Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Alpha sortering och attachment problem (Lgjs lowpoly scenery) (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=10038)

Deskgrunt 2005-10-21 23:53

Alpha sortering och attachment problem (Lgjs lowpoly scenery)
 
2 bifogad(e) fil(er)
Tänkte ju göra en enkel lowpoly scenery variant med 20 Lgjs-vagnar i rad att fylla ut bangårdar med, men naturligtvis blev det problem direkt!

- Vagnens bogeys och balkar i underredet gjorde jag som 2 planes med dubbelsidig alpha-textur. Tyvärr blir det sorteringsproblem med alpha-texturen i vissa vinklar... Bild 1 är ok men bild 2 talar för sig själv. Finns det något knep för att undvika detta?

- Tydligen kan man inte bifoga en last genom att använda kind "attachment" på ett scenery objekt? Jag vill ju att min container produkt skall bifogas och slumpas fram som vanligt. Någon som vet ett knep för detta?

Tacksam för tips så man kan fylla ut sina bangårdar sen utan att tappa prestanda :)

Deskgrunt 2005-10-22 00:01

Ett förtydligande med:

- Jag har fått fram texturen genom att ta skärmdumpar på STWs vagn, om jag får hjälp att lösa problemen och kan släppa denna så skall jag naturligtvis fråga om det är ok först...


- Sen bifogandet av lasten använde jag denna kod till (som funkar med vanliga scenery objekt men tydligen inte med last):

Kod:

mesh-table {
        default {
                mesh                                        "lgjs_scenery.im"
                auto-create                                1
                effects {
                        last0 {
                                kind                        "attachment"
                                att                        "a.load0"
                                default-mesh                <kuid2:189041:303:1>
                        }
                }
        }
}

CMP klagar på att default-mesh är av fel typ eller nåt sånt och containern dyker inte upp.

Deskgrunt 2005-10-22 10:58

Sorteringsproblemet med alpha löste sig faktiskt om jag såg till att endast använda ren svart och vit i bmp-filen!

Skumt, annars är det ju sagt att man skall använda minst en ruta grått för alpha i TRS2004?

Om jag nu bara kunde fästa min container-produkt med så den slumpades fram... Vore ju extremt onödigt att bli tvingad och infoga texturer även för dessa när produkten redan finns i minnet (om man använder den som last i övrigt vill säga).

Har provat några olika sätt att infoga men icke, måste väl gå på nått vis?

Deskgrunt 2005-10-28 09:36

2 bifogad(e) fil(er)
Nått sånt här kanske?

25 stycken Lgjs som en enda vagn och med färre polys än vad endast en normal vagn skulle använda. Varje rad i bilden är ett objekt/vagn.
Man kan även ändra containerlasten till valfri produkt.

Återstår dock en del finjustering och skall även göra axlar mellan hjulen.

Tycker det blir rätt trevligt att kunna fylla ut spåren utan att tappa prestanda. Dock bör man ju inte koppla och köra iväg med vagnen för kurvtagningen är inget vidare :p

Rojje 2005-10-28 11:53

Lysande, alldeles lysande Patrik! :D En jättebra grej för att kunna "fylla ut" bangårdar utan att datorn dör på kuppen. Gör det hela lite mer levande och verkligt.

Betyg: Fem tummar av fem möjliga :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Erik Götborg 2005-10-28 12:11

Rojje: Jag vet inte vad jag ska säga, men 5 tummar låter väldigt ovanligt. Av mig får han enbart 2 tummar, av 2 möjliga...

Bengan 2005-10-28 13:06

Blir kanonbra det där.
Som sagt, blir mycket mer levande på bangården.

Deskgrunt 2005-10-29 13:36

Trevligt :)

Tyvärr får jag göra om texturerna för när jag nu ville ha en plane till alla sidor med alpha-texturen repeterad 25 gånger (sparar ytterligare polys) så blev det alldeles för hackigt o fult.

Måste nog börja om med texturen 1024x256. Största problemet är att alphan kan bara vara antingen helt genomskinlig eller inte alls (för att undvika sorteringsproblemen) så pixlarna blir rätt grova när texturen är mindre.

Men, men, skam den som ger sig.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:45.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009