![]() |
Tunnelbanetåg
Hej,
Har försökt att börja bygga en t-banevagn litt c14 eller c15 men det går inte så bra.Jag är inget Gmax proffs så jag skulle behöva lite hjälp. För det första undrar jag om någon har en bra textur till tåget(har nån det så visa gärna en bild på den). För det andra skulle jag behöva runda av hörnen och fixa en bra boggie. Hjälp gärna till!:) Men jag skulle gärna veta var jag hittar screenshotsen som jag tagit!! |
Citat:
|
Sorry
Tyvärr förstod jag inte var jag skulle leta efter det
|
Glöm förra posten
Så,nu fick jag in en bild på den dåliga starten.
|
Du klistrar som vanligt in i Paint eller nått;)
|
Hej Arvid!
Har du läst igenom tutorialsen på: http://www.auran.com/TRS2004/learning.htm Där tar man upp bla. hur man gör runda hörn och du kan även göra ett enkelt lok steg för steg. Själv har jag inte vågat mig på det än utan håller mig till enklare saker. |
Fråga
Ska jag följa smooth radius tutorital?
Min engelska är inte så jättebra! Jag tycker guiderna är lite svårförstådda men annars bra! |
Jag har förstått guiden nu,tack deskgrunt
Så nu har jag fått till hörnen lite,syns inte så bra på långt håll!!
|
Citat:
2. Bland zoom/flyttningsknapparna(nere till höger) finns det en som gör att du expanderar och visar bara en ruta, tills du klickar på den igen(då visas alla rutor igen). Du ser bättre om du gör så!http://msts.e-buzz.net/forum/images/smilies/wink.gif Lycka till med projektet Arvid!http://msts.e-buzz.net/forum/images/smilies/biggrin.gif |
Texturer
Texturer till C13 och C14 :)
|
Hej f11a,skulle du vilja skicka över dem till mig så skulle jag bli ytterst tacksam!
Epost address arvid.lok@telia.com |
Tack för texturerna!
Har nu bara ett problem,kolla på mittdörren så förstår ni! Någon borde veta felet,hoppas jag.:( |
Textures
På texturena var ju mittdörren med.
|
Ja det var den det är det som är det konstiga
|
Texturen löser sig nog
Strunta i texturen,jag tror bara den ser ut så i gmax så om vi ska gå vidare så hoppas jag någon vet hur man fixar en tunnelbaneboggie och hur man rundar till hörn riktigt bra.
|
Hittat eller
Har du hittat tunnelbans boggi? :rolleyes:
f :rolleyes: 11a |
Jag tror jag kan använda Nycta subway car boggie men då skulle jag behöva lite hjälp:
För det första måste jag ju få in boggien i Gmax och sedan få dit den vilket jag inte vet hur man gör. Något Gmax proffs som gjort ett tåg i Gmax får gärna berätta med text eller bilder. Svar mottages gärna |
Hej,eftersom jag inte får någon hjälp av någon som måste jag tyvärr säga att detta projekt nu är avslutat.:(:(:(:(
|
Förslag
Hej.
Förslaget att använda en boggi till ett tunnelbanetåg som finns på DS är inte så dumt. Du behöver inte ladda in boggin in GMax, bara lägga dit en attachment point för varje boggi. Det måste man alltid göra. De skall heta a.bog0 och a.bog1 . a.bog0 skall ha negativt y och a.bog1 positivt, så att du får dem åt rätt håll. I din config.txt fil refererar du till KUID för boggin från DS. Ser ut något så här (fast med annat kuid): bogey <kuid:45681:50000> bogey-1 <kuid:45681:50000> Hoppas att detta kan få dig att fortsätta. /Lars |
På länken nedan, fick jag själv hjälp av MatsH angående boggi.
Där har du några bilder, hur du går tillväga med attachment point för varje boggi. http://msts.e-buzz.net/forum/showthread.php?t=8963 Bengan |
Tack,detta kommer göra att jag forsätter men
det är så att jag köpt en ny dator och jag har inte installerat allt än Så om någon vecka eller två kommer kanske bilder.:) |
Tunnelvagn
Citat:
B-änden syns inte men observera att C14/C15 inte har några fönster i B-ändarna. Texturen borde också kunna användas för C6, C7 (utan fönster i B-änden) och C12. //Lars S |
Det verkar lysande med boggin men nu är det bara detta jävla problemet som tas upp om och om igen.
Jag får ju inte in det i Trainz!:( |
Citat:
|
Hej.
Antar att du måste ha kuid i formen <kuid:xxxx;yyyy:vv> för att det skall funka. /Lars |
Menar du <kuid:44558;50000;2 nåt mer?
|
Hej.
Jag menade t.ex. <KUID2:44558:50000:2> /Lars |
Jaha,okej
tack:) |
UP6936?
Skulle du vilja fixa det på texturen om jag skickar över de till dej och sedan skickar du tillbaka dem? |
Textur
Citat:
//Lars S |
Då trorm jag att vagnen får vara "hyttombyggd" :)
|
Tja..**ehum
Jag tror inte jag kan språken. |
Finns det något bra sätt att göra fönstren genomskinliga (som på x2000)på ett enkelt sätt?
Jag har planerat att först släppa en som x2000 med genomskinliga fönster och samma förarhytt som på x10 exempel. Sedan har jag tänkt att göra inredningen. |
Hej
Kan någon hjälpa mig med samma sak som tråden "Gmax till Trainz" för det vill inte lösa sig. Objekten kommer in i Trainz men går inte sätta ut. Kan jag ha glömt nån fil. Man vill ju helst se och testa sitt objekt i Trainz!!! Är tacksam om alla som lagt in saker till Trainz svarar:) ------------------------- Tack i förhand! |
Citat:
Tack för allt du hjälpte mig med Deskgrunt! |
Arvid, jag har än så länge inte gjort något rullande material så egentligen har jag ingen aning...
Men, har du läst igenom de tutorials som finns? Kolla på The SimpleLoco Tutorial här till exempel: http://publish.uwo.ca/%7Egerard/trainz/tutorials/ Du hittar fler här: http://www.auran.com/TRS2004/learning.htm Om loket dyker upp i listan men inte går att sätta ut så kan det bero på att något saknas, tex ingen enginefil angiven eller du missat någon attachment-point? Har du lagt in all dessa: Citat:
http://www.worldoftrainz.com/Pages/T...tiveTutTRS.htm Här står mer om attachment points till det loket: http://www.worldoftrainz.com/Pages/T...er10TutTRS.htm Och här är config.txt: http://www.worldoftrainz.com/Pages/T...er12TutTRS.htm |
Tackar Tackar!
Hej
Tack Deskgrunt!!! Börjar känna mig på banan igen efter allt. Är det någon som vet kuid-numret till STW's förarhytt (samma som på X10) och även till tutan Vore tacksam om detta kom upp:) |
hjälp gärna till
hej
Vet någon som gjort ett motorvagn om jag har alla filer. Har kollat på lite andra men denna får jag inte ens in i Trainz! |
vill du ha ett tips, sök
om man har tur så hittar man och jag hittade jag config filen till x12 med ljud och hytt :) hornsound <KUID:-1:42003101> interior <KUID:-1:100554> enginesound <KUID:-1:42003002> delar som finns med i den config filen (från utc) kuid <KUID:30387:10001> bogey <KUID:30387:50024> enginespec <KUID:30387:51002> engine 1 name SJ X12 B mass 41000 company Statens Jarnvagar origin SWE kind traincar hornsound <KUID:-1:42003101> interior <KUID:-1:100554> enginesound <KUID:-1:42003002> description " (en beskrivning lång och trevlig beskrivning) " kuid-table { 0 <KUID:36713:50024> 1 <KUID:-1:42004242> } obsolete-table { } trainz-build 1.3 category-class PC category-region-0 SE category-era-0 1980s category-era-1 1990s category-era-2 2000s light_color 255,255,255 ditch_color 255,200,200 asset-filename sj_x12_b username X12 B author STW organisation The Swedish Train Workshops contact-email <jan_karrback@yahoo.com> <emges@telia.com> <skogen@tripnet.se> contact-website http://msts.e-buzz.net/stw license " (ett långt licens avtal) vill du ha ett tips, om ingen svarar skriv då inte ett nytt inlägg som innehåller "ingen som vet?" eller liknande detta gör bara att folk tappar intresset över tråden och personen i fråga som har skrivit det. Ingen kanske vet svaret så då är det ingen ide att hålla på att skriva fler inlägg. Jag har försökt göra ett objekt (vilket jag misslyckades med). och jag tror bla. fredrik blev iriterad på mig över att jag höll på som dig, skriva "ingen som vet" typ några gånger. försök att söka, man kan hitta väldigt mycket intressanta saker då :) |
Jag tror jag vet varför det strulade så
Jag hade glömt att sätta ut attachment points och expotera texturen. Så snart kan jag visa en bild i trainz. Sedan är det bara taket och lite finputsningar kvar. Efter det släpper jag den. Inredning kommer kanske senare:) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:16. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009