Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   [TRS2006] Några små justeringar på STW's material för TRS2006 (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=9753)

Deskgrunt 2005-09-16 05:33

[TRS2006] Några små justeringar på STW's material för TRS2006
 
2 bifogad(e) fil(er)
Har precis importerat båda Svenska Tåg skivorna till TRS2006 och det var förvånansvärt få problem :tumupp:

Det är ganska smidigt med CMP eftersom man kan markera alla .cdp-filer i en mapp och importera rasket. Då hamnar de i en edit mapp och sedan får man markera alla och välja "commit" för att de skall läggas till databasen.

Men några små problem var det, eller rättare sagt mest några kuid som inte hittas och som tydligen inte märkts i TRS2004...

Följande saknas och jag hittar ej på DLS eller i TRS2004:
kuid:70049:10001 - bör vara en icon?
kuid:36713:50022
kuid:36713:50024
kuid2:30671:9280110:1

Sen var det ett fel eller snarar något som väl ändrats?
DSB Hbbillns Bogie:
Warning: Compulsory tag 'direct-drive' was missing and has been set to default.
Error: MeshData::DatabaseLoad - cannot load mesh: 'Car_bogey_shadow\Car_bogeyshadow.im'

Någon som har de kuid'er som saknas?

Nedan ser ni en test med de flesta av STW's lok på Ibertrainz bana i TRS2006, jag kunde knappt röra pekaren när allt laddats :D

Kolla även att vi äntligen fått riktiga strålkastare på dan!

Största problemet jag märkt hittills är att CMP inte lyckas ladda hem all info ifrån DLS men Auran jobbar på det hälsade Lance (han svarade efter bara nån timme på mail). Sen är det ju ny data som gäller om man skall klara av den stora bangården på banan ifrån Canada :)

Ett råd är väl också att har ni inte Microsofts .NET Framework 1.1 installerad så gör det först ifrån Windows update. Sen går ni dit igen och laddar hem en servicepack till .net och en säkerhetsuppdatering... .Net krävs av CCP som används för att skapa config-filer när man gör eget material.

Arre 2005-09-16 14:33

Hej
TRS 2006 ser bra ut!
Hur stort är programmet i gb?

JohanV 2005-09-16 17:03

Det står på Aurans sida att TRS2006 behöver 4 Gb.

Deskgrunt 2005-09-16 22:09

Ingen i STW som vet vart man hittar de Kuid? Det är ju era skivor :D

Bengan 2005-09-16 23:02

Hittade den sista av dom kuid2:30671:9280110:1, men med 2:a på slutet istället kuid2:30671:9280110:2.

Kopia av configen nedan.

kuid <kuid2:30671:9280110:2>
instance-type "resource"
product-category <kuid:-3:10044>
category-class "IL"
category-region-0 "SE"
category-era-0 "1980s"
category-era-1 "1990s"
category-era-2 "2000s"
icon-texture "icon.tga"
mass 0.003
product-texture "product.tga"
trainz-build 2.2
mesh-table {
}
allows-mixing 0
description "Chlorine gas"
asset-filename "chlorine"
username "Chlorine gas"
author "Lars Ljungberg"
organisation "TrainProRoutes"
contact-email "llj@trainzproroutes.com"
contact-website "www.trainzproroutes.com"
license "The content(s) may not be included in or referenced from any commercial content (Payware or Shareware)."
kind "product"


Dom andra 3 hittar jag inte alls.

Deskgrunt 2005-09-16 23:15

Tack Bengan, då skall jag installera hela produktpaketen hos TPR!

Nån som har de övriga?

Kan iofs ta bort de helt ur config-filerna men man kan ju inte begära att alla skall veta hur man gör det...

Rojje 2005-09-16 23:32

Hittade en av dom:

kind texture
kuid <KUID:70049:10001>
category-region-0 AU
category-era-0 1960s
category-era-1 1970s
category-era-2 1980s
category-era-3 1990s
category-era-4 2000s
category-era-5 2010s
author Ian Spencer AKA SPEIC
organisation Global Corporate Net
contact-email speic@gcn.net.au
contact-website http://www.gcn.net.au
license "Copyright © 2003 by Global Corporate Net. All rights reserved."

Dom två med 36713 misstänker jag är boggier. Har dom inte själv, men av det jag har så är allt mellan 36713:50010 och 36713:50150 olika boggier till svenska lok.

Deskgrunt 2005-09-16 23:49

Tack Rojje, hittar dock inte själva filen nånstans men tydligen är dt en icon så den kan man ju radera.

Bogey'er är det värre med...

Otroligt... Nu har Aurans helpdesk stängt till den 28:e med och massor med folk har problem med att lista DLS innehåll i CMP!
Jag får bara upp saker till o med den 11:e och inget av det har någonting i beskrivnings-fältet... Inte lätt att veta vad man skall ladda ner genom att bara se namnet.

TYcker Auran får skärpa sig nu, är TRS2006 bara ett sett att få in snabba pengar eller?

Rojje 2005-09-16 23:56

Om du vill kan jag skicka mappen för 70049:10001? Den är endast 16.4 kB stor.

Deskgrunt 2005-09-16 23:59

Citat:

Ursprungligen postat av Rojje
Om du vill kan jag skicka mappen för 70049:10001? Den är endast 16.4 kB stor.

Ja tack, du har ett PM :)

Deskgrunt 2005-09-17 00:33

Kan någon ur STW verifiera vad jag skriver nedan så jag inte lurar någon?

- För SJ class Du så visas kuid:36713:50022 som missing dependency. Detta verkar dock bara vara ett fel i kuid tabellen eftersom den inte används någonstans. Så man kan ta bort följande rad i dess config:

Kod:

        0                                                <kuid:36713:50022>
- För X12 B visas kuid:36713:50024 som missing men den används inte hellr utan är felaktigt angiven i config. Så även här kan man ta bort följande rad:
Kod:

        0                                                <kuid:36713:50024>
- Hur man öppnar dessa config för editering:
- I CMP så välj fliken "missing Dependencys".
- Högerklicka det objekt ni vill ändra och välj: Edit: Edit in Explorer
- Öppna sedan Config.txt i det Utforskarfönster som dyker upp och gör ändringen.
- Spara och stäng.
- I CMP så välj nu fliken "Open for Edit", högerklicka objektet och välj Edit: Commit så läggs den tillbaka i databasen igen.

Har ni gjort rätt så är nu objektet felfritt!

OBS: välj INTE Edit: Open for edit eller Edit: Edit in Content Creator Plus!!!
CCP är mycket kinkigare och kommer då att vilja ändra allt att passa TRS2006 standard. Om man istället gör som ovan så hanteras objektet fortfarande efter TRS2004's standard.

MatsS 2005-09-17 12:18

Hej igen alla tågsimmare!

Jag tror fortfarande jag är medlem av STW även om det var något år eller två sen jag var aktiv:).

Tyvärr kan jag inte kolla felen Patrik för jag har inte fått 06 ännu (beställde förra veckan). Däremot har jag tittat i min kuid-lista och kan inte hitta 36713:50022 eller 50024. Det kan vara så att kuid-tabellen är felaktig och då är det inga problem. Om jag minns rätt användes Kuid-tabellen bara av DLS i 04 men detta har säkert ändrats nu så därav felen.

/Mats
(aka emges i gamla forumet)

Deskgrunt 2005-09-17 12:35

Citat:

Ursprungligen postat av MatsS
Hej igen alla tågsimmare!

Jag tror fortfarande jag är medlem av STW även om det var något år eller två sen jag var aktiv:).

Tyvärr kan jag inte kolla felen Patrik för jag har inte fått 06 ännu (beställde förra veckan). Däremot har jag tittat i min kuid-lista och kan inte hitta 36713:50022 eller 50024. Det kan vara så att kuid-tabellen är felaktig och då är det inga problem. Om jag minns rätt användes Kuid-tabellen bara av DLS i 04 men detta har säkert ändrats nu så därav felen.

/Mats
(aka emges i gamla forumet)

Mats/emges: Jag måste tacka dig så mycket för svaret, skönt med något officiellt gensvar.

Sen får jag även passa på och tacka dig för allt arbete på dina fina lok, utan dem vore inte TRS mycket att ha! :)

PS: vad jag förstått så letar TRS2006 igenom config-filer efter ALLA kuid, vilket iofs kan vara bra om produkter inte tagits med i kuid-tabellen.

MatsS 2005-09-17 12:49

Citat:

Sen får jag även passa på och tacka dig för allt arbete på dina fina lok, utan dem vore inte TRS mycket att ha! :)
Tack, ja det har blivit en del genom åren med Jannes hjälp. För mycket ledig tid säger en del;). Senaste året+ har det varit tvärt om tyvärr.

Vi får se vad som ändrats då nya content creation guide kommer. Själv har jag alltid ogillat kuid-tabellen eftersom den oftast bara är upprepningar av info som redan finns i config-filen. Dvs, ytterligare en källa till fel.

/Mats

MatsH 2005-09-17 13:01

Hej!
Jag har tyvärr inte så mycket att tillföra denna tråd, ville bara säga att det är väldigt roligt att höra ifrån dig igen Mats.
Instämmer helt och fullt i Patriks tack för allt du tillfört Trainz och MSTS! :)

mvh .... Mats

Deskgrunt 2005-09-17 20:49

Uj, TRS2006 vara kinkig!

Alla STW's nya spår får man detta felet på, sista raden gör att spåret blir markerat som felaktigt.
Det tråkiga är att då får man upp en varning varje gång man laddar kartan med spåren på.

Kod:

Warning: Compulsory tag 'carrate' was missing and has been set to default.
Warning: Compulsory tag 'casts_shadows' was missing and has been set to default.
Warning: Compulsory tag 'endlength' was missing and has been set to default.
Warning: Compulsory tag 'grounded' was missing and has been set to default.
Warning: Compulsory tag 'isroad' was missing and has been set to default.
Warning: Compulsory tag 'repeats' was missing and has been set to default.
Warning: Compulsory tag 'rgb' was missing and has been set to default.
Warning: Compulsory tag 'shadows' was missing and has been set to default.
Warning: Compulsory tag 'upright' was missing and has been set to default.
Warning: Compulsory tag 'visible-on-minimap' was missing and has been set to default.
Error: The tag 'icon3' is not permitted within this container. (Container type 'track')

Tar man bort icon raden så försvinner felet men det är ju en jäkla massa filer att ändra.
Frågan är om man någonsin hinner bygga nån rutt :D

Tomas 2005-09-17 21:39

hm icon raden var då inga problem i TRS2004 och ser inte varför den skulle vara ogiltig i TRS2006 (som jag inte har).

kul att se dig igen Mats/emges :)
skicka ett pm till Fredrik så du kommer in på STW forumet.

/Tomas som just kommit hem efter en GC tur till Nässjö

Bengan 2005-09-17 21:58

Hmmm.
Börjar undra, om jag gjorde fel som beställde Trainz2006. Då det verkar vara en massa strul, så här i början.

Kanske gjorde jag rätt i, att beställa den så sent som igår.

Kan ju bara hålla tummarna, att ni har löst dom flesta problemen tills den dyker upp i min brevlåda. Tar väl 1½ till 2 veckor innan den dyker upp hos mig.

Deskgrunt 2005-09-17 21:59

Citat:

Ursprungligen postat av Tomas
hm icon raden var då inga problem i TRS2004 och ser inte varför den skulle vara ogiltig i TRS2006 (som jag inte har).

Nej, det begriper inte jag heller ;)

Hoppas ni inte ser detta som kritik mot er, jag bara försöker hjälpa till. Är ju omöjligt att veta sånt här innan.

Ett ännu galnare fel som ofta dyker upp är om någon glömt att ta bort en extra fil, tex en textur som inte används. Då flaggas objektet direkt som broken tills man raderat extrafilerna! Och TRS klagar varje gång man öppnar en karta med det objektet...

Bra är dock att man enkelt kan lista vilket objekt på en karta det är som orsakar felet.

Jag kommer nog att "reparera" efterhand som man använder sakerna istället för annars blir det hur mycket som helst.

Tomas 2005-09-17 22:25

klart vi inte ser det som kritik, bara bra du belyser vad du hittar. Samma sak upprepar sig för varje ny Trainz version... auran gör det striktare och striktare med hur configar och foldrar ska se ut och det orsakar alltid en massa problem, men man får nog ut ett stabilare trainz i slutändan ändå. Men det man hoppas på är ju att auran lär sig inför RSP och även de som gör saker till trainz att följa CCG till punkt och pricka, det slarvas nått otroligt när det gäller configar m.m. vilket ju inte är Aurans fel.

/Tomas

Fredrik 2005-09-18 13:26

Det vore bra om vi även i fortsättningen kunde samla ev. fel i denna tråd för då blir det betydligt enklare att skriva ett dokument som beskriver hur man åtgärdar de ev. fel som kan uppstå.

Deskgrunt 2005-09-19 11:47

Märkte ett fel på mitt eget material med nu.

Tydligen har man ändrat på något när det gäller infogning av en mesh i en annan eller så har jag gjort fel från början.

Den lilla safblandaren på nån av mina kranar visas bara som animationen, själva meshen laddas inte. Coronan lyser dessutom mycket svagare än i 2004. Ingen aning varför så man får väl se om CCG dyker upp nån gång.

Jag har infogat den typ såhär:
Kod:

        saftbl-0 {
                mesh                                        "saftbl_anim/saftbl_anim.im"
                att                                        "a.saftbl0"
                att-parent                                "default"
                anim                                        "saftbl_anim/anim.kin"
                auto-create                                1
                animation-loop-speed                        1
                effects {
                        cor0 {
                                kind                        "corona"
                                att                        "a.corona0"
                                directional                1
                        }
                }
        }

Kin-filen laddas alltså och coronan snurrar runt men im-filen syns inte. CMP visar inga fel heller.

Ingen större förlust iofs :rolleyes:

Deskgrunt 2005-09-24 00:09

1 bifogad(e) fil(er)
Ett fel på texturen på tom-sa's korsningar. Bara på dem med trafikljus.

Felmeddelandet CMP ger:

Kod:

Warning: Texture 'asphalt_1_8m_sidewalkboth_t_zebra/swe_road_mod1_fodgænger.texture' is missing or could not be loaded for mesh 'content 4bckk6kn1037/Asphalt_1_8m_sidewalkboth_t_zebra/Asphalt_1_8m_sidewalkboth_t_zebra.im'.  Make sure the file is present in the working directory.
Warning: Texture 'asphalt_1_8m_sidewalkboth_t_zebra/swe_road_mod1_fodgænger.texture' is missing or could not be loaded for mesh 'content 4bckk6kn1037\Asphalt_1_8m_sidewalkboth_t_zebra\Asphalt_1_8m_sidewalkboth_t_zebra.im'.  Make sure the file is present in the working directory.
Error: The tag 'as-is"' is not permitted within this container. (Container type 'mocrossing')
Error: Unable to load animation file 'content 4bckk6kn1037/Asphalt_1_8m_sidewalkboth_t_zebra/anim.kin' (no resource).
Error: Unable to load animation file 'content 4bckk6kn1037\Asphalt_1_8m_sidewalkboth_t_zebra\anim.kin' (no resource).


Tomas 2005-09-24 10:40

hm de där felen du posta i denna tråden om spåren, enlength, repeats m.m. skulle kunna orsaka problem om de har fel värden. Om någon luskar ut vilka tags som krävs och vad de betyder skulle jag kunna uppdatera mina configar och släppa ny version (om det löser problemet).

/Tomas

Deskgrunt 2005-10-01 11:16

1 bifogad(e) fil(er)
Har hittat en sak till tror jag.

Den dynamiska hastighetstavlan till växlar, skall man inte ha en inställning för vilken växel den skall "titta på"?

Jag får endast 3 val i html-rutan:
- Växeltyp
- Hastighet 1
- Hastighet 2

När jag placerat ut en sådan och lägger om någon växel på banan så får man ett skriptfel, se nedan.
Har provat att döpa växlar osv men kan ändå inte få något val.

- Angående spåren: Någon som vet om uncached_alphas 1 kan påverka prestandan negativt så man får det ryck jag upplever vid laddning av en ny spårbit efter nästa splinepunkt?

Tomas 2005-10-01 12:12

döp dynamic speedboarden till "junction [01]" precis som med mina detaljerade växlar. Du ska bara få tre val i html rutan, den första för att kunna avgöra växelns läge i scriptet, nästa är hastigheten för rakspåret, och sist hastigheten för om växeln är omlagd.

/Tomas

Deskgrunt 2005-10-01 13:10

Citat:

Ursprungligen postat av Tomas
döp dynamic speedboarden till "junction [01]" precis som med mina detaljerade växlar. Du ska bara få tre val i html rutan, den första för att kunna avgöra växelns läge i scriptet, nästa är hastigheten för rakspåret, och sist hastigheten för om växeln är omlagd.

/Tomas

EDIT: Vänta,... Fan vad korkad man är då.. Du skriver klart och tydligt döp SPEEDBOARDEN.... Jag har bara hållt på och döpt växelväljaren... NU fattar jag... Återkommer i detta ärende... :o

5 min senare... Japp nu funkade det! Gonatt yxskaft... När du läst detta så kan vi radera dessa 3 inlägg... :o :rolleyes: :eek: :p :D

hgkn 2005-11-10 17:26

Efter att lagt in allt materal i 2006 kunde jag köra utan spår nu när jag har tagit bort ikonraden i dom 5 spårtyper jag använt har spåren kommit tillbaks i surveyor men när jag skall köra slocknar hela spelet med felmedelande???

hgkn 2005-11-10 19:17

Har gått igenom en del material och rättat fel. Det vanliga tycks vara att beskrivningstexter och liknande som inte är inom " " tecken läses av spelet och då blir det fel. Till vänster i configen skall alltså bara sånt som har med objektet att göra stå. Även har jag upptäkt att Light 1 inte får förekomma i groundtexture dok. (Nu har f-n själv kommit igång)

hauguth 2005-12-05 17:23

[quote=Deskgrunt]Kan någon ur STW verifiera vad jag skriver nedan så jag inte lurar någon?

- För SJ class Du så visas kuid:36713:50022 som missing dependency. Detta verkar dock bara vara ett fel i kuid tabellen eftersom den inte används någonstans. Så man kan ta bort följande rad i dess config:

Kod:

        0                                                <kuid:36713:50022>
Jag har strul med mitt Du. Får ju upp missing depenedies...När jag laddar loket i surveyor så finns där inga strömavtagare på loket.. Är ju helt ute och cyklar eller är det nå´t som fattas?

mvh

Rc1166 2005-12-05 17:32

Du Strömavtagare
 
Kanske detta hjälper
http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=5888

Labonte 2006-03-21 21:23

hur är det med Svenska Tåg... är 2005 bara en uppdatering av 2004 versionen eller är det 2st fristående med olika matrial på dom bägge skivorna..


funkar dom bägge till Trainz 2006?

Labonte 2006-03-22 10:37

ingen som kan svara på denna fråga? :)

Erik Götborg 2006-03-22 10:40

2004 är en ren materialskiva, medans 2005 har lite av båda, dvs lite uppdaterat material från ST2004 samt lite nytt.

Labonte 2006-03-22 10:41

ok, tackar :)

Rasmus96 2010-09-13 18:54

:mad::mad::mad::mad::mad:Hej när jag ska lada ner saker ifrån STW och jag TEX:trycker på Objekts så händer det ingenting och jag undrar varför och det är så med allt hos STW. Jag undra om det fins fler med samma problem och varför är det så. Jag blir GALEN!!!!!!!!!!!

korvtiger 2010-09-14 16:40

Många sidor på STW's nya sida är inte skapade eftersom de har en nedgång i produktiviteten. Därav kan man inte öppna dem. Kolla gamla sidan:
http://www.stw.se/index_swe.html

Rasmus96 2010-09-14 19:29

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 217835)
Många sidor på STW's nya sida är inte skapade eftersom de har en nedgång i produktiviteten. Därav kan man inte öppna dem. Kolla gamla sidan:
http://www.stw.se/index_swe.html

Hitar dom för (svordom) inte där häller vart fins dom HJÄLP NU

korvtiger 2010-09-14 19:38

Det beror på vad "dom" är.

Rasmus96 2010-09-14 20:59

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 217868)
Det beror på vad "dom" är.


Men då är frågan vart är dom. finns dom någonstans hos STW och berätta då vart behöver din hjälp. Vet du någon annan stans förutom STW där du vet att dom svenska järnvägs stations skyltarna finns! Kan du äller någon annan hjälpa mig för man kan inte bygga svenska banor utan svenska skyltar jag vet att ni komer att lösa detta åt mig:)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:35.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009