![]() |
bromsvärdena är orealistiska till rc6
1.hur ändrar man broms värdena i eng-filen och vad är mest relistiskt?
2. kopierar man en eng-fil från ett lok till ett annat? |
varför svarar ingen
|
Att ändra bromsvärden är lätt:
1. Öppna lokets .eng-fil. Rc6:ans bör ligga i mappen: C:\Program\Microsoft Games\Train Simulator\TRAINS\TRAINSET\LittRC6 (Filen heter förmodligen rc6.eng) 2. Leta upp raden MaxBrakeForce 3. Ändra där värdet som står inom parantesen, så att det blir tex MaxBrakeForce ( 45kN ). (Desto högre värde, desto hårdare bromsar tåget.) Själv har jag satt ner den till 45kN. Då bromsar tåget mjukare och inte tvärnit som många tåg tyvärr bromsar i MSTS. Tänk också på att dom vagnar du kopplar på loket också har olika bromsvärden. Upprepa samma procedur som ovan men filerna som du skall ändra i slutar på .wag istället. Vagnarna till Hawks underbara Rc7 har jag ställt ner till 45kN. Ett tips kan vara att ha högre värde i .eng-filen. Kör man med ensamt lok och har bromsarna ställda på 45kN så krävs det lång bromssträcka för att stanna ett ensamt lok, speciellt om du kör fort. Jag kör sällan ensamt lok, så jag har loken på 45kN. Dessutom så kan man stanna med ett ensamt lok väldigt mjukt. Därför har jag 45kN även i loken. Som du ser så blir det till att prova sig fram. Personligen har jag alltid lägre bromsvärden efterssom loken i MSTS alltid tenderar att tvärnita, även vid tex 1%, vilket ju tågen inte gör i verkligheten. :) http://members01.chello.se/averdahl/rc4.gif Mvh, R o g e ® Moderator Svenska 3D-Tåg Regler |
tack,
men en rc2 t ex bromsar ganska tvärt om det är ensamt |
|
på rc6 (i msts) måste man nästa ha emergency brake på för att den ska bromsa något alls. och så är det faktist inte i värklighete både på rc6, rc2, rc4 eller rc3
|
Som jag skrev, bromsar det för hårt: Sänk värdet! Bromsar det för mjukt, höj värdet. Men glöm inte bort att påkopplade vagnar även dom bromsar varför det kan vara nödvändigt att höja/sänka i vagnarnas .wag-filer. :)
http://members01.chello.se/averdahl/rc4.gif Mvh, R o g e ® Moderator Svenska 3D-Tåg Regler |
pson va har du för några bromsvärden
|
jag skriver sifror för att höja mina "post" värden
|
Nu börjas det här igen [V] Ingen ska skriva sånt som du gör.. Det kallas Spammning/Chatting. Det vill vi inte ha här. om du ska lägga till något i ett inlägg föreslår jag att du trycker på Edit Message! Då kan du lägga till nödvändig text osv.
MvH. Mson http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5093193218.jpg http://www.tagbilder.com |
Citat:
Du kan även läsa här: http://msts.e-buzz.net/regler.html http://members01.chello.se/averdahl/rc4.gif Mvh, R o g e ® Moderator Svenska 3D-Tåg Regler |
okej då ber jag om ursäkt
|
Citat:
Mvh Mohammad Mafiha i Gävle, Sätra |
Eftersom gec44-9w nu läst reglerna och bett om ursäkt hoppas jag att det leder till bättring.
Nästa övertramp kan leda till avstängning då det i ett flertal trådar varit flera onödiga inlägg/spam/flood men som sagt. Nu bör gec44-9w veta vad som gäller för att alla ska trivas här. Tack. ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
hej,
jag ville bara säga att ett rc lok har 110 ton i bromsvikt i R-läge= 1079kn och i G/P-läge 80/85 /80/87 ska jag skriva då hela 1079kn i eng-filen. |
Citat:
Att skriva in 1079kn kommer mao inte att ge ett så bra resultat, om man inte vill att loket skall tvärnita förstås. Som jag skrev tidigare så är det bästa att prova sig fram. Man skall också ha i åtanke att MSTS är en simulator och att det inte kommer att gå att få 100%-ig realism. Det jag märkt är att ställer man för låga värden så bromsar tåget mjukt och fint vid stationer, precis som i verkligheten medans samma värde gör att tåget knappt verkar bromsa vid högre hastigheter, ca 100 - 200 km/h. Ställer man in för höga värden så tvärnitar tåget vid station samt att det svarar på bromsen bättre vid höga hastigheter. Personligen sätter jag ett lägre värde för att kunna bromsa mjukt och verklighetstroget vid tex stationer. Jag får då istället se till att bromsa lite tidigare för att hinna stanna. Det är vad jag tycker, andra kanske vill ha det tvärtom... :) http://members01.chello.se/averdahl/rc4.gif Mvh, R o g e ® Moderator Svenska 3D-Tåg Regler |
|
jag tycker att 100kn är bäst för att då är det mest realistiskt.
med 100kn i maxbromskraft bromsar det med 6 vagnar i nödbromsläge från 160-0 på 800-850 meter. |
Skillnaden är väl att i MSTS anges bromskraft (dvs "riktig" kraft block/skiva mot hjul), något som inte är samma sak som bromsvikt (ett tal i ton som anger bromsförmåga relativt vikten)? Eller är jag helt ute och cyklar? Vad säger Pursche? ;)
|
Nu var det länge sedan jag körde loktåg med Rc6 och passagerarvagnar men jag kan tänka mig att ca 1000 - 1200 meter från 160 km/tim till 0 är realistiskt med detta tåg i bromssträcka.
/Pursche SVTTL www.svttl.se |
900 meter innnan en järnvägskorsning här dom ju en signal som består av tre lampor. om dom blinkar(är det väll) så är bommarna nere vid järnvägskorssningen om dom inte gör det ska man ju bromsa då och det går vell ungefär en 800-900 meter innan man har bromsat om man nödbromsar.
|
Det är absolut inte givet att du skall kunna stanna med ett tåg vid vägövergången om du börjar bromsa vid den signalen. Den signalen som för övrigt heter vägförsignal och kallas för 'dödskalle' finns inte heller på alla vägövergångar.
De blinkar när bommarna INTE är nere och lyser när de är nere. Om du kör ett tåg så skall du påbörja en fullbroms och försöka stanna. du skall också tuta 'tåg kommer' upprepade gånger. Sedan så är det faktiskt alla bilisters skyldighet att kontrollera spåret innan de åker över även om bommarna inte är nere. Om du kör någonting som kallas för en vagnuttagning, en enklare form av tåg, skall du däremot köra så att du kan stanna om bommarna inte skulle fungera. Under de senaste tretton åren har det hänt mig tre gånger att bommarna inte har fungerat men jag har haft tur för jag har inte kört på någonting dessa gånger. På grund av att det händer så sällan så kör också de allra flesta förarna med tanken att bommarna bara är lite sena och det kanske tar 200 meter innan man börjar bromsa efter att man kört förbi signalen. /Pursche SVTTL www.svttl.se |
Citat:
Jag var med om att en Y1 förare för Bk-tåg fick stanna innan bommarna i Ormaryd,(mot nässjöhållet!) Han gjorde något vid någon forma av "signallåda"!:) Olaf Lindström, Olis |
Måste vara en ganska obehaglig känsla som sprids i kroppen när man "får beskedet" att bommarna inte fungerar och man måste slå till fullbroms och bara hoppas att man inte kör på något... (?)
___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Jo föresten.
Hur vanligt är det att bommarna "vägrar" att gå upp?[8] Skulle till skolan för längesen och bommarna ville inte gå upp under en hel halvtimme!(var sju år då! + att det var samma "otursdrabbade" korsning![xx(]) Olaf Lindström, Olis |
Fredrik Jag kan bara prata för mig själv men faktiskt inte. Vi kör förbi så många obevakade övergångar där bilisterna kör som idioter så man blir mer eller mindre härdad.
Jag skulle tro att det är vanligare att bommarna inte går upp för om någonting går sönder så tror jag att bommarna går ner som en ren säkerhetsåtgärd. Men just detta är jag lite osäker på så ta det med en nypa salt...;) /Pursche SVTTL www.svttl.se |
jag känner några i värtahamnen i vid ropsten i stockholm som jag brukar få vara med och köra t44 och då brukar bilisterna gasa för att hinna över korsningen i stället för att bromsa in.
|
Citat:
|
Jag pratar fullbroms. Alltså 100% av den vanliga bromsen. Jag kan också nämna att skillnaden mellan fullbroms och nödbroms endast är tiden det tar innan alla bromsar på tåget börjat bromsa. På fullbroms i ett 1400 ton godståg (fullt tåg med ett Rc-lok) så tar det kanske 10 sekunder innan alla vagnar bromsar. Med nödbroms så tar det nog bara 3 - 4 sekunder innan allt bromsar för fullt. Förutom detta så bromsar inte tåget mer på nödbroms än på fullbroms.
Vi skall också komma ihåg att ytan mellan varje hjul och rälsen är mindre än din tumnagel och det är där all bromsverkan och acceleration sker... :) /Pursche SVTTL www.svttl.se |
får jag fråga vad ditt rc6-lok och dina passvagnar har för någon MaxBrakeForce i Kn?
|
ok, vi tar detta i tur och ordning. Det är inte endast MaxBrakeForce som avgör hur bra tåget bromsar. Följande har en direkt inverkan på hur tåget beter sig i acceleration och broms (taget från Litt Ma):
Friction ( 1442N/m/s 0 1mph 14.47N/m/s 1.8 5.1N/rad/s 1 -1rad/s 0 1 ) originalvärderna i Friction är helt fel. Det finns ett program som ändrar dessa som heter FCalc. Numwheel ( 4 ) betyder INTE antal hjul på loket utan antal axlar. Denna är allt som oftast 8 istället för 4 vilket gör att det blir dubbelt så bra broms som normalt. Denna parameter står för övrigt ofta på två olika ställen och den längst ned (nedanför alla lysen) gäller de drivande axlarna vid acceleration. MaxBrakeForce är naturligvis också väldigt viktigt för det är här du talar om hur bra bromsen är. Ma-loket har 88 kN och jag kan tänka mig att du tar en tiondel av dina 1079 Kn, alltså 107 kn för att få en mer rättvis broms. Men vilka lok och vagnar pratar du om exakt? Jag kan ändra dessa om du vill. Det finns andra ändrade eng och wag-filer på SVTTLs hemsida men jag har hittils bara ägnat mig åt de som rullar inom 'ekonomin'. Det hindrar inte att jag kan ändra andra om ni vill det och jag får lite tid över. /Pursche SVTTL www.svttl.se |
okej, men min fråga var vad har du inställt på dom här värdena på ditt rc6-lok?
|
[:0] Själv kör jag aldrig med Rc-lok. Det finns mycket roligare material att köra med. Jag har inte ens Rc inlagt på datorn.
/Pursche SVTTL www.svttl.se |
ok, men nu har jag hittat settet man får fram maxbrakeforce med jag sökte efter FCalc och hittade en sida som hette http://www.vnerr.com/hq/NERR_Standards.htm och där sa dom att man skulle multiplicera mass:en med 9.8065 och sen med 0,1 och då fick jag fram ca: 78kn:D
|
Du.... Det där var en mycket bra sida. Den standarden skall jag också använda tror jag.
/Pursche SVTTL www.svttl.se |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:55. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009