![]() |
[TRS2006] - Realistiska tåg i TRS2006
Hej! Beställde nyss TRS2006 och har en fråga till er som redan har fått det.
Förlåt om jag börjar nu igen men här kommer det: tågen i TRS2004 har ju en tilläggstid, vilket är bra; men tilläggstiden är bara på ca 3 sekunder när den i verkligheten är på ca 7 sekunder, jag syftar på ett normallångt loktåg med ett rc-lok i fronten (runt 6 vagnar). Kan man på något sett ändra på detta i TRS2006? Mvh Dash9 |
Jag har inte mätt tiden, men mitt första intryck när man kör ett tåg i TRS2006 är att det känns bättre än i TRS2004. Körkänslan och ljudet är bättre. Även cachingen är bättre, i alla fall på min dator. Nästan inga laddhack alls under körningen och då har jag testat på en ganska välmatad rutt, Modellbahn 04.
Skall leka runt lite mer i TRS2006, CMP lär jag mig nog så småningom. Just nu är vi inte alltid överens :rolleyes: :D |
Okej, häftigt! Tack så mycket för svaret!
|
Jag vill inte vara tjatig, men går det inte att få tilläggstiden till den rätta?
Jag har ännu inte kört TRS2006 så det kanske är den riktiga tilläggstiden, men om det inte är det; går det inte att ändra den? På aurans hemsida säger de att TRS06 är moddad så att man kan ändra på i stort sett allting. Fast det kanske är väldigt komplicerat att scripta tilläggstid. |
Ursäckta en okunnig !
Men vad menar du med tilläggstid ?
|
Om jag förstått det hela rätt tror jag han menar den tiden det tar från det att du drar i bromsen till dess att bromsen verkligen ligger på och bromsar.
Har du t.ex ett riktigt långt godståg kan det ta flera sekunder innan du har broms på alla vagnar. Samma sak när du lossar bromsen så tar det flera sekunder innan bromsen släppt på alla vagnar. Något jag själv upptäckte TYDLIGT när jag körde en gång. Släppte bromsen vid 20 km/h men trots det så stannade tåget nästan innan bromsen helt släppt... |
tillsättningstid på bromsen är ett knepigt kapitel, när du bromsar går det ju som en vågrörelse genom tåget, lok och de första vagnarna bromsar snabbt medans det dröjer över 30s innan du har full broms på sista vagnen vid 600m tåg (i G-broms på loket). Samma sak när du lossar bromsen. På persontåg går det ju snabbare då du kör med R-broms, där handlar det väl om 5-10s för broms/loss på tåget om det inte är alltför långt.
På godståg så tar ju bromsen bättre ju lägre hastighet du har, börjar man bromsa 1kg från 100km/h (600m tåg) och lossar bromsen när du passerar 60km/h så står du troligen still när bromsen är helt loss (på plan mark). För att justera hastigheten från 100km/h till 40 så lossar man bromsen vid 80-85km/h. Från 100 till 70 så lossar man bromsen vid 90-95 (beror på hur mycket över 100 man kör). Jag tror de förenklat bromsen i TRS så att bromsen tar direkt på alla vagnar i tåget efter tillsättningstiden (som ju inte är så korrekt). Nån som vet hur det egentligen ligger till? /Tomas |
Precis Fredrik! :) Tack så mycket för svaret Thomas! Hoppas det är någon som vet om/hur man kan ändra på tilläggstiden.
|
En annan ganska orealistisk sak är att man måste använda emergency (application är lika kraftig men har snabbare tilläggstid) för att få lika lång bromssträcka som i verkligheten, men om man hade verklighetstrogen tilläggstid skulle nödbroms vara för svag, men då visar den 450kpa vilket är 3.5kg/cm2 mer än vanlig broms (tror jag i alla fall) och det blir också en alldeles för kraftig inbromsning. Om man vill få 100kpa måste man använda independent brake och då tar det en evighet för tåget att bromsa till och med från 10km/h, och använder man initial som är mycket svagare än vad 1kg/cm2 är i verkligheten (även fast den visar 180kpa) och ger liteför kraftig inbromsning. Har jag alldeles fel och ska det vara såhär eller är det något konstigt med TRS "bromsfysik"?
PS Hoppas ni förstår mig, var ganska svårt att få med där i några snygga meningar :D DS |
För att åtminstone huvudledningstrycket skall bli det rätta, dvs 5.0 kg vid broms loss, ca 4.5 kg vid tillsättningen och till sist 3.5 kg vid fullbroms, är det vissa värden i engine_congigen som skall ändras. För lok är det följande i pressure-delen:
compressor 0.011248 mainreservoir 0.0081548 highspeedexhauster 0 brakepipe 0.00609501 brakeinitial 0.00560291 brakefull 0.00447811 indbrakefull 0.00447811 trainbrakepipe_start 0.00447811 epreservoirpipe_start 0 no3pipe_start 0 no4pipe_start 0 auxreservoir_start 0.00447811 autobrakecylinder_start 0.00507566 vacuumbrakepipe_start 0 vacuumbrakereservoir_start 0 vacuumbrakecylinder_start 0 mainreservoir_start 0.00876641 equaliser_start 0.00447811 independantbrakecylinder_start 0.00507566 För vagnar, även där endast pressure-delen: compressor 0 mainreservoir 0 highspeedexhauster 0 brakepipe 0.00609501 brakeinitial 0.00560291 brakefull 0.00447811 indbrakefull 0.00447811 trainbrakepipe_start 0.00447811 epreservoirpipe_start 0 no3pipe_start 0 no4pipe_start 0 auxreservoir_start 0.00447811 autobrakecylinder_start 0.00507566 vacuumbrakepipe_start 0 vacuumbrakereservoir_start 0 vacuumbrakecylinder_start 0 mainreservoir_start 0.00876641 equaliser_start 0.00447811 independantbrakecylinder_start 0.00507566 Kanske något som kan ingå i STW:s lok/vagnar vid en eventuell uppdatering? Tillsättningens tid har jag inte luskat ut hur man kan ändra. |
Tack så mycket rojje. Man kan ju alltid fråga på aurans forum, om man bara visste vad tilläggstid hette på engelska; någon? :D
|
Rojje, en fråga: blir inbromsningen för kraftig i verkligheten om man använder 1kg/cm2 och brukar du lossa på bromsen precis innnan tåget stannar eller är den lagom?
|
Citat:
|
Skrev en tråd om tilläggstid (använde ordet braking response time) och fick då svaret att man ska ändra på flow-sektionen i engine spec.
|
Citat:
trainbrakepipe 170000 epreservoirpipe 0.1 no3pipe 0.1 no4pipe 0.1 auxreservoirvent 0.1 auxreservoir_no3 0.1 auxreservoir_trainbrakepipe 0.1 autobrakecylindervent 0.1 auxreservoir_autobrakecylinder 0.1 equaliser_mainreservoir 0.06 equaliservent 0.06 equaliserventhandleoff 0.1 equaliserventemergency 0.1 no3pipevent 1.5 no3pipe_mainreservoir 0.1 compressor 10 trainbrakepipe_reservoir 1 trainbrakepipevent 0.06 no3pipe_autobrakecylinder 0.1 epreservoirpipe_autobrakecylinder 0.1 mainreservoir_ep 0.1 vacuumbrakepipe 0.1 vacuumbrakepipereleasevent 0.1 vacuumbrakepipevent 0.1 vacuumbrakereservoir_vacuumbrakepipe 0. vacuumbrakecylinder_vacuumbrakepipe 0.1 highspeedexhauster_vacuumbrakepipe 0.1 Vad som ändrar vad framgår inte så tydligt och Auran ger ingen tydlig vägledning heller i Content Creators Guide. Istället står det: rate of flow through pipes, generally leave these settings Någon annan kanske vet lite mer, eller så kan du testa lite själv. Antingen ändra siffrorna lite och testa och se hur det reagerar eller testa lite olika lok/vagnar och se någon/några du tycker stämmer in. Kopiera då dess siffror eller ange den som engine-conig Glöm bara inte att göra en backup av config-filen innan du ändrar något. |
Citat:
EDIT: Förlåt, det var en dåligt formulerad fråga. Vad jag menade var hur man gör för att få en finimbromsning. Lossar man bromsen vid låg hastighet och sen bromsar med en mycket svagare bromskraft? Om så är fallet berätta gärna vilket bromstryck/bromskraft det är. |
Rätta tilläggstiden!
Jag testade lite olika tågsett som du rådde mig Rojje och jag tror att jag hittade en verklighetstrogen tilläggstid. Tågsettet som jag fick den rätta tilläggstiden på består av 6st amtrak superliner (kommer fasiken inte ihåg vad de heter, de är de som är dubbeldäckare) och ett f40ph i fronten.
Då jag inte är säker så skulle jag gärna vilja att någon till testade settet och sa vad de tyckte, tyvärr vet inte var jag laddade ner dem. Någon kanske vet? EDIT: Testa också rc4+atsf chair carx6 (båda finns i från början i spelet) fick tilläggstiden till 7 sek. |
Vet någon var jag hittar engine specet för vagnarna som redan finns i TRS? (2004)
|
Citat:
Jag kan kolla i TRS2006 för där kan man öppna även de inbyggda filerna, bara ge mig ett kuid. Antar att engine data är stort sett samma. |
Tack Deskgrunt! Det är ATSF Chair Car. Men jag såg nu någonting häpnadsväckande, TRS har för lång tilläggstid :$. Jag tog tid (på application) på rc4:an med 6 vagnar och då tog det 9 sekunder från att jag hade tryckt på tangenten till att det slutat pysa och det stod noll (nästan) i flow.
Är detta tilläggstiden eller tar jag tid på fel sätt? Om tilläggstiden är för lång, och man fixar den, så kommer man att behöva sänka bromskraften och då blir förhoppningsvis inbromsningen mjuk :D |
Här är hela config.txt för den engginespec som vagnen använder (default_wagon):
Kod:
|
Ursäkta ett litet inlägg, men det ni menar med 7s tilläggstid, är det tiden det tar från det att man drar i spaken/trycker på knappen tills dess att bromsen ligger på helt och att tåget börjar retardera innan det gått 7s, eller förblir hastigheten helt oförändrad i 7s? Själv misstänker jag det tidigare och tycker med fakta från tidigare inlägg att det verkar vara mycket svårt att köra tåg i verkligheten och beundrar er lokförare som kan få det att stanna så precist vid U-tavlorna.
|
Citat:
|
Citat:
I verkligheten går det inte att säga att om du kör i 100km/h så bromsa 0.8 kg så stannar du efter x antal meter. Det är så många faktorer som spelar in. Känsla, linjekännedom, erfarenhet, banans lutning, vädret och bromstalet på tåget. Sedan bromsar varje tåg olika, t.o.m på pendeln. I ena körriktningen har du en bra broms, efter byte av körände undrar man om det är samma tåg. ;) Det beror på att tågbromsventilen i hytten är olika sliten. En äldre variant av tågbromsventil består av många ventiler, kanaler, fjädrar osv. som ger en individuell bromsegenskap hos den tågbromsventilen. Hoppas det vart någorlunda förståeligt, att ge ett rakt enkelt svar går inte ;) |
Tack så mycket Rojje! Jag säger som Isak3, beundrar verkligen er lokförare!
När du sa att jag skulle undvika att lossa bromsen helt menade du då att jag ska lossa men "sätta på" bromsen innan den hunnit lossas helt? En annan sak som jag undrar är varför tågen kör in till Cst (pendeltågen ganska ofta också) i 20km/h och äntrar platformen i bara 15km/h. Det är väl 30km/h inom banområdet? Och varför åka in på perrongen i sådan låg hastighet? Du kanske inte vet/gör detta så det kanske var en dum fråga. EDIT: Det måste vara så himla mäktigt att köra ett tåg. Jag har åkt med ett par tåg (när jag praoade på sj) och har fått köra en t44 (några hundra meter) och att bara sitta med i förarhytten tycker jag är mäktigt:) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:14. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009