Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Ändra "Error bias" (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=10686)

Hawk 2005-12-30 23:10

Ändra "Error bias"

3 bifogad(e) fil(er)
Hej:)

här är några bilder på hur man ändrar på Error bias, för att få ett stadigare landskap, samt att transfers inte flimrar.

OBS !
Spara på en gång efter att du ändrat.
Man kan ju även markera flera rutor, men då får man skriva in "0.0" manuellt, det behövs inga fler decimaler.;)

Olaf Lindström 2005-12-30 23:16

Tack för denna enkla men väl fungerande guide!:)

Som Håkan säger så bör man inte använda detta på en hel rutt. Ytor som inte syns från tåget kan man ändra till siffran 2 på istället, tänker på ytor som ligger långt bort från järnvägen då.

Hawk 2005-12-30 23:23

Citat:

Ursprungligen postat av vr98olli
Tack för denna enkla men väl fungerande guide!:)

Som Håkan säger så bör man inte använda detta på en hel rutt. Ytor som inte syns från tåget kan man ändra till siffran 2 på istället, tänker på ytor som ligger långt bort från järnvägen då.

Hum..:rolleyes:
Ja tror inte man skall ändra till 2.0 någonstans, tror inte man vinner nått på de, bara en massa extra jobb.
Risken är ju att berg på lite avstånd, börjar hoppa för mycke;)

Mazz 2005-12-30 23:39

Tack Håkan för denna "heads-up", håller med dig helt.

1,0 är helt tillfyllest på håll, men där du rör dig och nära, så är det 0,0 som gäller. Att öka ovanför 1.0 ger absolut ingenting, skulle jag våga påstå. Har iof inte testat, men skulle inte vilja riskera berg som jazzar omkring... :p Jag har inte ens noterat nån mätbar skillnad att gå ner till 0,0 heller egentligen, för nått år sen gjorde jag en uppmätning för att se om det blev skillnad, men jag kunde inte notera nått.
Testade även hur det skulle slå om man gick upp på 1024 marktexturer och det var ok om man utnyttjade det sparsamt, men fick väl märkbara fps-hits om man använde det mycket. Ursäkta att det blev lite OT där... :o

GDSJ är bygg på detta sättet, om jag inte missat någonstans.

Pierre 2005-12-31 07:34

Bra guide Hawk!
Nått för MSTS-akuten...

knebert 2006-01-03 23:20

Tack för hjälpen

Hej!

Det funkar skitbra....:)

Jag hade även lite problem med vattendrag, men när man ändrade till 0.00000 så blev det på sin plats, annars så flöt det ihop med marken...Men nu funkar det ochså...

Jag håller även med Pierre, det bör finnas som en guide på någon sida...

MVH Kenneth

Totte 2006-01-04 16:32

Tack Hawk för du visade hur man gör! Toppen bra! Vilken skillnad det blev när jag håller på med rutten.

PeterL 2006-01-22 08:23

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk
Man kan ju även markera flera rutor, men då får man skriva in "0.0" manuellt, det behövs inga fler decimaler.;)

Man behöver inte skriva "0.0", man kan skriva bara "0", det går lika bra. (Och mycket fortare!)

MVH Peter (Certifierad Latoxe) ;)

micke321 2006-01-22 15:40

Denna guide finns på www.banbyggarna.se

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:41.