är att hjulaxeln verkar vara väldigt rund... där finns möjlighet att spara en hel del genom att gå ner i antalet "sides" och samma sak på själva hjulet men dock inte gå ner lika mycket då hjulet syns mer än axeln. ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Hej Mats,
Riktigt snygg vagn du håller på med. Du har kommit väldigt långt på så kort tid. Det roligaste återstår ändå, då man äntligen ser den rullandes i spelet;). Angående polygonanantal så har det tidigare funnits i princip 2 vägar att gå. Antingen low detail vilket i princip är att följa Aurans riktlinjer med små texturer. Då måste man snåla riktigt mycket och en vagn skall vara drygt 1000 och dess bogy runt 500 styck om jag minns rätt. Texturer runt max 256x256. Det är framförallt i texturerna man kan lägga detaljerna då och hjulflänsar i 3D är bara att glömma. Ett alternativ är att "tänja" lite på riktlinjerna och göra high detail. Dom modellerna är till för att ses på nära håll samtidigt som man får vara beredd på att det stora flertalet inte kan använda fler än några stycken på skärmen samtidigt. En bangård full med sådana får dom allra flesta maskiner att stoppa helt. Nu till det intressanta:). Med TRS 2004 så kan man få det bästa av dessa alternativen. Med hjälp av LOD (Level Of Detail) så skapar man ett antal olika modeller med succesivt färre polygoner och mindre texturer. Dessa visas på olika avstånd från kameran. Därmed så används bara den med högst polygonantal då den är närmast kameran. Metoden finns i MSTS redan men Auran tycker jag har löst det på ett smidigare sätt för oss som designar. Tyvärr kan jag inte gå in på detaljer hur det fungerar tills spelet är släppt. Jag kan dock säga att det troligtvis kommer förändra sättet att designa radikalt. Som exempel är STWs Hbis som är på gång runt 1700 polygoner med 1024-texturer på nära håll bara 72 polygoner med 64-texturer längst bort! Detta utan att det syns någon egentlig förändring i spelet. En bangård med 100 Hbis blir på långt håll bara 7200 polygoner jämfört med tidigare 170000! Enda problemet är egentligen för designern som skall skala av modellen för att skapa "LODdarna". Ursäkta att det blev lite off-topic;) /Mats http://msts.e-buzz.net/da.gif |
... och här är jag igen. Jag antar att jag borde byta rubrik på den här tråden snart, vet inte hur många frågor jag är uppe i.
Nu har jag i alla fall rensat lite och kommit ner till 2880 på underredet och 4536 totalt på hela vagnen (16-sidiga hjul och 6-sidiga hjulaxlar). Om man gör enligt Fredriks förslag och använder en transparent textur för lagerboxarna, skulle man kunna använda detta underrede då? Eller borde man ha lite fler 3D detaljer (bladfjädrar t.ex.)? Emges, det var intressant att höra. Jag har beställt TRS 2004 så jag hoppas att Auran skickar det så fort det släpps. Verkar vara något att se fram emot. mvh .... Mats http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3258130308.jpg |
utan att avslöja vilken vagn denna axelbox med enbart transparans sitter på en bild på min axelbox:
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/7057133849.jpg Jag tycker det ser helt acceptabelt ut och har övergått till att använda plane med transparans som axelbox. På det viset sparade jag typ 1600 polys. Men det gäller ju att ha ett foto att utgå ifrån om man ska göra sån, eller va riktig duktig i photoshop. Och med tanke på att vagnen den axelboxen sitter på i sig bara är 1147 polys, så känns det fel o ha 4 axelboxar på totalt 1600 polys, utan att det ser så mycket bättre ut. Tomas http://msts.e-buzz.net/stw/images/logotop.jpg |
Jag kan bara hålla med Tomas. Jag har sett vagnarna de sitter på och det ser verkligen mycket snyggt ut. Mats (emges) gör likadant på ett antal av sina vagnar och det spar rejält med polygoner. Tänker man sig sedan att man kör runt med ett malmtåg med 30 vagnar så spar man kanske in cirka gurka 40000-50000 polygoner! :)
http://msts.e-buzz.net/janne/misc/images/dganim.gif Janne Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Att göra 2d eller 3d är väl lite tycke och smak också... Största nackdelen med 2d tycker jag är att ytan blir så matt, dvs icke-reflekterande vilken drar ner helhetsintrycket mer än om det är i 3d... Men man sparar ju en hel del som sagt...
(minns någon min fina "superdetaljerade" T21 på hela 2 polygoner!?! -undrar varför ingen ville ha den!? haha) Men om vi nu får lodisar på våra tåg ja då kanske det blir lite lättare för samvetet med alla 3d-detaljer :) |
Citat:
Du, tufftuff, som har kunskapen: "Keep on constructing!" (T21 med 2 polygoner? Kanske, om man ser saker ensidigt!?" LAn |
Hej allihop!
Dags för ännu en fråga, den här gången om texturer. Jag försöker få grepp om hur det fungerar. Jag har gjort ett enkelt plane och sätter texturen efter Fredriks husbyggartutorial. I alla fall tycker jag det. Jag exporterar till en .pm-fil, men när jag öppnar den i TOE så får jag felet: Debug notes; Failed to load file "Hjulnav.texture". Den filen ligger på samma ställe som .pm-filen och innehåller endast två rader: Primary=Hjulnav.tga Tile=st När jag sedan tittar på dom lok och vagnar jag laddat hem så verkar .texture-filerna innehålla något helt annat. Ska tga-filen konverteras till .texture format, eller vad gör jag för fel? Jag har läst lite i Content Creation Guide men blir inte mycket klokare av det. Hoppas att ni inte tröttnar på alla frågor. Har get mig f*n på att lyckas med detta så småningom. mvh .... Mats |
vilken storlek är din textur i?
kolla att du sparat den som uncompressed .tga du bör ha: Hjulnav.tga Hjulnav.texture.txt och din .pm fil innehållet i Hjulnav.texture.txt som du skrivit där är rätt. Tomas http://msts.e-buzz.net/stw/images/logotop.jpg |
Tomas!
Bilden är 512x512 och sparad som .tga. Om den är uncompressed eller inte vet jag ej, jag hittar inga sådana alternativ i Photoshop. Valde tga när jag sparade den bara. Jag ska prova med en befintlig tga fil för att se ifall det är mina texturer det är fel på. mvh .... Mats Edit: Nu har jag provat med texturen som ligger med i den turorial som beskriver husbygget här på forumet och med samma resultat. Jag gjorde en enkel kub, 2x2x2m, och placerade texturer på alla sidor, lade dom tre filerna .pm, .texture.txt och .tga i samma mapp men jag får ändå inga texturer på objektet när jag öppnar det i TOE. Jag tror jag får experimentera lite till. Jag hittade i alla fall en bra bild på ett hjullager bland Bengans bilder, så när jag får till det här med texturer så ska jag prova erat förslag med ett plane och en transparent textur vid hjulen. Edit 2: Nu har jag fått det att fungera. Vet inte vad jag gjorde fel förut, men jag tror att det hade att göra med texturfilerna. Tack Tomas :) |
Så där ja, nu har jag fått ihop ett första objekt med texturer. Nu ska jag inte överösa er med frågor på ett par dagar. [:I]
Jag kommer en bra bit på det jag lärt mig här. Tack till alla inblandade, till Emges för takteglet och speciellt till Bengan för alla bilder på forumet. Hittade träväggen bland dom. Nu ska jag försöka få till rätt proportioner på texturerna. Det ser inte ut så på bilden, men långsidan ska vara nästan 13m. mvh .... en numera lite klokare Mats Editerat med en ny bild. Jag tror att det här huset är så klart det kan bli för tillfället. Har till och med fått in det i Trainz. Nu ska jag försöka med att få ihop en vagn. http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/7102210214.jpg |
Du ska inte behöva känna dig dum för att du frågar. När jag var ny på 3D fanns det otroligt många frågor man ville ställa men fråga på... oftast är det små detaljer som man vill veta, kanske hur man gör en viss sak på ett enklare sätt eller så.
Så fråga på. Tänk på att många andra också kanske lär sig tack vare den här tråden. Huset tycker jag ser väldigt bra ut och kommer väl till pass i Trainz. Svenskt så det förslår :) Kul att se dina framsteg! ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Den här tråden är oerhört instruktiv! Tack vare MatsH och att så många av våra "tunga" konstruktörer deltar i den. Denna tråd utvecklar sig till en "tutorial", det är bra! Mitt lilla bidrag blir följande länkar till bl.a. "Texturing i gmax",
http://www.worldoftrainz.com/Pages/Tutorials.htm http://www.tafweb.force9.co.uk/train...al_bank_1.html Fortsätt utbyta idéer, vi lär oss på det, alla. LAn |
|
Tackar så mycket för dom vänliga orden. Och självklart så har jag en fråga till.
När man klonar ett objekt, följer även texturen med då? Det jag menar är ifall jag t.ex. gör ett hjul och sätter textur på det och sedan klonar det så att jag får tre hjul till, har även dessa tre hjul texturer då, eller måste jag texturera dom i efterhand i alla fall? mvh .... Mats |
texturen och mappningen av texturen följer med när du clonar.
Tomas http://msts.e-buzz.net/stw/images/logotop.jpg |
Kanon!
Då ska jag försöka få ihop några texturer till min vagn. Det här var ju nästan oförskämt roligt. Tur att jag är ledig i morgon också. :D Är det någon som vet någonstans där jag kan hitta bilder på tankvagn litt Uh? Jag har några bilder men dom är små och med mycket som skymmer. mvh .... Mats http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3456170943.jpg |
Kul med en svensk tankvagn. Tyvär hade inte SJ mer än några få och dom var oftast lite speciella så det är lite knapert med bra ritningar. Jag hittade bara en havdålig ritning på en mjölktankvagn bland SJ ritningarna. Den typiska svenska tankvagnen Q12 / Uh var ju oftast privatägd och jag har inte mycket sådana ritningar.
Om jag fick önska lite så vore det bästa en av de vagnar Chr Olsson byggde för de svenska oljedistributörerna. Det är dessutom en typ som skriker "svensk" lång väg med sin sjävbärande konstruktion. Kolla lite på den tank som Roco har kommit med så ser ni vilken typ jag menar. Kenny http://www.e-buzz.net/forum/attachments/1154978.gif |
Ritningen jag byggt efter hittade jag i en annons för just Roco's vagnar i senaste Allt om Hobby när jag var på biblioteket, och har kopierat sidan därifrån. Tyvärr så är ritningen väldigt liten och lite knepig att tyda, därför har jag gjort underredet ganska enkelt. Jag tänkte försöka göra en Nynäs-vagn till att börja med, eftersom jag bott i Nynäshamn i några år (flyttade dock därifrån för tio år sedan) och såg ett antal av dessa vagnar dagligen.
mvh .... Mats |
Citat:
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4608213808.JPG http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/7435214014.JPG LAn |
Jeg er i øjeblikket ved at foretage opdateringer af mine Hbbillns, Hbbins og Hirrs4 vogne. Jeg har tænkt mig at anvende 2d alphamappede akselbokse på medium-detail udgaverne. Jeg vil bevare 3d akselbokse på high-detail udgaven, da jeg godt kan lide dybdeeffekten af dem.
MatsH, de ting du har vist indtil nu har set glimrende ud! Glæder mig til at se dem! /Tom Vild med sporvogne - især Tvärbanan |
Citat:
All hjälp är guld värd och mottages tacksamt. Jag har nå'n sorts konstig förkärlek för tankvagnar([:X]) och tänkte försöka bygga flera olika modeller allteftersom jag kommer in mer i gmax. mvh .... Mats |
Glöm PIKO vagnarna. Vad jag vet finns det bara två H0 modeller av svenska tankvagnar. En tyskreggad boggievagn för Nynäs gas och den nya Rocovagnen. Vi får väl starta en bild och ritningsjakt. Kenny http://www.e-buzz.net/forum/attachments/1154978.gif |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:36. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009