![]() |
Min kompis i "nära döden" upplevelse...
Hej!
Jag var nere i butiken och kom tillbaks(själv...) Kom på att jag glömt läsk, godis och åkte ner igen!:D När jag sedan åkte hem mötte jag min kompis + en av hans kompisar på väg till julskyltningen... Jag frågar om dem hänger med ner till mig, men icke.;) De skulle kolla resten av "marknadsstånden" först. Jag sa då att dem kunde hänga med mig ner och kolla på en 3d renderering och att jag kunde hänga med dem sedan efter till marknaden!:) Det gick dem med på och vi åkte ner på en cykel/gångväg mellan några radhus.(där jag bor på slutet.) Cirka 40 meter från min lägenhet såkommer en person framhoppandes runt en husknut(se skiss nedan!!!) och krockar med min kompis cykel. Han slår runt och hamnar på asfalten. Personen i fråga springer i väg. Vi stannar och kollar om han ser oss och kan prata. Han säger att han har ont i näsan(den hade hoppat ur led, såg vi men sa ej det!) Vi säger att han ska ligga still så springer jag efter en telefon och ringer 112... Får tag i en granne som ringer och ger oss filtar... En annan person kommer gåendes och går in och hämtar filtar handskar. Föräldrar blev kontaktade och kom och ambulansen kom 20min senare... Vi fick sedan tag på föräldern till barnet som sprang fram runt hörnet och "skrek bu"! Jag kommer att få ett samtal från kompisen sedan om hans tillstånd. De kommer att flytta näsan rätt på honom då den var sne...[V] Det får en att tänka till... Tänk om inte han hade varit med. Då hade man varit den med skador vid detta laget. Jag undkom med en 6-7cm från att träffas av hans styre...[|)] Kan bara säga: ANVÄND HJÄLM, DEN HJÄLPER! Tyvär gjorde inte han det...:( Skiss: http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9377175340.jpg Olaf Lindström, Olis |
Det låter hemskt.
Hoppas att det går bra för honom. Det där med hjälm kan jag hålla med om att det är viktigt, det använder jag alltid och enligt mig är det inte något "töntigt" med att använda hjälm. MVH Macley http://www.kurts-smilies.de/akkordeon.gif |
Citat:
som tycker att inte det är nödvändigt...[xx(] Men när man tänker på saken så är det ca 10 cm mellan mig hon hans styre. Tur att man han väja i tid annars hade men varit i samma situation!:([:0](hade dock hjälm, men ändå!;)) PS. Han ringde precis och han är ok!:) Som "tur" var blev han bara lite hjärnskakad och förlorade 2dl blod![:I] Han kommer ej vara i skola nu framöver p.g.a det![}:)] Olaf Lindström, Olis |
Japp, cykelolyckor är väldigt otäcka. Hoppas det gick bra för honom!
Minns själv, när jag var mindre och körde Cykelrace, då råkade jag, som låg i lednigen nästan att bli påkörd av en bil. Bara någon meter till så...[xx(] Med vänliga hälsningar Pson http://msts.e-buzz.net/forum/attachm...2549190057.jpg |
Hjälmen hjälper väl inte för näsan utan för huvudet ?;)
Synd när sånt hära händer, det var några småbarn som stog bredvid cykel-vägen engång och dom såg att jag kom i fullfart sedan när det var 10 meter kvar tills jag skulle passera ställde dom sig på "led" för att typ bli överkörda av mig, men jag tvärnitade och jag flög av cykeln och cykeln voltade flera varv upp i luften av någon konstig anledning enligt min lillebror som cyklade 30 meter bakom.. Det gjorde ONT kan jag lova, men jag klarade mig! Bröt inget eller så utan bara "bränn" sår och skrapsår. Jag använde hjälm på den tiden, men nu har jag ingen Cykel längre då den är Stulen. Hoppas det går bra för kompisen vr98olli! MvH. Mson http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5093193218.jpg http://www.tagbilder.com |
Pson:
Kompisen(han som tråden handlar om!) krockade med en bil för ca 1½ år sedan![xx(] Bilen körde in i honom från sidan när den kom på en CYKELVÄG!:( Man undrar om den bilisten får körkortet igen?:( Mson: Ja det är klart att hjälmen inte hjälper resten av kroppen!;) Men han blöde ur näsan och den sitter på huvudet!(iallafall på mig, men jag kanske är konstig!;):D) Olaf Lindström, Olis |
En annan har själv varit nära att bli påkörd, flera gånger..
På min cykelväg korsar jag flera vägar, där det är usel syn. En gång kom det en bil där, och jag cyklade rätt fort. När jag upptäckte bilen, så försökte jag självklart tvärnita. Men eftersom min frambroms är bortmonterad så fick jag bromsa med endast bakhjul (vilket i princip är blankslitet). Jag gled då rakt ut i vägbanan, bilisten hann bromsa, men hade han inte haft dubbdäck så...[xx(] MVH Dson i Sandviken. http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4239180223.gif VD för UBOPGE |
Själv har jag cyklat över ett litet barn. Det var inte kul, men jag var helt chanslös...
Han stod vid en sandlåda på gården, och jag fick typ ögonmkontakt med honom... när jag sen var en meter ifrån honom så sprang han ut över cykeln... jag körde bokstavligen över honom... med låst bakhjul dessutom... han började gråta och sprang iväg, hem antar jag... jag blev så paff, så jag tänkte inte på att typ kolla hur det gick... Jonas M. Bobjörk BTAB, Operatör, Åskogsbanan Använd helst vårt adekvata inhemska vokabulär http://www.bobjork.se/download/msts/ |
Många vingelister verkar tro att dom har förkörsrätt framför bilar när en väg korsar deras...
Va tänker dom med egentligen? Även om de skulle ha haft rätt så är det nog rätt svårt att hävda sin rätt under 1½ ton bil [}:)]:D Eller lastbil, buss, ångvält osv. Tic |
Citat:
Men nu är det så att det är väldigt usel syn, vid de korningar jag korsar.. Är det inte ett stort hus, så är det en häck elelr så, man ser ingenting... Förlåt Olis att jag gör tråden OT MVH Dson i Sandviken. http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4239180223.gif VD för UBOPGE |
Men man ska anpassa hastigheten efter trafikförhållanden! Polisen skulle inte köpt dom argumenten alls.
Tic |
Här i Helsingborg så tror cyklisterna att dom äger stan. Kör rätt ut framför bilar och så!
Mvh:Trigger http://www.e-buzz.net/forum/attachments/1707214226.jpg http://medlem.spray.se/farjestad5 |
Tänk på det ni som cyklar: Hjälm på, cykeln i gott skick (bromsar, däck m.m.) och anpassar farten efter förhållandena.
Samma gäller bilisterna, fast där är det bilbälte på och bilen i gott skick. Att anpassa farten är nog det viktigaste och det som tyvärr många har svårt med. Det är alltid bättre att komma fram några minuter för sent, än att kanske inte alls komma fram! Allt detta låter måhända väldigt töntigt, men det är inte speciellt ballt att ligga på sjukhus, kanske aldrig gå igen eller hamna i en kista.... http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5648353.gif http://pirpen.cjb.net/ |
Citat:
Såg igår på debatt där några var rädda för de där 3g masterna. Man undrar om dem när dem kör sina barn till dagis/skola har bälte och kör lagligt!(eller rättare sagt ANPPASAR HASTIGHETEN!)[B)] Jag är la "herr laglig" som är den som tycker att hastighetsbestämmelserna är viktiga, enligt många som tycker att 90 är minimihastigheten på vägarna i Sverige!:( De borde tänka på hur roligt det är för den person som sedan hamnar i likista i resten av "livet"![B)][|)] Olaf Lindström, Olis |
Hej:)
En viktig sak med tanke på denna årstid, gäller året om! Mörkt eller dimmigt,Ljuset på. Använda ringklocka vid omkörning osv. Ge tecken åt vilket riktning ni ska köra. Helt enkelt sunt förnuft:). Blir lite ledsen när man ser folk bära sig illa i trafiken,gamla som unga. Men med tanke vi äldre ska vara ([:I]) lysande exempel (host host)tja ni vet:):) Förlåt om jag gjort tråden OT[8D] mvh bengt OBS! Använder cykelhjäm och har backspegel på cykeln.hehe:D:D |
Citat:
____________________ http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5496617.gif / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
Citat:
Jag menar på vägar utanför samhällen!(90 vägar, 70 vägar!)[B)] 130Km/h, är det så nödvändigt? Inte något emot mig på motorvägen men inte speciellt nödvändigt...;) Folk skulle bara köra i 20-30< snabbare än tillåtet då också men men, visst![8)] Olaf Lindström, Olis |
Hastighetsbegränsningarna borde snarare sänkas än höjas då "ingen" håller dom ändå. Dom "flesta" ligger 10-20 km/tim över. Väldigt sällan jag legat bakom en bil som hållt hastighetsbegränsningen....
Fast egentligen tycker jag att det ska vara det sunda förnuftet som styr, inte några dumma skyltar. Utanför skolor vet ju alla att det kan komma ut ett barn i vägen. Alltså är det krypfart som gäller, så man hinner stanna. Förstår man inte det, borde man inte köra bil heller! Och är man helt ensam på en fin bred motorväg i en nyare bil, så känns 90 eller 110 helt fel. Jag tycker sunda förnuftet borde få bestämma mer här. Och det säger mig t.ex. att är det ishalka, eller kraftig dimma så är det inte så smart att köra 90 eller 110, även om man får det. http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5648353.gif http://pirpen.cjb.net/ |
Jag lägger mig i hastighetsdebatten med följande:
I två år framåt komme rjag hålla hastighetgränserna... Annars ryker lappen under prövotiden.. Har inte fått lappen ännu, men när jag fått den tänker jag behålla den... Jonas M. Bobjörk BTAB, Operatör, Åskogsbanan Använd helst vårt adekvata inhemska vokabulär http://www.bobjork.se/download/msts/ |
Citat:
____________________ http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5496617.gif / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
Jag tycker att detta med hastighetsbegränsningar i viss mån är helt onödigt. 110 Km/h på en dubbelfilig motorväg med mitträcken är helt löjligt! Nej, fri hastighet vorde det bästa på motorvägarna.
Blir så förbannad när "grisarna" plockar farrsyndare som kör 30 Km/h för fort på motorvägen - vad orsakar dom egentligen? Ökar risken för olyckor bara för det? Knappast. Nej, polisen borde skydda samhället istället för att jaga fartsyndare. När det sker ett rån, då kan ta ta mig f-n inte komma - men jaga fortkörare det kan dom göra! [xx(] Däremot, i tätbebodda områden tycker jag att det borde finnas hastighetsbegränsningar. Men 30 Km/h är lite väl långsamt tycker jag. Kanske 50 Km/h vore bättre. :) Med vänliga hälsningar Pson http://msts.e-buzz.net/forum/attachm...2549190057.jpg |
Citat:
Ingen skulle klara att ha förnuft isåfall![V] Om folk fick köra hur snabbt de ville så skulle det bli så rackarns många olyckor eftersom många skulle hålla 110 och många skulle köra som fan![xx(] Ingen bra ide enligt mig![8)] PS. När man nu byggt om vårat samhälle totalt(två lastbilar kan knappt mötas längre!) så är 30 en bra hastighet! Lastbilarna kom i 70-90 innan och det finns dagis skolor längs med vägen![xx(] Sen så är det ju ett faktum att de inte har något vett i att bygga korekt! Stoppstrecken är bakom hörn på hus(2m från korsning![xx(]) m.m![V] Olaf Lindström, Olis |
Citat:
Dock kan jag hålla med om att 110 är i lägsta laget. Skulle kunna tänka mig 130. [8D] Högre (läs 'Fria') hastigheter skulle ställa krav på flera filer än 2, precis som man ha på Autobahn i Tyskland - och inte ens där släpper jag på med mer än 150-160, det räcker[8D]. I övrigt instämmer jag med Pson's kommentar om vad vi tror P helst sysslar med - [xx(] - det är ju lätt ju...;) [8)] 50 inne i städer / samhällen kanske skulle fungera på huvudleder / genomfartsleder, men jag anser själv att 30 nog är fullt tillräckligt, det är faktiskt sällan man kör så mycket fortare än så...[8D] Moving Steel on Land and Under Water |
Okej, det här med fri hastighet kanske inte var så jätte bra. Men, jag tycker i alla fall att 160 Km/h vore rimligt.
Och, det var en som sa såhär till mig för att tag sedan: "Dom som kör fort. Det är dom som har fina och snabba bilar, och är skickliga förare. Några som däremot är livsfarliga, det är alla pensionärer" Tror nog att det ligger någonting i det, för de som kör snabbare än 110 Km/h kan behärska den hastigheten och är som sagt var vana billister med skapliga bilar. :) Med vänliga hälsningar Pson http://msts.e-buzz.net/forum/attachm...2549190057.jpg |
Det har ju visat sig att vissa sträckor inte drabbades lika mycket av olycker när man höjde hastigheten.
Men i regel tycker jag att 30, 50,70 och 90 vägar ej borde i höjas. Vissa 110 vägar är säkert tillräckligt bra för att höja säkerheten. Men då ska man tänka på de ökande miljöeffekterna, bilarna kommer dra mer, vissa kanske inte vill/vågar köra snabbare, mer slitage på bilarna och vägarna. Sen har vi lastbilar som bara får köra i 80/90 km/h. Kommer det bilar farande i 160km/h så kan du få en diff på 80km/h...ännu en stor risk för olycker och annat tjabbel. Jag som själv kör lastbil kan märka att det ibland uppkommer situationer bakom mig, när flera personbilar kommer ikapp samtidigt. Så ska man öka gränerna så mycket måste man nog ha 3 filigt iaf. Andreas...som åkt förbi minst 5 laser kontroller de senaste 2 månaderna, utan att bli stannad.....konstigt nog :D Tic |
Citat:
ALLA kan trycka på gaspedalen. MEN hur många får inte problem när de ska backa!:( Vi såg en som körde om oss och sedan var vid ett trafikljus 3-4Km längre fram. Då skulle han backa för att han kört in i fel fil och dörren öppnades) PS. Pensionärer är trafikfarliga, håller med! VI hade en tant på 80-90år som backade ut på vägen.(stora vägen med 6000bilar om dagen!) Hon gick ut ur bilen och hämtade posten och åkte sedan iväg. Hon kunde inte tanka bilen själv![:0] DS. Olaf Lindström, Olis |
Citat:
____________________ http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5496617.gif / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
hehe...jag skulle nog vilja säga en blanding av tur samt snälla med trafikanter/kolegor som blinkar med helljuset. :)
vr98olli --> Exakt, att gasa upp till 250 är inga problem. MEN att kunna behärska en sladd....att snabbt kunna tänka till "oj, det ser halt ut 50 meter fram, samt att vinden ligger på där". Det är en sak att häva en sladd på halkbanan...en helt annan när det händer ute på vägen, och du inte alls är beredd på det. Tic |
Citat:
Inte många som fattar!;) Olaf Lindström, Olis |
Citat:
____________________ http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5496617.gif / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
Ok.
Man måste visst ta sådana förslag som inte bilarna gör något åt själva nu för tiden!;) Vi säger att någon kommer ut på ett litet övergångställe på en gata utan lysen!(ja, det finns sådana!;)) Många skulle få panik och tvärbroms med risk för att inte hinna stanna. Om du däremot väjar så ökar risken för att personen inte blir påkörd!:) PS. Sen har ju hastigheten mycket med saken att göra också![8D] DS. Olaf Lindström, Olis |
Esp och liknande program hjälper ju till....men gör knappast allt själv.
Tic |
Hur många bilar har ESP idag? Det kan inte vara särskilt många.
/Viktor http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/1790195049.jpg http://w1.500.telia.com/~u50025335/ |
Citat:
En sak som däremot folk gör fel på är att de inte trycker på bromspedalen tillräckligt hårt, ABS:en jobbar inte förrän du känner en pulsering i pedalen... Men för det här finns ju PA (panikbromsassistans...). :) Citat:
____________________ http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5496617.gif / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
Ja jag sa fel!
Men många gör bara inbromsning. INTE väjning...[xx(] De får ju panik och bromsar BARA!:( Olaf Lindström, Olis |
Nej, man vet inte själv hur fort man kan köra på en väg. Även om man kan vägen utan och innan så finns det fortfarande förhållanden som är omöjliga att förutsäga endast med hjälp av ögat. Det handlar om feldoserade kurvor, områden med frosthalka och liknande.
Det är väldigt lätt att lära sig att hantera en bil. Det är också ganska lätt att flyga en Boeing 767. Båda är fullproppade med automatik som hjälper en i alla situationer. Det som skiljer proffsen från oss vanliga dödliga är hur man hanterar problem och nödsituationer. Hur ska du själv kunna veta hur du hanterar en nödsituation i 160 km/h om du bara som mest har varit med om en sådan någon eller några gånger i ditt liv? Naturligtvis är inte du rätt person att själv bedöma hur fort du kan köra. Däremot så tror jag att det är rimligt att ha lite högre hastigheter på motorvägar, och ännu bättre att flexibla hastighetsbegränsningar som anpassar sig efter väder och trafiktryck. Folk måste få respekt för hastighetsbegränsningar, och de får de bara om hastighetsbegränsningarna är trovärdiga. o |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:09. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009