Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Tunnelbanetåg (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=8825)

Arre 2005-04-06 18:35

Tunnelbanetåg
 
Hej,
Har försökt att börja bygga en t-banevagn litt c14 eller c15 men det går inte så bra.Jag är inget Gmax proffs så jag skulle behöva lite hjälp.
För det första undrar jag om någon har en bra textur till tåget(har nån det så visa gärna en bild på den).
För det andra skulle jag behöva runda av hörnen och fixa en bra boggie.
Hjälp gärna till!:)
Men jag skulle gärna veta var jag hittar screenshotsen som jag tagit!!

Janne 2005-04-06 19:00

Citat:

Ursprungligen postat av arvid_nilsson
Hej,
Har försökt att börja bygga en t-banevagn litt c14 eller c15 men det går inte så bra.Jag är inget Gmax proffs så jag skulle behöva lite hjälp.
För det första undrar jag om någon har en bra textur till tåget(har nån det så visa gärna en bild på den).
För det andra skulle jag behöva runda av hörnen och fixa en bra boggie.
Hjälp gärna till!:)
Men jag skulle gärna veta var jag hittar screenshotsen som jag tagit!!

Det beror på från vilken applikation du tagit screenshotsen. Ett screenshot hamnar i clipboard och där får du hämta det från t.ex. Paint Shop Pro eller Photoshop. Du kan då bara ta ett screenshot åt gången då clipboard endast rymmer ett screenshot. Tar du screenshot inifrån Trains hamnar de i en underkatalog till Trainz.

Arre 2005-04-07 14:41

Sorry
 
Tyvärr förstod jag inte var jag skulle leta efter det

Arre 2005-04-07 15:03

Glöm förra posten
 
Så,nu fick jag in en bild på den dåliga starten.

vfp420b 2005-04-07 15:47

Du klistrar som vanligt in i Paint eller nått;)

Deskgrunt 2005-04-07 16:23

Hej Arvid!

Har du läst igenom tutorialsen på: http://www.auran.com/TRS2004/learning.htm

Där tar man upp bla. hur man gör runda hörn och du kan även göra ett enkelt lok steg för steg.

Själv har jag inte vågat mig på det än utan håller mig till enklare saker.

Arre 2005-04-08 15:47

Fråga
 
Ska jag följa smooth radius tutorital?
Min engelska är inte så jättebra!
Jag tycker guiderna är lite svårförstådda men annars bra!

Arre 2005-04-08 16:09

Jag har förstått guiden nu,tack deskgrunt
 
Så nu har jag fått till hörnen lite,syns inte så bra på långt håll!!

Olaf Lindström 2005-04-08 17:57

Citat:

Ursprungligen postat av arvid_nilsson
Så nu har jag fått till hörnen lite,syns inte så bra på långt håll!!

1. Skippa det vita runt bilden, det är lätt gjort i paint(som jag förstår att du använderhttp://msts.e-buzz.net/forum/images/smilies/wink.gif) Man minskar bilden och klistrar EFTERÅT in det du ska visa så blir det rätt storlek på det hela!http://msts.e-buzz.net/forum/images/smilies/smile.gif

2. Bland zoom/flyttningsknapparna(nere till höger) finns det en som gör att du expanderar och visar bara en ruta, tills du klickar på den igen(då visas alla rutor igen). Du ser bättre om du gör så!http://msts.e-buzz.net/forum/images/smilies/wink.gif

Lycka till med projektet Arvid!http://msts.e-buzz.net/forum/images/smilies/biggrin.gif

f11a 2005-04-11 18:12

Texturer
 
Texturer till C13 och C14 :)

Arre 2005-04-11 19:57

Hej f11a,skulle du vilja skicka över dem till mig så skulle jag bli ytterst tacksam!
Epost address arvid.lok@telia.com

Arre 2005-04-13 18:50

Tack för texturerna!
Har nu bara ett problem,kolla på mittdörren så förstår ni!
Någon borde veta felet,hoppas jag.:(

f11a 2005-04-14 19:08

Textures
 
På texturena var ju mittdörren med.

Arre 2005-04-14 19:54

Ja det var den det är det som är det konstiga

Arre 2005-04-17 13:54

Texturen löser sig nog
 
Strunta i texturen,jag tror bara den ser ut så i gmax så om vi ska gå vidare så hoppas jag någon vet hur man fixar en tunnelbaneboggie och hur man rundar till hörn riktigt bra.

f11a 2005-04-19 19:08

Hittat eller
 
Har du hittat tunnelbans boggi? :rolleyes:

f :rolleyes: 11a

Arre 2005-04-21 15:03

Jag tror jag kan använda Nycta subway car boggie men då skulle jag behöva lite hjälp:
För det första måste jag ju få in boggien i Gmax och sedan få dit den vilket jag inte vet hur man gör.
Något Gmax proffs som gjort ett tåg i Gmax får gärna berätta med text eller bilder.
Svar mottages gärna

Arre 2005-05-13 14:35

Hej,eftersom jag inte får någon hjälp av någon som måste jag tyvärr säga att detta projekt nu är avslutat.:(:(:(:(

LLJ 2005-05-13 23:42

Förslag
 
Hej.

Förslaget att använda en boggi till ett tunnelbanetåg som finns på DS är inte så dumt. Du behöver inte ladda in boggin in GMax, bara lägga dit en attachment point för varje boggi. Det måste man alltid göra.

De skall heta a.bog0 och a.bog1 . a.bog0 skall ha negativt y och a.bog1 positivt, så att du får dem åt rätt håll.
I din config.txt fil refererar du till KUID för boggin från DS.

Ser ut något så här (fast med annat kuid):

bogey <kuid:45681:50000>
bogey-1 <kuid:45681:50000>

Hoppas att detta kan få dig att fortsätta.

/Lars

Bengan 2005-05-13 23:58

På länken nedan, fick jag själv hjälp av MatsH angående boggi.
Där har du några bilder, hur du går tillväga med attachment point för varje boggi.

http://msts.e-buzz.net/forum/showthread.php?t=8963

Bengan

Arre 2005-05-14 15:38

Tack,detta kommer göra att jag forsätter men
det är så att jag köpt en ny dator och jag har inte installerat allt än
Så om någon vecka eller två kommer kanske bilder.:)

UP6936 2005-05-18 18:42

Tunnelvagn
 
Citat:

Ursprungligen postat av arvid_nilsson
Tack för texturerna!
Har nu bara ett problem,kolla på mittdörren så förstår ni!
Någon borde veta felet,hoppas jag.:(

Observera att rambalkens hörn bara ska ha gul markering i A-änden (hyttänden)! Den gula markeringen visar för räddningstjänsten att vagnen är hyttombyggd (underlittra H) och att det inte finns någon gaveldörr för utrymning i A-änden. Vagnen måste i stället ska utrymmas via mittdörren. Om du vill återge en icke-hyttombyggd vagn ska den gula markeringen inte finnas. I stället ska det, om jag minns rätt, finnas ett vitt band med ungefär 1/3 av höjden på det gula fältet.
B-änden syns inte men observera att C14/C15 inte har några fönster i B-ändarna.
Texturen borde också kunna användas för C6, C7 (utan fönster i B-änden) och C12.

//Lars S

Arre 2005-05-27 14:51

Det verkar lysande med boggin men nu är det bara detta jävla problemet som tas upp om och om igen.
Jag får ju inte in det i Trainz!:(

Arre 2005-05-27 15:02

Citat:

Ursprungligen postat av LLJ
Hej.

Förslaget att använda en boggi till ett tunnelbanetåg som finns på DS är inte så dumt. Du behöver inte ladda in boggin in GMax, bara lägga dit en attachment point för varje boggi. Det måste man alltid göra.

De skall heta a.bog0 och a.bog1 . a.bog0 skall ha negativt y och a.bog1 positivt, så att du får dem åt rätt håll.
I din config.txt fil refererar du till KUID för boggin från DS.

Ser ut något så här (fast med annat kuid):

bogey <kuid:45681:50000>
bogey-1 <kuid:45681:50000>

Hoppas att detta kan få dig att fortsätta.

/Lars

Ska det se ut så här?

LLJ 2005-05-28 00:14

Hej.

Antar att du måste ha kuid i formen <kuid:xxxx;yyyy:vv> för att det skall funka.

/Lars

Arre 2005-05-28 08:58

Menar du <kuid:44558;50000;2 nåt mer?

LLJ 2005-05-28 20:44

Hej.

Jag menade t.ex. <KUID2:44558:50000:2>

/Lars

Arre 2005-05-29 09:41

Jaha,okej
tack:)

Arre 2005-05-31 20:21

UP6936?
Skulle du vilja fixa det på texturen om jag skickar över de till dej och sedan skickar du tillbaka dem?

UP6936 2005-06-02 17:24

Textur
 
Citat:

Ursprungligen postat av arvid_nilsson
UP6936?
Skulle du vilja fixa det på texturen om jag skickar över de till dej och sedan skickar du tillbaka dem?

Sorry, kan inget om gmax. Jag kan bara bidra med glada tillrop.

//Lars S

Arre 2005-06-03 14:29

Då trorm jag att vagnen får vara "hyttombyggd" :)

Arre 2005-06-03 14:38

Tja..**ehum
Jag tror inte jag kan språken.

Arre 2005-06-13 15:25

Finns det något bra sätt att göra fönstren genomskinliga (som på x2000)på ett enkelt sätt?
Jag har planerat att först släppa en som x2000 med genomskinliga fönster och samma förarhytt som på x10 exempel.
Sedan har jag tänkt att göra inredningen.

Arre 2005-06-19 10:22

Hej
Kan någon hjälpa mig med samma sak som tråden "Gmax till Trainz" för det vill inte lösa sig.
Objekten kommer in i Trainz men går inte sätta ut.
Kan jag ha glömt nån fil.
Man vill ju helst se och testa sitt objekt i Trainz!!!
Är tacksam om alla som lagt in saker till Trainz svarar:)

-------------------------
Tack i förhand!

Arre 2005-06-21 13:17

Citat:

Ursprungligen postat av arvid_nilsson
Hej
Kan någon hjälpa mig med samma sak som tråden "Gmax till Trainz" för det vill inte lösa sig.
Objekten kommer in i Trainz men går inte sätta ut.
Kan jag ha glömt nån fil.
Man vill ju helst se och testa sitt objekt i Trainz!!!
Är tacksam om alla som lagt in saker till Trainz svarar:)

-------------------------
Tack i förhand!

Snälla hjälp mig annars kommer ni eller jag aldrig få se tåget i Trainz:(:(:(
Tack för allt du hjälpte mig med Deskgrunt!

Deskgrunt 2005-06-21 13:50

Arvid, jag har än så länge inte gjort något rullande material så egentligen har jag ingen aning...

Men, har du läst igenom de tutorials som finns?
Kolla på The SimpleLoco Tutorial här till exempel: http://publish.uwo.ca/%7Egerard/trainz/tutorials/

Du hittar fler här: http://www.auran.com/TRS2004/learning.htm

Om loket dyker upp i listan men inte går att sätta ut så kan det bero på att något saknas, tex ingen enginefil angiven eller du missat någon attachment-point?

Har du lagt in all dessa:
Citat:

You now need to add four magical points, the so called Attachment Points. These points are:
• a.limfront, indicating the front of the loco
• a.limback, the back of the loco
• a.bog0, where the front bogey attaches
• a.bog1, where the rear bogey attaches
See the Trainz Custom Component Creation Guide, pg 2, for more details.
En mer komplett guide till ett lok hittar du här:
http://www.worldoftrainz.com/Pages/T...tiveTutTRS.htm

Här står mer om attachment points till det loket: http://www.worldoftrainz.com/Pages/T...er10TutTRS.htm
Och här är config.txt: http://www.worldoftrainz.com/Pages/T...er12TutTRS.htm

Arre 2005-06-21 20:44

Tackar Tackar!
 
Hej
Tack Deskgrunt!!!
Börjar känna mig på banan igen efter allt.
Är det någon som vet kuid-numret till STW's förarhytt (samma som på X10) och även till tutan
Vore tacksam om detta kom upp:)

Arre 2005-07-08 17:39

hjälp gärna till
 
hej
Vet någon som gjort ett motorvagn om jag har alla filer.
Har kollat på lite andra men denna får jag inte ens in i Trainz!

leoj 2005-07-08 20:34

vill du ha ett tips, sök
om man har tur så hittar man och jag hittade jag config filen till x12 med ljud och hytt :)

hornsound <KUID:-1:42003101>
interior <KUID:-1:100554>
enginesound <KUID:-1:42003002>


delar som finns med i den config filen (från utc)

kuid <KUID:30387:10001>
bogey <KUID:30387:50024>
enginespec <KUID:30387:51002>
engine 1
name SJ X12 B
mass 41000
company Statens Jarnvagar
origin SWE
kind traincar
hornsound <KUID:-1:42003101>
interior <KUID:-1:100554>
enginesound <KUID:-1:42003002>
description " (en beskrivning lång och trevlig beskrivning)
"
kuid-table {
0 <KUID:36713:50024>
1 <KUID:-1:42004242>
}
obsolete-table {
}
trainz-build 1.3
category-class PC
category-region-0 SE
category-era-0 1980s
category-era-1 1990s
category-era-2 2000s
light_color 255,255,255
ditch_color 255,200,200
asset-filename sj_x12_b
username X12 B
author STW
organisation The Swedish Train Workshops
contact-email <jan_karrback@yahoo.com> <emges@telia.com> <skogen@tripnet.se>
contact-website http://msts.e-buzz.net/stw
license " (ett långt licens avtal)


vill du ha ett tips, om ingen svarar skriv då inte ett nytt inlägg som innehåller "ingen som vet?" eller liknande detta gör bara att folk tappar intresset över tråden och personen i fråga som har skrivit det. Ingen kanske vet svaret så då är det ingen ide att hålla på att skriva fler inlägg.
Jag har försökt göra ett objekt (vilket jag misslyckades med). och jag tror bla. fredrik blev iriterad på mig över att jag höll på som dig, skriva "ingen som vet" typ några gånger.

försök att söka, man kan hitta väldigt mycket intressanta saker då :)

Arre 2005-07-13 16:02

Jag tror jag vet varför det strulade så
Jag hade glömt att sätta ut attachment points och expotera texturen.
Så snart kan jag visa en bild i trainz.
Sedan är det bara taket och lite finputsningar kvar.
Efter det släpper jag den.
Inredning kommer kanske senare:)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:16.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009