![]() |
Nybörjarfrågor!
Hej!
Har precis införskaffat TSR2004 och STWs tilläggscd. Vill bygga Kust till Kustbanan mellan Göteborg och Borås, har börjat med Göteborgs central och infarterna, se bilderna. Nån annan som håller på med detta? Har en massa frågor redan: 1. Jag använder Stuart Thurstans "basemap project" för att få in kartor, men jag förstår inte hur jag gör fler basemaps än de inkl A1,A2,B1,B2. Vilka filer ska döpas om, hur ska de numreras osv? 2. Hur många objekt klarar programmet och datorn av så att säga...? Rutten kommer ju att kräva ca 120 baseboards, och de i Göteborg blir ju ganska fyllda om de görs verklighetstroget... Jag har en ganska bra Delldator, pIV 2.4GHz, 512mb ram, nvidia 64mb grafikkort. 3. Kan jag hitta spår nedsänkta i asfalt (normal spårvidd)? För spårvagnar och bangårdar med containeromlastning i Göteborg. 4. Kan man ändra på järnvägsbroarna (t ex STWs betongbroar) så att det blir en bropelare per spline, istället för det automatiska avstånd som sker nu? Vill ha det ungefär såsom högspänningsstolparna och kontaktledningarna fungerar, så att varje musklick ger en stolpe. 5. Inte landskapsfråga men - har laddat ned och installerat x31:an, men den dyker inte upp vare sig i railyard eller surveyor. Vad kan vara fel? Mvh /Henrik http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6338115901.jpg Västkustbanan svänger över Västra Stambanan (Skansen Lejonet till vänster) http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4941115925.jpg Utfarten österut från Göteborg C |
Hej och välkommen!
Ska försöka ge lite svar på dina frågor. 1) Jag vet inte exakt hur han har namngivit sina filer men det borde vara så att du har mappar som heter A1, A2, B1 och B2. I varje mapp har du då förmodligen .im-filen som heter samma som mappen, det vill säga A1.im A2.im B1.im och B2.im sedan finns det en text-fil och själva texturen. Det du måste göra är att kopiera hela mappen (t.ex A1-mappen), gör gärna flera kopior av den och kalla dem A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 B3 B4 B5 och så vidare, du måste sedan också döpa om .im-filen så att den heter samma som mappnamnet. Nyckeln här är alltså att im-filen och mappen har samma namn. Säg till om du inte får det att fungera eller förstår min förklaring. 2) Svårt att svara på. Det beror väldigt mycket på datorn men det finns lite generella tips och det är att splines tar mycket datakraft. Ju fler splines dessot segare sedan beror det mycket på vilka objekt du använder. Är objekten dåligt byggda med för många polys går hackar det ganska mycket om man har många objekt men i princip finns inga gränser. Trainz kör på hela tiden tills din dator inte orkar mer. Det finns ett program som heter FRAPS (finns en äldre version som är gratis) som gör att man ser FPS (frames per second) i spelet och då ser du lätt när du sätter ut objekt hur FPS påverkas. Ett annat tips är att försöka hålla sig inom några få marktexturer. Tror att gränsen ligger på 250 man kan använda på en rutt men ju fler texturer ju mer slöar det också ner så försök hålla dig till några som fungerar bra att kombinera. 3) Har för mig att det ska finnas nedsänkta spår på Aurans download station. 4) Överlåter detta till Tomas då det är han som byggt broarna. 5) Testa att ta bort chump-filen (world_cache_dispatcher.chump) som finns här C:\Program\Auran\TRS2004\Cache (om du gjort en normalinstallation vill säga) Lycka till med byggandet och välkommen att fråga på! Var har du fått tag på kartan? ___________________________________ Fredrik önskar God Jul och Gott Nytt År! Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
ang mina broar, det går inte få till det på det viset, bropelaren sitter på mitten av spline segmentet och inte i början som på luftledningarna. Skulle man sätta bropelaren först på spline segmentet skulle det hamna en pelare precis i början av bron och ingen i slutet, och har man initiator och terminator så kommer det se väldigt fel ut
Tomas http://msts.e-buzz.net/stw/images/st...t4_strip4s.jpg |
Henrik!
Var har du fått tag i kartan? //Perra |
Tack för svar!
Några kommentarer och ytterligare frågor: 1. Hur jag än döper om mappar och filer, så kan jag inte ladda fler basemaps i surveyor än de ursprungliga fyra (A1 A2 B1 B2). Foldern heter "Basemap A1", och innehåller sen filerna "A1.jpg" "A1.texture.txt" "Basemap A1.gmw" "Basemap A1.im" och "config.txt". Enligt instruktionerna döps alla A1 om till det nya namnet, men man får inte döpa om texture.txt-filen, däremot ska innehållet i den redigeras så den pekar till nya bilden (primary=A1.jpg). Men config-filen då? KUIDen är ju inte unik längre om man bara kopierar allt? Jag förstår inte alls... 3. Nån aning om vad asfalts-spåren heter? Ganska svårt att hitta rätt på download station... 4. Tack för info om broarna! Bara jag vet hur de fungerar, så kan jag kontrollera byggandet... 5. Nu laddas x31:an, tack för tipset! Kartan är kommunens grund/primärkarta i dwg-format (exporterad i eps, rastrerad till jpg). Jag har lov att använda kartan i "studiesyfte", eftersom jag är student på CTH. Kan tyvärr inte sprida kartan. God jul /Henrik |
Citat:
//Perra |
Varför är det så kul att veta? Tycker det ska bli jättespännande om hengelo får ordning på rutten och kan release den.
/Blappe |
Citat:
Självklart skall det bli spännande att följa fortskridandet av Henrik's projekt och ta del av den när han blir klar och släpper den. //Perra |
Angående basemaps; namnen på filerna .im .gmw och .jpg ändrade jag så att de stämde med mappens namn, .texture.txt behöll det ursprungliga filnamnet men editerades (mha notepad) till att peka på min .jpg-fil. Hoppas att jag kommer ihåg rätt, och inte minst att det hjälpte... :) /magnus |
Kan man bygga en station i en tunnel i TRS? Jag vill bygga Lisebergs station, som ju ligger i Gårdatunneln... (en av Sveriges längsta järnvägstunnlar, som går rätt genom östra Göteborg)
/Henrik Här kommer en bild till: http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9405100823.jpg Olskroksmotet, vy österut |
Riktigt snyggt Henrik! När jag såg vilken vinkel det var ifrån kände jag igen alla vägarna direkt:).
Mig veterligen går det inte att vara under jorden i Trainz. Däremot går det kanske att bygga upp stationen med räls och marken ovanför i gmax och sen koppla 2 tunnlar till den. Det är bara en idé dock och jag vet inte om det uppstår några nya problem med en sån metod. Jag ser fram emot att se fler bilder på ditt bygge då det växer fram[:p]. /Mats http://msts.e-buzz.net/stw/images/st...t4_strip6s.jpg |
Nope. Det gör det inte. Har själv en sån station på den bana jag själv bygger. Man får lixom lägga ett "tak" över stationen.
/Blappe |
Exakt Blappe. Man får sänka marken, lägga allt spår och placera allt man vill på på stationen. Sedan får man lägga på ett tak, i form av en "concrete slab spline". kolla under kuid 30671 på DS, jag har ett antal i olika storlekar där.
/Lar http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/8016114255.jpg |
det går bra att göra station i tunnel, tom-sa har gjort en tunnelbane tunnel med station inuti, platform mellan spåren med uppgångar :)
Så nån variant på det temat går att få till. Tomas http://msts.e-buzz.net/stw/images/st...t4_strip4s.jpg |
Mycket snygg rutt!!
/Viktor VD på North European Railroad http://w1.500.telia.com/~u50016605/ http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/2795161244.jpg Min hemsida med tågbilder: http://w1.500.telia.com/~u50025335/ |
Hmm. Tänkte lite på din station under jord. Kan man inte göra som så att man bygger en tunnel med bredare sidor. (har ju väldigt duktiga byggare här på forumet). Sen att man bygger stationen ovan jord som man vill ha den och slutligen så sänker man ner hela till tunneln man har byggt? Borde ju funka så enkelt eller har jag fattat allt knas.
/Blappe |
Hej igen, och tack för alla svar!
Jag tror jag sparar tunnelstationsbygget till senare, det verkar avancerat och det finns så mycket annat att göra på rutten. En annan fråga; vad gör man när TSR säger att "some custom content in the map is missing in your computer" det rör sig om KUID 122398:100054. Jag har ingen aning om vilket objekt det handlar om, har inte märkt några problem med rutten. Det konstiga är att 122398 är mitt egna id, men jag har inte skapat något objekt? Kan jag söka upp kuiden i rutten och ta bort den på något sätt? Jag måste vara dum, för jag kan fortfarande inte ladda flera basemaps än de ursprungliga fyra, hur jag än döper om filerna och innehållet. Om någon vet exakt hur man ska göra, berätta gärna för mig! Mvh /Henrik |
det är din layouts kuid, alla trainz versioner har rapporterat layouten som missing content för att den inte är på DS
bara att leva med, detta är normalt Tomas http://msts.e-buzz.net/stw/images/st...t4_strip4s.jpg |
Citat:
Jag har inte hittat någon lösning ialla fall. [8] Hjälp önskas! //Perra |
Citat:
//Perra |
|
Basemap är det du bygger ditt landskap på. Det är inget program.
http://msts.e-buzz.net/stw/images/st...t4_strip3s.jpg Janne Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
En liten korrigering.
Baseboard kallas det man bygger på. Basemap är ett 3D-objekt där man kan "klistra på" en kartbild. Jag tror du hittar det på http://trainz.luvr.net Vi får väl skylla Jannes förvirrning på hans förkylning :D;) ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Så är det ja. Precis som jag nästan fick till det. ;)
http://msts.e-buzz.net/stw/images/st...t4_strip3s.jpg Janne Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Jag ska nog ta och skriva om ordentligt i config-filerna för basemap, så att de funkar bättre. Hur fick du det att funka Perra?
Kan man göra riktigt breda järnvägsbroar, typ 3-6 spår med växlar? Det finns kanske tre sådana i Göteborg på västra stambanan, över motorvägar och vägar. Det går inte att lägga flera stw-broar (fast de är bra iövrigt) i bredd, eftersom det inte går att lägga växlar mellan dem och så är de så breda att räckena hamnar "i kläm". Det är väldigt smalt på vissa ställen... Har byggt mitt första hus också, Skansen Lejonet. Texturerna blev väl sådär... /Henrik http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4976015713.jpg |
Bygg annars en egen som jag gjort.
http://msts.e-buzz.net/forum/attachm...5466223059.jpg /Blappe Du kan få närmare bilder om du vill. |
Hej!
Basemap gör du på följande vis: Ta en kopia på någon av de befintliga katalogerna; Basemap A1, Basemap A2, Basemap B1 eller Basemap B2. Utgå ifrån den jpg-fil som du vill använda. I mitt exempel kallar jag den "Redbergsplatsen". Jag har kopierat och använt "Basemap A2". Denna har jag döpt om till "Basemap Redbergsplatsen". http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/5354171109.JPG Ändra inte namn på "A2.texture.txt" Däremot så skall du öppna "A2.texture.txt" och skriva in namnet på din jpg-fil. http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/8459171745.jpg Skriv in namnet på jpg-filen i .gmw och .im-filen, se ovan. Sedan måste du också ändra KUID i "config.txt". http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9090172131.jpg Nu är det bara att lägga in den i ..\TRS2004\World\Custom\scenery Resultatet: http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/7497173035.JPG Lycka till! :) //Perra |
Okej,
Jag har nu ytterligare en fråga. Var i TRS hittar man den nya "texturen"?? (Kanske en kryptisk fråga, hoppas ni förstår vad jag menar) MVH Macley http://www.kurts-smilies.de/akkordeon.gif |
Tack så mycket Perra, nu funkar det utmärkt!
Mvh /Henrik |
Citat:
Kan du förklara vad du menar!? Kul att det funkade för dig Henrik! :) Skall bli kul att se resultatet! //Perra |
Alltså, efter att man har lagt bilderna i rätt mappar, skrivit rätt i alla filer osv.
När man sedan startar TRS 2004 för att bygga. Vart kan man då finna bilden som man sedan skall lägga spåren efter?? Blev det lättare nu? MVH Macley http://www.kurts-smilies.de/akkordeon.gif |
under "Untitles"
//Json http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3941174813.gif Json, lackerare på BOPGE |
Citat:
Basemaps hittar du ju då i Surveyor fliken: Objects, Region: Utilities, Type: Default. Du kan också ändra i config.txt-filen enligt nedan, då får du en egen Region med namnet Basemap. Blir lättare att hitta då. http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3023091837.JPG Jag har testat och det fungerar att göra så. Vet dock inte hur det påverkar TRS i övrigt. Det kanske någon annan kan svara på. //Perra |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:29. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009